Hvor mange lønkroner har du brændt af på Facebook i dag?

For virksomhederne bag de sociale medietjenester er det absolut mest værdifulde råstof din opmærksomhed. Det er selve deres eksistensberettigelse, at de er i stand til at vinde den. Men opmærksomhed er et nulsumsspil. Den opmærksomhed, du vælger at bruge ét sted, kan du ikke også bruge et andet sted.

Nu prøver jeg lige med et vildt gæt: Du læser dette lige nu, fordi du har set artiklen delt på Facebook, Twitter eller LinkedIn.

Et andet vildt gæt er, at du lige nu har et dokument åbent, som du egentlig havde besluttet dig for at arbejde på.

Hvis jeg har ret, skal du ikke være ked af det. Du er ikke alene. En amerikansk undersøgelse viste allerede i 2012, at medarbejdere brugte næsten en time pr. arbejdsdag på sociale medier – i gennemsnit.

Jeg kender ingen aktuelle tal for det danske arbejdsmarked. Men mens vi venter på brugbare data, så prøv en gang at tage udgangspunkt i dine egne (ikke repræsentative) erfaringer:

Hvor tit går du forbi en håndværker, der står og stirrer på sin mobiltelefon i arbejdstiden? Hvor tit ser du kolleger, som lige ’zoner ud’ med mobilen i hånden eller er inde på Facebook på computeren?

Og ikke mindst: Hvor ofte tager du selv en rundtur på dine sociale platforme, fordi du lige stødte på noget svært i dit arbejde, eller fordi du åbnede browseren for at researche et navn eller emne, men dine fingre automatisk tastede Facebooks eller Twitters adresse i stedet? Og hvor ofte falder du dér over opdateringer fra andre, som du ved også er på arbejde?

Du ved det godt. Firmaerne bag sociale medietjenester lever af at sælge annoncer. Og når man lever af at sælge annoncer, er det absolut mest værdifulde råstof opmærksomhed.

Måske du lige havde forstået, at det vigtigste råstof er dine data. Men data er faktisk bare endnu et middel til at fange opmærksomheden hos en specifik gruppe mennesker. Hvis du lever af, at mennesker ser og klikker på annoncer, er der ganske enkelt intet andet, der tæller, end opmærksomhed.

Når man er ude efter opmærksomhed, er man ikke kun i konkurrence med andre sociale medier. Nej, opmærksomhed er et nulsumsspil. Den opmærksomhed, du vælger at bruge ét sted, kan du ikke også bruge et andet sted.

Derfor er sociale medier i konstant konkurrence med alt andet, som mennesker også kan bruge deres opmærksomhed på: at arbejde, føre samtaler, læse bøger, lave lektier, se tv, sove og have sex, for bare at nævne de vigtigste konkurrenter.

Og derfor bliver sociale medier designet og konstant optimeret med ét helt overvejende formål: at sikre sig adgang til din opmærksomhed så ofte og så lang tid ad gangen som muligt.

Det er derfor ikke en fejl eller utilsigtet bivirkning ved sociale medier, at du tjekker dem lige nu, mens du burde skrive det der nyhedsbrev eller læse den der rapport, eller at unge mennesker tjekker dem midt om natten, eller mens de burde læse lektier.

Det er selve de sociale tjenesters eksistensgrundlag, at de er i stand til at erobre din opmærksomhed.

Der finder en kamp sted om din opmærksomhed, og den raser netop i dette sekund. Desværre er det en meget ulige kamp.

På den ene side sidder du – et helt almindeligt menneske med følelser, impulser og en hjerne, der er designet til at løbe omkring på savannen – og du er nærmest forsvarsløs, når det drejer sig om at ignorere interessante stimuli, hvis de handler om dig, kommer fra mennesker, du kender, og kommer dryppende på en tilsyneladende tilfældig måde.

På den anden side sidder en gruppe interaktionsdesignere hos f.eks. Facebook, som tæller hjerneforskere, psykologer og designere.

De har ubegrænset computerkraft til rådighed, og de arbejder døgnet rundt på én eneste opgave: at tilpasse ethvert aspekt af din brugeroplevelse, så du tjekker netop deres sociale platform(e) så ofte som muligt. Og ikke mindst arbejder de på at sikre, at du bliver hængende så længe på platformen som muligt, hver gang du logger ind.

De sender dig ikke en notifikation for at gøre dig en tjeneste, men fordi de ved, at hver notifikation du lige klikker på, ofte fører til, at du lige tager en tur rundt på platformen og dermed ser lidt flere af deres annoncer.

Og resultatet er, at du igen og igen taber kampen om at kontrollere din egen opmærksomhed.

Du tager mobilen frem mere end 100 gange om dagen. Du springer hyppigt imellem skærme og aktiviteter. Til tider med 6-7 minutters intervaller.

Og resultatet er, at din dybe koncentration nu er blevet erstattet af en fragmenteret opmærksomhed.

Når man skifter imellem opgaver, skader det produktiviteten. Det sker dels på kort sigt: Man siger, at din opmærksomhed betaler en ’task switching cost’. Det koster tid at komme ind i arbejdsopgaven igen. Og jo flere små distraktioner, jo mere tid og opmærksomhed tabes imellem opgaverne.

Men sociale medier koster også på langt sigt. En undersøgelse af schweiziske skolebørn viste eksempelvis, at de, der havde adgang til Facebook i undervisningen, i gennemsnit havde næsten to karaktertrin lavere årskarakterer end elever, der ikke havde adgang til Facebook.

Man skal altid være skeptisk over for den slags undersøgelser, men prøv alligevel at overføre disse tal til dit eget arbejde.

Kan det tænkes, at du siger, ’det er godt nok nu’, før du ellers ville, fordi tiden løb fra dig? Og kan det tænkes, at summen af alle dine distraktioner i det lange løb gør dig dårligere til dit arbejde? At dit samlede livsværk ligger et par karaktertrin lavere, end hvad du ellers kunne have præsteret?

Og hvad er det egentlig, du foretager dig på sociale medier? Set fra et forretningsmæssigt synspunkt kigger og klikker du på annoncer. Alt andet er bare madding.

Du er altså, sammen med alle dine landsmænd, som også er på Facebook lige nu, løsarbejder i en gigantisk ’klik-farm’. En skare af hundredtusindvis af højtuddannede danskere, som lydigt går ind og ser på annoncer, eller interagerer med betalte opslag fra virksomheders Facebook-sider, med minutters eller timers mellemrum – i alle deres vågne timer. Og også i arbejdstiden.

Det ville egentlig ikke være problematisk, hvis ikke de, der betalte lønnen til klik-farmens ansatte, var danske virksomheder og skatteborgere – og hvis ikke din konstant flimrende opmærksomhed gjorde dig dårligere til dit arbejde.

Men hvorfor er der ingen, der gør noget, spørger du måske? En af grundene er, at mange danske ledere er som rådyret, fanget i lyset fra et par billygter, når det drejer sig om at generobre opmærksomheden.

Hvis man begynder at røre ved folks medieforbrug, er man jo et oldtidslevn som leder. Og er det ikke også et udtryk for mistillid, hvis man betvivler sine medarbejderes vilje og evne til at koncentrere sig?

Men hvad er der egentlig galt med mistillid her? Faktum er jo, at du ikke engang selv har tillid til din egen evne til at styre din opmærksomhed, og at du er fuldt bevidst om, at du konstant bliver forstyrret af beskeder og opdateringer. Og når du ikke bliver forstyrret, springer du selv spændende steder hen, mange gange hver dag, selv om du faktisk selv havde besluttet dig for at arbejde.

Men frem for at være flove og frustrerede over vores åbenlyse tab af opmærksomhed og arbejdsevne skal vi måske se dette som en mulighed for Danmark. I en global virkelighed, hvor milliarder af mennesker lydigt logger ind og kigger på annoncer på Facebook hver eneste arbejdsdag året rundt, er der et åbenlyst potentiale for innovation – for at udvikle løsninger, som kan give os kontrollen over vores opmærksomhed tilbage og dermed styrke den danske arbejdsstyrkes produktivitet og kvalitet.

Vi kan jo allerede nu begynde med at oprette træning af opmærksomhed som et fag i folkeskolen. Og vi kan arbejde systematisk på at give fremtidens medarbejdere så højt et selvværd, at de er lidt mere ligeglade med de likes, som er opmærksomhedshøsternes stærkeste våben.

Og så skal vi måske se ’de gode gamle dages’ selvdisciplinering – som f.eks. træning af evnen til at gøre én ting færdig, før man begynder på en anden – som et af det moderne menneskes vigtigste forsvar i den krig om opmærksomhed, som raser lige nu.

Din hjerne er i stand til at lære de mest fantastiske ting. Lige nu har du f.eks. fået lært den at tjekke nyhedsstrømmen på flere forskellige medieplatforme med få minutters mellemrum, helt uden at du tænker over det.

Hvad mon der ville ske, hvis du nu besluttede at lære den at udvise knivskarp koncentration og fordybelse i timevis? Hvad mon du så kunne udrette med dit liv? Og hvad mon det ville betyde for samfundet?

Forrige artikel Sydkoreas grønne omstilling er en kæmpe mulighed for dansk cleantech Sydkoreas grønne omstilling er en kæmpe mulighed for dansk cleantech Næste artikel Er du innovationsforvirret – så kig ind i muren Er du innovationsforvirret – så kig ind i muren
  • Anmeld

    Peter p. Jensen · programmør

    Fint indlæg.

    Ja, jeg bruger meget lidt de tjenester. De virker desperate i at komme til at interagere med en.
    De burde betale for ens opmærksomhed.
    Eller som der skrives , skulle der være et beskyttelseslag imellem dem og os.

  • Anmeld

    Elisabeth Palvig · Netop startet som Efterlønner

    Super god artikel !!

    Jeg pudser lige min glorie 😉 Så det ikke på fb. Men tjekkede mails og læste din artikel i Mandag Morgen 😃
    Men nu vil jeg gerne dele den på fb for at mine venner og familie kan læse den.
    Vh Elisabeth

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Den tidligere Mærsk-laborant Dorte Jensen blev whistleblower i 2010, da hun gik til pressen med en optagelse, der afslørede, hvordan Mærsk pressede ansatte til at fuske med målinger af spildevand og oliespildsrapporter. Det har haft store konsekvenser for hende, men hun ville gøre det igen.

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

KOMMENTAR: Kina bruger de amerikanske techselskabers krise med datalæk og fake news til at eksportere sin model for styring af internettet og software til kontrol og overvågning.

Jurister og 'cyber-tropper' bekæmper desinformation i Tyskland

Jurister og 'cyber-tropper' bekæmper desinformation i Tyskland

Tyskland er et af de få lande, der har valgt at indføre lovgivning som led i kampen mod desinformation. ”Facebook-loven” som den populært kaldes er imidlertid blot ét af flere initiativer, som tyskerne har indført for at bekæmpe indflydelsesoperationer, desinformation og propaganda.

Danske whistleblowere er retsløse

Danske whistleblowere er retsløse

655 danske virksomheder har en whistleblowerordning, men hvem beskytter de egentlig? Ordningerne kan ende som et parallelt retssystem, hvor virksomheder klarer kritisable sager internt, så offentlighed og myndigheder aldrig får kendskab til dem.

Højsæson for spåkoner

Højsæson for spåkoner

Bliver Tesla overtaget af Apple? Finder du det næste job gennem Google?
Og hvad kan danske hospitaler lære af deres israelske kolleger?

Spådomme for tech-verdenen i 2019

Spådomme for tech-verdenen i 2019

Det er ved at være den tid på året, hvor tænketanke og andre kloge hoveder forsøger at komme med forudsigelser for næste år. Det første kuld af spådomme er ude.

Her foregår den digitale jobjagt

Her foregår den digitale jobjagt

KOMMENTAR: For 20 år siden revolutionerede internettets digitale løsninger jobsøgning og rekruttering. Nu er næste bølge på vej. Sociale medier og Google kan blive måden, du finder din næste kernemedarbejder – eller selv får et nyt job. Rekrutteringsekspert Frederik Lysgaard giver dig en guide til fremtidens jobmarked.

En office-pakke for politik

En office-pakke for politik

Der er masser af effektive digitale redskaber til at føre politik, og de bruges af alle, der har noget på hjerte – både godt og ondt.

Aktivister på Nørrebro bruger samme software som Donald Trump

Aktivister på Nørrebro bruger samme software som Donald Trump

Teknologi har disruptet demokratiet. Specialiserede digitale platforme med teknikker fra moderne corporate marketing gør det let at starte et nyt parti eller en borgerbevægelse. Amerikanske NationBuilder har bidraget både til Donald Trumps valgsejr og til at skaffe gadebelysning ved den utrygge Nørrebro Station.

Augmented reality gør Arlas mælkekartoner levende

Augmented reality gør Arlas mælkekartoner levende

Hvis de skulle trænge til yderligere underholdning, kan finske børn, der sidder ved morgenmaden med en karton Arla-mælk foran sig, tage mobilen frem og kigge på kartonen gennem kameraet – og pludselig bliver morgenbordet fyldt med små tegneseriefigurer, som man spille et spil sammen med.

Kineserne kloner robot-hund

Kineserne kloner robot-hund

Det er en kopi, det er der vist ingen tvivl om. Enhver der har set videoerne med Boston Dynamics forbløffende hunde-lignende robotter ved, hvor den kinesiske hunderobot har hentet inspiration.

Innovations-hubs blomstrer i Sydkorea

Innovations-hubs blomstrer i Sydkorea

Den koreanske regering investerer mere i entreprenørskab og innovation end noget andet land i verden, men staten kan også gøre dens startup-curling-børn en bjørnetjeneste, hvis støtten kun giver kunstigt liv - og ikke skaber den ønskede opblomstring i økonomien.

De store lytter

De store lytter

Afgørende at det dataetiske råd får tilstrækkelig med muskler. Tech-giganternes monopoler bør brydes op, argumenterer ny bog. Og hvor meget lytter den nye smart højttaler derhjemme egentlig med?

Et dataetisk råd med muskler, tak

Et dataetisk råd med muskler, tak

KOMMENTAR: Regeringens ekspertgruppe om dataetik er kommet med ni anbefalinger for arbejdet med dataetik, inklusive oprettelsen af et dataetisk råd. Det er godt, men spørgsmålet er, om et sådant råd vil få de ressourcer og kræfter, som opgaven kræver.

Juraprofessor: Tid til opgør med techgiganternes monopoler

Juraprofessor: Tid til opgør med techgiganternes monopoler

Amazon, Facebook og Google er vokset til gigantstørrelser, fordi de amerikanske myndigheder undlod at håndhæve konkurrencelovgivningen. Sådan lyder påstanden fra den anerkendte amerikanske juraprofessor Tim Wu i en ny bog. Han mener, det er på høje tid at gøre noget ved det. 

Fake news er som forurening

Fake news er som forurening

Tjekdet tjekker medierne for fake news. Den rette uddannelser vælger man ikke én gang for alle. Airbus og Audi arbejder på en flyvende bil med udskiftelige passagerkabiner.

Den rette uddannelse er et valg du tager mange gange

Den rette uddannelse er et valg du tager mange gange

KOMMENTAR: Som ung er man bange for at vælge den forkerte uddannelse, men vejen til læring og opkvalificering vil være langt bredere fremover. Udfordringen bliver ikke, om man vælger rigtigt, men i langt højere grad om man kan begrænse sig.

Er det en bil? Er det en drone? Er den lækker?

Er det en bil? Er det en drone? Er den lækker?

Airbus har lavet en flot visualisering af deres Pop.Up koncept, som kombinerer droner og små, selvkørende delebiler. Den afgørende ide er de små udskiftelige kabiner, der både kan monteres på en drone og på undervognen af en lille bil.

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.