En verden uden roamingafgifter

Anders Rostgaard Birkmann

Efter ti minutters ventetid lykkes det at få hul igennem til Michael Bak, medstifter af Hello World Mobile. Virksomheden vandt for nylig iværksætterprisen Årets Guldæg for en god og innovativ ide, og Michael Bak befinder sig derfor i Tel Aviv. Rejsen til det blomstrende tech-miljø i Israel var præmien i konkurrencen.

“Jeg har ledt efter et WiFi-netværk, der fungerer ordentligt,” lyder det, da der er hul igennem på den gratis Skype-forbindelse. “Det er jo netop den her udfordring, vi forsøger at løse,” konstaterer han.

Hello World Mobiles har blæst til angreb på en gene, som alle rejsende kender – fra ferieturisten til den professionelle forretningsrejsende: De høje roaming-afgifter, der gør det til en bekostelig affære at tale i mobil, tjekke mail og gå på nettet, når man er i udlandet. For mennesker, der rejser meget, er det ren rutine at jagte det nærmeste frie WiFi-netværk for at undgå store regninger fra teleselskaberne på grund af roaming-taksterne.

Abonner på analyser om nye medier

Modtag en automatisk e-mail, hver gang Mandag Morgen publicerer nye analyser og artikler om nye medier.

Log på mm.dk med din mail og adgangskode, og klik på Rediger profil for at vælge, hvilke dagsordener du ønsker at følge. Du kan også abonnere på bloggere.

Har du ikke allerede en profil til mm.dk, kan du oprette den gratis.

“Det er jo et evindeligt problem, som alle bøvler med. Man finder andre alternativer – køber et lokalt SIM-kort eller venter på en WiFI-opkobling. Man ændrer fuldstændig adfærd, når man er af sted,” siger Michael Bak.

Af konkurrencemæssige grunde er der grænser for, hvor detaljeret han kan fortælle om Hello World Mobiles forretningskoncept.

“Alene hernede har jeg mødt fire, der arbejder med de samme tanker, men dog ingen, der har den samme tekniske løsning, som vi har,” siger han.

Alligevel får vi dog en smule at vide: Først og fremmest at Hello World Mobile ikke må forveksles med Skype eller andre tjenester på telefonen, der gør, at man kan tale over datanetværket og dermed reelt ringe til lokale takster, når man er på farten.

Det har været vigtigt for Hello World Mobile at bygge videre på den almindelige telefonoplevelse og dermed bruge telefonens SIM-kort, der er knyttet til mobilnetværkene.

“Det var vigtigt for os at vælge noget, som folk bruger hver dag. Mange bygger apps, der ligger oven på den traditionelle telefon. Vi lægger en ny teknologi ind, der benytter de eksisterende mobile netværk,” siger han.

Derfor er Hello World Mobiles tanke at indgå aftaler med operatørerne i de enkelte lande. “Umiddelbart fjerner vi en indtægt fra dem. Men til gengæld vil vi kunne trække kunder til operatørernes netværk,” siger Michael Bak. Han peger på den model, der også har gjort det attraktivt for de store operatører at åbne for wholesale-kontrakter for de små udbydere i Danmark som Telmore, CBB og Onfone, selv om de konkurrerer.

Hello World Mobiles målgruppe er ikke slutbrugerne, men de mindre virtuelle operatører i Danmark og udlandet. Ganske vist er mange af de kendte brands overtaget af de store operatører, men der findes stadig en lang række uafhængige spillere såsom Lebara, Lycamobile og Evercall. Fælles for dem alle er, at de er knyttet til et af de store netværk og dermed er afhængige af modernetværkets såkaldte interconnect-aftaler.

“Vi vil forsøge at liberalisere markedet. Vi får aldrig slutbrugere, men bygger i stedet en platformsteknologi. Og hvis vi ikke gør det, så er der andre, der på sigt vil,” siger han.

Indtil nu er Hello World Mobile strikket sammen af de tre partnere. Næste skridt er at hente kapital til at løfte selskabet videre. Når det sker, vil en skandinavisk lancering kun ligge et halvt år ude i fremtiden.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu