Her er techgiganternes bud på virtual reality

At dømme ud fra de produkter de globale it-giganter allerede har eller planlægger snart at lancere, bliver 2018 året, hvor VR og AR får sit folkelige gennembrug.

Peter Hesseldahl

Udviklingen af VR og AR domineres af den samme håndfuld globale it-giganter, som præger så mange andre områder af den teknologiske udvikling. Google, Facebook, Microsoft og Apple er de væsentligste spillere, sammen med Samsung, Sony og HTC.

Googles virtual reality-tjenester er samlet under titlen ’Virtual reality for alle’. Her kan man gå på opdagelse i Daydream, der er Googles platform for programmer, spil, 360-graders-verdener og andre oplevelser designet til virtual reality-briller. Daydream svarer lidt til Apples App Store, nogle programmer er gratis, mens andre koster penge.

Google Glass gav problemer

For nogle år siden forsøgte Google sig med Google Glass, en let augmented reality-brille, som bl.a. rummede et videokamera. Glass blev lanceret som et produkt til almindelige forbrugere, men det viste sig, dels at mange følte sig som en nørd ved at gå rundt med brillerne på, og dels at andre følte sig belurede af den, der bar brillen.

Google har fortsat med at udvikle og sælge Glass, men brillen er i dag primært rettet mod professionel anvendelse.

Billig VR-papbrille

Google har også udviklet VR-brillen Cardboard, der, som navnet antyder, er lavet af pap, som er foldet til en firkantet brille. Den fungerer, ved at man sætter sin smartphone ind i brillen og downloader en VR-app til mobilen, og med en billig plastiklinse inde i papbrillen kan man faktisk få en ganske hæderlig VR-oplevelse til priser helt ned til fem dollar, dvs. 33 kr.

Via sin Earth-tjeneste tilbyder Google en udgave, der gør det muligt at opleve kloden i VR. Nogle områder er særligt detaljerede og realistiske, bl.a. storbyer som Tokyo, Paris og New York. 

Tegn i 3D

Desuden har Google udviklet en stribe interessante værktøjer til at skabe VR-verdener. Med VR-applikationen Tilt Brush kan man med en håndholdt controller, der minder meget om controlleren til et computerspil, tegne i 3D, og det, man tegner, bliver stående, så man selv eller andre kan gå rundt omkring det.

Som i almindelige tegneprogrammer vælger man en penseltype, tykkelse, farve, særlige effekter etc. Det er ganske forbløffende at prøve.

Googles søsterselskab YouTube rummer en stor samling 360-grader-videoer, som opleves ved at bevæge sig rundt med en almindelig smartphone i hånden eller med et par VR-briller.

En af produktionerne, som YouTube har støttet, er den 5 minutter lange animationsfilm ’Pearl’ om en far og hans datter, der krydser rundt i USA i bil, og som var nomineret til en Oscar i 2017.

Headset sætter nye standarder

Google har tillige investeret i selskabet Magic Leap, der p.t. regnes for den førende udvikler af AR-teknologi. Magic Leap bringer inden for få måneder deres første headset på markedet, og det forventes at sætte helt nye standarder for realisme og præcision i den måde, det overlejrer den fysiske virkelighed på, med et lag af digitale objekter.

Magic Leap er i stand til at projicere grafikken direkte ind i øjet, og derfor opfattes det af øjet på samme måde, som man normalt ser på verden.

Zuckerberg investerer også i VR

Facebook gik massivt ind i VR, da de i 2014 købte Oculus Rift for to milliarder dollar. På det tidspunkt havde udviklingen af VR længe stået i stampe, men Oculus Rift udviklede en VR-brille baseret på teknologien i smartphones, der markant forbedrede brillernes evne til at tracke, dvs. følge brugerens bevægelser og rykke billederne, så de følger præcist og hurtigt med.

Oculus er også lige på trapperne med et nyt headset, der skal koste 200 dollar, altså ca. 1.250 kr. Headsettet er trådløst, og man behøver ikke at indsætte en smartphone eller koble det til en PC for at afvikle VR-oplevelser.

Sideløbende har Facebook investeret i at skabe et VR-univers, som ses som videreudviklingen af det nuværende Facebook. I Space, som det kaldes, kan man møde sine venner som avatarer og sammen besøge virtuelle verdener. Facebookstifter Mark Zuckerberg har sagt, at målet er at få en milliard mennesker i VR.

Microsoft satser på mixed reality

Også Microsoft fremstiller en række headsets, først og fremmest Hololens, der kan vise AR. Med en pris på omkring 25.000 kr. er det dog stadig grej, der er forbeholdt professionelle.

På lidt længere sigt har Microsoft flere forretningsområder, der kan videreudvikles med det, virksomheden kalder mixed reality.

Microsoft ejer Skype, og mon ikke fremtidens video-telefoni vil blive tilført augmented reality med nye lag af information? Kombinationen med virtual reality er også helt oplagt til Microsofts Xbox-spil.  

Hvad vil Apple?

I det spil er Apple en form for dark horse. CEO Tim Cook har gentagne gange udtalt, at AR vil være en central funktion og en oplagt udvidelse af brugeroplevelsen med smartphones. Det menes, at Apple vil lancere en AR-brille i 2020.

Indtil videre tilbyder Apple et avanceret værktøj til at skabe virtuelle og augmenterede verdener, som kan afvikles på smartphones. Det hedder ARKit og gør en almindelig iPhone i stand til at lave AR-apps ganske præcist.

IKEA har eksempelvis udviklet en gratis app ’Spaces’, hvor man via sin smartphone eller tablet kan opleve, hvordan det IKEA-møbel, man overvejer at købe, vil se ud i ens hjem.

Populære Samsung

Samsung fremstiller det mest solgte VR-headset, Gear VR, som fungerer sammen med Samsungs egne smartphones. Headsettet er udviklet i samarbejde med Oculus Rift og koster omkring 850 kr. Samsung fremstiller også et meget populært 360-grader-videokamera til under 2.000 kr.

LÆS OGSÅ:

Nu, nu, nu kommer gennembruddet for virtual reality

Event: Prøv Virtual Reality med MM Next


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu