Halleluja-IT i folkeskolen skaber fagligt svage junglebørn

Mere IT i klasseværelset er ikke nødvendigvis bedre. Nærmest tværtimod, konkluderer OECD-rapport. DPU-professor mener, at vi i Danmark lider under en halleluja-agtig teknologibegejstring og laissez faire-holdning til IT i Folkeskolen.

Undervisningsministeren siger det. KL siger det. Dansk Erhverv og Dansk Industri kan ikke få nok af det. Og selv Danmarks lærerforening kan se potentialet:

Mere IT og flere computere i Folkeskolen kan styrke danske børns kompetencer og læring, klæde dem på til den digitale konkurrence og løfte landets slunkne vækstudsigter.[graph title="Danske unge bruger mest tid på nettet i fritiden" align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/06/MMR_Fig01_Danske-unge-bruger-mest-tid-paa-nettet-e1465756640713.png" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/06/MMR_Fig01_Danske-unge-bruger-mest-tid-paa-nettet-e1465756640713.png" caption="Figur 1" text="Med 3 timers online aktiviteter om dagen i gennemsnit topper danske børn og unge OECD’s ranglister over børns tidsforbrug på internettet. " ]“Students, Computers and Learning: Making the Connection”, OECD, 2015.[/graph]

Landet over går det da også over stok og sten med at bringe teknologien ind i klasseværelserne. På stort set alle parametre for introduktion af IT i grundskolen rangerer Danmark i OECD’s absolutte top. Danmark er f.eks. det land, hvor børn har adgang til flest computere i skolen og i hjemmet, hvor børn tidligst i livet begynder at bruge computere, og blandt de lande i OECD, hvor børnene bruger suverænt mest tid online i skolen og hjemme. Endelig er danske børn også de mest flittige brugere af sociale medier i OECD.

Login