Du bliver, hvad du viser – digitaliseringens udfald er op til dig

Digitalisering er alt det, vi kan drømme om. Og den er lige præcis det mareridt, vi kan komme til at leve i.

Digitalisering er revolutionære kræfter, der kan bringe uhensigtsmæssige magtstrukturer til at kollapse.

Digitalisering er muligheden for frugtbare sammensværgelser mellem mikroproducenter og forbrugere i udvekslinger baseret på gensidig interesse for smag, oplevelse og kvalitet. Det er friheden til altid at dygtiggøre sig og befri sig fra de smalsporede veje gennem virkeligheden, baseret på mere eller mindre tilfældige uddannelsesvalg. Det er magten til de allermindste og allermest usandsynlige.

Det er friheden for dem, der vil det. Det er jobsikkerhed via platformsøkonomi og freelanceportaler, og opsparingsmuligheder for de umotiverede gennem digitale mikropensioner. Det er frit udsyn til dårlige chefer og rådne arbejdspladser gennem ratingsites som Glassdoor. Og snart er det også en svær tilværelse for enhver producent med sort samvittighed, når vi får gennemsigtighed i alle led med blockchain og lignende teknologier, så ingen kan løbe fra sit ansvar.

Vender op og ned på alt

Digitalisering er muligheden for at selv helt nye og små virksomheder kan udkonkurrere de store, gamle, grådige og trætte med skalerbare cloud-strukturer. Det er chancen for at gøre op med psykopatiledelse med selvforherligende kommandotyper, der forfremmes i kraft af deres evne til at tilsidesætte medmenneskelighed for effektivitet, for nu kan vi lede selv med monitoreringsredskaber, dashboards og digitalt understøttede kulturer i stedet for diktatorisk installerede strukturer.

Det er, når AI kan overtage stressende og fremmedgørende mekaniske funktioner og befri arbejdsliv fra rutine og repetition. Det er digitale dataindsamlinger (eksempelvis fra Coca-Cola), der giver overblik over rent drikkevand i ulande, hvor mobilbetalinger desuden sørger for en stabil økonomisk infrastruktur nedefra, der ikke kan kuppes af Rolls-Royce-glade tyranner.

Digitalisering er, når vi i Vesten anvender digitale indsamlinger til at fodre databaser, så vi hurtigere kan komme epidemier til livs og skabe vacciner mod livstruende sygdomme som kræft.

Grydeskeer laver ikke mad

Listen kan fortsætte. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig en tilværelse uden IP, uden globale strukturer for informationsudveksling og -opbevaring.

Men hvorfor er mobilafhængighed ved at tage en generation fra os? Hvorfor siger forskere, at iPad-strategierne ikke ’virker’ og tværtimod hæmmer udvikling, når man langer tablets ud i børnehaver til swipe-afhængige børn? Hvorfor kan smarte algoritmer sætte demokratier ud af spil, som det sandsynligvis var tilfældet med Brexit og det seneste amerikanske præsidentvalg?

Problemet er, at teknologi ikke er et svar i sig selv. Det er et redskab. Grydeskeer laver ikke mad. Tavler gør ikke børn klogere. Digitalisering gør intet andet end det, vi vælger, den skal gøre. Hvis vi ikke vælger noget, vil teknologien styre og gøre os til mekaniske forlængelser af sin egen maskinlogik.

I mit arbejde med digitaliseringsstrategier hos virksomheder, offentlige som private, er det vigtigste spørgsmål, man aldrig stiller: Hvad skal vi bruge digitaliseringen til? Som regel drejer det sig om at ’få gang i digitaliseringen’. Men det svarer til at købe en dyr forstærker uden at have en musikafspiller – eller kende til musik. Hvad er det, der skal ’sættes strøm til’? Hvad vil du forstærke? Det er i virkeligheden det allervigtigste digitale spørgsmål.

Digitalisering er frisætning, som kræver, at du starter med at gøre det grundlæggende tankearbejde selv. Hvilket liv vil du have? Som person, som organisation? Hvordan skal dit arbejdsliv se ud? Hvad er dit formål? Din ambition? Hvad giver dig energi, hvad vil du gerne have mere af?

Kan du svare klart på dette, kan jeg relativt nemt vise dig, hvordan teknologien kan hjælpe dig. Men starter du med redskaberne, dvs. teknologierne, kommer de til at styre, og dit formål, dit arbejdsliv og din organisationsform vil blive bestemt af algoritmerne. Formålet bliver at overleve til den næste dag, og arbejdslivet bliver en lang række af brandslukninger. Din organisationsform bliver lige dele fikserkultur og mellemlederstoleleg, og arbejdslivet en jagt på irrelevante Key Performance Indicators.

Derhjemme er billedet ikke anderledes. Du har ikke overskud til at trække lille Palle væk fra sin hjernelammende iPad, teenageren er blevet en feature i sit eget Xbox-univers, og alle er kun i ro med hånden swipende på det styrende fixerum for alle aldre – mobilen. Mails, børnetøjsudsalg, auktioner, YouTube på fuld skrue, imens vi glemmer hinanden, nærværet, fordybelsen, roen.

Både drøm og mareridt

Men redningen er ikke at sige nej til redskaber og rulle internettet tilbage, som Donald Trump siger, han kan.

Vi kan bruge redskaberne til at finde fælles oplevelser, som kan bringe os sammen eller dele oplevelser over afstand. Vi kan opdrage redskaberne til at tage imod beskeder og reagere i realtid, så vi selv kan være mere til stede (ja, det kan man faktisk!). Og vi kan fordybe os i materiale om emner, der er vigtige for os med al verdens viden indenfor et halvt søgesekunds rækkevidde. Roen kan vi skabe med off-knappen – eller med en blid morgenvækning, der respekterer vores søvncyklus og eventuelle kalenderændringer, der er sket om natten.

Digitalisering er alt det, vi kan drømme om. Og den er lige præcis det mareridt, vi kan komme til at leve i, hvis ikke vi drømmer mere og opstiller formål og retning for de digitale redskaber. Vis dig selv og alle andre, hvad du vil, og hvem du er. Så skal digitaliseringen nok hjælpe dig på vej. 

Forrige artikel Digitalisering skal booste Sydkoreas maritime industri Digitalisering skal booste Sydkoreas maritime industri Næste artikel I Tyskland spiller kunstig intelligens ikke skak - den valser stål I Tyskland spiller kunstig intelligens ikke skak - den valser stål
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.