Forretningseventyr venter efter ældrebombe
Villads Andersen
Danskerne er ikke alene om at kigge ængsteligt på den demografiske udvikling. Over alt i verden skal færre forsørge flere, når de store generationer går på pension de næste år. Og udviklingen fortsætter efter alt at dømme de kommende årtier, viser prognoser fra FN. Se figur 1.
Ældrebomben" caption="Figur 1
Ældre kommer til at fylde stadig mere både i og uden for systemet. De næste 10 år stiger presset på plejesektoren, men også på venner og familier, som skal støtte de ældre for at forebygge deres plejebehov. Derfor er der behov for nye teknologier, stærkere netværk og mere fokus på, hvordan også den frivillige sektor kan bidrage til velfærden.
Kilde: Nesta, 2014.
F.eks. tilbyder My Support Broker en form for digital markedsplads, hvor ældre kan bede om eksempelvis et lift eller hjælp til et større arrangement. De godkendte frivillige bliver koblet op via frivillige bureauer, som lever af medlemskaber eller engangsbeløb fra de ældre. Et andet eksempel er Homeshare, hvor ældre lejer et værelse billigt ud til en yngre beboer, for at vedkommende hjælper til i husholdningen.
3. Omsorgskoordinering
Et af de største problemer for frivillige og familiemedlemmer er at få plads til både arbejde, børn og venner, og så samtidig tage sig af de ældre. Op mod tre millioner briter passer i dag både et nærtstående familiemedlem og et arbejde, og statistisk set vil hver femte af dem på et tidspunkt sige deres job op, fordi de ikke kan jonglere begge dele.
Det går ud over arbejdsstyrken og ikke mindst livsglæden, hvorfor frivillige med fordel kan inddrages. Men det kræver koordinering og planlægning. Virksomheden Jointly står blandt andet bag en app, der giver mulighed for, at frivillige og familiemedlemmer kan dele kalender, sende gruppebeskeder, gemme information om medicin, overvåge hjerterytme, følge den ældre med gps etc.
4. Programmer sætter den ældre i centrum
Ofte har ældre brug for hjælp fra flere forskellige dele af social- og sundhedsvæsenet. Fysioterapeuten, lægen, hjemmehjælperen etc. Men ofte taler de forskellige dele ikke ordentligt sammen og tager heller ikke patienten med på råd. Flere britiske tjenester tilbyder at sætte patienten i centrum ved at lade ham eller hende samle alle journaler og bemærkninger ét sted, så de kan deles med alle, der indgår i omsorgsnetværket.
Programmet How Are You samler f.eks. journaler og behandlingsplaner, så patienten kan dele med alle i sit netværk og derved sikre, at de forskellige elementer ikke kommer i karambolage med hinanden, eller at der sker fejl med medicineringen.
Kilde: Who Cares? The Role That Entrepreneurs and Technology Can Play in Improving Informal Care in The UK, Nesta, 2014.