Fodbold og hundeliv på brasiliansk

Brasilianernes forkærlighed for kæledyr gør landet til et af verdens vigtigste markeder for kæledyrsrelaterede produkter. Det har danske Fermentationexperts fået øjnene op for.

Med de aktuelle verdensmesterskaber i Rusland er fodboldfeberen tilbage i Brasilien, og i São Paulo er gadebilledet fyldt med de grøn-gule brasilianske landsholdsfarver. Det er ikke kun børn og voksne, der har Neymars 10-tal trykt på ryggen, også hundene har fået en trøje på, eller i det mindste en grøn-gul sløjfe om halsen. For hunde og andre kæledyr fylder meget i den brasilianske kultur, hvor koncepter som Dog Spa og sågar cafeer indrettet til menneskets bedste ven løbende popper op.

Med over 130 millioner kæledyr er Brasilien verdens næststørste marked målt i antal kæledyr, kun overgået af USA, og det tredjestørste målt på omsætning. Det er ikke kun klassisk kæledyrsfoder, der langes over disken, men også sofistikerede og innovative produkter, inklusive nye former for kosttilskud og medicin tilpasset det lokale klima og den lokale fauna. Det får lokale producenter til at kigge efter nye udviklingssamarbejder, der kan ruste dem mod fremtiden.

Stærke lokale partnere

Også danske virksomheder har øje for potentialet. En af dem er gazellevirksomheden Fermentationexperts, der har udviklet en unik fermenteringsteknologi til bl.a. dyrefoder. Virksomheden, der har hovedkvarter i Bække, nord for Vejen, har vundet innovationspriser for sin banebrydende platform, der bl.a. kan reducere fosfor i fødekæden og har dokumentation for at kunne erstatte medicinsk zink i dyrefoder.

Latinamerika og i særdeleshed Brasilien er et stort marked for virksomheden, der arbejder tæt med brasilianske landsbrugskooperativer om test af deres produkter lokalt. De første containere med produkter er på vej, og næste skridt kan meget vel være markedet for kæledyr. Poul Erik Bligaard, der er Fermentationexperts direktør for Latinamerika, bekræfter markedets attraktivitet. Skal han give et par råd med til andre virksomhed, lyder hans bud:

”Nøglen til succes i Brasilien inden for innovative produkter til dyr er stærke lokale partnerskaber. Ud over nultolerance i forhold til korruption skal partnerne have et innovativt mindset, så man sammen kan kigge på nye anvendelsesmuligheder.”

Rådgivning til danske virksomheder

Et eksempel på en stærk lokal partner er det brasilianske institut for forskningssamarbejde i landbruget, EMBRAPA, der bl.a. samarbejder om udvikling og test af veterinærmedicin. En dansk-europæisk biotekvirksomhed er netop nu i gang med et udviklingsprojekt med EMBRAPA, hvor effekten af et antiparasitpræparat skal testes på den brasilianske kvægbestand. Projektet i sig selv vil kunne spare det lokale landbrug for millioner af brasilianske real, og det vil sandsynligvis også kunne overføres til kæledyr som hunde og katte.

Elisângela Zeoli er farmaceut og har mere end 20 års erfaring fra den brasilianske farmaceutiske industri. I dag er hun ansat som sektorrådgiver hos os i Innovation Centre Denmark i São Paulo, hvor hun hjælper virksomheder med udviklingsprojekter inden for human- og veterinærmedicin. Det var hende, der spottede muligheden for samarbejdet med EMBRAPA og biotekvirksomheden, da hun så en lokal nyhedsudsendelse om parasitproblemet i kvægbestanden.

”Danske virksomheder med veterinærmedicin eller andre løsninger til dyr skal kigge på Brasilien. Det er et af verdens største markeder for husdyr og kæledyr. Lokale forhold kan nødvendiggøre tilpasninger, men kan samtidig give anledning til udvikling af løsninger til andre behov, som den danske virksomhed ikke var bekendt med i forvejen. Et samarbejde med lokale partnere og institutioner om udvikling kan være med til at sikre levestærke projekter samt lette godkendelsen af produkterne på markedet,” fortæller hun.

På grønsværen drømmer Brasilien med en sjette VM-sejr om at kunne give rivalerne baghjul i de kommende fire år og rejse nationen igen efter det traumatiske 1-7 nederlag mod Tyskland på hjemmebane i 2014. Hvad de 130 millioner kæledyr drømmer om, vides ikke. Men mon ikke enkelte af dem glæder sig til at slippe af med den gule trøje, når den sidste brasilianske kamp er spillet?

Forrige artikel Danske virksomheder kapitaliserer på israelsk iværksættersucces Danske virksomheder kapitaliserer på israelsk iværksættersucces Næste artikel Kunstig intelligens – dommedag eller Safe AI nu? Kunstig intelligens – dommedag eller Safe AI nu?
Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

En gren af adfærdsdesign handler om at skabe vaner hos brugeren. Når det virker, kan det skabe en langt stærkere forbindelse mellem virksomhed og kunde. Men effekten kan også være så stærk, at det nærmer sig afhængighed.