Globaliseringens nye vækstmotorer

Selvom omfanget af global handel i kølvandet på finanskrisen er faldet, er der lys forude. Mængden af globale handelsstrømme vil nemlig vokse med 50-75 pct. frem mod 2025.

Det vurderer konsulenthuset McKinsey, der i undersøgelsen ”Harnessing the power of shifting global flows” har skitseret fremtidens globalisering, og hvad der skal til, for at virksomheder kan få del i den vækstskabelse, som globaliseringen medfører. 

Driverne af den nye globalisering er især de nye vækstnationers voksende fodaftryk på den globale handel. Mere købekraft i udviklingslande giver nye typer af efterspørgsel. Især samhandel mellem udviklingslande udfylder nu det hul, som de vestlige lande har efterladt under og efter krisen.

[graph title="Tredobling i global handel i 2025" caption="Figur 1  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/06d83-next_fig01_tredobling-i-global-handel-i-2025.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/5c926-next_fig01_tredobling-i-global-handel-i-2025.png" text="I 2012 udgjorde den globale handel 26 billioner dollar. McKinsey estimerer, at den globale handel i det mest væksthidsige af de tre scenarier vil være tredoblet i 2025. "]Kilde: McKinsey. [/graph]

Digitalisering er en anden afgørende driver, der radikalt vil forandre vilkår og muligheder for at deltage i den globale samhandel. Nye digitale platforme gør det muligt for SMV’er at træde direkte ud på det globale marked og udfordre de etablerede spilleres ydelser.

Ifølge McKinsey kan digitale platforme barbere helt op til 83 pct. af virksomhedernes eksportomkostninger set i forhold til mere traditionelle eksportkanaler. Og samtidig gør stadig bedre dataforbindelser det muligt at nå længere ud med videnstunge digitale varer og tjenester. Eksempler er bl.a. det nigerianske e-handelsselskab Jumia, der i dag driver forretning i syv afrikanske lande, og teleselskabet M-Pesa, der har revolutioneret banksektoren i Afrika og Asien.

Ifølge konsulenthuset ligger der et stort uudnyttet potentiale i, at flere virksomheder tilpasser sig fremtidens globalisering. Se tekstboks nederst. Det er en omstillingsproces, der indeholder fem fokusområder:

1. Dyrk globale økosystemer. Med digitale platforme kan virksomheder koble sig op på klynger af leverandører, distributører og servicepartnere. Fordelene er bl.a. lavere indkøbspriser og adgang til viden, selskabet ikke selv kan generere. Et eksempel er medicinalvirksomheden AstraZenecas åbne innovationsplatform, som kobler selskabet direkte op til professorer og eksperter i forskningsinstitutioner verden over.

2. Udvælg de bedste hubs. Hvis man ikke allerede er til stede i de regionale kraftcentre, der findes inden for virksomhedens forretningsområder, bør man ifølge McKinsey kraftigt overveje at etablere sig der. F.eks. har Amsterdam profileret sig på at være blandt de hurtigste og billigste i verden, hvad angår bredbånd, og er dermed blevet en magnet for internetselskaber.

3. Opbyg og brug digitale platforme. Digitale platforme gør det muligt for virksomheder at få mere ud af deres forretning og digitale aktiver. Crowdsourcing-platformen InnoCentive har i dag 300.000 medlemmer, der fungerer som problemknusere i mere end 200 forskellige lande. Medlemmerne har hjulpet en række forsknings- og udviklingstunge selskaber med at løse problemer, der ellers internt var karakteriseret som uløselige. E-handelsplatformen Alibaba havde i 2013 varer til salg online til en værdi af 248 milliarder dollar, og Googles søgealgoritme og Amazons anbefalingsmaskine generer masser er mersalg for selskaberne.

4. Forbered dig på nye konkurrenter og forretningsmodeller. Med internettet er adgangsbarren blevet sænket betydeligt for nye konkurrenter. Virksomheder, der for ti år siden revolutionerede deres branche, bliver nu selv revolutioneret. Webbaserede rejseselskaber udfordres nu af deleplatforme som Airbnb. Konkurrencen kommer fra tre sider: etablerede selskaber i udviklingslande, der indtager den globale arena, mindre selskaber verden over, der kan konkurrere globalt på nichemarkeder takket være digitale platforme, og ikke mindst vil nye spillere komme på banen og forandre hele industrier for altid.

5. Skab ny forretning, der kombinerer og transformerer de globale strømme. Mange fysiske varer er i dag digitale, fra bøger til musik og film. Bedre 3D-printermuligheder vil give grobund for nye selskaber a la Amazon og Alibaba inden for fysiske varer og reducere omkostninger til transport og lager markant.

Kilde – ”Harnessing the power of shifting global flows”, McKinsey, 2015

Et nyt globalt landskab

Forrige artikel Vise mænd i vildrede Næste artikel Dansk vandbranche i fælles front mod tabt eksport
Vi klarer kun klimakrisen med fuld fart på grøn vækst

Vi klarer kun klimakrisen med fuld fart på grøn vækst

Økonomisk vækst og CO2-reduktioner er ikke modsætninger – tværtimod. Verden har brug for, at det går ekstremt stærkt med omstillingen af energien, transporten, byggeriet, landbruget osv. Derfor skal speederen i bund nu, lyder det fra både ngo'er, McKinsey og World Economic Forum.

Degrowth: En verden uden vækst

Degrowth: En verden uden vækst

Vi har travlt, hvis kloden skal være beboelig i år 2100. Derfor må vi stoppe udvindingen af naturressourcer, stoppe forbruget og stoppe stigningen i BNP. Væksten må aflyses, bremsen skal i bund. Det er ekstremt, men ekstremt nødvendigt, lyder det fra degrowth-bevægelsen og de økologiske økonomer, der står bag dem.

12 teknologier  der kan redde klimaet

12 teknologier der kan redde klimaet

Skal vi redde klimaet gennem grøn vækst, bliver en række nuværende og fremtidige teknologier helt afgørende for, om det lykkes. Her er 12 af dem.

10 veje til en vækstfri verden

10 veje til en vækstfri verden

Det kan ikke lade sig gøre at bremse væksten uden fundamentale ændringer af hele den måde, vi har indrettet vores samfund på, påpeger degrowth-folket.

Ny FN-rapport kræver barsk omstilling af virksomheder

Ny FN-rapport kræver barsk omstilling af virksomheder

Internationale forskere dokumenterer i en ny FN-rapport, at vi er ved at tabe verdensmålene, og foreslår en hurtig, barsk og effektiv genopretningsplan. Det konfronterer virksomheder i hele verden med skelsættende og eksistentielle valg.

Isen sprækker under BNP som mål for fremgang

Isen sprækker under BNP som mål for fremgang

Bruttonationalproduktet er i dag det vigtigste mål for, hvordan det går med økonomien i et land. Men der er voksende bevidsthed om problemerne med at styre efter et mål, som hverken afspejler miljøets tilstand, sociale forhold eller værdien af den hastigt voksende digitale økonomi. Flere steder, herunder i Danmark, arbejdes der på alternative eller supplerende mål.

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

De fleste chefer tror, at de har alle svarene. Men de bedste chefer formår at stille spørgsmål, der inspirerer til nytænkning. Her er seks råd til, hvordan du kan stille bedre spørgsmål.  

Gør Danmark til talenternes stormagt

Gør Danmark til talenternes stormagt

KOMMENTAR: Visionen om Danmark som talenternes stormagt er et oplagt og nødvendigt “velfærdsløfte” til næste generation. Det er også en mulighed for at undgå en kompetencenedslidning af fremtidens arbejdskraft og bør være et hovedpunkt i næste regeringsgrundlag.

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

I et helt årti har Copenhagen Fashion Summit været modeindustriens eget internationale klimatopmøde. Men det har ikke for alvor gjort tøjbranchen mere bæredygtig, lyder kritikken fra en lang række forskere, som beskylder organisationen for greenwashing. Forskerne ser kun én vej frem: Færre varer af bedre kvalitet.

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

En af klodens største klimasyndere er stort set gået under radaren, når politikerne taler grønne afgifter og regulering. Men nu er alle Mette Frederiksens støttepartier klar til at bruge afgifter til at sætte en bremse på tøjforbruget.

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality er stadig en teknologi, der kæmper for at finde sin plads i dagligdagen.

Det er især tre anvendelser, der driver den professionelle brug af VR: Træning af medarbejdere, salg og demonstrationer af udstyr og brugen af VR-oplevelser som terapi.

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Jurister kritiserer ny lovgivning for at lade erhvervsfolk og privatpersoner i stikken, hvis de udsættes for falske påstande på Facebook. Anonyme injurier på de sociale medier er nemlig ikke længere en sag for politiet – medmindre de skader en politiker eller er særligt alvorligt strafbare.

Robotterne der leder lederne

Robotterne der leder lederne

Flere virksomheder bruger kunstigt intelligente apps, der hjælper nye chefer med påmindelser og tip til at skabe velfungerende arbejdspladser.

Danske startups skal turde at drømme stort

Danske startups skal turde at drømme stort

I 2019 kommer vi til at se nogle af de største børstnoteringer i Silicon Valleys historie –  ikke mindst Uber og Airbnb.  Tech startups byder stadig på et stort vækstpotentiale, og det potentiale skal også danske startups turde at gå efter.  Det er hårdt arbejde, men gevinsten kan være enorm. 

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Det er svært at finde bedre eksempler på radikal omstilling af en stor virksomhed end den, der på ti år forvandlede Dong fra et nationalt dansk energiselskab baseret på olie, gas og kul til Ørsted, en international kæmpe inden for vedvarende energi. Strategisk chef i Ørsted, Jakob Askou Bøss, fortæller i dette interview om vejen dertil.