Industri 4.0-toget kommer: Spring på eller bliv kørt over

Digitalisering og automatisering er Danmarks billet til øget produktivitet og vækst. Men mange danske virksomheder mangler sult og kompetencer til at springe på industri 4.0-toget. Det viser Mandag Morgens rundspørge til regeringens nye produktionspanel, der efter sommerferien skal diskutere en dansk strategi for industrialisering 4.0.
Bjarke Wiegand

”Vores robotter koster det samme og giver de samme fordele og muligheder overalt i verden.”

Med de ord spidder Enrico Krog Iversen, adm. direktør for den midtfynske robotvirksomhed Universal Robots, et af de dilemmaer, som Danmark står over for med industrialisering 4.0.

På den ene side er det en dundrende succes, at Universal Robots har ramt en guldåre med en teknologi, der kan gøre produktion mere fleksibel, mindre løntung og smartere. På den anden side afslører succesen, at der er behov for at nytænke danske produktionsvirksomheders svar på industrialisering 4.0, eftersom størstedelen af robotterne afsættes til udenlandske virksomheder.

Medlemmerne af Produktionspanel 4.0

Produktionspanel 4.0 er nedsat af erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen i juni 2016 som en videreførelse af den tidligere regerings Produktionspanel. Seks personer herfra går igen (fremhævet herunder) i det nye panel, herunder formanden, Danfoss-topchef Niels B. Christiansen.

Niels B. Christiansen, koncernchef, Danfoss (formand)

Anne-Lise Høg Lejre, direktør for produktion, Teknologisk Institut

Brian Gottorp Jeppesen, direktør, Mjølner Informatics

Camilla Ley Valentin, CCO og medstifter, Queue-it

Charlotte Lundblad, adm. direktør og HR-direktør, CSC Danmark

Claus Jensen, formand, CO-industri

Enrico Krog Iversen, adm. direktør, Universal Robots

Flemming Besenbacher, formand for Carlsbergfondet og professor i fysik og nanovidenskab, Aarhus Universitet

Jacob Himmelstrup, salgsdirektør, Linimatic

Jais Valeur, direktør, Danish Crown

Jim Hagemann Snabe, World Economic Forum

Line Rix, Managing Partner, 1508.dk

Mads Andersen, næstformand, CO-industri

Peder Holk Nielsen, koncernchef, Novozymes

Peter Friis, direktør, Google Nordics

”Vi har under 1 procent af vores forretning i Danmark. Og den er faldende,” konstaterer Enrico Krog Iversen.

En løsning, der kan bremse udsivningen af danske produktionsaktiviteter, er altså ikke klaret med at investere i teknologi. Det er blot en forudsætning for at overleve. Mange andre nationer er i fuld gang med at gøre nøjagtigt det samme, især de lande, vi konkurrerer med om produktionsaktiviteter.

”Vi sælger rigtig meget til Tyskland og Sydeuropa, Nord- og Mellemamerika, Kina og Sydøstasien,” siger Enrico Krog Iversen.

Men hvis investeringer i teknologi kun er en del af løsningen, hvor skal resten så komme fra?

”Det er nødvendigt, at vi reformerer uddannelsessystemet på en måde, så der skabes stærke kernekompetencer dér, hvor teknologien ikke kan tage over,” foreslår Flemming Besenbacher, formand for Carlsbergfondet samt professor i fysik og nanovidenskab ved Aarhus Universitet.

Såvel Enrico Krog Iversen som Flemming Besenbacher er medlemmer af regeringens nye Produktionspanel 4.0, som skal rådgive regeringen om en dansk industrialisering 4.0-strategi. Panelet går i gang med arbejdet efter sommerferien og skal ifølge kommissoriet aflevere sine anbefalinger til april 2017.

Mandag Morgen har allerede nu taget en snak med 12 af panelets 15 medlemmer, og det generelle budskab er: Spring på industrialisering 4.0-toget, eller bliv kørt over. Eller som panelets formand, topchef for industrivirksomheden Danfoss Niels B. Christiansen, formulerer det:

”Produktionsvirksomhedernes betydning for Danmark er meget stor. Derfor er det helt afgørende, at vi som samfund tager et digitalt kvantespring og ruster danske virksomheder til at gå digitalt nu, hvor udviklingen accelererer meget hurtigt.” Se tekstboks.

