Fremtidens handel er omnidimensional

De forretninger, der sørger for, at kunderne både kan handle online og i de fysiske butikker, har fremtidssikret deres gesjæft. Forbrugerne er klar, teknologierne er til stede. Det eneste, vi venter på, er, at brands og forretninger kommer med ind i den digitale tidsalder.

Det er ikke mange år siden, man spåede, at butikshandelen ville dø, i takt med at e-handel blev mere populær. For hvorfor gå ned i en butik, hvor det kan være svært at overskue udbuddet, og hvor man skal slås med en lidt for ihærdig sælger eller måske helt mangle en, når man kan sidde i sin egen sofa og drikke kaffe, mens man shopper online i ro og mag?

Virkeligheden har som så mange gange før overhalet vores forestillingsevne, og detailhandelen lever i bedste velgående, især når den er koblet med digitale initiativer, også kaldet omnichannel-løsninger. Tendensen inden for fremtidens detailhandel er en langt større sammensmeltning mellem online og offline, hvor digitale initiativer leder til øget fysisk handel.

[quote align="left" author=""]Det er ikke de teknologiske muligheder, der mangler, men en forståelse af potentialet for forretninger og brands.[/quote]

Ser vi på tallene, så foregår 93 pct. af handelen stadig i fysiske butikker, og 25 pct. af søgninger via smartphone bruges på at søge informationer om fysiske forretninger. Men forbrugerne nøjes ikke med at søge – 4 ud af 5 af disse lokale søgninger leder til et reelt fysisk salg. Statistikken viser derfor, at mobile initiativer fremmer den fysiske handel frem for den online. Det er en rigtig god nyhed for detailbranchen, men den dårlige nyhed er, at langt de færreste forretninger udnytter de digitale muligheder for at øge deres salg og ikke mindst optimere købsoplevelsen for 90 pct. af smartphone-brugere, der ikke forlader deres hjem uden deres telefon.

De forretninger, der benytter omnichannel-løsninger, sørger for, at kunderne har adgang til varer, gode tilbud og reklamer, uanset om de sidder hjemme i stuen eller befinder sig tæt på en butik. Det primære medie er smartphonen koblet med supplerende kanaler fra web, GPS (Global Positioning System) til IPS (Indoor Positioning System).

Der er mange gode eksempler, blandt andet kosmetikkæden Sephora. Går man forbi en af deres butikker i New York, får man en besked om, at man kan få en gratis makeover eller et godt tilbud. Sephora registrerer din IP-adresse, når du søger på deres hjemmeside, og kan derved genkende dig, når du befinder dig i nærheden af deres butikker.

Best Buy er en amerikansk forbrugerelektronikkæde med 140.000 ansatte globalt. De optimerede deres omnichannel-strategi ved at tilføje en “Store Pickup”-mulighed, når man handler på deres hjemmeside. Det giver kunderne mulighed for at gå forbi butikken og hente varen på vej hjem, frem for at betale og vente på posten. Sandsynligheden for, at kunden kigger på lidt flere varer, når de alligevel er i butikken, er ret stor og en positiv bivirkning. En anden tendens, som kan opleves en hel del i New York, er de såkaldte ”Pop-up Stores”. Brands åbner butikker i en begrænset periode, hvor de får skabt en masse PR og online omtale i forbindelse med deres åbning, som ofte kombineres med gode tilbud, en ny kollektion og andre events i butikken. Man undgår derved en dyr månedlig husleje, sløve perioder i handelen, hvor salgsassistenterne keder sig, mens de får løn. Når butikken så lukker igen, ses man i den online butik i stedet.

Shoppe-vinduer

Der er mange andre kreative modeller, der kobler offline med online, blandt andet “Shoppable Windows”, som eBay har lanceret, hvor varerne vises i et butiksvindue, hvor man kan klikke på de varer, man ønsker at købe, og betale, hvorefter pakken leveres til hjemmet. Man kan også vælge sig den bedste adresse og lave en virtuel butik. Så næste gang du shopper, kan det være, butikken ligger på Amalienborg Slotsplads, hvor varerne vises ved hjælp af augmentet reality (AR)  med 3D-scanning af din krop, og hvor du prøver tøjet med Microsoft Kinect og betaler og sender varen online. Butikken kender naturligvis dine mål (hvis du tillader det) og din kropsbygning, så du slipper for at prøve en masse tøj, der ikke passer.

Det er ikke de teknologiske muligheder, der mangler, men en forståelse af potentialet for forretninger og brands. Forbrugerne vil gerne have reklame, hvis det er relevant. Smartphone-brugere spenderer 15 timer om ugen på at undersøge produkter online, og de vil også gerne have hjælp til at finde nålen i høstakken, når de handler, vel og mærke hvis de aktivt har valgt det til og med respekt for deres rettigheder.

På trods af at 75 pct. af mobile hjemmesider tilbyder e-handel, har kun 15 pct. responsive design – der gør det muligt for forbrugerne at se hjemmesiden og handle fra mobilen og tablets. Teknologier som Beacons, BLE (Bluetooth Light Energy) og de mange IPS (Indoor Positioning System) er de fysiske butikkers pendant til cookies. De bedste forretninger tager udgangspunkt i deres kunders adfærd på tværs af medier, digitale enheder og fysisk lokation. De har også erkendt, at mobilen er mest online med 56 pct. og fører nu over desktop, hvilket betyder, at de først og fremmest fokuserer på de mobile platforme med smartphones og tablets i centrum. Forbrugerne er klar, teknologierne er til stede, det eneste, vi venter på, er, at brands og forretninger kommer med ind i den digitale tidsalder.

Kilder: L2, Ericsson, Tech and The City - jyskebank.tv.
 

Læs flere af Natasha Friis Saxbergs indlæg her

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

 

Forrige artikel Udenlandske virksomheder under pres i Kina Næste artikel Misvisende vækstbegreb har sat os i gæld til kloden
De kreative erhverv kræver politisk bevågenhed

De kreative erhverv kræver politisk bevågenhed

Den kreative sektor i Danmark boomer og klarer sig målt på eksportvækst bedre end andre sektorer. Alligevel tøver politikerne med at anerkende vækstpotentialet, lyder kritikken. Det sker imidlertid i lande som Holland, Storbritannien og Finland.

LEO Pharma-app diagnosticerer hudsygdomme bedre end lægen

LEO Pharma-app diagnosticerer hudsygdomme bedre end lægen

Inden længe vil mange hudsygdomme kunne blive diagnosticeret af en app på din smartphone med stor præcision. Ifølge LEO Innovation Lab, der udvikler en app til formålet, er kunstig intelligens og øget patientinddragelse en vigtig del af fremtidens sundhedssystem.

Kvantecomputere kan drive den næste IT-revolution

Kvantecomputere kan drive den næste IT-revolution

Der kan gå ti-tyve år før kvantecomputerne er klar, men der bliver brug for dem.
Film, musik og computerspil er en stor dansk eksportsektor, men på mange måder stadig meget umodent organiseret.

Forskere forbereder computerkraftens kvantespring

Forskere forbereder computerkraftens kvantespring

Vi har vænnet os til, at computere og alt, hvad der har med digital teknologi at gøre, bliver bedre, hurtigere og billigere år for år. Men hvis udviklingen skal fortsætte, er der snart behov for at skifte til helt nye teknologier. Den mest lovende er kvantecomputere.

Danske film- og animationsselskaber mister ordrer for en halv milliard

Danske film- og animationsselskaber mister ordrer for en halv milliard

Danmark er sammen med Bulgarien og Luxembourg snart de eneste EU-lande i Europa uden statsstøtte til film- og animationsbranchen. Det koster på ordrebogen. Venstres erhvervsordfører erkender, at man kan blive nødt til at følge trop og uddele millioner i statsstøtte til internationale filmgiganter.

Spilfirma: Svært at skaffe talenter

Spilfirma: Svært at skaffe talenter

Sybo Games er en dansk spilvirksomhed med vækstpotentiale. Men bl.a. jagten på talenter er en udfordring, siger CEO Mathias Gredal Nørvig, der er formand for den nye forening Vision Denmark.

Den næste bølge af deletransport er på vej

Den næste bølge af deletransport er på vej

Der kommer masser af nye dele-cykler og dele-løbehjul til Danmark – men i andre byer bliver de smidt ud.
Virtual Reality kan give en enestående naturoplevelse, men det er ny form for natur.

Globalt slagsmål om deletransport

Globalt slagsmål om deletransport

Udlejning af cykler og elektriske løbehjul er på ganske få år blevet en global milliardforretning, og markedet domineres af techgiganter fra Kina og USA. Men også en lille dansk spiller gør sig bemærket med sine orange cykler i flere af Europas hovedstæder.

Med en virtuel håndgranat som kunstnerisk virkemiddel

Med en virtuel håndgranat som kunstnerisk virkemiddel

Den danske kunstner Morten Rockford Ravn har skabt en fotoreportage fra computerspillet Grand Theft Auto.
Som enhver anden fotograf måtte han udsøge sig interessante steder og vente tålmodigt på at de rette situationer opstod. I den virtuelle verden er der dog noget videre rammer for, hvad man kan gøre for at fremkalde de helt rigtige fotogene situationer.

Podcast: 1.3 milliarder indere har fået digital ID

Podcast: 1.3 milliarder indere har fået digital ID

Globalt set er det indiske Aadhaar projekt blandt de største og mest betydningsfulde IT-projekter – men meget få i vores del af verden har hørt om det. På under ti år er det lykkes at give 1.3 milliarder indere en digital identitet. 

Han forudså æraen af falske nyheder. Nu frygter han, det hele bliver meget værre!

Han forudså æraen af falske nyheder. Nu frygter han, det hele bliver meget værre!

