Fremtidens uddannelse til fremtidens arbejde

Det moderne arbejdsliv har generelt været opdelt i tre faser: først uddannelse, derefter arbejde og endelig pensionsalderen. Men den opdeling af livet passer efterhånden dårligt til en stadigt stigende forventet levealder og et hastigt skiftende arbejdsmarked.

Af Thomas Winther Poulsen, vicekonsul og COO, Innovation Centre Denmark, Silicon Valley

En uddannelse, man har taget som 20-årig, vil ikke længere kunne holde på arbejdsmarkedet i mere end 60 år, for morgendagens jobs vil se meget anderledes ud end dem, vi kender og uddanner os til i dag.

Samtidig med at traditionelle, langvarige uddannelser kommer til kort over for kravet om stadig vedligeholdelse og udbygning af folks kompetencer, ser vi – ikke mindst her i Silicon Valley – at der opstår en bred vifte af onlinelæringsplatforme og nye uddannelser uden for det ”officielle” akkrediterede uddannelsessystem.

De nye tilbud udfordrer de formelle institutioners greb i uddannelsessektoren ved at tilbyde meget specifikke kurser som enkeltkomponenter snarere end komplette uddannelser.

Kompetencer, der tidligere kun var tilgængelige som en del af årelange forløb, kan nu opnås via onlineplatforme hvor som helst og når som helst. De enkelte moduler kan både bruges som supplerende læring eller kombineres, så de tilsammen erstatter en egentlig uddannelse.

Mange af de nye platforme har også en helt ny tilgang til læring: De er ikke rettet mod at opfylde formelle krav til pensum, men fokuseret på konkret, anvendelig læring. De er ofte baseret på sociale onlinemiljøer, og de anvender gamification for at stimulere aktiv og deltagende læring, der kan motivere eleverne.

Det er en model, der gør det muligt at skræddersy sin egen læring, samtidig med at man bliver pacet frem af platformenes forventning om aktiv deltagelse, fremdrift og selvledelse. 

Den fleksible karakter af disse platforme giver mulighed for at integrere læring og uddannelse langt bedre med et arbejdsliv, og platformen hjælper med at imødekomme jobændringer og karriereforskydninger, der sker som følge af teknologiske, sociale og personlige begivenheder.

For den enkelte er kontinuerlig, livslang læring afgørende for at kunne forblive relevant og kompetent til at finde beskæftigelse på fremtidens arbejdsmarked. Platformene bliver et fleksibelt værktøj, der kan bruges til at hjælpe os med at løse nye udfordringer på vores job og uden for vores arbejdsliv.

Set fra virksomheders synspunkt giver de nye ​​fleksible læringsredskaber bedre muligheder for at opkvalificere medarbejderne og derved sikre sig de nødvendige kompetencer. Dermed bliver læring ikke længere bare et personligt anliggende, men et fælles ansvar.

Fremtidens ledere skal også løbende lære

Der er få steder i verden, hvor man i så høj grad som i Silicon Valley betragter nye teknologier som automatisering, digitalisering, robotteknologi og kunstig intelligens som nyttige redskaber i alle former for produktion.

Men udfordringerne, når man ser frem i tiden, er også tydelige, fordi de stadig kraftigere teknologier redefinerer hele brancher, automatiserer jobs og påvirker selve definitionen af arbejde.

Denne forandring vil få en kæmpe indflydelse på de ledere, der har til opgave at guide os. Traditionelle ledelsesmodeller bliver enten mindre relevante eller helt forældede på grund af den fremtid, vi går i møde.

Globaliseringen åbner op for nye markeder, bidrager til øget konkurrence og bedre adgang til internationalt talent. De teknologiske drivere øger mobiliteten af ​​globalt talent og arbejdskraft, hvilket muliggør en mere dynamisk og forskelligartet arbejdsstyrke. Vi kan bevæge os mere frit mellem job og brancher i kortsigtede kontrakter – det, som kaldes the gig-economy.

Med fremkomsten af ​​disse flydende arbejdsforhold er det muligt at have mere fragmenterede organisationsstrukturer, der inkluderer midlertidige og ofte højt specialiserede medarbejdere med en bred vifte af kulturelle baggrunde placeret på tværs af mange forskellige geografiske områder.

At bringe mange forskellige talenter ind i organisationerne medfører dog også udfordringer, da vi derved også bringer nye kulturelle forståelser og forskellige forventninger til arbejdspladsen ind i organisationen og dermed ledelsesopgaven. Ledere på alle niveauer skal omfavne kulturel mangfoldighed og tænke globalt, hvis de ønsker succes med at lede os i fremtiden.

En fragmentering af organisationsstrukturer skaber nye betingelser for lederskab og skaber et mere krævende miljø for ledere. De bliver nødt til at trække på nye færdigheder og gøre sig bekendt med et bredere sæt af discipliner for at omfatte flere områder af deres organisation.

At lede en stadig mere kompleks organisation kræver en generel viden om flere af de lag, som en organisation udgør og en bevidsthed om alle dets styrker og behov. Ledere skal være udstyret med de nødvendige værktøjer og færdigheder til at lede og bygge bro over en lang række af lag.

Den hurtige teknologiske udvikling kræver i lige så høj grad, at ledere tilpasser sig og fortsætter med at lære for at forblive relevante igennem hele arbejdslivet.

Ovenstående er et kort overblik over nogle af de vigtigste indsigter og drivere bag "The Future of Work"; et innovationsprojekt, som Innovation Centre Denmark i Silicon Valley har gennemført i løbet af 2018.

Hele publikationen er tilgængelig online og kan hentes gratis. Læs mere her.

Som en del af den videre dialog om tendenserne for fremtidens arbejde afholder Innovation Centre Denmark i Silicon Valley en uges masterclass i Silicon Valley 3.-7. juni 2019 for danske virksomheder og arbejdsmarkedsparter. Læs mere her.

 

 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu