Globaliseringens nye vækstmotorer

Selvom omfanget af global handel i kølvandet på finanskrisen er faldet, er der lys forude. Mængden af globale handelsstrømme vil nemlig vokse med 50-75 pct. frem mod 2025.

Det vurderer konsulenthuset McKinsey, der i undersøgelsen ”Harnessing the power of shifting global flows” har skitseret fremtidens globalisering, og hvad der skal til, for at virksomheder kan få del i den vækstskabelse, som globaliseringen medfører. 

Driverne af den nye globalisering er især de nye vækstnationers voksende fodaftryk på den globale handel. Mere købekraft i udviklingslande giver nye typer af efterspørgsel. Især samhandel mellem udviklingslande udfylder nu det hul, som de vestlige lande har efterladt under og efter krisen.

[graph title="Tredobling i global handel i 2025" caption="Figur 1  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/06d83-next_fig01_tredobling-i-global-handel-i-2025.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/5c926-next_fig01_tredobling-i-global-handel-i-2025.png" text="I 2012 udgjorde den globale handel 26 billioner dollar. McKinsey estimerer, at den globale handel i det mest væksthidsige af de tre scenarier vil være tredoblet i 2025. "]Kilde: McKinsey. [/graph]

Digitalisering er en anden afgørende driver, der radikalt vil forandre vilkår og muligheder for at deltage i den globale samhandel. Nye digitale platforme gør det muligt for SMV’er at træde direkte ud på det globale marked og udfordre de etablerede spilleres ydelser.

Ifølge McKinsey kan digitale platforme barbere helt op til 83 pct. af virksomhedernes eksportomkostninger set i forhold til mere traditionelle eksportkanaler. Og samtidig gør stadig bedre dataforbindelser det muligt at nå længere ud med videnstunge digitale varer og tjenester. Eksempler er bl.a. det nigerianske e-handelsselskab Jumia, der i dag driver forretning i syv afrikanske lande, og teleselskabet M-Pesa, der har revolutioneret banksektoren i Afrika og Asien.

Ifølge konsulenthuset ligger der et stort uudnyttet potentiale i, at flere virksomheder tilpasser sig fremtidens globalisering. Se tekstboks nederst. Det er en omstillingsproces, der indeholder fem fokusområder:

1. Dyrk globale økosystemer. Med digitale platforme kan virksomheder koble sig op på klynger af leverandører, distributører og servicepartnere. Fordelene er bl.a. lavere indkøbspriser og adgang til viden, selskabet ikke selv kan generere. Et eksempel er medicinalvirksomheden AstraZenecas åbne innovationsplatform, som kobler selskabet direkte op til professorer og eksperter i forskningsinstitutioner verden over.

2. Udvælg de bedste hubs. Hvis man ikke allerede er til stede i de regionale kraftcentre, der findes inden for virksomhedens forretningsområder, bør man ifølge McKinsey kraftigt overveje at etablere sig der. F.eks. har Amsterdam profileret sig på at være blandt de hurtigste og billigste i verden, hvad angår bredbånd, og er dermed blevet en magnet for internetselskaber.

3. Opbyg og brug digitale platforme. Digitale platforme gør det muligt for virksomheder at få mere ud af deres forretning og digitale aktiver. Crowdsourcing-platformen InnoCentive har i dag 300.000 medlemmer, der fungerer som problemknusere i mere end 200 forskellige lande. Medlemmerne har hjulpet en række forsknings- og udviklingstunge selskaber med at løse problemer, der ellers internt var karakteriseret som uløselige. E-handelsplatformen Alibaba havde i 2013 varer til salg online til en værdi af 248 milliarder dollar, og Googles søgealgoritme og Amazons anbefalingsmaskine generer masser er mersalg for selskaberne.

4. Forbered dig på nye konkurrenter og forretningsmodeller. Med internettet er adgangsbarren blevet sænket betydeligt for nye konkurrenter. Virksomheder, der for ti år siden revolutionerede deres branche, bliver nu selv revolutioneret. Webbaserede rejseselskaber udfordres nu af deleplatforme som Airbnb. Konkurrencen kommer fra tre sider: etablerede selskaber i udviklingslande, der indtager den globale arena, mindre selskaber verden over, der kan konkurrere globalt på nichemarkeder takket være digitale platforme, og ikke mindst vil nye spillere komme på banen og forandre hele industrier for altid.

5. Skab ny forretning, der kombinerer og transformerer de globale strømme. Mange fysiske varer er i dag digitale, fra bøger til musik og film. Bedre 3D-printermuligheder vil give grobund for nye selskaber a la Amazon og Alibaba inden for fysiske varer og reducere omkostninger til transport og lager markant.

Kilde – ”Harnessing the power of shifting global flows”, McKinsey, 2015

Et nyt globalt landskab

Forrige artikel Vise mænd i vildrede Næste artikel Dansk vandbranche i fælles front mod tabt eksport
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.