Disruption kræver nyt mindset hos topledere

Danske topledere har sat disruption øverst på agendaen. Frem for passivt at vente på, at nye spillere entrerer scenen og ødelægger forretningen for de etablerede selskaber, så arbejder stadig flere danske virksomheder på selv at skabe den Netflix, Spotify eller Airbnb, der kan forandre branchen. Men selv om disruption er blevet et hot emne i både bestyrelser og direktionslokaler, bakser de fleste med at gøre det nye buzzword konkret. Særligt den finansielle sektor, grossister, produktionsvirksomheder, shipping- og transportselskaber er udfordrede, lyder eksperternes vurdering. ”Vi oplever en voksende forståelse i bestyrelseslokalerne for, at noget i periferien kan fjerne virksomhedens eksistensgrundlag inden for få år. Men man ved bare ikke, hvad man skal gøre ved den erkendelse,” siger Nicolai Hesdorf, partner og nordisk chef hos Monitor Deloitte.

De færreste danske virksomheder føler sig endnu truet på livet af konkurrence fra 3D-printere og førerløse biler. Alligevel har danske erhvervsledere for alvor sat på dagsordenen at komme på forkant med ukendte aktører, der med et blæser et gammelt marked omkuld og åbner et nyt.

Disruption kaldes fænomenet, der, som ordet indikerer, både forstyrrer og ødelægger det bestående, men som også åbner for nye produktions- og forretningsmuligheder, hvis det håndteres proaktivt.

Begrebet har allerede sine nutidige klassikere som f.eks. Airbnb, der formidler udlejning af boliger mellem private og har presset den etablerede hotelbranche. Andre ofte fremhævede eksempler er taxatjenesten Uber, der ingen biler ejer selv, og Facebook, der på trods af sin status som verdens største onlinebaserede sociale netværk ikke selv producerer indhold.

Login