Herunder foldes det budskab ud via paneldeltagernes holdninger til fire spørgsmål, som det er afgørende, at panelet finder svar på.

Produktion rykker til nærmarkedet

På hvilke måder vil industrialisering 4.0 ændre den eksisterende globale arbejdsdeling, og hvilken rolle kan Danmark i givet fald spille i fremtidens globale produktionsarbejdsdeling?

Niels B. Christiansen, koncernchef, Danfoss

”Digitaliseringen åbner nye måder at arbejde på, nye forretningsmodeller, nye vækstmuligheder og konkurrencesituationer, og udviklingen kommer til at påvirke og forandre alle sektorer.”

Peter Friis, direktør, Google Nordics

”Digitaliseringen vil hastigt transformere den måde, vi lever og driver forretning på. Vi ved, at for hvert job, der overflødiggøres som følge af automatisering, skaber vi to nye. Vi ved bare ikke, hvad det er for nogle job, men kun at vi uddanner til det forkerte i dag.”

Line Rix, Managing Partner, 1508.dk

”Mange arbejdsfunktioner i både produktions- og servicevirksomheder vil fortsat blive nedlagt, i takt med at digitaliseringen for alvor tager til. Især vil robotteknologien komme til at spille en afgørende rolle.”

Enrico Krog Iversen, adm. direktør, Universal Robots

”Den trend, jeg ser, er, at vi dybest set er i gang med en transformation, hvor vi flytter produktionen derhen, hvor varerne skal bruges. Industrialisering 4.0 gør, at produkterne nemt kan tilpasses det enkelte marked, og at de kan produceres der, hvor de skal benyttes. Det, vi har gjort med robotterne, er, at vi har skabt en industri, nogle arbejdspladser og noget produktion rundt om at udvikle den teknologi, der skal gøre andre virksomheder konkurrencedygtige i den handelskrig, der foregår globalt. Det kan andre danske virksomheder også gøre.”

Jais Valeur, direktør, Danish Crown

”Da forholdet mellem lønniveau og kvalifikationer er afgørende for den aktuelle globale arbejdsdeling, er der ingen tvivl om, at industrialisering 4.0 vil rykke på den globale arbejdsdeling. Under forudsætning af at industrialisering 4.0 er kompetencetung, vil produktionen i fremtiden kunne placeres tættere på forbrugerne, og Vesten og Danmark vil så kunne trække produktion tilbage fra lavtlønsområder. Skal Danmark spille en særlig rolle, så kunne det være inden for teknologiudvikling, integrering af teknologiplatforme og naturligvis smart produktion ved hjælp af ny teknologi.”

Flemming Besenbacher, formand for Carlsbergfondet

”Viden, talent og sociale færdigheder bliver de nye konkurrenceparametre, når menneske skal konkurrere mod maskine, og her er vi i en unik position til at udnytte vores menneskelige kapital.”

Smv’er mangler viden og sult

Hvor langt er Danmark og danske produktionsvirksomheder med at udnytte nye digitale muligheder og omstille sig til industrialisering 4.0?

Claus Jensen, formand, CO-industri

”For så vidt står vi med to forskellige scenarier: De helt store virksomheder som Danfoss og Grundfos er godt med i forhold til industrialisering 4.0, digitalisering, automatisering, robotter og ny teknologi. Og så har vi de mange smv’er, som Danmark primært består af. De har en stor udfordring, specielt med at få kvalificeret arbejdskraft, så de kan få det fulde potentiale ud af nye teknologier.”

Anne-Lise Høg Lejre, direktør for produktion, Teknologisk Institut

”Vores undersøgelser viser, at fire ud af ti små og mellemstore danske produktionsvirksomheder ikke udnytter data systematisk, hverken i produktionen eller i forhold til salg. Og det er en forsvindende lille procent, der har taget det ind hele vejen rundt, hvor man kan sige, at de har en digital rygrad. Det samme ser vi med industrirobotter, hvor tre ud af fire ikke er kommet i gang med at bruge robotter.”

