Er vi klar til IoT, eller er vi idIOTer?

Herhjemme evner vi bedre end mange andre kulturer at arbejde sammen i flade strukturer på tværs af hierarkier og faglighed, vi siger vores uforbeholdne mening, og vi sparrer med hinanden. Netop de tre egenskaber er nøglen til at forløse potentialet i Internet of Things, som om noget kræver, at vi kan skabe ting sammen, skriver Frank Rosengreen Lorenzen, innovationsdirektør i Kring Innovation.

Du er på vej hjem fra en lang dag. På baggrund af informationer fra dit smartwatch og dit smarttoilet er dit hus klar over, hvilket humør og hvilken fysisk forfatning du er i.

Huset sætter noget behageligt musik på, tager lige toppen af varmen, sætter kaffe over, bestiller en kasse med goodies fra 7-Elevens droneservice, ruller gardinerne ned – og lige når du træder ind, finder huset det seneste Game of Thrones-afsnit frem: Home sweet (smart) home.  

Jeg er ikke fra Singularity, så jeg kan ikke spå om fremtiden, men jeg vil alligevel mene, at ovenstående meget vel snart kan blive virkelighed. Sensorers omkostninger er styrtdykket – og det bliver de ved med – og integreres i alt fra cement til bleer og tandbørster. Den mængde data, dette genererer, giver fantastisk mange muligheder, der sammen med et gennembrud i kommerciel anvendelse af kunstig intelligens kan skabe helt nye markeder. 

Potentialet for at skabe helt nye vækstområder er åbenlyst. Men det er risikoen for ikke at blive inviteret inden for i det smarte hjem og i stedet at skulle sove i garagen også.

På ledelsesgange verden over foregår der derfor et positioneringskapløb om den bedste plads i smart home-universet lige fra LG og Samsung i Sydkorea, Bosch og Siemens i Tyskland, Schneider Electric i Frankrig til Huawei i Kina og videre over til Apple, Google og Amazon i USA.

Stort set enhver virksomhed, der vil være relevant i fremtiden, angriber det smarte hjem på en eller anden vis. Også i Danmark har flere virksomheder vist vejen.

Vi har spændende startups som Friday, intelligent lås, og Anyware, intelligent adapter til lamper, og i den anden ende af størrelsesskalaen har Grundfos nu intelligente pumper, Danfoss har Link, en intelligent termostat, der nu bliver rullet ud i stor stil, og Velux har forbundet deres ovenlysvinduer, så de ikke bare kan åbne og lukke automatisk, men også indstille det bedste indeklima i hjemmet. 

De tre sidstnævnte eksempler er fra familieejede virksomheder med fantastiske produkter, der ikke har ændret sig radikalt, siden de blev lanceret i årene efter 2. Verdenskrig. Indtil nu altså. For med det smarte hjem skal der for alvor tænkes nyt, og det bør flere danske virksomheder faktisk begynde at gøre.

Tag smart-skeen i den anden hånd

At opnå succes med IoT kræver, at vi for alvor tager den smarte ske i den anden hånd og begynder ikke kun at samarbejde, men at samskabe. Den enkelte virksomhed kan ikke længere nøjes med at tænke i næste generation af kerneproduktet, men skal aktivt bygge bro og skabe synergi mellem egne og andres produkter.

I stedet for at en fremstillingsvirksomhed sætter et internt IoT-udviklingsprojekt i søen, skal forskellige eksterne fagligheder ombord i samme båd fra start. Arkitekter, møbeldesignere, forsikringseksperter, sundhedspersonale, elektrikere osv. skal – alt afhængig af det konkrete projekt, selvfølgelig – tænkes ind i tværfaglige teams, der målrettet kan udvikle det næste koncept for, hvordan ét kerneprodukt bliver forbundet med et andet produkt og dermed kan levere en ny løsning eller service til beboeren i det smarte hjem.

De teams skal af deres moderskibe udstyres med det relevante mandat og fundament for at blive en succes og ikke fortabe sig i uendelige interne diskussioner om, hvem der ejer hvad, hvornår og hvorfor. Netop her har rådgivere en nøglerolle.

Vores rådgiverbranche må snart indse, at denne verden allerede har rigeligt med PowerPoint-slides og Word-rapporter. Nu skal vi bygge fremtiden sammen, og det kræver, at vi også samskaber og lægger hånden på den smarte kogeplade sammen med vores kunder. Vi skal med andre ord sætte os i båden og ro sammen med vores kunder i stedet for at stå på havnen og råbe vores bedste bud.

Danmarks feje hold

I Danmark har vi nogle fantastiske kompetencer – faktisk er det i international målestok nærmest ’feje hold’, som vi sagde i skolegården, når det ene fodboldhold var meget stærkere end det andet – og det bør og skal kunne gøre IoT til det næste danske væksteventyr.

Vi er internationalt berømte og anerkendte for vores stærke arkitekter og ingeniører, og i forhold til vores lidenhed har vi mange og stærke fremstillingsvirksomheder. Og ikke nok med det, så har vi tre af verdens seks største høreapparatsproducenter.

Netop høreapparater, eller smarte høre-devices, kan meget vel få en prominent plads i det smarte hjem (hvem gider i længden at tale til sin mobil eller iPad?), vi er førende på grønne teknologier, der også vil få en central rolle, og så har vi en kultur, som – hvis den får lov – kan være motoren for samskabelse. 

Vi evner bedre end i mange andre kulturer at arbejde sammen i flade strukturer på tværs af hierarkier og faglighed, vi siger vores ærlige, uforbeholdne mening – også til chefen – og vi sparrer med hinanden. Netop de tre egenskaber er nøglen til at forløse potentialet i samskabelse.

Kan vi holde fast i det, kan vi bygge fremtidens smarte hjem sammen, så vi undgår at ende som en flok IdioTer, der er tvunget til at sove i garagen.

Forrige artikel Humanister er guld værd – de fatter det bare ikke selv Humanister er guld værd – de fatter det bare ikke selv Næste artikel Tech-stærke Israel øjner forretning med Danmark Tech-stærke Israel øjner forretning med Danmark
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.