Google og Facebook skal normaliseres :: Ingen retning på Digital Hub Denmark :: Har vi brug for et friktionsråd?

Hvis vi vil bevare vores frie samfundsmodel, er det tid til at sætte foden ned overfor tech-giganter som Google og Facebook, mener tech-professor. ’Digital Hub Denmark’ er flagskibet i regeringens digitale vækststrategi, men det er stadig uklart, hvilken rolle den skal spille. En ny undersøgelse peger på, at bots i udpræget grad huserer i den danske Rusland-debat på Twitter. Og så er det måske på tide, at vi som borgere kan få lidt af den modstand tilbage i livet, som automatiseringen har fjernet, skriver Anders Colding-Jørgensen i dagens klumme.

Google og Facebook dominerer i stigende grad de teknologiske, økonomiske, politiske, infrastrukturelle, vidensmæssige og kulturelle værdier i vores samfund, og det er vi nødt til at forhold os til.

Det mener Mikkel Flyverbom, professor ved CBS med speciale i digital transformation, som samtidig slår til lyd for tid, at vi som samfund begynder at diskutere, hvem der skal stå for udviklingen i Danmark.

”De store giganter har leveret nogle fantastiske løsninger på mange områder og været med til at udvikle digitaliseringsprocesser, vi slet ikke havde fantasi til at forestille os, før det gik i gang. Men nu ser vi konsekvenserne af at lade den slags kræfter stå for infrastrukturen,” siger Mikkel Flyverbom i et interview med MM Next.

Han mener, at vejen frem må være, at Facebook, Google og de øvrige tech-giganter bliver behandlet på præcis samme måde, som var det en hvilken som helst anden privat virksomhed.

”Det handler om, at vi skal begynde at stille nogen af de samme krav og spørgsmål til de globale tech-virksomheder, som vi gør til andre virksomheder. Her tænker jeg ikke kun på regulering af love og regler, men på et samfundsmæssigt paradigmeskift, hvor alle reagerer over for disse virksomheder, som man gør over for Bilka eller Silvan,” siger Mikkel Flyverbom.

I slutningen af januar præsenterede regeringen sin længeventede ’Strategi for Danmarks digitale vækst’, og i den er oprettelsen af en ’Digital Hub Denmark’ det store flagskib. Hubben er et såkaldt partnerskab for digital vækst med bl.a. DI, Dansk Erhverv og Finans Danmark med ombord.

Planen er, at de sammen skal ’igangsætte aktiviteter, som bl.a. styrker virksomhedernes adgang til specialiserede kompetencer og muligheder for samarbejde om udvikling af nye forretningsmodeller’, som det formuleres i strategien.

Så langt så godt. Sagen er nemlig den, at de tre erhvervsorganisationer, på trods af at de hver især har postet penge i projektet, først nu skal til at finde ud af, hvad den digitale hub egentlig skal bruges til. Min kollega Anders Rostgaard Birkmann har interviewet de projektansvarlige i de tre organisationer, som hver især har forskellige forventninger til, hvad hubben skal kunne.

Falske profiler, fake news og troldehære. Vi har hørt om det i forbindelse med både den amerikanske valgkamp i 2016 og under de franske og tyske valgkampe sidste år.

Men det er ikke kun i udlandet, at falske eller computerstyrede profiler blander sig i debatten. Også på dansk Twitter kan du finde bots, særligt i Rusland-debatten, der f.eks. retweeter russiskejede mediers historier, og flere af disse bots ser ud til at være en del af et større netværk.

Hvis du fik ansvaret for at designe det nye chimpanseanlæg i Zoo, hvordan ville du så gå til den opgave?

Det spørgsmål stiller psykolog og debattør Anders Colding-Jørgensen i dagens klumme ’Skal vi outsource vores liv til Silicon Valley?’, og uden at løfte for meget af sløret for klummens pointer drejer det store designspørgsmål sig om, hvor langt du ønsker at gå i forhold til at designe abetilværelsen så gnidningsløs og ’smart’ –  som i digital smart – for de her chimpanser.

Den øvelse kan du så efterfølgende lave på dit eget menneskeliv og samtidig overveje om mængden af automatiserede genveje, der fjerner trivielle handlinger fra dit liv, måske i virkeligheden fjerner dig fra det liv, der på godt og ondt er mest værd at leve.

Forrige artikel Danmarks nye chef for digital disruption :: Generativt design :: Landbrug 4.0 i Brasiliens solskin Danmarks nye chef for digital disruption :: Generativt design :: Landbrug 4.0 i Brasiliens solskin Næste artikel Metallicas radikale innovation :: Kunstig intelligens er et tveægget sværd :: Karriererådgivning med digitalt liv som indsats Metallicas radikale innovation :: Kunstig intelligens er et tveægget sværd :: Karriererådgivning med digitalt liv som indsats