Peter Friis, direktør, Google Nordics

”Selv om Danmark ligger pænt placeret på diverse indeks, kan vi se, at Danmark udvikler sig langsommere end andre lande. Samtidig er de gode placeringer primært drevet af faktorer såsom infrastruktur og i mindre grad af virksomhedernes evner til at udnytte det digitale potentiale.”

Line Rix, Managing Partner, 1508.dk

”Vi er relativt langt i forhold til digital markedsføring, automatisering, distribution m.m. Men vi er langt bagud i forhold til reel digital forretningsudvikling, som giver virksomhederne et fremtidssikret fundament. Selve omstillingsprocessen er meget tung, da det er et mindset, der skal ændres. Og ikke mindst skal de fleste virksomheder organisatorisk også tilpasses, da digitalisering ofte går på tværs i de gængse organisationsstrukturer.”

Jacob Himmelstrup, salgsdirektør, Linimatic

”Vi har både industrialisering 4.0 med på muligheds- og trusselslisten i vores SWOT. Jeg oplever, at vi er med på beatet med mange digitale ting, men det er mest de mere simple ting. Jeg har ikke en it-nørd siddende nede ad gangen, der kan koble maskiner på internettet. Der skal jeg have hjælp.”

Enrico Krog Iversen, adm. direktør, Universal Robots

”Helt generelt er danske virksomheder langsomt reaktive i den her proces. Det er, som om vi sidder og afventer, hvad der sker. Der er ikke den nødvendige sense of urgency, og der mangler sult i danske virksomheder. Mange er mere bange for at miste det, de har, end de er sultne efter at skabe noget mere.”

Mange har ikke forstået, at de er truet på eksistensen

Hvor påtrængende er det for danske virksomheder at omstille sig til industrialisering 4.0, og hvad er der på spil, hvis ikke de gør det?

Niels B. Christiansen, koncernchef, Danfoss

”Det er helt afgørende, at virksomhederne hurtigt kan omstille sig til den nye virkelighed, for den traditionelle måde at udvikle produkter og gå i markedet på er udfordret. Den digitale transformation indebærer et væsentligt krav til hastighed og en betydelig fordel til ’first movers’.”

Line Rix, Managing Partner, 1508.dk
”Når først digitalisering tager fat i en branche, så går det hurtigt. Det er ikke engang 10 år siden, at Apple lancerede den første iPhone, og se hvad der sker i transportsektoren i disse måneder i Danmark med taxabranchen, Uber, delebiler m.m. Man skal tage digitaliseringens muligheder og trusler yderst alvorligt, men jeg tror ikke helt, at forståelsen af, hvor påtrængende det er, er nået frem til den brede del af de små og mellemstore virksomheder.”

Flemming Besenbacher, formand for Carlsbergfondet

”Vi vil helt sikkert tabe arbejdspladser som følge af den 4. industrielle revolution. Hvis ikke vi formår at omstille os, således at nye forretningsområder og -modeller kan opstå, vil det heller ikke kunne skabe ny vækst i virksomhederne, hvorved vi vil tabe endnu mere. Det vil være en meget problematisk situation for Danmark som helhed.”

Anne-Lise Høg Lejre, direktør for produktion, Teknologisk Institut

”Det, man glemmer, er, at teknologierne i dag udvikler sig så meget hurtigere. Tidligere, når man opdagede et teknologiskift, havde man måske fem-otte år til at rette ind. Den tid har man ikke mere. Der er en markant forskel på, hvor hurtigt nye teknologier kommer ud og bliver implementeret i dag i forhold til for bare ti år siden.”

Enrico Krog Iversen, adm. direktør, Universal Robots

”Når lande rundt om Danmark begynder at bruge teknologierne og lige pludselig kan producere varerne signifikant billigere, så kommer vi til at se en glidebane med vores eksport og på sigt også vores indenrigsafsætning. Problemet er, hvor langt virksomhederne kigger frem. Hvis tidshorisonten er 6-12 måneder, eller måske endnu kortere, fordi de er fuldstændigt hængt op i daily operations, så har de måske slet ikke opdaget endnu, at de er truet på livet.”

Jais Valeur, direktør, Danish Crown

”Hvis virksomhederne formår at omstille sig til industrialisering 4.0, vil vi få mulighed for at trække tabt produktion tilbage til Danmark. Kommer Danmark bagud, vil vi se andre lande stå med højteknologi og lave lønninger, og det vil for alvor kunne udfordre vores konkurrenceevne.”

Peter Friis, direktør, Google Nordics

”Danmark risikerer at blive overhalet indenom, hvis ikke vi forbedrer os på fremtidens vigtigste konkurrenceparameter, digitaliseringen. Derfor haster det for Danmark i forhold til at definere vores ambitioner og strategiske prioriteter.”

Brian Gottorp Jeppesen, direktør, Mjølner Informatics

”Jeg synes, at det er meget urgent at omstille sig til industrialisering 4.0, fordi det kan øge konkurrenceevnen. Jo længere vi venter, jo mindre bliver konkurrencefordelen.”

Uddannelse er nøgleordet

Hvad skal der til for, at virksomhederne kan blive i stand til at spille den rolle – hvem skal handle og hvordan?

Mads Andersen, næstformand, CO-industri

”Ny teknologi kræver ny uddannelse. Jeg tror, at den helt store udfordring vil være hele tiden at holde sig opdateret. Vores medlemmer har i alle år fået tilført ny teknologi. Forskellen på tidligere og nu er, at der er mere fart på. Udfordringen er, om vi kan opkvalificere folk i det tempo, som teknologien udvikler sig med.”

Enrico Krog Iversen, adm. direktør, Universal Robots

”Det nytter ikke noget, at vi laver superrobotter, hvis ikke vi sørger for, at de mennesker, der står på fabrikkerne, er kvalificerede til at bruge udstyret. Det kræver en arbejdsstyrke, der er uddannet til selv at håndtere de nye teknologier.”

Camilla Ley Valentin, CCO og medstifter, Queue-it

”Fra politisk hånd er der ikke rigtig nogen, der helt har taget kompetenceudvikling inden for digitalisering alvorligt. Der er behov for at få it og digitalisering ind helt fra folkeskolen, så det ikke bliver sådan en eksotisk ø.”

Jais Valeur, direktør, Danish Crown

”Vi skal have kompetencerne og de rigtige medarbejdere på plads, og produktionsvirksomheder skal blive bedre til at anvende højtuddannet arbejdskraft. Det kræver højt specialiserede medarbejdere med en naturvidenskabelig baggrund, og manglen på disse kvalifikationer kan blive den begrænsende ressource i omstillingen.”

Flemming Besenbacher, formand for Carlsbergfondet

”Vi skal se en verden i hastig forandring som en permanent ny tilstand. Derfor skal der sættes ind på alle niveauer. Dels bliver gamle specialer forældede, så ældre medarbejdere må omskoles. Dels skal man allerede fra folkeskolen vænnes til ikke bare at være it-bruger, men også til at forstå programmering og logik. F.eks. mener jeg, at man bør lære børn at kode allerede i 1. klasse.”

Line Rix, Managing Partner, 1508.dk

”Udfordringen er at finde frem til de nye typer af medarbejdere, som mestrer data, ideudvikling, prototyping etc. Det er afgørende, at virksomhederne får digitaliseringen ind på direktionsgangen. Lige så afgørende er det, at Danmark får et endnu stærkere miljø for startups, da denne type virksomheder ofte er ’født digitale’ og dermed arbejder med nogle andre forretningsmodeller end de traditionelle virksomheder.”

Brian Gottorp Jeppesen, direktør, Mjølner Informatics

”Det her skal være en samlet indsats, både fra det offentlige og det private, og vi skal sørge for at få de rigtige rammebetingelser på plads. Vi skal have store ambitioner men rigtige ambitioner, og så skal vi agere hurtigt. Jo længere tid der går, jo mere svinder vores konkurrenceevne.”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu