Fra 1 milliard dollar til 1 milliard mennesker

Spørg en flok iværksættere om, hvad deres vildeste drøm er, og mange ville indtil for nylig svare at skabe en unicorn. Men ambitionerne er i forandring, og den teknologiske udvikling gør det muligt, ikke bare at skabe en skalerbar god forretning, men også positivt at påvirke ekstremt mange mennesker. Fremtidens unicorns gør en forskel i verden.

De seneste fem år har en status som unicorn – dvs. en virksomhed med en værdisætning på minimum 1 mia. dollar – været en eftertragtet skalp og det stærkeste tegn på succes i startup-kredse. På nuværende tidspunkt er der mere end 200 unicorns i verden. Langt de fleste er fra Silicon Valley, men Skandinavien er også begyndt at være godt med, og danske Unity er nyeste skud på stammen.

Ikke nok med at der kommer flere og flere unicorns, de bliver det også hurtigere og hurtigere. Den startup, der hurtigst har opnået unicorn-status, er virksomheden Uptake, der blev mere end 1 mia. dollar værd på kun 236 dage, hvis man regner fra den dag, hvor virksomheden modtog sin første investering.

236 dage fra første investering til en værdi på 1 mia. dollar! Mon ikke de fleste af os kender organisationer, hvor det tager mere end 236 dage bare at beslutte, om der skal igangsættes et nyt innovationsprojekt eller ej? Tid er i sandhed en begrænset ressource i en tid med accelererende teknologi.

Mening vigtigere end money

Mange vil formodentlig mene, at økonomiske resultater er de vigtigste og mest åbenlyse succesparametre som målestok for succes. Imidlertid er der klare tendenser, der peger i nye retninger og indikerer, at fremtidens superstjerner på både iværksætter- og den mere etablerede virksomhedsscene ikke bare tjener flest penge til sig selv eller deres aktionærer, men bliver dem, der kan gøre en positiv forskel for flest mulige mennesker.

God løn og frynsegoder bliver i højere grad hygiejneparametre i den vestlige verden, mens tid og mening bliver differentieringsparametre. Ifølge det amerikanske business-medie Fastcompany vil 50 pct. af millennial-generationen (født 1980-1995), hvis medlemmer vil udgøre 75 pct. af arbejdsstyrken i 2025, gå ned i løn for at arbejde med noget, der matcher deres værdier, og 90 pct. oplever det som vigtigt at bruge deres talent til at bidrage positivt til verden.

Hvis man skal gøre sig forhåbninger om at tiltrække og fastholde fremtidens attraktive medarbejdere, skal organisationen have større formål end ’bare’ at tjene penge. Der skal være et massivt transformativt formål, dvs. et formål med organisationens kerneaktiviteter, der er med til at bevæge samfundet i en mere positiv retning. Tænk eksempelvis på Teslas vision om ”accelerating the world’s transition to sustainable energy”, der giver både kunder og medarbejdere mulighed for værdimæssigt at spejle sig i virksomheden.

Impact-investeringer i vækst

Nu kunne man jo godt tro, at det med impact bare er noget, som hipstertyper taler om over en kop grøn te, men meget tyder imidlertid på, at pengene til at bakke ideerne op er derude. De senere år har budt på en markant vækst i impact-investeringer, dvs. investeringer med klart definerede mål om at gøre en samfunds- eller miljømæssig forskel, som regel med lavere forventninger om hurtigt afkast.

En nylig rapport fra Global Impact Investing Network viser en vækst i denne type investeringer fra 50 til 114 milliarder dollar i perioden 2010-2017 blandt verdens 200 førende impact-investeringsorganisationer. Parallelt med øget investeringslyst popper acceleratorprogrammer og inkubatorer for impact-iværksættere op over hele verden – også i Skandinavien.

Nye organiseringsformer som benefit corporations, også kendt som b corps, spreder sig også. En b corp er en særlig type kommerciel virksomhed, der har som sit overordnede formål at gøre samfundsmæssig gavn. Den hidtil største og mest kendte virksomhed, der er blevet en b corp, er crowdfunding-platformen Kickstarter. I Danmark ser vi eksempler som møbelvirksomheden Wehlers, designfirmaet Skagerak, modefirmaet Better World Fashion og vores eget SingularityU Denmark. Globalt set har antallet af b corps allerede rundet mere end 2.000.

SDG’er som ledestjerner

Impact er på vej til at blive mainstream. FN’s bæredygtighedsmål, de såkaldte SDG’er, er et signal om, hvad vi kan forvente os af fremtidens vindervirksomheder. I september 2015 ratificerede FN 17 bæredygtighedsmål, og adoptionen af disse blandt regeringer og virksomheder overalt i verden har spredt sig med stor hast. Særligt mange virksomheders hastige adoption af målene som vigtige pejlemærker for deres strategi er bemærkelsesværdig.

I Danmark ser vi nu ikke kun iværksættervirksomheder men også etablerede virksomheder som Grundfos og Carlsberg aktivt kommunikere, at de bruger de 17 bæredygtighedsmål som rettesnor for deres innovations- og forretningsudviklingsstrategier.

Vi er på vej ind i en verden, hvor penge ikke længere er målet, men midlet. Fremtidens succesfulde erhvervsleder eller iværksætter formår gennem teknologi, innovation og mindset at skabe en økonomisk sund virksomhed, der gør en positiv forskel i verden.

Fremtidens unicorns bliver ikke de organisationer, der er 1 milliard dollar værd, men de, der gør en positiv forskel for 1 milliard mennesker. 

Forrige artikel Platformsstrategi og værdien af de gratis brugere Platformsstrategi og værdien af de gratis brugere Næste artikel De små kan lære de store om big data De små kan lære de store om big data
Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.

Succes – og begyndende frygt – for Koreas robotter

Succes – og begyndende frygt – for Koreas robotter

Siden 2000’erne har der i Sydkorea været kraftigt fokus på robot-teknologi, og i dag har landet verdens højeste tæthed af robotter - ikke kun i den industrielle produktion, men også indenfor industrier såsom MedTech, Gaming og service.
I takt med robotternes indtog kan der imidlertid spores en stigende bekymring fra befolkningens side, blandt andet i forhold til jobsikkerhed.

Globale fora undersøger ny regulering til den digitale tidsalder

Globale fora undersøger ny regulering til den digitale tidsalder

Digitaliseringen forandrer samfundet og økonomien så grundlæggende og hurtigt, at de sædvanlige måder at styre på kommer til kort. Sammen med FN og World Economic Forum er Danmark i høj grad med til at sætte rammerne for en ny type internationalt samarbejde om regulering af teknologi.