Nye teknologier vil i fremtiden kunne fremstille videoer, billeder og tekster, der ser så troværdige ud, at vi får endnu større problemer med misinformation. Det kan i sidste ende betyde, at demokratiet kommer i fare, advarer teknologiekspert, der forudså problemer med ‘fake news’ på internettet, før fænomenet eksploderede.

Sikke en voldsom trængsel

Sikke en voldsom trængsel

I dag planlægger danskerne deres transport ved hjælp af Rejseplanen og Rejsekortet. Men Uber, Google og mange andre er for længst gået ind i kampen om at være de selskaber, der koordinerer fremtidens mobilitet.

Nye trafikanter vender op og ned på byplanlægning

Nye trafikanter vender op og ned på byplanlægning

En ny trafikhandlingsplan i Aalborg Kommune gør op med gamle trafikdogmer og gør dermed klar til at favne de mange nye typer af køretøjer, der åbnes for i en forsøgsordning fra nytår. Men især i Århus og København volder den nye lov også kvaler.

Manden bag digital transportrevolution: Lovgivere skal på banen

Manden bag digital transportrevolution: Lovgivere skal på banen

Teknologien bag nye avancerede løsninger til at organisere persontransport er langt fremme i Finland. Siden 2011 har den finske regering arbejdet på at tilpasse lovgivningen til en ny transportæra. Og det er ekstremt vigtigt at have lovgiverne med på sidelinjen i en af de næste store digitale revolutioner, siger administrerende direktør og stifter af virksomheden MaaS Global, Sampo Hietanen.

Bilens tid som byens konge rinder ud

Bilens tid som byens konge rinder ud

Den måde, vi færdes i byerne på, vil forandres væsentligt. Nye, små elektriske køretøjer er begyndt at dukke op, og samtidig bliver mobilitet i stigende grad en tjeneste; en løsning, som sammensættes til lejligheden alt efter den enkeltes behov. Bytrafikken kan blive mere effektiv, fleksibel og klimavenlig. Det er der hårdt brug for.

Hvad i alverden er det, der kører dér?

Hvad i alverden er det, der kører dér?

En mangfoldighed af nye, små elektriske køretøjer, med eksotiske navne som hoverboards, uniwheels og speed pedelecs, vil i den nærmeste fremtid blande sig i storbyernes mylder. Sammen med selvkørende biler og busser, små udbringningsrobotter, robothunde og droner kan de med tiden fortrænge bilerne som byernes konger.

What’s next – i 2019?

What’s next – i 2019?

Virksomheder skal tage forbrugernes værdier alvorligt – for det er blevet alvor med klimaet, miljøet og datasikkerheden.
Det er muligt at nyhederne er dårlige, men i gamle dage var de også kedelige.

7 trends for 2019 - det handler om værdier

7 trends for 2019 - det handler om værdier

Hvis der er ét ord, der i 2019 vil præge forbrugernes krav og forventninger til  de produkter og tjenester de bruger, er det ”værdier”. Det skriver Fjord, konsulentvirksomheden Accentures designbureau, i deres årlige trendrapport.

Telefonen, der konkurrerer på det, det den ikke kan

Telefonen, der konkurrerer på det, det den ikke kan

Det måtte komme: En telefon, der skiller sig ud ved at have meget få funktioner. Light phone kaldes den, og som selskabet bag den lille telefon siger, så er den ”designet til at blive brugt så lidt som muligt”.

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

KOMMENTAR: Kina bruger de amerikanske techselskabers krise med datalæk og fake news til at eksportere sin model for styring af internettet og software til kontrol og overvågning.

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Den tidligere Mærsk-laborant Dorte Jensen blev whistleblower i 2010, da hun gik til pressen med en optagelse, der afslørede, hvordan Mærsk pressede ansatte til at fuske med målinger af spildevand og oliespildsrapporter. Det har haft store konsekvenser for hende, men hun ville gøre det igen.

Jurister og 'cyber-tropper' bekæmper desinformation i Tyskland

Jurister og 'cyber-tropper' bekæmper desinformation i Tyskland

Tyskland er et af de få lande, der har valgt at indføre lovgivning som led i kampen mod desinformation. ”Facebook-loven” som den populært kaldes er imidlertid blot ét af flere initiativer, som tyskerne har indført for at bekæmpe indflydelsesoperationer, desinformation og propaganda.

Danske whistleblowere er retsløse

Danske whistleblowere er retsløse

655 danske virksomheder har en whistleblowerordning, men hvem beskytter de egentlig? Ordningerne kan ende som et parallelt retssystem, hvor virksomheder klarer kritisable sager internt, så offentlighed og myndigheder aldrig får kendskab til dem.

Højsæson for spåkoner

Højsæson for spåkoner

Bliver Tesla overtaget af Apple? Finder du det næste job gennem Google?
Og hvad kan danske hospitaler lære af deres israelske kolleger?

Spådomme for tech-verdenen i 2019

Spådomme for tech-verdenen i 2019

Det er ved at være den tid på året, hvor tænketanke og andre kloge hoveder forsøger at komme med forudsigelser for næste år. Det første kuld af spådomme er ude.