iBeacon vinder slaget om fremtidens markedsføring

Hvor den traditionelle GPS lader dig i stikken, når du bevæger dig indendørs, kan Apples nye software iBeacon stadigvæk finde dig. Det åbner for nye brugeroplevelser – og for enorme markedsføringsmuligheder.

Forestil dig et vækkeur, som automatisk ringer ti minutter før tid, fordi det sner og din togrute kører med forsinkelser. Da du nu alligevel er kommet op i ordentlig tid, når du forbi din obligatoriske kaffebar på vejen til arbejdet. Og blot ét minut efter du er trådt ind på kaffebaren, er kaffen klar og du nikker godmorgen til din yndlingsbarista. Inden du når frem til dit arbejde, når du at få besked om, at der er 10 pct. rabat på den sushiboks, du plejer at hente til frokost lige rundt om hjørnet på særlige dage.

Der er ikke tale om et fremtidsscenarie, det er allerede virkelighed. Med den seneste generation af teknologien Bluetooth kan mobile enheder automatisk kommunikere og sende beskeder, når de befinder sig i nærheden af hinanden. Til forskel fra de tidligere generationer af Bluetooth, bruger den nye teknologi væsentlig mindre strøm, og forbindelserne kan oprettes meget hurtigere og mere effektivt.

Det er et kraftigt skridt i retning mod at skabe et forbundet netværk mellem alle digitale enheder – det man også omtaler som ”The Internet of Things”. Og lige nu er internetoligarkerne ved at udkæmpe et voldsomt slag om, hvem der skal løbe af med markedsdominansen. Et slag, som Apple indtil videre fører.

GPS’en rykker indendørs

Apple præsenterede nemlig iBeacon under deres store udviklerkonference WWDC i sommer. iBeacon er et positioneringssystem, der gør det muligt at bestemme enheders positioner indendørs – bl.a. ved at udnytte den seneste generation af Bluetooth.

Følg Natasha Friis Saxberg

Hvor vores almindelige GPS er uundværlig, når vi befinder os udendørs, er den ustabil, så snart vi træder indenfor i en bygning. For at løse dette problem har Apple valgt at satse på Bluetooth-teknologien i deres iBeacon, som med stor præcision kan se, hvor den enkelte forbruger befinder sig – også indendørs.

Men Apple er ikke alene om at satse på den seneste version af Bluetooth, for meget tyder på, at kampen om fremtidens forbrugere bl.a. vil blive afgjort med denne teknologi. Virksomheden Qualcomm, som producerer trådløse telekommunikationsprodukter, har lanceret deres helt egen version af iBeacon, kaldet Gimbal.

Gimbal fungerer på samme måde med Bluetooth som den bærende teknologi, der gør det muligt for forretninger at kontakte brugerne baseret på deres fysiske placering, tidspunkter, personlige interesser og ikke mindst på baggrund af brugernes aktivitet.

Virksomhedernes Bluetooth-tilgangspunkter interagerer med brugernes smartphones og tablets, hvilket gør det muligt for f.eks. salatbaren at gøre din frokost klar, allerede inden du sætter en fod i butikken.

Tilbud på stedet

Macy’s i New York og San Francisco har lanceret en app i samarbejde med firmaet Shopkick. Når du træder ind i Macy’s stormagasiner, bliver du budt velkommen, hvis du har tilmeldt dig på deres service, og uanset om du åbner din app eller ej, får du målrettede tilbud og information baseret på dine indkøbspræferencer og din placering i butikken.

I modsætning til Groupon, hvor du køber tilbuddet hjemme og derefter skal bevæge dig fysisk, får du med Macy’s app tilbuddet, når det er relevant rent geografisk og tidsmæssigt. Den fysiske butik er samtidig koblet med e-handel, så når du “liker” en skjorte, får du næste gang du er i Macy’s, besked om, at du kan købe den skjorte online, du tidligere var interesseret i. Derved smelter offline- og onlinehandel endnu bedre sammen.

Det er ikke kun butikkerne, der udforsker mulighederne med iBeacon. Major League Baseball var de første til at integrere iBeacon på deres officielle hjemmeside, MLB.com. Formålet er at øge interaktionen med publikum, allerede inden de træder ind på stadion. Når man ankommer som publikum, vises ens billet automatisk, og man modtager hjælp til at finde sin plads. Man kan også tjekke, om der er nogen af vennerne på stadion, og hvor de sidder. Endelig kommer der selvfølgelig også gode tilbud på merchandise og billetten til næste uges kamp, mens man alligevel sidder der og venter og er i stemning til at bruge flere penge.

Teknologi overalt

Selv om iBeacon for nylig blev præsenteret af Apple, har teknologien sådan set ligget i vores telefoner i flere år. Derfor har Apple skudt genvej i forhold til at indtage førerpositionen på markedet. Der er allerede 200 millioner iPhones klar til at køre iBeacon.

Fremover bliver det ikke kun vores smartphones, der bliver base for disse nye teknologier, der lige så godt kan implementeres som små enheder, der f.eks. syes ind i vores beklædning. Næste gang man ser et par smukke sko på en tilfældig forbipasserende, kan man således få at vide, hvilket mærke det er, og inden man er hjemme, ligger der et link til en butik, hvor man kan købe varen. Når du går på kunstmuseum i fremtiden, vil du kunne høre om værkerne, i det øjeblik du stiller dig foran dem.

Med disse nye og optimerede teknologier kan man nemt begejstres af alle de muligheder, der kan gøre livet lettere for brugerne. Udfordringen er at sikre, at det ikke går ud over folks privatliv, så vi ikke konstant modtager reklamer, når vi passerer butikker på gaden. Men én ting er sikker: Teknologien er klar, og virksomhederne vil gøre, hvad de kan, for at udnytte den til at skabe nye forretninger.

Læs flere af Natasha Friis Saxbergs indlæg her.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Cognitive computing skalerer vores intelligens Næste artikel Er produktiviteten bæredygtig?
Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

En gren af adfærdsdesign handler om at skabe vaner hos brugeren. Når det virker, kan det skabe en langt stærkere forbindelse mellem virksomhed og kunde. Men effekten kan også være så stærk, at det nærmer sig afhængighed.