I Kina får myndighederne alle data om dig. Alle data.

Alt, hvad kineserne køber online. Deres betalinger i butikker, deres medieforbrug og de spil, de spiller på nettet. Deres posts på de sociale medier, transportvaner og steder, de har opholdt sig. I Kina havner det hele i den samme store pulje af data, som myndigheder også har adgang til.

<div>
			<div>
				<div>
					<div>
						En notits som denne&nbsp;er det første, man møder,
når man tjekker ind på et hotel i Shanghai.

					</div>
				</div>
			</div>
		</div>
En notits som denne er det første, man møder, når man tjekker ind på et hotel i Shanghai.
Peter Hesseldahl

Kina digitale revolution

  • Online og offline handel smelter sammen i new retail-konceptet
  • Alle data om kunderne indgår i deres profiler i de kinesiske internetgiganters univers af tjenester, der dækker alle aspekter af hverdagen.
  • Det handler ikke om at udvikle og sælge enkeltstående produkter, men om sammenhængende løsninger, der understøtter kundens livsstil.
  • De kinesiske virksomheder positionerer sig til at indtage førerpositioner, når de teknologiske skift sker.

Riget i Midten er vågnet

MM MENER: Nu kommer den mægtige vind fra øst

'New retail' – online og offline smelter sammen i Kina

VIDEO: Fremtidens supermarked i Kina

El-biler kan gøre Kinas bilindustri global

Kinas svar på Tesla er ikke en bil

Xiaomi – en kinesisk hybrid af Apple og IKEA

Det handler ikke længere om produktet

I Kina får myndighederne alle data om dig. Alle data.

For en dansker er det nærmest chokerende så mange detaljer, de to dominerende kinesiske internet-selskaber indsamler om deres brugere. 

Dertil kommer, at myndighederne, ud over de informationer, de selv indsamler om borgerne, også har adgang til det, der indsamles af de private selskaber.

I Kina er der ikke den samme tilbageholdenhed med hensyn til at samkøre data som i Europa. Alibaba og Tencent har begge stort set hele Kinas befolkning som yderst aktive brugere.

Begge konglomerater tilbyder en pakke af tjenester, der dækker næsten alle hverdagens behov. Man kan handle, chatte, finde vej, se tv og betale i butikker. 

Bagsiden af medaljen er, at det er meget vanskeligt at leve et normalt liv i Kina uden at bruge Tencents WeChat-app eller Alibabas sæt af tjenester.

Registersamkørsel for viderekomne

Hos begge giganter bruger man et enkelt login: En fælles identitet til alle tjenesterne inden for virksomhedens univers.

Dermed bliver det muligt at samle oplysninger om alt, hvad den enkelte bruger foretager sig på tværs af alle tjenesterne. Det, man foretager sig ét sted, kan have konsekvenser mange andre steder på nettet.

Det er svært at gennemskue, hvad de kinesiske regler for samkørsel er. Der synes at være vide rammer – og en ret pragmatisk holdning – til at samle og analysere data inden for den enkelte platform. 

Der er tydeligvis også en udbredt sammenblanding af de data, som private selskaber som Alibaba og Tencent indsamler, og de data, som myndighederne indsamler og anvender. 

I Tencents hovedkvarter i millionbyen Shenzhen viser Tencent stolt den enorme skærm frem, som giver et real time overblik over, hvad der foregår i byen, baseret på en blanding af data fra myndighederne og data om, hvor Tencents brugere befinder sig, og hvad de foretager sig.

I nogle byer kan WeChats login nu bruges som en slags NemID, der kan identificere folk i forhold til myndigheder – så man slipper for at skulle vise traditionelle id-papirer eller kørekort. WeChat kan også bruges til at booke tider til undersøgelser hos læger og på hospitaler.

Kreditvurdering med brugerdata 

Big data i Kina er vitterligt enorme. De detaljerede informationer kan naturligvis bruges til at målrette reklamer meget præcist, men de kan også gøre det muligt at tilbyde helt nye tjenester.

Et eksempel er Alibabas finansielle afdeling, Ant Financial, der står for Alibabas betalingssystem Alipay. Alle indkøb på Alibabas portaler skal betales med Alipay, men Alipay er også blevet den mest almindelige måde at betale i almindelige butikker ved hjælp af sin smartphone.

Det betyder, at Ant Financial har så mange oplysninger om en brugers forbrug og betalingsevne, at de efter 3 måneder kan lave en kreditvurdering og tilbyde et banklån eller kredit til renter, der er lavere, end hvad de almindelige banker tilbyder. 

Og det fører igen til at kunderne bruger flere penge på at købe varer og tjenester gennem Alibaba.

Ant Financial har udvidet deres kreditvurdering til en mere generel score, der fortæller om en persons troværdighed og status. Den hedder Sesame Credit – eller Zhima Credit på kinesisk. 

En persons score afgøres bl.a. af, hvad man køber, om man betaler til tiden, hvilken uddannelse man har, og af hvilken score ens venner på de sociale medier har. Hvis Alibaba kan se, at man spiller videospil ti timer om dagen, trækker det ned. 

Omkring 200 millioner af Alipays brugere har tilmeldt sig systemet, for hvis man har en god score, kan man nyde godt af bedre betjening – f.eks. at man ikke behøver at lægge depositum, når man tjekker ind på et hotel eller lejer biler. Mange viser deres Sesame Credit på datingsites.

Din sociale score definerer dit liv

Sesame Credit hænger til dels sammen med den sociale kreditscore, som de kinesiske myndigheder er i færd med at indføre – og som efter planen skal være i brug i hele Kina fra 2020.

Ideen er at alle informationer om en borger samles i én score, som bl.a. kan være baseret på, om man har fået bøder eller domme – eller på andre måder har gjort sig uheldigt bemærket.

Alibaba er et af en række selskaber, der i første runde er udpeget til at udarbejde og drive en version af systemet sammen med myndighederne – med udgangspunkt i Alibabas data og Sesame Credit. 

I praksis får hver borger et antal point, mellem 350 og 950, alt efter om man er troværdig eller ej. Med en lav score kan man få svært ved at tage et lån; man kan ikke købe billetter til fly og nogle togrejser; der er jobs, man ikke kan søge; skoler, ens børn ikke kan optaget i; og man skal betale højere forsikringspræmier.

Med en høj score får man eksempelvis højere hastighed på internettet, hurtigere indtjekning i lufthavne og lettere adgang til visa til udlandsrejser.

Smil til kameraet

Det siger selv, at en social kreditscore, der direkte bestemmer, hvilke af samfundets ydelser man har adgang til, vil have en stærkt disciplinerende effekt.

Tør man gå til demonstrationer, skrive læserbreve, købe sprut og smøger, søge på alvorlige sygdomme eller følsomme emner? Tør man være venner med nogen, der gør det?

Den australske ekspert i platformsøkonomien, Rachel Botsman, skriver udførligt om det kommende kinesiske system i sin bog ’Who can you trust?’: 

”Vi er på vej ind i en tidsalder, hvor et individs handlinger bliver bedømt efter standarder, de ikke har indflydelse på, og hvor den bedømmelse ikke kan ændres. Glem retten til at blive glemt eller tilgivet. Forget being young and foolish”. 

At myndighederne kan stramme nettet, hvis de vil, mærker de ikke mindst i Xinjiang, den vestligste kinesiske provins, hvor der i perioder har været uroligheder blandt den overvejende muslimske befolkning.

Xinjiang synes at være de kinesiske myndigheders living lab for overvågning og kontrol. 

Internettet er langsomt og intenst monitoreret. Bilerne skal have installeret gps, så de kan spores, og ansigtsgenkendelse bliver brugt i vidt omfang – man bliver bl.a. scannet på benzinstationer, og når man vil have adgang til markeder eller centrale stationer. 

Man kan dybest set kun indordne sig og smile til kameraet.

Kinas internetduopol

I Kina domineres internettet totalt af blot to selskaber, Alibaba og Tencent. De har begge opbygget store, sammenhængende universer af tjenester, der kan understøtte næsten alle aspekter af den menige kinesers liv.

Alibaba: Selskabet blev startet i 1999 af den tidligere skolelærer, den i dag 53-årige Jack Ma. I begyndelsen var Alibaba en platform, der forbandt de mange kinesiske fabrikker med selskaber i udlandet, der skulle have noget produceret.

 I 2003 udvidede Alibaba med Taobao, der svarer til salgs- og auktionssiden eBay. Taobao formidler salg mellem private, men en stor del af salget i dag er også fra utallige småfabrikker og småhandlende.

Næste skridt for Jack Ma var etableringen af Tmall.com, der bedst kan beskrives som et gigantisk virtuelt shoppingcenter, hvor enhver virksomhed, der vil sælge online i Kina, har indrettet en elektronisk butik. 59 procent af al kinesisk onlineshopping sker i dag igennem Tmall. 

Hvert år den 11/11 arrangerer Alibaba ’singles day’, hvor de kinesiske forbrugere shopper amok i onlinetilbud. I 2017 blev der i løbet af et døgn omsat for 160 mia. kr. Alibaba driver også en række andre e-handelsplatforme, bl.a. Lazada, som henvender sig til forbrugere i Sydøstasien og Mellemøsten.

Kinas svar på YouTube, der hedder YouKu, er også ejet af Alibaba. Det samme er Weibo, som svarer til Twitter, men som med 340 mio. månedlige brugere er større.

Ant Financial er Alibabas finansielle afdeling, der bl.a. står for appen Alipay, som bruges til alle betalinger på Alibabas platforme, men som også er blevet den mest almindelige måde at betale med sin mobil i butikker. Ant Financial er i fuld færd med at udbygge sine aktiviteter som bank og investeringsselskab for Alibabas mange brugere.

I 2014 var Alibabas børsintroduktion den største nogensinde med et samlet aktiesalg på 25 mia. dollar. Alibaba er særdeles profitabelt og vokser hastigt, men alligevel blev deres værdi i 2016 overhalet af Tencent, hvis stifter og direktør, 46-årige Pony Ma, i dag er Kinas rigeste mand.

Tencent: Selskabet, der blev etableret i 1998, var oprindeligt udvikler af computerspil. I dag er Tencent verdens største producent af onlinespil, og størstedelen af selskabets profit kommer stadig fra spil. Bl.a. ejer Tencent verdens mest populære spil, League of Legends, der sidste år omsatte for 2,1 mia. dollar. 

Derudover driver Tencent en lang række bog- og tegneserieforlag og produktionsselskaber inden for film og tv. Selskabet står også bag WeChat, en uundværlig universal-app til livet i Kina. Med WeChat kan man tale i telefon, være på sociale medier, bestille varer og tjenester, betale i butikker og meget mere. WeChat har over en milliard daglige brugere.

Tencent driver også QQ, en messenger-tjeneste, som dagligt benyttes af over en kvart milliard kinesere. 

Ligesom Alibaba har Tencent i de senere år investeret i nye forretningsområder. Tencent er sammen med den amerikanske detailhandelskæde Walmart medejer af Kinas næststørste e-handelsplatform, JD, og selskabet har også opkøbt flere store supermarkedskæder.

Både Tencent og Alibaba har investeret i den meget succesrige taxatjeneste DiDi, som udkonkurrerede Uber i Kina. Delecykler er også blevet en enorm forretning, og mens Tencent har investeret i Mobike, har Alibaba gjort det i Ofo. Begge delecykeltjenester er ved at etablere sig Europa. 

Tencents holdingselskab har desuden investeret i en række kendte, vestlige teknologiselskaber og ejer bl.a. 5 procent af Tesla, 12 procent af Snapchat og 10 procent af Spotify.

Begge selskaber vurderes til at være blandt verdens allermest værdifulde. Mens Tencent med en markedsværdi på 277,1 mia. dollar i april 2017 lå på 10. pladsen over verdens mest værdifulde selskaber, fulgte Alibaba lige efter som nr. 12 med en markedsværdi på 264,9 mia. dollar. Listen toppes selvfølgelig af Apple, der sidste år havde en værdi på 752 mia. dollar.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu