Hele verdens chefredaktør hedder Mark Zuckerberg

Facebooks såkaldte åbenhed er en by i Rusland, når det handler om at diskutere det sociale medies handlinger. Ingen andre virksomheder med den enorme indflydelse kan tillade sig en sådan arrogance.

Historien om Facebook er ikke bare historien om en teknologivirksomhed med en sympatisk mission om at skabe en bedre, mere åben og mere forbundet verden, hvor alle mennesker har mulighed for at dele informationer med hinanden. Det er en stærkt kommerciel virksomhed på stadig jagt efter global ekspansion og nye markeder til at understøtte kravet om fortsat økonomisk vækst i selskabet og afkast til aktionærerne. Det i sig selv er jo også fuldstændig efter bogen.

Det er en virksomhed, som kalder sig teknologivirksomhed, men som i stigende omfang er en medievirksomhed med alt, hvad det indebærer af publicistiske forpligtelser, etiske problemstillinger og stærkt forskellige værdier og kulturer verden rundt, hvad angår begreber som ytringsfrihed og moral. Det er en stifter, Mark Zuckerberg, med en mission cementeret i hele symbolikken omkring et frit og åbent internet, som mere og mere udfordres af angreb fra brugere, politikere og meningsdannere for at udøve censur. I nogle tilfælde helt absurd censur på klassiske kunstværker eller ikoniske pressebilleder. Læg dertil mislykkede forsøg på gennem kommercielle partnerskaber og en politisk charmeoffensiv at øge hastigheden på udbredelse af internettet og Facebook til nye millioner af brugere i lavindkomstmarkeder som Indien. Det blev til Facebooks største forretningsmæssige tilbageslag nogensinde, at den indiske regering sagde nej til Facebooks forretningsmodel, som tilbød fri adgang til nettet og til en begrænset del af Facebook og andre særligt udvalgte digitale servicer. Den indiske regering fandt det i strid med et frit og åbent internet, og den indiske debat kom til at handle om digital nykolonisering.

Rundt om Facebook

Det er en virksomhed, som fortæller historien om, hvordan teknologierne og algoritmerne styrer det hele. Men sandheden er, at Mark Zuckerberg er blevet hele verdens ansvarshavende chefredaktør. Og driver man en publiceringsplatform som Facebook, så kan man ikke tage den menneskelige faktor ud af ligningen. Facebook er helt afhængig af kunstig intelligens for at udvikle og styre alle de algoritmer, Facebook-platformen arbejder med, men det er stadig mennesker, der skriver algoritmerne og træner dem til brug på forskellige former for data. Dertil kommer, at moderationen i systemet – overvågningen af de globale etiske standarder – er helt afhængig af en kombination af automatisering og mennesker, som i sidste ende kan tage stilling.

FACEBOOK OG MARK ZUCKERBERG HAR EN GIGANTISK indflydelse på vores globale sammenhæng, vores kultur, vores værdier, vores demokratiske debat og vores samtale med familie og venner. Det er hans platform, vi bruger til det hele, og hans algoritmer, vi er underlagt. Det er Facebooks fornemmelse for en global etik, der skal passe til både Danmark, Saudi-Arabien, Irak, Yemen, Kina og USA eller et hvilken som helst andet sted i verden, vi skal acceptere.

Som chefredaktør har han selvfølgelig retten til at bestemme, hvad der må publiceres. Som i alle andre medievirksomheder. Hvis bare han ville erkende, at Facebook er en medievirksomhed, der med teknologiske redskaber faktisk træffer tusindvis af publicistiske valg hver dag. Normale medievirksomheder stilles til ansvar for deres valg og har en åbenhed omkring de nogle gange svære overvejelser og fravalg, det indebærer. Facebook har – på trods af sin mission om åbenhed – ingen som helst åbenhed eller appelmulighed, når det gælder deres redigeringsproces, som er uigennemskuelig og uden dialog. Kun voldsomme shitstorme og protester synes at vække giganten til at ombestemme tåbelige beslutninger om at fjerne historiske billeder eller kunst med nøgenhed iblandet.

Naturligvis og selvfølgelig skal Facebook kontrollere, at deres platform ikke misbruges til børneporno, hate speech eller terrorvirksomhed. Det er faktisk et helt simpelt publicistisk ansvar om end særdeles udfordrende på en global platform med 1,7 milliarder publicister ved tasterne. Men Facebooks såkaldte åbenhed er en by i Rusland, når det handler om at diskutere deres handlinger. Ingen andre virksomheder med den enorme indflydelse kan tillade sig en sådan arrogance.

De globale virksomheder fortjener et stort fokus både politisk og i den offentlige debat på grund af deres magtpositioner. Facebook er indtjeningsmæssigt en dværg ved siden af Google. Google tredoblede sin annonceindtjening sidste år til 70 milliarder dollars mod Facebooks 20 milliarder dollars. Men intet tyder på, at væksten hos de to firmaer svækkes, og de har tilsammen kolossal indflydelse på mediemarkeder i hele verden. Her taler vi ikke om en begyndende disruption, men om at nationale annoncemarkeder helt domineres af de to globale spillere.

Derfor bør vi have fokus på hele tiden kritisk at følge, hvordan Zuckerberg administrerer sin rolle som hele verdens chefredaktør. Og det bør være et offentligt og politisk anliggende at drøfte, hvad det er, vi overlader til Facebook, når skolebestyrelsen, kommunen, Danmarks Radio, statsministeren og alle andre anvender Zuckerbergs maskineri til vores vigtige personlige eller offentlige informationer. Når en alt for stor del af befolkningen efterhånden bruger Facebook som nyhedskilde med Zuckerberg som chefredaktør og hans globale censurprincipper som rettesnor. Hvis politikerne blot betragter Facebook som en markedsføringskanal til vælgerne, så svigter de deres ansvar. Det er deres forpligtelse at italesætte problemstillingerne ved, at vores ytringsfrihed ligger i lommen på Zuckerberg.

Forrige artikel Kreative erhverv skaber fremtidens job Kreative erhverv skaber fremtidens job Næste artikel Butikker gør klar til fremtidens virtuelle shopping Butikker gør klar til fremtidens virtuelle shopping
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.