Forskeren

It i alt. Så kort kan man beskrive Kaj Grønbæks arbejde.

Professoren ved Datalogisk Institut på Aarhus Universitet og forsknings- og innovationschef ved Center for Interactive Spaces på Alexandra Instituttet i Aarhus har noget sværere ved at svare kort på, hvordan man titulerer en som ham. Han skal få eksperter fra vidt forskellige baggrunde til at finde sammen om at udvikle nye, optimale it-løsninger for brugerne, og som han siger:

Tre typiske profiler

”Det er jo ikke mig, der opfinder det hele. Jeg faciliterer, at vi får et tværfagligt team i spil, der kan udfordre, supplere og provokere hinandens syn på løsningerne.” 

Kaj Grønbæk er nomineret i kortlægningen af Danmarks innovative klasse for at være bannerfører på at få it ind i vores hverdagsliv. Han motiveres af, at det, han laver, skal have en synlig betydning for mennesker og samfundet.  For eksempel har Kaj Grønbæk haft mere end en finger med i udviklingen af interaktive skolerum og et nyskabende interaktivt gulv, der bygger på pædagogiske principper om, at børn kan lære gennem kropslig aktivitet. Han har også bidraget til udvikling af mobile indendørs gps-løsninger, der hjælper mennesker til at navigere rundt i storcentre og optimerer arbejdsgange på supersygehuse.

Og så arbejdede han tværfagligt, længe før ordet slog igennem som forudsætning for kreativitet og innovation. Professoren i datalogi startede allerede i 1990’erne et tværfagligt uddannelsesprojekt i interaktive medier sammen med forskere fra humaniora på Aarhus Universitet.

”Det er i det tværfaglige samspil, man bliver udfordret og inspireret. Det er det samme, der sker, når man arbejder sammen med brugerne. Det er i spændingsfelter, nye typer af løsninger formes,” lyder Kaj Grønbæks erfaring.

[quote align="left" author=""]Det er jo ikke mig, der opfinder det hele. Jeg faciliterer, at vi får et tværfagligt team i spil, der kan udfordre, supplere og provokere hinandens syn på løsningerne.[/quote]

Ti år efter – i 2003 – brød han atter fagsiloer ned og etablerede Center for Interactive Spaces i samarbejde med Arkitektskolen i Aarhus og  Alexandra Instituttet i Aarhus.

”Innovation er jo ikke blot en enkelt opfinder, der får en god ide sit laboratorium. Innovation på it-området foregår næsten altid i et samspil mellem flere teknologier, forskellige faglige partnere og udfordringer fra den virkelige verden. Min rolle er at være på forkant forskningsmæssigt og teknologisk samt at få brikkerne til at falde på plads mellem partnerne i samarbejdet,” siger Kaj Grønbæk.

Senere blev Center for Interactive Spaces katalysator for at bringe innovationer fra universitetet ud som kommercielle produkter. Det interaktive gulv, der understøtter læring på nye måder, sælges i dag gennem en dansk forhandler, som også er på nippet til at gå på eksportmarkederne med konceptet.

”Jeg er fagspecialist, men tager altid afsæt i problemstillinger fra den virkelige verden. Det er her, man stiller de gode spørgsmål, som forskningen skal give svar på,” siger Kaj Grønbæk, der går op i, at de resultater, han er med til at skabe, skal have en effekt, som er til at forstå og forklare for almindelige mennesker.

Kaj Grønbæk

Foreløbig er der skabt omkring 35 private arbejdspladser på baggrund af de innovationer, der er kommet ud af Center for Interactive Spaces’ arbejde. Det er Kaj Grønbæk stolt af. Omend han er fuldt bevidst om, at antallet af arbejdspladser ville have været hundrede gange større, hvis innovationerne var skabt i USA. For her sidder venturekapitalisterne på bænkene uden for innovationskuvøser som Alexandra Instituttet. Og lovende projekter kan hurtigt få vinger at flyve på, hvis projektmagerne kan overbevise kapitalejerne om, at de har en storsællert in spe. Så veludviklet et venturekapitalsystem har vi ikke herhjemme, og derfor har det interaktive gulv f.eks. været ti år undervejs, før det nu er i handlen.

Kaj Grønbæks næste store projekt bruger it til at påvirke folks energiadfærd. I projektet EcoSense bruger man sensorer til at samle data og skabe viden om, hvordan folks aktiviteter påvirker energiforbruget, og denne viden kan skabe bevidsthed og påvirke folks energiforbrug. Bl.a. kan en nyudviklet EcoSense-app fortælle bilister, om de med fordel kan skifte til en elbil ud fra analyser af de konkrete ture, de kører i deres benzinbil.

”Det handler om at skabe hype om det at eje og køre elbil. Det, tror jeg, vi kan hjælpe med ved at gøre det synligt via folks mobiltelefoner, hvad mulighederne og fordelene kan være ved at skifte køretøjet ud med en elbil,” siger Kaj Grønbæk.

Forrige artikel Spilindustrien skaber danske Angry Birds på stribe Næste artikel Den innovative klasse driver fremtidens samfundsmodel