Forretningseventyr venter efter ældrebombe

Danskerne er ikke alene om at kigge ængsteligt på den demografiske udvikling. Over alt i verden skal færre forsørge flere, når de store generationer går på pension de næste år. Og udviklingen fortsætter efter alt at dømme de kommende årtier, viser prognoser fra FN. Se figur 1.

Ældrebomben" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/70f33-va_fig02_flere-eldre-fur-brug-for-pleje.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/eacbc-va_fig02_flere-eldre-fur-brug-for-pleje.png | Forstør   Luk

Ældre kommer til at fylde stadig mere både i og uden for systemet. De næste 10 år stiger presset på plejesektoren, men også på venner og familier, som skal støtte de ældre for at forebygge deres plejebehov. Derfor er der behov for nye teknologier, stærkere netværk og mere fokus på, hvordan også den frivillige sektor kan bidrage til velfærden.  

Kilde: Afdeling for demografisk udvikling, FN, 2014. [/graph]

I Storbritannien er man heller ikke tryg ved situationen. Nye tal fra tænketanken Nesta viser, at antallet af briter over 65 år kommer til at stige fra 10,8 millioner i år til 14 millioner om 10 år. Se figur 2. Samtidig er der skåret 20 procent i bevillingerne til ældreplejen de seneste tre år, og intet tyder på, at der skulle komme flere penge, selv om der kommer flere ældre. Udfordringen bliver på den ene side at levere mere service for færre midler, og på den anden side at holde så mange ældre raske og rørige, at de ikke bliver afhængige af systemet.

Det kan langt de fleste, hvis familierne træder til. Problemet er, at de ofte bor langt væk eller har travlt med arbejde, børneopdragelse m.v. Institute for Public Policy Reasearch estimerer, at der i Storbritannien i 2030 kommer til at være to mio. ældre over 65 år, der ikke har børn tæt nok på til, at familien kan hjælpe med mindre plejeopgaver.

Men med nye velfærdsteknologier og en engageret civilsektor forventer tænketanken, at man alligevel kan holde den demografiske udvikling under kontrol. Og ikke nok med det. Det kan også vise sig at blive en god forretning. Nesta har identificeret fire uopdyrkede forretningsområder, der kommer til at blomstre, når ældrebomben detonerer:

1. Digitale kommunikationsmidler er værnet mod ensomhed

Halvdelen af briterne, der er over 75 år, bor alene. I takt med at alderen stiger, falder mobiliteten, og det gør det svært at samle kræfterne til at se familie og venner, der ikke bor lige om hjørnet.

I Storbritannien arbejder virksomheder som Breezie og Mindings på at skabe sociale medier for ældre, der vil holde kontakt med deres familier og holde liv i deres fritidsinteresser. De bruger få og simple ikoner, som de ældre kan bruge til Skype, Facebook, smartphones etc.

Udfordringen er, at kommunikationsmidlerne skal være simple nok til, at de ældre kan bruge dem – og smarte nok til, at deres børn og børnebørn gider købe dem. For selv om formålet med apps og andre programmer er, at de ældre kan holde kontakten med omverdenen, er det ikke de ældre, der vælger, hvad de vil have.

2. Platforme giver plads til frivillige

Langt de fleste ældre kan klare sig, hvis de får en smule hjælp til praktiske gøremål såsom indkøb, transport og rengøring. Det kan den civile sektor tage sig af, hvis den får muligheden. I Storbritannien er flere sociale virksomheder begyndt at tilbyde koordinering af den frivillige indsats.

[graph title="Flere ældre får brug for pleje" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Nesta, 2014. 

F.eks. tilbyder My Support Broker en form for digital markedsplads, hvor ældre kan bede om eksempelvis et lift eller hjælp til et større arrangement. De godkendte frivillige bliver koblet op via frivillige bureauer, som lever af medlemskaber eller engangsbeløb fra de ældre. Et andet eksempel er Homeshare, hvor ældre lejer et værelse billigt ud til en yngre beboer, for at vedkommende hjælper til i husholdningen.

3. Omsorgskoordinering

Et af de største problemer for frivillige og familiemedlemmer er at få plads til både arbejde, børn og venner, og så samtidig tage sig af de ældre. Op mod tre millioner briter passer i dag både et nærtstående familiemedlem og et arbejde, og statistisk set vil hver femte af dem på et tidspunkt sige deres job op, fordi de ikke kan jonglere begge dele.

Det går ud over arbejdsstyrken og ikke mindst livsglæden, hvorfor frivillige med fordel kan inddrages. Men det kræver koordinering og planlægning. Virksomheden Jointly står blandt andet bag en app, der giver mulighed for, at frivillige og familiemedlemmer kan dele kalender, sende gruppebeskeder, gemme information om medicin, overvåge hjerterytme, følge den ældre med gps etc. 

4. Programmer sætter den ældre i centrum

Ofte har ældre brug for hjælp fra flere forskellige dele af social- og sundhedsvæsenet. Fysioterapeuten, lægen, hjemmehjælperen etc. Men ofte taler de forskellige dele ikke ordentligt sammen og tager heller ikke patienten med på råd. Flere britiske tjenester tilbyder at sætte patienten i centrum ved at lade ham eller hende samle alle journaler og bemærkninger ét sted, så de kan deles med alle, der indgår i omsorgsnetværket.

Programmet How Are You samler f.eks. journaler og behandlingsplaner, så patienten kan dele med alle i sit netværk og derved sikre, at de forskellige elementer ikke kommer i karambolage med hinanden, eller at der sker fejl med medicineringen.

Kilde: Who Cares? The Role That Entrepreneurs and Technology Can Play in Improving Informal Care in The UK, Nesta, 2014. 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu