FLSmidth-direktør: ”Industrien er i krise, det er vi ikke.”

”Det globale marked ser alt andet end godt ud lige nu. Der er kriser over hele verden. Nogle er politiske. Nogle er økonomiske. Kina kæmper. Der er krise i det kinesiske øhav, på Filippinerne, i Indonesien og flere steder i Afrika, hele Syrien, Irak og Afghanistan. Der er også adskillige kriser i den amerikanske hemisfære med problemer i Brasilien og udfordringer i Argentina og Venezuela. Men også i USA er der usikkerhed med det kommende præsidentvalg, som skaber politisk stilstand. Hele situationen omkring Rusland skaber usikkerhed. Der er flygtningekrisen. Europa står samlet set over for en række udfordringer. Det er kun Syd- og Nordpolen, som i dag kan se sig nogenlunde fri for kriser. Mængden og den globale spredning af kriser er gift for investeringsklimaet. Folk vælger at vente og se tiden an frem for at investere. Det er det miljø, vi agerer i i dag.”

Den noget dystre analyse af det globale marked anno 2016 kommer fra den tyske koncerndirektør for FLSmidth, Thomas Schulz. Og situationen på det globale marked er ifølge Thomas Schulz den direkte årsag til, at den mere end 130 år gamle ingeniørvirksomhed, der leverer udstyr, service og ingeniørhjælp til cement- og minebranchen, siden han i foråret 2013 satte sig i direktørstolen, har oplevet knas i indtjeningen, fald i ordrer, tæsk på aktiemarkedet og nedskæringer i medarbejderstaben.

Der er ikke noget, der tyder på, at FLSmidth har lagt krisen bag sig. Regnskabet for 2015 viser, at virksomheden stadig har problemer med indtjeningen, og forventningerne til 2016 er en omsætning på mellem 17 og 20 milliarder kroner, hvilket i bedste fald blot vil være en smule bedre og i værste fald være markant dårligere end i 2015. Se figur 1.

FLSmidth under pres

Figur 1 | Forstør   Luk

FLSmidth har de seneste år været i voldsomme vækstproblemer. Virksomheden har oplevet et markant fald i omsætningen, i tilgangen af ordrer og antal ansatte.

Kilde: Årsrapport 2015, FLSmidth.

Det kunne nok få alarmklokkerne til at ringe hos de fleste, men det er ikke umiddelbart en bekymret topchef, som Mandag Morgen møder på FLSmidths kontor i Valby. Det er derimod en direktør, som ikke vil høre tale om krise i FLSmidth, og som udtrykker en klippefast tro på, at FLSmidth evner at komme helskindet og endda styrket ud af den nuværende krise.

”Vores situation er et spejlbillede af de industrier, vi agerer i. Og både mineral- og cementindustrien er i dag under stort pres. Men jeg er ikke for alvor bekymret. Vi skal adskille, hvordan vi som virksomhed og hvordan selve industrien præsterer. Industrien er i krise, det er vi ikke. Hvis man kigger på vores position i forhold til vores konkurrenter, så står vi i dag godt,” siger Thomas Schulz.

Han negligerer dog ikke, at det nuværende pres har store konsekvenser for og stiller særlige krav til FLSmidth som virksomhed og til hans eget lederskab – og evne til at geare virksomheden til det opsving, der kommer på den anden side.

”Selvfølgelig er krisen en udfordring for os, fordi det har stået på i mange år, og fordi verdensøkonomien stadig ser så usikker ud. Og vi er ikke på den anden side endnu. Det vil tage flere kvartaler at komme ud af det. Det er langtfra en god ting for en virksomhed som vores, og jo længere krisen tager, jo vigtigere bliver den næste vækstfase. Vores opgave er at klare os igennem bedst muligt ved at forbedre vores effektivitet og konkurrenceevne. En nedgangsperiode åbner en række muligheder for at forandre ting og skabe bedre forudsætninger, så vi står godt rustet til at udnytte det opsving, som kommer bagefter,” siger Thomas Schulz.

En cyklisk industri

FLSmidth agerer i, hvad Thomas Schulz kalder en ”cyklisk” industri – det vil sige en industri, som er særlig følsom over for udviklingen i konjunkturerne, hvor indtægterne generelt er højere i perioder med økonomisk fremgang og ekspansion og lavere i perioder med økonomisk afmatning. Derfor vil FLSmidth i en krisetid, som den, vi oplever i disse år, naturligt også være særlig ramt på indtjeningen. Det er netop i denne analyse, at Thomas Schulz henter sin tro på, at FLSmidths vækstproblemer kun er midlertidige.

Thomas Schulz

50 år. Uddannet ingeniør og ph.d. med en afhandling inden for mineral mining & quarrying fra Det tekniske Universitet i Aachen, Tyskland.

1998-2001: Business area manager i Tyskland for det daværende svenske Svedala, som i 2001 blev opkøbt af den svenske industrikæmpe Sandvik.

2001-2013: Flere ledende stillinger i Sandvik – senest koncerndirektør for forretningsdivisionen Construction. Han var desuden medlem af koncernledelsen i Sandvikkoncernen.

2013-: Adm. direktør for FLSmidth.

”Vi opererer i markeder, som er særligt sårbare over for økonomiske udsving. Kriser og økonomisk usikkerhed giver manglende investeringslyst i eksempelvis infrastruktur, og det rammer en virksomhed som vores hårdt. I det danske miljø ser det ud, som om vi præsterer under niveau, fordi der ikke er andre store virksomheder, som har taget lignende slag. Vi har oplevet 70 procents nedgang i vores mineaktiviteter. Når andre virksomheder oplever minus på 2-3 procent, så begynder de at have problemer. 2-3 procents nedgang er, hvad jeg tager en almindelig lørdag morgen,” siger FLSmidth-direktøren.

Ifølge Thomas Schulz er de store udsving og nedgangsperioder et vilkår, som man skal være klar på, hvis man arbejder i mine- og cementindustrien. Det handler derfor om at have is i maven og fokusere på at komme bedst muligt igennem og stå bedst muligt, når der igen kommer økonomisk fremgang på markederne.

”Jeg er ikke overrasket. Det er min tredje recession. Både mine- og cementindustrien er som en rutsjebanetur – det skal gå ned, før det kan gå op. Det må man forvente og indstille sig på, når man er i branchen. Hele industrien havde i ’00erne en voldsom fremgang, og efter fremgang kommer der altid nedgang. FLSmidth skal være i stand til at agere i alle situationer i markedet. Det er den forretningsmodel, vi kører efter. Derfor er fokus for mig nu, at FLSmidth skal stå bedst muligt for at kunne gribe mulighederne, når der igen kommer et positivt investeringsklima,” siger Thomas Schulz.

Gearing af virksomheden

At krisens opståen og afslutning ifølge Thomas Schulz er forudsigelig, betyder ikke, at han læner sig tilbage i kontorstolen og venter på, at krisen aftager. Han har i høj grad øje for, at den nuværende situation og de seneste års nedgang i markedet stiller store krav til hans lederevner og evne til at træffe de rigtige strategiske beslutninger. Thomas Schulz har siden sin tiltrædelse som direktør blandt andet igangsat en ny strategi, som indebar en omstrukturering af virksomheden samt en omfattende effektiviseringsproces, som blandt andet har betydet en reduktion af medarbejderne fra næsten 16.000 til godt 13.000. Dette alt sammen som led i at tilpasse forretningen til de nuværende markedsforhold og således bevare FLSmidths rentabilitet – virksomhedens økonomiske effektivitet – trods en faldende omsætning.

I processen mod at bringe FLSmidth helskindet ud på den anden side peger Thomas Schulz på proaktivitet som det absolutte nøgleord i sit lederskab. Han mener således, at FLSmidths position og vækstmuligheder de kommende år i høj grad bestemmes af ledelsens evne til at forudsige og agere proaktivt på tendenser i markedet. Dette har blandt andet betydet en opprioritering af trendanalyser, mapping og scenarier både af potentielle risici og af vækstmuligheder.

FLSmidth

FLSmidth er en global ingeniør- og industrikoncern, der blev grundlagt af maskinkonstruktør Frederik Læssøe Smidth i 1882. Virksomheden leverer i dag maskineri, service og rådgivning til både cement- og mineindustrien over hele verden. FLSmidth har hovedsæde i Valby og har 13.000 ansatte fordelt på mere end 50 forskellige lande.

”Det er helt afgørende, at vi er med på udviklingen og handler hurtigt. Hvis vi venter, koster det for meget tid, penge, tillid og motivation. Derfor var vi eksempelvis ude og nedjustere tilbage i august som nogle af de første på grund af udviklingen i Kina. Vi ændrede vores økonomiske outlook, vores profitforhåbninger og vores vurdering af vores kunders finansielle kapacitet. Det fik vi meget negativ omtale for på daværende tidspunkt, men alle fulgte efter, fordi udviklingen var negativ. Vi venter ikke, og det tror jeg giver os et forspring,” siger Thomas Schulz og understreger, at FLSmidth dog stadig kan blive bedre på dette område: ”Vi har ikke en krystalkugle, så jeg er aldrig fuldt ud tilfreds med, hvordan vi kortlægger fremtiden. Der er også en uforudsigelighed i markederne, som gør, at vi misser ting.”

Ud over et fokus på proaktivitet er tilstedeværelse på hver af de mere end 50 markeder, som FLSmidth i dag opererer på, et helt afgørende ben i Thomas Schulz’ lederskab. Han har således mere end 200 rejsedage om året, hvor han besøger virksomhedens mange kontorer og holder møder med medarbejdere, aktionærer og kunder. Hermed får Thomas Schulz efter eget udsagn en afgørende viden om, hvor de forskellige markeder er på vej hen.

”Jeg rejser, fordi det giver mig en fornemmelse af, hvor vi er på vej hen. Jeg får direkte rapporteringer, når jeg holder møder med vores kunder og medarbejdere. Men jeg får også en række indirekte input, som fortæller mig væsentlige ting om udviklingen på de forskellige markeder. Hen over julen var jeg eksempelvis i Shanghai. Normalt vil indenrigslufthavnene i Kina være fyldt med forretningsfolk og køerne til paskontrol være timelange. Men denne gang gik jeg lige igennem. Samme mønster gentog sig igen, da jeg var i Kina i februar. Det fortæller mig noget om udviklingen i Kina. På samme måde som jeg på mit seneste besøg i Manila oplevede en pulserende stemning på restauranter og lufthavnen, som vidner om, at der dér er gang i væksten. Det er helt afgørende for mig, at få den viden,” siger Thomas Schulz.

Motivation er afgørende

Et andet centralt element i FLSmidth-direktørens lederskab – som i høj grad har fokus i den nuværende krisesituation – er udvikling, fastholdelse og rekruttering af medarbejdere. Thomas Schulz arbejder således ud fra devisen, at FLSmidths succes står og falder med virksomhedens evne til at være en attraktiv virksomhed at være ansat i.

”Vores forretning er ikke vores produkter, men vores medarbejdere. Vi sælger tillid og kompetencer – at vi har kompetencerne til at tilbyde det bedste. Derfor står og falder vores succes med de mennesker, vi har med i vores team. Og derfor investerer vi også – selv om der er økonomisk pres – meget i udvikling af vores medarbejdere gennem ledelsesudvikling og kompetenceudvikling,” siger koncerndirektøren og påpeger, at det netop i en krisetid er særlig vigtigt at sikre medarbejdernes motivation:

Overudbud presser prisen på råvarer

Figur 2 | Forstør   Luk

Mineindustrien er i en historisk krise. Et overudbud af flere mineraler presser prisen i bund og sætter dermed hele mineindustrien under pres.

Kilde: Årsrapport 2015, FLSmidth.

”Det er selvfølgelig svært at være del af en virksomhed, som er ramt hårdt – det kan ødelægge motivationen og skabe en situation, hvor vi mister vores talenter. Når tingene går godt, behøver man ikke at fokusere så meget på motivationen, fordi selve fremgangen vil skabe det. Men når det går ned ad bakke, er motivationen ikke lige så ligetil. Historier om krise skaber usikkerhed hos den enkelte medarbejder, og derfor er det afgørende, at ledelsen forstår at motivere medarbejderne. Vi skal fortælle dem, hvorfor vi er vigtige, og hvorfor det, vi gør, er det rigtige,” siger Thomas Schulz.

Gode fremtidsudsigter

Der er fra Thomas Schulz’ stol en positiv tro på virksomheden og på, at skuden kan vendes inden for en overskuelig ramme. De seneste tre måneder af 2015 steg ordrerne hos FLSmidth, og i årsrapporten for 2015 forventes, at virksomheden vil opleve fremgang i 2017.

Troen på, at fremtiden igen vil stå på vækst, henter Thomas Schulz fra sin erfaring i industrien og analysen af, at der i industriens cykliske natur også venter økonomisk fremgang efter en periode med nedgang. Dertil lyder topdirektørens analyse, at FLSmidth står godt positioneret i forhold til konkurrenterne, når det kommer til at kunne tilbyde kunderne den type kompetencer, som der vil komme efterspørgsel på, når væksten igen vender tilbage.

”Der sker en forandring i industrien. De seneste årtier har fokus i mineindustrien været på at øge kapaciteten – at bygge nye miner og få mere volumen. Det fokus er ændret i dag til et fokus på forbedring af produktiviteten – at man skal producere mere miljøvenligt, med mere fokus på CSR og få flere penge ud af det, man har. Den trend er kommet for at blive. Vi fokuserer derfor i høj grad på at kunne levere den viden og innovation, som kan bane vejen for produktivitetsforbedringer. Og det gør, at jeg tror på, at vi står godt, når væksten kommer tilbage,” siger Thomas Schulz.

Der er ifølge FLSmidth-direktøren god grund til at tro på snarlig fremgang inden for cementindustrien. Derimod er han mindre optimistisk i forhold til krisen inden for minemarkedet, som i flere år har været under pres fra lave råvarepriser og en overudbudssituation. Se figur 2.

Tror du, at FLSmidth på sigt vil blive tvunget til at sadle yderligere om og lægge mineaktiviteterne på hylden?

”Nej. Det giver meget mening for os at være i begge industrier. Meget af det, vi gør inden for miner og cement, er det samme. Dertil har vi mulighed for at kunne dele ressourcer og formidle ’best practices’ mellem de to forretningsområder. Det gør os også mindre sårbare. Mineindustrien er stadig i krise, cement er på vej frem – og derfor er det godt for os, at vi har begge ben,” siger Thomas Schulz.

Hvis du kigger fem år frem – hvor er FLSmidth så, hvis din strategi og dit lederskab har været en succes?

”Om fem år er vi i vækst. Vi er førende i markedet, når det kommer til at levere produktivitetsforbedringer inden for både mine- og cementmarkeder – og førende i både projektledelse, forretningsoptimering og teknologisk viden.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu