Fremtidens handel er omnidimensional

De forretninger, der sørger for, at kunderne både kan handle online og i de fysiske butikker, har fremtidssikret deres gesjæft. Forbrugerne er klar, teknologierne er til stede. Det eneste, vi venter på, er, at brands og forretninger kommer med ind i den digitale tidsalder.

Det er ikke mange år siden, man spåede, at butikshandelen ville dø, i takt med at e-handel blev mere populær. For hvorfor gå ned i en butik, hvor det kan være svært at overskue udbuddet, og hvor man skal slås med en lidt for ihærdig sælger eller måske helt mangle en, når man kan sidde i sin egen sofa og drikke kaffe, mens man shopper online i ro og mag?

Virkeligheden har som så mange gange før overhalet vores forestillingsevne, og detailhandelen lever i bedste velgående, især når den er koblet med digitale initiativer, også kaldet omnichannel-løsninger. Tendensen inden for fremtidens detailhandel er en langt større sammensmeltning mellem online og offline, hvor digitale initiativer leder til øget fysisk handel.

[quote align="left" author=""]Det er ikke de teknologiske muligheder, der mangler, men en forståelse af potentialet for forretninger og brands.[/quote]

Ser vi på tallene, så foregår 93 pct. af handelen stadig i fysiske butikker, og 25 pct. af søgninger via smartphone bruges på at søge informationer om fysiske forretninger. Men forbrugerne nøjes ikke med at søge – 4 ud af 5 af disse lokale søgninger leder til et reelt fysisk salg. Statistikken viser derfor, at mobile initiativer fremmer den fysiske handel frem for den online. Det er en rigtig god nyhed for detailbranchen, men den dårlige nyhed er, at langt de færreste forretninger udnytter de digitale muligheder for at øge deres salg og ikke mindst optimere købsoplevelsen for 90 pct. af smartphone-brugere, der ikke forlader deres hjem uden deres telefon.

De forretninger, der benytter omnichannel-løsninger, sørger for, at kunderne har adgang til varer, gode tilbud og reklamer, uanset om de sidder hjemme i stuen eller befinder sig tæt på en butik. Det primære medie er smartphonen koblet med supplerende kanaler fra web, GPS (Global Positioning System) til IPS (Indoor Positioning System).

Der er mange gode eksempler, blandt andet kosmetikkæden Sephora. Går man forbi en af deres butikker i New York, får man en besked om, at man kan få en gratis makeover eller et godt tilbud. Sephora registrerer din IP-adresse, når du søger på deres hjemmeside, og kan derved genkende dig, når du befinder dig i nærheden af deres butikker.

Best Buy er en amerikansk forbrugerelektronikkæde med 140.000 ansatte globalt. De optimerede deres omnichannel-strategi ved at tilføje en “Store Pickup”-mulighed, når man handler på deres hjemmeside. Det giver kunderne mulighed for at gå forbi butikken og hente varen på vej hjem, frem for at betale og vente på posten. Sandsynligheden for, at kunden kigger på lidt flere varer, når de alligevel er i butikken, er ret stor og en positiv bivirkning. En anden tendens, som kan opleves en hel del i New York, er de såkaldte ”Pop-up Stores”. Brands åbner butikker i en begrænset periode, hvor de får skabt en masse PR og online omtale i forbindelse med deres åbning, som ofte kombineres med gode tilbud, en ny kollektion og andre events i butikken. Man undgår derved en dyr månedlig husleje, sløve perioder i handelen, hvor salgsassistenterne keder sig, mens de får løn. Når butikken så lukker igen, ses man i den online butik i stedet.

Shoppe-vinduer

Der er mange andre kreative modeller, der kobler offline med online, blandt andet “Shoppable Windows”, som eBay har lanceret, hvor varerne vises i et butiksvindue, hvor man kan klikke på de varer, man ønsker at købe, og betale, hvorefter pakken leveres til hjemmet. Man kan også vælge sig den bedste adresse og lave en virtuel butik. Så næste gang du shopper, kan det være, butikken ligger på Amalienborg Slotsplads, hvor varerne vises ved hjælp af augmentet reality (AR)  med 3D-scanning af din krop, og hvor du prøver tøjet med Microsoft Kinect og betaler og sender varen online. Butikken kender naturligvis dine mål (hvis du tillader det) og din kropsbygning, så du slipper for at prøve en masse tøj, der ikke passer.

Det er ikke de teknologiske muligheder, der mangler, men en forståelse af potentialet for forretninger og brands. Forbrugerne vil gerne have reklame, hvis det er relevant. Smartphone-brugere spenderer 15 timer om ugen på at undersøge produkter online, og de vil også gerne have hjælp til at finde nålen i høstakken, når de handler, vel og mærke hvis de aktivt har valgt det til og med respekt for deres rettigheder.

På trods af at 75 pct. af mobile hjemmesider tilbyder e-handel, har kun 15 pct. responsive design – der gør det muligt for forbrugerne at se hjemmesiden og handle fra mobilen og tablets. Teknologier som Beacons, BLE (Bluetooth Light Energy) og de mange IPS (Indoor Positioning System) er de fysiske butikkers pendant til cookies. De bedste forretninger tager udgangspunkt i deres kunders adfærd på tværs af medier, digitale enheder og fysisk lokation. De har også erkendt, at mobilen er mest online med 56 pct. og fører nu over desktop, hvilket betyder, at de først og fremmest fokuserer på de mobile platforme med smartphones og tablets i centrum. Forbrugerne er klar, teknologierne er til stede, det eneste, vi venter på, er, at brands og forretninger kommer med ind i den digitale tidsalder.

Kilder: L2, Ericsson, Tech and The City - jyskebank.tv.
 

Læs flere af Natasha Friis Saxbergs indlæg her

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

 

Forrige artikel Udenlandske virksomheder under pres i Kina Næste artikel Misvisende vækstbegreb har sat os i gæld til kloden
Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

En gren af adfærdsdesign handler om at skabe vaner hos brugeren. Når det virker, kan det skabe en langt stærkere forbindelse mellem virksomhed og kunde. Men effekten kan også være så stærk, at det nærmer sig afhængighed.