Hvilken vækst skal vi lede efter?

Der er brug for helt og aldeles at omdefinere og nytænke vores vækstbegreb.

Mandag Morgen satte med startskud den 2. maj gang i jagten på den forsvundne vækst i Danmark. Uden vækst får vi vanskeligheder med at klare alle de økonomiske udfordringer, vi står over for som samfund. Men det er ikke en hvilken som helst form for vækst, vi er på jagt efter. Vi er på jagt efter en vækst med perspektiv, ansvarlighed og nytænkning.

Heldigvis er det sådan, at resultatet af vores omfattende dialog med godt 4.000 beslutningstagere og eksperter, som har svaret på Mandag Morgens udfordring om væksten, sender et klart signal. Der er brug for helt og aldeles at omdefinere og nytænke vores vækstbegreb. Ellers får vi alle de sædvanlige svar som organisationer, økonomieksperter og politikere hidtil har givet os. Når man ser på overskrifterne til sigtelinjerne i regeringens erhvervs- og vækstpolitik, så bliver man ikke ligefrem slået af overraskelse og nytænkning. Og frem for alt ligner det instrumenter og redskaber, som er set før, uden at vi har set en effektiv implementering af dem.

Og hvad er så det, vi efterspørger?


  • Det er først og fremmest en bæredygtig vækst.

  • Det er en vækst, som omstiller det danske samfund til den globale og digitale virkelighed, vi allerede befinder os lige midt i.

  • Det er en vækst, der rummer klog og kreativ udforskning af nye markeder og nye løsninger – ikke bare nye produkter.

  • Det er vækst efter model ”grøn omstilling”, som Danmark har høstet international anerkendelse og succes med, fordi vi har kunnet fremvise et dansk ”proof of concept”. Det lader sig gøre både at skabe omstilling og at have styr på økonomien. Det har vi i Danmark vist omverdenen.

  • Det er en vækst, der giver os flere og nye danske slagvarer på hylderne i en tiltagende svær international konkurrence.

  • Det er en vækst i den private sektor, som nyder godt af en stærk offentlig satsning på forskning og innovation.

  • Det er en vækst, som knækker koden til, at flere af vores små og mellemstore virksomheder kommer ud af ”comfortzonen” på hjemmemarkedet og ud i den store verden.

  • Det er en vækst, som baseres på en øget produktivitet bl.a. med hjælp fra de nye teknologier og ikke ved øget nedslidning og dårligt arbejdsmiljø.

  • Det er en vækst, der understøttes af en markant indsats på kompetencesiden og en målretning af uddannelser til de områder, hvor der er så massivt brug for det. Der er brug for et helt nyt blik på vores uddannelsessystem og vores uddannelsesplanlægning.

  • Det er en vækst, der ikke ødelægger, men udvikler den sociale sammenhæng i samfundet. Helt i tråd med FN’s 17 verdensmål.


Det er store krav at stille, men der er brug for at nytænke, hvad det er for en vækst, vi gerne vil have. Digitalisering er et af omdrejningspunkterne i væksten. Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen forbereder en ny digital strategi for Danmark. En af Danmarks 11 digitale vismænd, professor ved CBS Jan Damsgaard, siger det meget klart i Mandag Morgen: Digitaliseringen er ikke kun en it-opgave. Det er hele forretningen, der skal gentænkes.

Dansk Erhverv holder årsmøde i denne uge og har sat disruption på dagsordenen. De store erhvervsorganisationer må tage et medansvar for, at de danske virksomheder kommer helt anderledes op i fart, når det gælder digitalisering. Danmark har blandt meget andet brug for en handlekraftig digitaliseringskommission efter svensk mønster, som ikke er knyttet til Finansministeriet og Moderniseringsstyrelsen, men som frit og uafhængigt kan komme med forslag til, hvordan både den private og den offentlige sektor i Danmark kommer op i superligaen, når det gælder omstilling til den digitale fremtid.

Mandag Morgens analyse viser, at det mere er politikerne, der taler om ændrede rammevilkår på skatte- og afgiftsområdet, som skal gøre livet lettere for virksomhederne, så de kan vækste mere, mens virksomhederne selv og mange af eksperterne efterlyser noget helt andet. De efterspørger politisk lederskab og en nytænkt vækstvision for Danmark. Det gør vi også.

Forrige artikel Vækstvirksomhedernes største udfordring: Vi kan ikke finansiere væksten Vækstvirksomhedernes største udfordring: Vi kan ikke finansiere væksten Næste artikel Når business angels møder andelsbevægelsen Når business angels møder andelsbevægelsen
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.