Fremtidens handel er omnidimensional

De forretninger, der sørger for, at kunderne både kan handle online og i de fysiske butikker, har fremtidssikret deres gesjæft. Forbrugerne er klar, teknologierne er til stede. Det eneste, vi venter på, er, at brands og forretninger kommer med ind i den digitale tidsalder.

Det er ikke mange år siden, man spåede, at butikshandelen ville dø, i takt med at e-handel blev mere populær. For hvorfor gå ned i en butik, hvor det kan være svært at overskue udbuddet, og hvor man skal slås med en lidt for ihærdig sælger eller måske helt mangle en, når man kan sidde i sin egen sofa og drikke kaffe, mens man shopper online i ro og mag?

Virkeligheden har som så mange gange før overhalet vores forestillingsevne, og detailhandelen lever i bedste velgående, især når den er koblet med digitale initiativer, også kaldet omnichannel-løsninger. Tendensen inden for fremtidens detailhandel er en langt større sammensmeltning mellem online og offline, hvor digitale initiativer leder til øget fysisk handel.

[quote align="left" author=""]Det er ikke de teknologiske muligheder, der mangler, men en forståelse af potentialet for forretninger og brands.[/quote]

Ser vi på tallene, så foregår 93 pct. af handelen stadig i fysiske butikker, og 25 pct. af søgninger via smartphone bruges på at søge informationer om fysiske forretninger. Men forbrugerne nøjes ikke med at søge – 4 ud af 5 af disse lokale søgninger leder til et reelt fysisk salg. Statistikken viser derfor, at mobile initiativer fremmer den fysiske handel frem for den online. Det er en rigtig god nyhed for detailbranchen, men den dårlige nyhed er, at langt de færreste forretninger udnytter de digitale muligheder for at øge deres salg og ikke mindst optimere købsoplevelsen for 90 pct. af smartphone-brugere, der ikke forlader deres hjem uden deres telefon.

De forretninger, der benytter omnichannel-løsninger, sørger for, at kunderne har adgang til varer, gode tilbud og reklamer, uanset om de sidder hjemme i stuen eller befinder sig tæt på en butik. Det primære medie er smartphonen koblet med supplerende kanaler fra web, GPS (Global Positioning System) til IPS (Indoor Positioning System).

Der er mange gode eksempler, blandt andet kosmetikkæden Sephora. Går man forbi en af deres butikker i New York, får man en besked om, at man kan få en gratis makeover eller et godt tilbud. Sephora registrerer din IP-adresse, når du søger på deres hjemmeside, og kan derved genkende dig, når du befinder dig i nærheden af deres butikker.

Best Buy er en amerikansk forbrugerelektronikkæde med 140.000 ansatte globalt. De optimerede deres omnichannel-strategi ved at tilføje en “Store Pickup”-mulighed, når man handler på deres hjemmeside. Det giver kunderne mulighed for at gå forbi butikken og hente varen på vej hjem, frem for at betale og vente på posten. Sandsynligheden for, at kunden kigger på lidt flere varer, når de alligevel er i butikken, er ret stor og en positiv bivirkning. En anden tendens, som kan opleves en hel del i New York, er de såkaldte ”Pop-up Stores”. Brands åbner butikker i en begrænset periode, hvor de får skabt en masse PR og online omtale i forbindelse med deres åbning, som ofte kombineres med gode tilbud, en ny kollektion og andre events i butikken. Man undgår derved en dyr månedlig husleje, sløve perioder i handelen, hvor salgsassistenterne keder sig, mens de får løn. Når butikken så lukker igen, ses man i den online butik i stedet.

Shoppe-vinduer

Der er mange andre kreative modeller, der kobler offline med online, blandt andet “Shoppable Windows”, som eBay har lanceret, hvor varerne vises i et butiksvindue, hvor man kan klikke på de varer, man ønsker at købe, og betale, hvorefter pakken leveres til hjemmet. Man kan også vælge sig den bedste adresse og lave en virtuel butik. Så næste gang du shopper, kan det være, butikken ligger på Amalienborg Slotsplads, hvor varerne vises ved hjælp af augmentet reality (AR)  med 3D-scanning af din krop, og hvor du prøver tøjet med Microsoft Kinect og betaler og sender varen online. Butikken kender naturligvis dine mål (hvis du tillader det) og din kropsbygning, så du slipper for at prøve en masse tøj, der ikke passer.

Det er ikke de teknologiske muligheder, der mangler, men en forståelse af potentialet for forretninger og brands. Forbrugerne vil gerne have reklame, hvis det er relevant. Smartphone-brugere spenderer 15 timer om ugen på at undersøge produkter online, og de vil også gerne have hjælp til at finde nålen i høstakken, når de handler, vel og mærke hvis de aktivt har valgt det til og med respekt for deres rettigheder.

På trods af at 75 pct. af mobile hjemmesider tilbyder e-handel, har kun 15 pct. responsive design – der gør det muligt for forbrugerne at se hjemmesiden og handle fra mobilen og tablets. Teknologier som Beacons, BLE (Bluetooth Light Energy) og de mange IPS (Indoor Positioning System) er de fysiske butikkers pendant til cookies. De bedste forretninger tager udgangspunkt i deres kunders adfærd på tværs af medier, digitale enheder og fysisk lokation. De har også erkendt, at mobilen er mest online med 56 pct. og fører nu over desktop, hvilket betyder, at de først og fremmest fokuserer på de mobile platforme med smartphones og tablets i centrum. Forbrugerne er klar, teknologierne er til stede, det eneste, vi venter på, er, at brands og forretninger kommer med ind i den digitale tidsalder.

Kilder: L2, Ericsson, Tech and The City - jyskebank.tv.
 

Læs flere af Natasha Friis Saxbergs indlæg her

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

 

Forrige artikel Udenlandske virksomheder under pres i Kina Næste artikel Misvisende vækstbegreb har sat os i gæld til kloden
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.