It styrker børns skaberkraft

USA, Storbritannien og Estland er blandt de frontløberlande, der har besluttet at indlede forsøg med at lære folkeskoleelever noget så nørdet som at programmere. Hovedargumentet er at styrke fremtidens økonomiske vækst, fordi vejen til ny vækst i masser af tilfælde indeholder et element af digital innovation. Digital skaberevne er i dag en mangelvare, fordi it-undervisning i for høj grad satser på at uddanne eleverne til stærke brugere. Bevægelsen mod mere programmering på grundskoleniveau er relativt ny, men har på kort tid fået en solid klangbund, især i USA, hvor budskabet nu også vækker begejstring hos den amerikanske præsident, Obama.

Til efteråret vil omkring 1.000 elever på sjette klassetrin i New York sætte sig bag computeren for at lære noget så nørdet som at programmere. På en stribe nye kurser vil de beskæftige sig med tekniske kompetencer som webdesign, programmering, robotteknologi og mobil it. Udvalgte klasser vil endvidere beskæftige sig med 3-D-printning, digital skabelse og animation. Men inden eleverne når så vidt, skal lærerne på et intensivt kursus.

Det utraditionelle initiativ blev for en måneds tid siden iværksat af New Yorks borgmester, Michael Bloomberg, som et led i hans bestræbelser på at gøre byen til et centrum for iværksættere.

Læs også: Dansk taberkurs: Folkeskolen svigter børns it-kreativitet

Login