Hvordan skal man lede den digitale organisation?

Digital ledelse fører til nye rollefordelinger, nye typer projekter, nye udfordringer og nye typer løsninger.

Peter Hesseldahl

Denne gang skal det handle om digital ledelse. Flere data og stærkere værktøjer til analyse og kommunikation gør det muligt for ledere og medarbejdere både i det offentlige og i det private at få nye roller og ny opgavefordeling. Det bliver også muligt at skabe helt nye former for løsninger, der er mere målrettede, fleksible og baseret på masser af aktuelle data.

Det er ikke sikkert, at ledelsen selv forstår teknologien bag. Men som vi fortæller i en historie om, hvordan en dansk industrivirksomhed har gennemautomatiseret produktionen, skal ledelsen måske netop forstå at træde tilbage og overlade noget af kontrollen og beslutningerne til andre, for ellers bliver det ikke til noget. Ledelsen skal ville digitaliseringen, men de behøver ikke selv at kende alle detaljerne.

Mads Thimmer, direktør for Innovation Lab, har et nærmest poetisk indlæg om, hvordan ledelse og organisation forandres, hvis man virkelig vil arbejde i overensstemmelse med den digitale økonomis tætte forbindelser og hastige forandring.

Thimmer skriver bl.a.: ’Som leder i et digitalt ledelsesparadigme er din vigtigste opgave at vedligeholde sammenhængskraften, holde sammen på organismens komponenter. I modsætning til industritidens magthierarkier og tilsvarende bureaukratier for sikring af magten, skal du motivere i stedet for at delegere, etablere kultur i stedet for struktur og bygge et meritokrati, hvor det er resultater og ikke anciennitet, der tæller. Som leder skal du fjerne dig selv som beslutningscentrum og rykke bagerst i feltet, så flere kan træffe bedre beslutninger med fuldt blik for konsekvenser og retning’.

Vi har også en særdeles indsigtsfuld klumme fra Steffen Bohni og Holger S. Kristensen, hhv. direktør og kommunaldirektør i Gribskov Kommune. Her arbejder man meget konsekvent med at bruge data til at skabe løsninger for udsatte borgere, der går på tværs af de sædvanlige ansvarsområder hos kommunens medarbejdere. Det ser ud til at virke, og man mærker, at skribenterne taler ud fra eksempler og erfaringer in real life.

En af deres konklusioner er eksempelvis, at ’digital ledelse begynder med ledelse og ikke med en digital løsning. Offentlige ledere skal kende deres forretning og kunne identificere de processer og resultater, der kan udvikle den yderligere. Derefter kan der digitaliseres’.

Managementkonsulenterne har travlt med at forstå, hvordan digitaliseringen forandrer vilkårene for ledelser – for ellers kan de jo dårligt selv rådgive toplederne i digital ledelse. For de store konsulenthuse indebærer det pudsigt nok, at de selv skal tænke i nye baner og organisere den måde, de løser opgaver på, anderledes. Vi har en gennemgang af, hvordan de største konsulenthuse herhjemme vælger vidt forskellige måder at gå til den udfordring på.

Innovationsminister Sophi Løhde har samlet et panel på 13 offentlige og private topledere, som har kigget på, hvordan den offentlige sektor kan hænge bedre sammen digitalt. Panelet har fremlagt en lang række anbefalinger, og herunder en anbefaling om, at folk fremover skal have mulighed for kun at bruge én digital indgang til den offentlige sektor.

Her skal borgerne kunne få et samlet overblik over deres data og mellemværende med det offentlige på en hjemmeside eller via en app og f.eks. blive guidet videre til de relevante ydelser. Samtidig skal folk have mulighed for at rette data, som det offentlige har indsamlet om dem, så der er mest mulig transparens om det offentliges brug af data.

Spændende tanker! Læs mere om panelets anbefalinger her.

Og god fornøjelse med læsningen – der er virkelig noget at tage fat på!

Bedste hilsner

Peter Hesseldahl,

redaktør for MM Next


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu