Er vi klar til IoT, eller er vi idIOTer?

Herhjemme evner vi bedre end mange andre kulturer at arbejde sammen i flade strukturer på tværs af hierarkier og faglighed, vi siger vores uforbeholdne mening, og vi sparrer med hinanden. Netop de tre egenskaber er nøglen til at forløse potentialet i Internet of Things, som om noget kræver, at vi kan skabe ting sammen, skriver Frank Rosengreen Lorenzen, innovationsdirektør i Kring Innovation.

Du er på vej hjem fra en lang dag. På baggrund af informationer fra dit smartwatch og dit smarttoilet er dit hus klar over, hvilket humør og hvilken fysisk forfatning du er i.

Huset sætter noget behageligt musik på, tager lige toppen af varmen, sætter kaffe over, bestiller en kasse med goodies fra 7-Elevens droneservice, ruller gardinerne ned – og lige når du træder ind, finder huset det seneste Game of Thrones-afsnit frem: Home sweet (smart) home.  

Jeg er ikke fra Singularity, så jeg kan ikke spå om fremtiden, men jeg vil alligevel mene, at ovenstående meget vel snart kan blive virkelighed. Sensorers omkostninger er styrtdykket – og det bliver de ved med – og integreres i alt fra cement til bleer og tandbørster. Den mængde data, dette genererer, giver fantastisk mange muligheder, der sammen med et gennembrud i kommerciel anvendelse af kunstig intelligens kan skabe helt nye markeder. 

Potentialet for at skabe helt nye vækstområder er åbenlyst. Men det er risikoen for ikke at blive inviteret inden for i det smarte hjem og i stedet at skulle sove i garagen også.

På ledelsesgange verden over foregår der derfor et positioneringskapløb om den bedste plads i smart home-universet lige fra LG og Samsung i Sydkorea, Bosch og Siemens i Tyskland, Schneider Electric i Frankrig til Huawei i Kina og videre over til Apple, Google og Amazon i USA.

Stort set enhver virksomhed, der vil være relevant i fremtiden, angriber det smarte hjem på en eller anden vis. Også i Danmark har flere virksomheder vist vejen.

Vi har spændende startups som Friday, intelligent lås, og Anyware, intelligent adapter til lamper, og i den anden ende af størrelsesskalaen har Grundfos nu intelligente pumper, Danfoss har Link, en intelligent termostat, der nu bliver rullet ud i stor stil, og Velux har forbundet deres ovenlysvinduer, så de ikke bare kan åbne og lukke automatisk, men også indstille det bedste indeklima i hjemmet. 

De tre sidstnævnte eksempler er fra familieejede virksomheder med fantastiske produkter, der ikke har ændret sig radikalt, siden de blev lanceret i årene efter 2. Verdenskrig. Indtil nu altså. For med det smarte hjem skal der for alvor tænkes nyt, og det bør flere danske virksomheder faktisk begynde at gøre.

Tag smart-skeen i den anden hånd

At opnå succes med IoT kræver, at vi for alvor tager den smarte ske i den anden hånd og begynder ikke kun at samarbejde, men at samskabe. Den enkelte virksomhed kan ikke længere nøjes med at tænke i næste generation af kerneproduktet, men skal aktivt bygge bro og skabe synergi mellem egne og andres produkter.

I stedet for at en fremstillingsvirksomhed sætter et internt IoT-udviklingsprojekt i søen, skal forskellige eksterne fagligheder ombord i samme båd fra start. Arkitekter, møbeldesignere, forsikringseksperter, sundhedspersonale, elektrikere osv. skal – alt afhængig af det konkrete projekt, selvfølgelig – tænkes ind i tværfaglige teams, der målrettet kan udvikle det næste koncept for, hvordan ét kerneprodukt bliver forbundet med et andet produkt og dermed kan levere en ny løsning eller service til beboeren i det smarte hjem.

De teams skal af deres moderskibe udstyres med det relevante mandat og fundament for at blive en succes og ikke fortabe sig i uendelige interne diskussioner om, hvem der ejer hvad, hvornår og hvorfor. Netop her har rådgivere en nøglerolle.

Vores rådgiverbranche må snart indse, at denne verden allerede har rigeligt med PowerPoint-slides og Word-rapporter. Nu skal vi bygge fremtiden sammen, og det kræver, at vi også samskaber og lægger hånden på den smarte kogeplade sammen med vores kunder. Vi skal med andre ord sætte os i båden og ro sammen med vores kunder i stedet for at stå på havnen og råbe vores bedste bud.

Danmarks feje hold

I Danmark har vi nogle fantastiske kompetencer – faktisk er det i international målestok nærmest ’feje hold’, som vi sagde i skolegården, når det ene fodboldhold var meget stærkere end det andet – og det bør og skal kunne gøre IoT til det næste danske væksteventyr.

Vi er internationalt berømte og anerkendte for vores stærke arkitekter og ingeniører, og i forhold til vores lidenhed har vi mange og stærke fremstillingsvirksomheder. Og ikke nok med det, så har vi tre af verdens seks største høreapparatsproducenter.

Netop høreapparater, eller smarte høre-devices, kan meget vel få en prominent plads i det smarte hjem (hvem gider i længden at tale til sin mobil eller iPad?), vi er førende på grønne teknologier, der også vil få en central rolle, og så har vi en kultur, som – hvis den får lov – kan være motoren for samskabelse. 

Vi evner bedre end i mange andre kulturer at arbejde sammen i flade strukturer på tværs af hierarkier og faglighed, vi siger vores ærlige, uforbeholdne mening – også til chefen – og vi sparrer med hinanden. Netop de tre egenskaber er nøglen til at forløse potentialet i samskabelse.

Kan vi holde fast i det, kan vi bygge fremtidens smarte hjem sammen, så vi undgår at ende som en flok IdioTer, der er tvunget til at sove i garagen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu