Innovation dør i mødelokaler

Aflys din planlagte innovationsdag og fyr din disruptionsansvarlige. Værdifuld nytænkning skal ske i hverdagen. Overalt, af alle og på alle tidspunkter. Ikke ved særlige lejligheder, i særlige lokaler eller af særlige mennesker.

Jeg husker en samtale med den utraditionelle canadiske designer Bruce Mau, hvor han harcelerede mod grønne områder.

Først forstod jeg det ikke – manden var jo ultragrøn og naturminded. Men han var i virkeligheden imod, at man sætter naturen ind i byen som reservat for at give bymenneskerne en afladsmulighed, så kunne de gå i parken og føle sig grønne i stedet for at genbruge, bygge alternative strømkilder eller lave vertikale haver hjemme på husmuren. 

Innovation, disruption, inkubation og andre ’-tioner’ hører ikke hjemme i særlige områder, der fritager resten fra at tænke nyt, tænke anderledes eller starte helt nye måder op.

Flytter ledelsen al fokus over på redningsbåden – som det meget er tendensen bag bragesnakken om disruption og eksponentialvirksomhed – er det det samme som at forråde de 95 pct., som sidder tilbage på den udråbte dødssejler og nok overvejende er en flok lønmodtagende brokrøve, men ikke desto mindre bærer de historikken, brandet, kerneforretningen og langt det primære samfundsbidrag.

Ud af innovationsrummet

Jeg har set alt for mange innovationsrum. Det er noget af det mest triste, der findes – de er fuldstændig ens.

Sækkestole, whiteboard-vægge og en uhøjtidelig stemning af frikvarter og ansvarsløs ’leg’. I værste fald med IKEA-fund, new age-musik og nogle gadgets fra kinesiske hjemmesider.

I dag hedder de så ’disruptionsrum’, men effekten er den samme. Resten af organisationen er fritaget fra nytænkning, som i stedet er latterliggjort som tidsspilde i et pauserum.

Så kan de karriereløse sidde her og tænke ’ud af boksen’, mens ledelsen tager på kursus hos Singularity University og lærer at flytte fokus væk fra moderskibet og over på de små, smarte, nye, agile og skalerbare disruptionsenheder.

Men broderparten af organisationen oplever kun én skalerbarhed: Den nedadgående.

Nordea bebudede forleden fyring af 6.000 ansatte, trods et overskud på 28 mia. kr. for 2016. Ja ja, robotterne kommer, men det er dovent at rømme skuden for at hellige sig chatbots, spinouts og fintech-disruption-X-orgs.

Det er den nemme løsning ikke at finde nye formål til den dybe tallerken men købe sig til et teknologisk alternativ. 

Det store samfundsessentielle spørgsmål er ikke, hvor de nye kerneforretninger skal komme fra.

Spørgsmålet er, hvordan vi skal bruge de nye teknologier til at skabe nyt liv på de eksisterende områder. Hvordan vi kan nytænke hverdagen og alle de arbejdsliv, der har kæmpet os frem til den position, hvor vi har råd til at betale 100.000 kr. pr. person for at sende ledelsen på en uges disruptionskursus i Californien.

Giv plads

Innovationsrummet skal rumme hele organisationen. Det skal være en forpligtelse til hver eneste dag at disrupte hvert et arbejdsliv en lille smule, så alle er tvunget til at se sig selv fra nye vinkler og give bud på, hvordan man kan bevare sin relevans og skabe værdi på nye måder.

Der er nok digitale redskaber og udviklingsmetoder, der understøtter det – crowdsourcing-platforme, nye teamstrukturer, pretotype-forløb og prøvehandlinger – men det er hårdt arbejde; for ledelsen, der skal skubbe på, og for den enkelte, der skal flytte sig.

Det er meget nemmere at bygge nyt, at gå ombord i sin disruptionsenhed og flygte langt væk i skalerbare og medarbejderfrie business cases, end det er at flytte formål og organisation med over i en ny tid. Måske er det ovenikøbet mere rentabelt.

Men det prisværdige og respektindgydende moment tilfalder de ledere, der står fast på broen og styrer moderskibet mod nye vande, skaber frirummet i hverdagen, for alle, og sætter nytænkning ind mod vanetænkning, hvor den findes.

Tak for at I gider!

Forrige artikel De små kan lære de store om big data De små kan lære de store om big data Næste artikel Danmark kan lære af Miraklet ved Han-floden Danmark kan lære af Miraklet ved Han-floden
  • Anmeld

    Anders Buus Andersen · Forretningsudvikler

    To skridt frem og ét tilbage...

    Hej Mads,
    Jeg er enig i din afsluttende bemærkning om at stå fast på broen... Men jeg er ikke enig i, at du blot skal give plads. Fortaber medarbejderen og virksomheden sig ikke netop i hverdagen og glemmer at innovere på virksomhedens vegne og ikke mindst personlige. Tag nu f.eks. en virksomhed som Amazon (som vi formentlig ret hurtigt kan blive enige om, er en vel smurt innovationsmaskine i disse år). Deres innovation/disruption-rum fungerer vildt godt, og har selv lige været på besøg hos dem og lære om denne model... det holder mega meget!
    (ikke mange steder på nettet der står noget om det, men fandt denne artikel)
    http://blog.idonethis.com/jeff-bezos-self-discipline-writing/

7 trends for 2019 - det handler om værdier

7 trends for 2019 - det handler om værdier

Hvis der er ét ord, der i 2019 vil præge forbrugernes krav og forventninger til  de produkter og tjenester de bruger, er det ”værdier”. Det skriver Fjord, konsulentvirksomheden Accentures designbureau, i deres årlige trendrapport.

What’s next – i 2019?

What’s next – i 2019?

Virksomheder skal tage forbrugernes værdier alvorligt – for det er blevet alvor med klimaet, miljøet og datasikkerheden.
Det er muligt at nyhederne er dårlige, men i gamle dage var de også kedelige.

Telefonen, der konkurrerer på det, det den ikke kan

Telefonen, der konkurrerer på det, det den ikke kan

Det måtte komme: En telefon, der skiller sig ud ved at have meget få funktioner. Light phone kaldes den, og som selskabet bag den lille telefon siger, så er den ”designet til at blive brugt så lidt som muligt”.

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

KOMMENTAR: Kina bruger de amerikanske techselskabers krise med datalæk og fake news til at eksportere sin model for styring af internettet og software til kontrol og overvågning.

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Den tidligere Mærsk-laborant Dorte Jensen blev whistleblower i 2010, da hun gik til pressen med en optagelse, der afslørede, hvordan Mærsk pressede ansatte til at fuske med målinger af spildevand og oliespildsrapporter. Det har haft store konsekvenser for hende, men hun ville gøre det igen.

Jurister og 'cyber-tropper' bekæmper desinformation i Tyskland

Jurister og 'cyber-tropper' bekæmper desinformation i Tyskland

Tyskland er et af de få lande, der har valgt at indføre lovgivning som led i kampen mod desinformation. ”Facebook-loven” som den populært kaldes er imidlertid blot ét af flere initiativer, som tyskerne har indført for at bekæmpe indflydelsesoperationer, desinformation og propaganda.

Danske whistleblowere er retsløse

Danske whistleblowere er retsløse

655 danske virksomheder har en whistleblowerordning, men hvem beskytter de egentlig? Ordningerne kan ende som et parallelt retssystem, hvor virksomheder klarer kritisable sager internt, så offentlighed og myndigheder aldrig får kendskab til dem.

Højsæson for spåkoner

Højsæson for spåkoner

Bliver Tesla overtaget af Apple? Finder du det næste job gennem Google?
Og hvad kan danske hospitaler lære af deres israelske kolleger?

Spådomme for tech-verdenen i 2019

Spådomme for tech-verdenen i 2019

Det er ved at være den tid på året, hvor tænketanke og andre kloge hoveder forsøger at komme med forudsigelser for næste år. Det første kuld af spådomme er ude.

Her foregår den digitale jobjagt

Her foregår den digitale jobjagt

KOMMENTAR: For 20 år siden revolutionerede internettets digitale løsninger jobsøgning og rekruttering. Nu er næste bølge på vej. Sociale medier og Google kan blive måden, du finder din næste kernemedarbejder – eller selv får et nyt job. Rekrutteringsekspert Frederik Lysgaard giver dig en guide til fremtidens jobmarked.

En office-pakke for politik

En office-pakke for politik

Der er masser af effektive digitale redskaber til at føre politik, og de bruges af alle, der har noget på hjerte – både godt og ondt.

Aktivister på Nørrebro bruger samme software som Donald Trump

Aktivister på Nørrebro bruger samme software som Donald Trump

Teknologi har disruptet demokratiet. Specialiserede digitale platforme med teknikker fra moderne corporate marketing gør det let at starte et nyt parti eller en borgerbevægelse. Amerikanske NationBuilder har bidraget både til Donald Trumps valgsejr og til at skaffe gadebelysning ved den utrygge Nørrebro Station.

Augmented reality gør Arlas mælkekartoner levende

Augmented reality gør Arlas mælkekartoner levende

Hvis de skulle trænge til yderligere underholdning, kan finske børn, der sidder ved morgenmaden med en karton Arla-mælk foran sig, tage mobilen frem og kigge på kartonen gennem kameraet – og pludselig bliver morgenbordet fyldt med små tegneseriefigurer, som man spille et spil sammen med.

Kineserne kloner robot-hund

Kineserne kloner robot-hund

Det er en kopi, det er der vist ingen tvivl om. Enhver der har set videoerne med Boston Dynamics forbløffende hunde-lignende robotter ved, hvor den kinesiske hunderobot har hentet inspiration.

Innovations-hubs blomstrer i Sydkorea

Innovations-hubs blomstrer i Sydkorea

Den koreanske regering investerer mere i entreprenørskab og innovation end noget andet land i verden, men staten kan også gøre dens startup-curling-børn en bjørnetjeneste, hvis støtten kun giver kunstigt liv - og ikke skaber den ønskede opblomstring i økonomien.

De store lytter

De store lytter

Afgørende at det dataetiske råd får tilstrækkelig med muskler. Tech-giganternes monopoler bør brydes op, argumenterer ny bog. Og hvor meget lytter den nye smart højttaler derhjemme egentlig med?

Et dataetisk råd med muskler, tak

Et dataetisk råd med muskler, tak

KOMMENTAR: Regeringens ekspertgruppe om dataetik er kommet med ni anbefalinger for arbejdet med dataetik, inklusive oprettelsen af et dataetisk råd. Det er godt, men spørgsmålet er, om et sådant råd vil få de ressourcer og kræfter, som opgaven kræver.

Juraprofessor: Tid til opgør med techgiganternes monopoler

Juraprofessor: Tid til opgør med techgiganternes monopoler

Amazon, Facebook og Google er vokset til gigantstørrelser, fordi de amerikanske myndigheder undlod at håndhæve konkurrencelovgivningen. Sådan lyder påstanden fra den anerkendte amerikanske juraprofessor Tim Wu i en ny bog. Han mener, det er på høje tid at gøre noget ved det. 

Fake news er som forurening

Fake news er som forurening

Tjekdet tjekker medierne for fake news. Den rette uddannelser vælger man ikke én gang for alle. Airbus og Audi arbejder på en flyvende bil med udskiftelige passagerkabiner.

Den rette uddannelse er et valg du tager mange gange

Den rette uddannelse er et valg du tager mange gange

KOMMENTAR: Som ung er man bange for at vælge den forkerte uddannelse, men vejen til læring og opkvalificering vil være langt bredere fremover. Udfordringen bliver ikke, om man vælger rigtigt, men i langt højere grad om man kan begrænse sig.

Er det en bil? Er det en drone? Er den lækker?

Er det en bil? Er det en drone? Er den lækker?

Airbus har lavet en flot visualisering af deres Pop.Up koncept, som kombinerer droner og små, selvkørende delebiler. Den afgørende ide er de små udskiftelige kabiner, der både kan monteres på en drone og på undervognen af en lille bil.

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.