Forskeren

It i alt. Så kort kan man beskrive Kaj Grønbæks arbejde.

Professoren ved Datalogisk Institut på Aarhus Universitet og forsknings- og innovationschef ved Center for Interactive Spaces på Alexandra Instituttet i Aarhus har noget sværere ved at svare kort på, hvordan man titulerer en som ham. Han skal få eksperter fra vidt forskellige baggrunde til at finde sammen om at udvikle nye, optimale it-løsninger for brugerne, og som han siger:

Tre typiske profiler

”Det er jo ikke mig, der opfinder det hele. Jeg faciliterer, at vi får et tværfagligt team i spil, der kan udfordre, supplere og provokere hinandens syn på løsningerne.” 

Kaj Grønbæk er nomineret i kortlægningen af Danmarks innovative klasse for at være bannerfører på at få it ind i vores hverdagsliv. Han motiveres af, at det, han laver, skal have en synlig betydning for mennesker og samfundet.  For eksempel har Kaj Grønbæk haft mere end en finger med i udviklingen af interaktive skolerum og et nyskabende interaktivt gulv, der bygger på pædagogiske principper om, at børn kan lære gennem kropslig aktivitet. Han har også bidraget til udvikling af mobile indendørs gps-løsninger, der hjælper mennesker til at navigere rundt i storcentre og optimerer arbejdsgange på supersygehuse.

Og så arbejdede han tværfagligt, længe før ordet slog igennem som forudsætning for kreativitet og innovation. Professoren i datalogi startede allerede i 1990’erne et tværfagligt uddannelsesprojekt i interaktive medier sammen med forskere fra humaniora på Aarhus Universitet.

”Det er i det tværfaglige samspil, man bliver udfordret og inspireret. Det er det samme, der sker, når man arbejder sammen med brugerne. Det er i spændingsfelter, nye typer af løsninger formes,” lyder Kaj Grønbæks erfaring.

[quote align="left" author=""]Det er jo ikke mig, der opfinder det hele. Jeg faciliterer, at vi får et tværfagligt team i spil, der kan udfordre, supplere og provokere hinandens syn på løsningerne.[/quote]

Ti år efter – i 2003 – brød han atter fagsiloer ned og etablerede Center for Interactive Spaces i samarbejde med Arkitektskolen i Aarhus og  Alexandra Instituttet i Aarhus.

”Innovation er jo ikke blot en enkelt opfinder, der får en god ide sit laboratorium. Innovation på it-området foregår næsten altid i et samspil mellem flere teknologier, forskellige faglige partnere og udfordringer fra den virkelige verden. Min rolle er at være på forkant forskningsmæssigt og teknologisk samt at få brikkerne til at falde på plads mellem partnerne i samarbejdet,” siger Kaj Grønbæk.

Senere blev Center for Interactive Spaces katalysator for at bringe innovationer fra universitetet ud som kommercielle produkter. Det interaktive gulv, der understøtter læring på nye måder, sælges i dag gennem en dansk forhandler, som også er på nippet til at gå på eksportmarkederne med konceptet.

”Jeg er fagspecialist, men tager altid afsæt i problemstillinger fra den virkelige verden. Det er her, man stiller de gode spørgsmål, som forskningen skal give svar på,” siger Kaj Grønbæk, der går op i, at de resultater, han er med til at skabe, skal have en effekt, som er til at forstå og forklare for almindelige mennesker.

Kaj Grønbæk

Foreløbig er der skabt omkring 35 private arbejdspladser på baggrund af de innovationer, der er kommet ud af Center for Interactive Spaces’ arbejde. Det er Kaj Grønbæk stolt af. Omend han er fuldt bevidst om, at antallet af arbejdspladser ville have været hundrede gange større, hvis innovationerne var skabt i USA. For her sidder venturekapitalisterne på bænkene uden for innovationskuvøser som Alexandra Instituttet. Og lovende projekter kan hurtigt få vinger at flyve på, hvis projektmagerne kan overbevise kapitalejerne om, at de har en storsællert in spe. Så veludviklet et venturekapitalsystem har vi ikke herhjemme, og derfor har det interaktive gulv f.eks. været ti år undervejs, før det nu er i handlen.

Kaj Grønbæks næste store projekt bruger it til at påvirke folks energiadfærd. I projektet EcoSense bruger man sensorer til at samle data og skabe viden om, hvordan folks aktiviteter påvirker energiforbruget, og denne viden kan skabe bevidsthed og påvirke folks energiforbrug. Bl.a. kan en nyudviklet EcoSense-app fortælle bilister, om de med fordel kan skifte til en elbil ud fra analyser af de konkrete ture, de kører i deres benzinbil.

”Det handler om at skabe hype om det at eje og køre elbil. Det, tror jeg, vi kan hjælpe med ved at gøre det synligt via folks mobiltelefoner, hvad mulighederne og fordelene kan være ved at skifte køretøjet ud med en elbil,” siger Kaj Grønbæk.

Forrige artikel Spilindustrien skaber danske Angry Birds på stribe Næste artikel Den innovative klasse driver fremtidens samfundsmodel
Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

De fleste chefer tror, at de har alle svarene. Men de bedste chefer formår at stille spørgsmål, der inspirerer til nytænkning. Her er seks råd til, hvordan du kan stille bedre spørgsmål.  

Gør Danmark til talenternes stormagt

Gør Danmark til talenternes stormagt

KOMMENTAR: Visionen om Danmark som talenternes stormagt er et oplagt og nødvendigt “velfærdsløfte” til næste generation. Det er også en mulighed for at undgå en kompetencenedslidning af fremtidens arbejdskraft og bør være et hovedpunkt i næste regeringsgrundlag.

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

I et helt årti har Copenhagen Fashion Summit været modeindustriens eget internationale klimatopmøde. Men det har ikke for alvor gjort tøjbranchen mere bæredygtig, lyder kritikken fra en lang række forskere, som beskylder organisationen for greenwashing. Forskerne ser kun én vej frem: Færre varer af bedre kvalitet.

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

En af klodens største klimasyndere er stort set gået under radaren, når politikerne taler grønne afgifter og regulering. Men nu er alle Mette Frederiksens støttepartier klar til at bruge afgifter til at sætte en bremse på tøjforbruget.

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality er stadig en teknologi, der kæmper for at finde sin plads i dagligdagen.

Det er især tre anvendelser, der driver den professionelle brug af VR: Træning af medarbejdere, salg og demonstrationer af udstyr og brugen af VR-oplevelser som terapi.

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Jurister kritiserer ny lovgivning for at lade erhvervsfolk og privatpersoner i stikken, hvis de udsættes for falske påstande på Facebook. Anonyme injurier på de sociale medier er nemlig ikke længere en sag for politiet – medmindre de skader en politiker eller er særligt alvorligt strafbare.

Robotterne der leder lederne

Robotterne der leder lederne

Flere virksomheder bruger kunstigt intelligente apps, der hjælper nye chefer med påmindelser og tip til at skabe velfungerende arbejdspladser.

Danske startups skal turde at drømme stort

Danske startups skal turde at drømme stort

I 2019 kommer vi til at se nogle af de største børstnoteringer i Silicon Valleys historie –  ikke mindst Uber og Airbnb.  Tech startups byder stadig på et stort vækstpotentiale, og det potentiale skal også danske startups turde at gå efter.  Det er hårdt arbejde, men gevinsten kan være enorm. 

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Det er svært at finde bedre eksempler på radikal omstilling af en stor virksomhed end den, der på ti år forvandlede Dong fra et nationalt dansk energiselskab baseret på olie, gas og kul til Ørsted, en international kæmpe inden for vedvarende energi. Strategisk chef i Ørsted, Jakob Askou Bøss, fortæller i dette interview om vejen dertil.

Snart kan du swipe dig til en bæredygtig pension

Snart kan du swipe dig til en bæredygtig pension

Den danske startup Matter Pension vil gøre det let for den enkelte at bruge pensionen til at påvirke verden i en mere bæredygtig retning. “Man skal kunne se på sin pension, hvor meget grøn energi, man har været med til at producere,” siger den unge stifter, Niels Fibæk Jensen.

I Japan brainstormer man ikke på møderne

I Japan brainstormer man ikke på møderne

KOMMENTAR: Mit firma blev for snart fem år siden opkøbt af japanske Canon. Vi er stadig en virksomhed dybt forankret i vores oprindelige skandinaviske værdier, men vi har lært meget. Og håbet er, at vi også kan lære japanerne noget.

"Jeg opsøger ikke kolbøtter. Det virker mere, som om de opsøger mig"

Historien om Erick Thürmer er ikke nødvendigvis en succeshistorie. Det er alt for tidligt at sige. Det er snarere historien om en perlerække af kolbøtter, som Thürmer har været igennem på sin mission for at revolutionere den danske fremstillingsindustri. I dag er han landet på benene, men der går næppe så længe, før han springer videre – igen.

Fire ting vi har lært som startup i Silicon Valley

Fire ting vi har lært som startup i Silicon Valley

Hvad er det, der trækker danskere med gode ideer til Californiens superinkubator i Silicon Valley? To danske iværksættere fortæller her, hvorfor de rejste fra Danmark, og hvad der skal til for at slå igennem i den amerikanske tech-dal. 

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Vi er ved at drukne i plastik, men lovgivningen og nye måder at bruge emballage på er så småt på vej.
I Silicon Valley holder Mozilla-fonden den etiske fane højt.

Vi bruger afsindigt meget plastik

Vi bruger afsindigt meget plastik

Pludselig hader vi plastik. På få år er der kommet langt større bevidsthed om, at vores plastikaffald havner i maven på fisk og fugle eller i gigantiske plastik-øer i verdenshavene. Alligevel vokser forbruget støt. Det arbejder politikere, erhvervsfolk og civilsamfundet på at ændre.

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Dansk Affaldsminimering sorterer, renser og tørrer plastik fra danske husholdninger på deres anlæg i Langå uden for Randers. Virksomheden giver plastikken nyt liv ved at smelte den om, så den kan sælges videre til producenter.