Fremtidens børn betaler med kort

Det er ikke længere usædvanligt, at børn helt ned til otte år udstyres med et betalingskort af deres forældre. Lommepenge er oftere tal på en skærm end mønter i en pung.

Lommepenge er et yndet betalingsmiddel for forældre og en mindst lige så populær indtægtskilde for børn og unge, når plænen skal klippes eller værelset støvsuges.

Tidligere blev lommepenge afregnet kontant. I dag udstyrer et stigende antal forældre i stedet deres børn med et betalingskort eller en betalingsapp. Børnene er med andre ord med fremme i den digitale tidsalder.

Ifølge undersøgelsen ’Unge, gæld og opsparing’, som Finans Danmark udgav tidligere i år, får 3 ud af 5 børn mellem 6 og 8 år lommepenge af deres forældre mindst én gang om måneden, mens det samme gælder for 4 ud af 5 børn i alderen 9-17 år.

Og alt tyder på, at de penge forbliver digitale. I dag bliver hele 44 pct. af lommepengene til børn og unge ifølge undersøgelsen nemlig afregnet digitalt, enten som kontooverførsel eller via MobilePay og andre digitale betalingsløsninger.

Lande med flest digitale transaktioner pr. indbygger

Danske Bank har siden juni udstedt over 9.000 såkaldte lommepengekort til børn mellem 8 og 12 år, og banken forventer at flere unge kunder vil henvende sig i nær fremtid. 

Spar Nord, Nordea og Arbejdernes Landsbank oplyser, at de også vil præsentere betalingsløsninger til børn i nær fremtid.

Danmark har digitalt potentiale

Der findes flere danske fintech-virksomheder (dvs. finansielle tech-virksomheder), der arbejder med at digitalisere børns lommepenge og hjælpe forældre med at bevare overblikket. En af dem er MyMonii, der har udviklet en app til børn og deres forældre. MyMonii benyttes i dag af over 12.000 familier, og virksomheden har for nylig indgået et samarbejde med Nets.

Internettet er en af hovedårsagerne til, at børn og unge efterspørger et betalingskort allerede i en tidlig alder. Ni ud af ti danske unge mellem 16 og 24 år havde i 2016 foretaget køb online, viser undersøgelsen ’IT-anvendelse i befolkningen, 2016’ fra Danmarks Statistik. Og de danske unge er mere med på det kontantløse beat end unge i andre lande, da kun fire ud af ti unge europæere i samme aldersgruppe har prøvet at handle på internettet.

De unge handler lige så meget på internettet som deres forældre. Undersøgelsen viser, at 90 pct. af danskerne under 45 havde handlet på internettet en eller flere gange i løbet af 2016. 

Spørgsmålet er nu, om Danmark, når poderne har vokset sig store, vil overgå til at blive et kontantløst samfund, som der allerede nu eksperimenteres med i Indien. 

Ifølge rapporten ’The March Towards Digital Money’, der er udarbejdet af Imperial College London for Citigroup, er vi godt på vej. Ud af 90 lande ligger Danmark på en 10.-plads, når det gælder flest digitale transaktioner pr. indbygger. Rapporten konkluderer, at det teknologiske system i Danmark er gearet til en kontantløs fremtid. Og at særligt lande i den vestlige verden er godt forberedt på den digitale økonomi. Se tekstboks. 

Lande bedst forberedt til en digital økonomi

Kun 23 ud af de 90 lande er ifølge undersøgelsen teknologisk parate til en økonomisk digitalisering. Visa og MasterCard udtaler dog til rapporten, at langt de fleste butikker i Europa vil kunne modtage kontantløse betalinger inden år 2020.

Økonomisk opdragelse

Der foreligger ingen konkrete undersøgelser af, om børns forbrug stiger, i takt med at betalingsløsninger til børn bliver mere udbredt. Dog viser rapporten fra Finans Danmark, at der er en tendens til, at unge stifter gæld, så snart de bliver voksne.

50.000 unge mellem 18 og 30 år var i 2016 registreret i RKI som dårlige betalere. Selv om det er et fald på 5.000 personer sammenlignet med 2012, mere end antyder det, at mange unge kan have svært ved at forstå og tage ansvar for egen økonomi, når penge ikke længere er noget fysisk, men udelukkende et tal på en skærm.

68 pct. af forældrene angiver i undersøgelsen fra Finans Danmark, at deres barn får lommepenge for at give barnet en forståelse og et medansvar for egen økonomi. 53 pct. svarer, at lommepengene gives, for at barnet selv kan købe produkter, mens 49 pct. af de unge får lommepenge for at udføre huslige pligter. 

Dog viser undersøgelsen fra Danske Bank, at det blot er 11 pct. af forældrene, som i høj eller meget høj grad blander sig i deres børns økonomi. 

De fleste betalingsløsninger henvendt til børn er betinget af, at forældrene deltager aktivt i børnenes økonomi. Digitale betalingsløsninger kan derfor være en mulighed for at koble børn og forældre mere økonomisk sammen og dermed forebygge, at de unge gældsætter sig, når de bliver gamle nok til at låne.

Forrige artikel Dit digitale omdømme er din nye valuta Dit digitale omdømme er din nye valuta Næste artikel Fremtiden er eksponentiel – du må hellere få det lært Fremtiden er eksponentiel – du må hellere få det lært
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.