Enhjørninger er verdens nye vækstmotor

Stadig flere globale startups opnår værdiansættelser på over en milliard dollars. De såkaldte enhjørninger er jaget vildt blandt regionale og nationale vækstaktører, da enhjørningernes raketvækst fungerer som lokale vækstmotorer.

For få år siden var det en så stor sjældenhed, at en startupvirksomhed opnåede en markedsværdi på over en milliard dollars, at de fik betegnelsen enhjørninger. I dag er der blevet mindre plads i den eksklusive klub af enhjørninger, som kun optager nye virksomheder stiftet efter 2003, der runder den magiske milliardvurdering. Hvor der i 2013 blot var 6 virksomheder på verdensplan, der opnåede den eftertragtede enhjørningstatus, blomstrede der sidste år ifølge analysehuset CB Insights hele 77 op af slagsen – eller hvad der svarer til en enhjørning hver femte dag. Og i år er der på godt to måneder allerede kommet ni nye til.

Enhjørninger er interessante, fordi deres raketvækst bidrager til at trække kompetencer, arbejdspladser og finansiering til det økosystem, de er en del af. De er dermed på én gang både det synlige resultat af et sundt økosystem og med til at gøre økosystemet endnu stærkere. Med andre ord er enhjørninger ’guf’ for enhver regional og national vækstpolitiker.

I den sammenhæng er det nye, at nye enhjørninger opstår i alle egne af verden og ikke som hidtil primært i USA. Med iværksætterrockstars som Facebook, LinkedIn og Amazon var det da også amerikanerne, der opfandt begrebet. USA er med 92 ud af de 154 enhjørninger, som CB Insights har registreret på verdensplan efter 2011, og med 45 ud af de 77, der blev registreret sidste år, fortsat det land, der er hjemsted for flest nye milliardiværksættere. Men ud af de seneste ni enhjørninger er ikke en fra USA. Derimod er startupvirksomheder fra såvel Afrika som Mellemøsten for første gang begyndt at blande sig. Se figur 1.

Enhjørninger fra alle verdenshjørner

Figur 1 | Forstør   Luk

Stadig flere startupvirksomheder fra alle verdenshjørner opnår lynhurtigt en markedsværdi på over en milliard dollars.

Kilde: CB Insights

Seneste skud på stammen er brugtvare-onlinemarkedspladsen Mercari, der med en ny kapitalindsprøjtning på 75 millioner dollars onsdag i sidste uge, som den første japanske startup kunne kalde sig en enhjørning. Blot to dage inden opnåede virksomheden Soug, ligeledes en onlinemarkedsplads, som den første startup fra Mellemøsten samme titel. Og i begyndelsen af februar var det nigerianske Africa Internet Group (AIG), der som den første afrikanske virksomhed opnåede enhjørningestatus.

Endnu er ingen danske startupvirksomheder på CB Insights liste over startups, der er blevet enhjørninger efter 2011. Men det får vi muligvis snart med erhvervsminister Troels Lund Poulsens satsning på nye højvækstvirksomheder. Med henvisning til at det netop er fra nye virksomheder, der lynhurtigt vokser sig store, at fremtidig vækst og fremtidige arbejdspladser skal komme, har erhvervsministeren luftet sin ambition om, at Danmark skal skabe 32 nye virksomheder med over 1.000 ansatte inden 2020. Det er en dristig udmelding, da der de seneste 20 år ikke er skabt nogen virksomheder med over 1.000 ansatte i Danmark. Men lykkes det bare at indfri ambition halvt, vil vi givet få danske virksomheder på enhjørningelisten i de kommende år.

 

Forrige artikel Mere økonomi i bits og bytes end i varestrømme Mere økonomi i bits og bytes end i varestrømme Næste artikel Asylcentre er vækstmotorer i Udkantsdanmark Asylcentre er vækstmotorer i Udkantsdanmark