Folkeskolen svigter børns it-kreativitet

Digitaliseringen bliver et så centralt redskab i morgendagens innovation og vækst, at skoleelever fra en tidlig alder bør lære om it-algoritmernes mangfoldige verden. Det mener danske it-eksperter. Men mens der breder sig en global erkendelse af, at eleverne skal med på it-udviklervognen, er emnet slet ikke på dagsordenen i den danske folkeskole. Undervisningsministeren lover, at det vil indgå i den kommende revision af folkeskolens Fælles Mål.

Den nuværende tilgang til it i folkeskolen svarer til, at eleverne i dansktimerne kun lærte at læse, men ikke at skrive.

Sådan lyder advarslen fra en række it-eksperter, der mener, at Danmarks ambitioner om digital vækst risikerer at smuldre, hvis børn i grundskolen ikke lærer at udvikle og skabe med it. Det handler ikke kun om, at Danmark skal blive i stand til at fostre morgendagens Mark Zuckerberg fra Facebook eller Larry Page fra Google. It er i dag et så allestedsnærværende værktøj i stort set alle dele af erhvervslivet, at det er en af de mest afgørende drivere, når det gælder innovation og økonomisk vækst.

Klaus Kvorning Hansen, der er formand for interesseorganisationen DANSK IT og it-chef på Københavns Universitet, mener, at det er helt afgørende, at it-undervisningen bringes op på et langt højere niveau: 

Login