iBeacon vinder slaget om fremtidens markedsføring

Hvor den traditionelle GPS lader dig i stikken, når du bevæger dig indendørs, kan Apples nye software iBeacon stadigvæk finde dig. Det åbner for nye brugeroplevelser – og for enorme markedsføringsmuligheder.

Forestil dig et vækkeur, som automatisk ringer ti minutter før tid, fordi det sner og din togrute kører med forsinkelser. Da du nu alligevel er kommet op i ordentlig tid, når du forbi din obligatoriske kaffebar på vejen til arbejdet. Og blot ét minut efter du er trådt ind på kaffebaren, er kaffen klar og du nikker godmorgen til din yndlingsbarista. Inden du når frem til dit arbejde, når du at få besked om, at der er 10 pct. rabat på den sushiboks, du plejer at hente til frokost lige rundt om hjørnet på særlige dage.

Der er ikke tale om et fremtidsscenarie, det er allerede virkelighed. Med den seneste generation af teknologien Bluetooth kan mobile enheder automatisk kommunikere og sende beskeder, når de befinder sig i nærheden af hinanden. Til forskel fra de tidligere generationer af Bluetooth, bruger den nye teknologi væsentlig mindre strøm, og forbindelserne kan oprettes meget hurtigere og mere effektivt.

Det er et kraftigt skridt i retning mod at skabe et forbundet netværk mellem alle digitale enheder – det man også omtaler som ”The Internet of Things”. Og lige nu er internetoligarkerne ved at udkæmpe et voldsomt slag om, hvem der skal løbe af med markedsdominansen. Et slag, som Apple indtil videre fører.

GPS’en rykker indendørs

Apple præsenterede nemlig iBeacon under deres store udviklerkonference WWDC i sommer. iBeacon er et positioneringssystem, der gør det muligt at bestemme enheders positioner indendørs – bl.a. ved at udnytte den seneste generation af Bluetooth.

Følg Natasha Friis Saxberg

Hvor vores almindelige GPS er uundværlig, når vi befinder os udendørs, er den ustabil, så snart vi træder indenfor i en bygning. For at løse dette problem har Apple valgt at satse på Bluetooth-teknologien i deres iBeacon, som med stor præcision kan se, hvor den enkelte forbruger befinder sig – også indendørs.

Men Apple er ikke alene om at satse på den seneste version af Bluetooth, for meget tyder på, at kampen om fremtidens forbrugere bl.a. vil blive afgjort med denne teknologi. Virksomheden Qualcomm, som producerer trådløse telekommunikationsprodukter, har lanceret deres helt egen version af iBeacon, kaldet Gimbal.

Gimbal fungerer på samme måde med Bluetooth som den bærende teknologi, der gør det muligt for forretninger at kontakte brugerne baseret på deres fysiske placering, tidspunkter, personlige interesser og ikke mindst på baggrund af brugernes aktivitet.

Virksomhedernes Bluetooth-tilgangspunkter interagerer med brugernes smartphones og tablets, hvilket gør det muligt for f.eks. salatbaren at gøre din frokost klar, allerede inden du sætter en fod i butikken.

Tilbud på stedet

Macy’s i New York og San Francisco har lanceret en app i samarbejde med firmaet Shopkick. Når du træder ind i Macy’s stormagasiner, bliver du budt velkommen, hvis du har tilmeldt dig på deres service, og uanset om du åbner din app eller ej, får du målrettede tilbud og information baseret på dine indkøbspræferencer og din placering i butikken.

I modsætning til Groupon, hvor du køber tilbuddet hjemme og derefter skal bevæge dig fysisk, får du med Macy’s app tilbuddet, når det er relevant rent geografisk og tidsmæssigt. Den fysiske butik er samtidig koblet med e-handel, så når du “liker” en skjorte, får du næste gang du er i Macy’s, besked om, at du kan købe den skjorte online, du tidligere var interesseret i. Derved smelter offline- og onlinehandel endnu bedre sammen.

Det er ikke kun butikkerne, der udforsker mulighederne med iBeacon. Major League Baseball var de første til at integrere iBeacon på deres officielle hjemmeside, MLB.com. Formålet er at øge interaktionen med publikum, allerede inden de træder ind på stadion. Når man ankommer som publikum, vises ens billet automatisk, og man modtager hjælp til at finde sin plads. Man kan også tjekke, om der er nogen af vennerne på stadion, og hvor de sidder. Endelig kommer der selvfølgelig også gode tilbud på merchandise og billetten til næste uges kamp, mens man alligevel sidder der og venter og er i stemning til at bruge flere penge.

Teknologi overalt

Selv om iBeacon for nylig blev præsenteret af Apple, har teknologien sådan set ligget i vores telefoner i flere år. Derfor har Apple skudt genvej i forhold til at indtage førerpositionen på markedet. Der er allerede 200 millioner iPhones klar til at køre iBeacon.

Fremover bliver det ikke kun vores smartphones, der bliver base for disse nye teknologier, der lige så godt kan implementeres som små enheder, der f.eks. syes ind i vores beklædning. Næste gang man ser et par smukke sko på en tilfældig forbipasserende, kan man således få at vide, hvilket mærke det er, og inden man er hjemme, ligger der et link til en butik, hvor man kan købe varen. Når du går på kunstmuseum i fremtiden, vil du kunne høre om værkerne, i det øjeblik du stiller dig foran dem.

Med disse nye og optimerede teknologier kan man nemt begejstres af alle de muligheder, der kan gøre livet lettere for brugerne. Udfordringen er at sikre, at det ikke går ud over folks privatliv, så vi ikke konstant modtager reklamer, når vi passerer butikker på gaden. Men én ting er sikker: Teknologien er klar, og virksomhederne vil gøre, hvad de kan, for at udnytte den til at skabe nye forretninger.

Læs flere af Natasha Friis Saxbergs indlæg her.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Cognitive computing skalerer vores intelligens Næste artikel Er produktiviteten bæredygtig?
Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.

Succes – og begyndende frygt – for Koreas robotter

Succes – og begyndende frygt – for Koreas robotter

Siden 2000’erne har der i Sydkorea været kraftigt fokus på robot-teknologi, og i dag har landet verdens højeste tæthed af robotter - ikke kun i den industrielle produktion, men også indenfor industrier såsom MedTech, Gaming og service.
I takt med robotternes indtog kan der imidlertid spores en stigende bekymring fra befolkningens side, blandt andet i forhold til jobsikkerhed.

Globale fora undersøger ny regulering til den digitale tidsalder

Globale fora undersøger ny regulering til den digitale tidsalder

Digitaliseringen forandrer samfundet og økonomien så grundlæggende og hurtigt, at de sædvanlige måder at styre på kommer til kort. Sammen med FN og World Economic Forum er Danmark i høj grad med til at sætte rammerne for en ny type internationalt samarbejde om regulering af teknologi.