Erhvervslederen

Marianne Kristensen Schacht

Er det innovativt at få en virksomhed til at vokse? Anders Byriel, der er adm. direktør og anden generation i den familieejede designvirksomhed Kvadrat, undrer sig en smule over at finde sit navn blandt de nominerede til Danmarks innovative klasse. Men det er innovativt at få en mellemstor familiedrevet virksomhed med under halvdelen af sit salg uden for Danmark til at vokse fra 120 millioner kr. i omsætning til at kunne skimte milliarden i horisonten og på få år blive veletableret i Europa og være godt på vej i Asien.

Tre typiske profiler

Mandag Morgen har mødt tre nominerede danskere, som hver især tegner sig for typiske profiler på den innovative klasse. Læs om Kulturentreprenøren, Forskeren og Erhvervslederen.

Læs også analysen af den innovative klasses dna.

Ifølge Anders Byriel selv har opgaven været en klassisk internationalisering: Han har udviklet Kvadrats distribution, internationaliseret organisationen og udviklet varemærket Kvadrat og hele produktporteføljen af designtekstil.

Topchefen, der overtog direktørposten i 1998, har undervejs været omkring både Harvard Business School og Stanford University og fået opgraderet sine ledelsesværktøjer. Desuden tæller hans portefølje af bestyrelsesposter en række af landets mest innovative virksomheder og organisationer, som han undervejs bliver inspireret af og kan bruge i arbejdet med at udvikle sin egen virksomhed.

F.eks. var Anders Byriel bestyrelsesformand i ReD Associates, der bruger en antropologisk tilgang til slutbrugere og kunder. Den tilgang tiltaler Kvadrat-direktøren, der ud over sine kunder blandt designere, arkitekter og i industrien også er på vej ind i detailleddet.

En af Kvadrats seneste succeser, Ready Made Curtain, er netop udviklet på baggrund af antropologiske studier – også kaldet front end innovation. Virksomheden fulgte en række mennesker i større byer og oplevede, hvordan selv de dyrest indrettede lejligheder måtte nøjes med et lagen og to søm foran vinduerne. På baggrund af studierne udviklede Kvadrat et gardin, der kan sættes op på fem minutter.

[quote align="left" author=""]Vi har bevæget os fra at være en god designvirksomhed til at være en premium spiller globalt. Det har vi gjort ved at levere innovative løsninger, der globalt outperformer andre produkter.[/quote]

”Vi har bevæget os fra at være en god designvirksomhed til at være en premium spiller globalt. Det har vi gjort ved at levere innovative løsninger, der globalt outperformer andre produkter,” lyder Anders Byriels egen beskrivelse af den rejse, han har taget familievirksomheden på.

Et konkret eksempel på innovation inden for Kvadrats kerne, der er uldne møbelstoffer, er udviklingen af en ny overflade på stofferne, der bl.a. betyder, at tekstilerne skifter farve, alt efter hvor i rummet man betragter dem. En måde at rykke en standardvare til noget unikt, som Anders Byriel udtrykker det.

Han er optaget af at udvikle virksomheden på to fronter: Han bruger klassisk performanceledelse og de nyeste ledelsesværktøjer. Og han gør det samtidig med, at virksomhedens mere bløde side – kulturen – dyrkes og forstærkes, fordi den er fundamentet for den virksomhed, Anders Byriels far, Poul Byriel, etablerede sammen med Erling Rasmussen i 1968.

Anders Byriel

Født 1965.

Innovativt dna: netværkende, passioneret, udfordrende.

Seneste innovative bedrift: har udviklet den familieejede virksomhed Kvadrat fra at være en primært dansk og nordisk spiller til at stå stærkt blandt førende brands i Europa og nu også være godt på vej i Asien.

Næste innovative projekt: at gøre Kvadrat endnu mere international og i top-5 på sine markeder.

Vigtigste sparringspartnere: direktionen i Kvadrat, Torsten Moe, partner og ansvarlig for PwC’s forretningsområde Strategy & Operations, Lars Monrad-Gylling, adm. direktør i KMD, og Boris Groysberg, professor på Harvard Business School.

Anders Byriel er innovationsleder. I takt med Kvadrats vækst er også antallet af produktudviklingsteam vokset. De skal ledes, og det handler om at skabe rammer og sætte de rigtige folk sammen. På kerneområderne betyder det, at de industrielle designere nu har fået selskab af tekstilingeniører, og inden for de mere radikale innovationsområder som Kvadrat Soft Cells, som er akustiske vægge, sidder både akustikkyndige, ingeniører og eksperter fra forskningscentre i ind- og udland.

”Innovation for mig er at udvikle nyskabende produkter, services og systemer,” siger Anders Byriel.

Hans tilgang til innovation er strategisk, og han arbejder med tre ”innovationshorisonter”. Mantraet er, at man skal innovere inden for sit kerneområde. Det beskriver Anders Byriel som den første horisont. Men bag den ligger muligheden for at innovere nye områder, som kan vokse hurtigt og give virksomheden ekstraordinær vækst. Det kalder Anders Byriel for horisont nummer to. Horisont nummer tre er muligheden for at lave radikal innovation. Ifølge Anders Byriel skal Kvadrat være til stede i alle tre horisonter.

”Jeg kan bygge rammer op om hver af de her tre områder at produktudvikle på – omend det er klart sværest at gøre på de to fjerneste horisonter,” siger han.

Den innovative topchefs næste mål er en endnu stærkere global plads til Kvadrat. Om tre år skal omsætningen, der i dag ligger på 700 millioner kr., gerne runde milliarden. Væksten skal fortsat trækkes af markederne i Europa og i endnu højere grad i Asien. Og så skal Kvadrat ligge blandt de fem stærkeste varemærker inden for arkitektur og design på sine nuværende markeder, lyder ambitionerne.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu