Jobmarkedet er næste slagmark for Google og Facebook

Om få uger lancerer Google en helt ny tjeneste, der potentielt kan disrupte den globale rekrutteringsindustri. Facebook går ligeledes ind i det lukrative marked. Begge med brug af kunstig intelligens. Danske Jobindex bør være bekymret, siger ekspert.
Jens Jørgen Madsen

Det kom som et chok for det danske mediemarked. På bare et enkelt år tabte de større danske aviser 54 mio. kroner, da jobmarkedet pludselig rykkede online i år 2000. Alene Berlingske mistede i løbet af få måneder 30 mio. kroner på tabte stillingsannoncer, som ellers havde udgjort selve fundamentet i avisens annonceindtægter.

Rekrutteringsbranche i vækst

Figur 1 | Forstør   Luk

Fra 2012 til 2014 steg nettoomsætningen blandt de 120 største rekrutteringsvirksomheder i Danmark fra godt 2,2 mia. kr. til 4,1 mia. kr. Altså næsten en fordobling. Året efter gik omsætningen en anelse tilbage og landede på 4,0 mia. kr. Omsætningen kommer dels fra rekruttering, search og headhunting, som udgør godt 13 pct. af den samlede omsætning, mens vikarbranchen udgør de resterende knap 87 pct. af omsætningen.

Kilde: Supana, Brancherapport: Rekruttering 2016.

Her 17 år efter gør verdens største søgemaskine, Google, og verdens største sociale medie, Facebook, klar til atter at disrupte det lukrative job- og rekrutteringsmarked, som ifølge Forbes anslås at være over 200 mia. dollar værd på verdensplan. Altså godt 1,3 billioner kroner. Se figur 1. Og denne gang med helt nye avancerede algoritmer og søgeværktøjer, som også vil kunne få store konsekvenser for det danske marked.

”Det, som Google nu gør, kommer fuldstændig til at ændre dagsordenen for rekrutteringsbranchen. Og hvis de lykkes med Google for Jobs, så kommer de til at overhale alle de gamle klassiske jobsøgetjenester,” vurderer Morten Ballisager, ejer og direktør af konsulenthuset Ballisager, der er specialiseret i outplacement, karriererådgivning og rekruttering, og som årligt analyserer det danske rekrutteringsmarked ud fra et virksomhedspanel på knap 2000.  Se figur 2.

Først med de nye jobsøgefunktioner var Facebook, der lige om lidt runder to mia. brugere på verdensplan. I februar havde giganten soft launch af Facebook Jobs på det amerikanske marked. Tjenesten giver i første omgang nye muligheder for at lave jobopslag direkte i Facebooks nyhedsfeed samt på de såkaldte Facebook-sider for enhver virksomhed og med mulighed for at føre jobsamtaler direkte via Messenger.

Sociale medier har stigende betydning ved rekruttering

Figur 2 | Forstør   Luk

LinkedIn fortsætter sin rekrutteringsmæssige optur og bruges nu af 42 pct. af danske virksomheder i 2016 mod 34 pct. i 2015. Ligeledes er Facebook også steget markant – fra 14 pct. til 20 pct. Brugen af eksterne cv-databaser er til gengæld halveret på blot et enkelt år – fra 18 pct. i 2015 til 9 pct. i 2016. Samlet set bruger danske virksomheder i snit 2,9 forskellige kanaler pr. ansættelse. 49 pct. af virksomhederne ender med at ansætte en kandidat, som de først spottede via en ansøgning ifm. en opslået stilling.

Kilde: Rekrutteringsanalysen 2016 (baseret på spørgeskema sendt ud til 1.919 virksomheder, hvoraf 854 virksomheder har svaret).

Ifølge Andrew Bosworth, der er vicedirektør for Facebook Ads, ønsker man at kapitalisere på, at mange virksomheder i forvejen har opslag, men nu får de så altså ”en mere struktureret mulighed for at promovere dem”, som Bosworth siger til Business Insider. Ligesom der bliver en mere direkte adgang til jobkandidater.
Satsningen fra Facebook anses i øvrigt for at være nyttig for især små og mellemstore virksomheder, og samtidig når Facebook langt bredere ud til alle samfundsgrupper – modsat LinkedIn, der retter sig mere mod de veluddannede, skriver erhvervsmagasinet Quartz. Og ja, så kan Facebook naturligvis udnytte, at man i forvejen har detaljeret viden om alle brugernes interesser og livsførelse.

Nyheden om, at også Google vil have del i markedet, har dog i den forløbne uge vakt endnu mere opsigt i amerikanske medier, hvor analytikere har bemærket, at det ligefrem kan være med til at skabe økonomisk vækst, fordi den nye jobsøgemaskine hurtigere vil kunne skaffe folk i rette arbejde.

Inden for de næste tre-fire uger lanceres således søgetjenesten Google for Jobs, der benytter både kunstig intelligens og såkaldt machine learning til at kunne give brugerne de ultimativt mest præcise jobforslag og dermed sikre det optimalt bedste match mellem jobansøger og virksomhed.

Særligt for den nye tjeneste er, at den dykker dybt ned i folks kompetencer og udleder konklusioner ud fra indholdet frem for blot at fokusere på titler og overskrifter. Altså superraffinerede søgemetoder.

Google har desuden indgået strategiske partnerskaber med øvrige spillere på rekrutteringsmarkedet som LinkedIn, Monster, CareerBuilder, Facebook og Glassdoor for at kunne søge og trække på deres indhold (crawle).

Kan disrupte hele industrien

Google for Jobs har potentiale til at disrupte hele rekrutteringsindustrien. Googles nye søgetjeneste gør det ikke alene lettere at finde det rigtige job, men også muligt via verdens største database at vide, hvilke kompetencer der efterspørges. Forestil dig, hvilket potentiale der ligger i at vide, hvilke færdigheder der er stigende efterspørgsel på, hvilke der er på tilbagetog, og hvilke kompetencer der er særligt brug for i bestemte byer eller i særlige aldersgrupper. Potentialet er enormt,” skrev ledelses- og HR-analytiker Josh Bersin i Forbes i sidste uge, efter Googles adm. direktør, Sundar Pichai, havde afsløret de nye planer på Googles årlige udviklerevent, Google I/O.

Her fortalte Googles topchef, at en række udvalgte større amerikanske virksomheder som FedEx, Johnson & Johnson og blandt andre HealthSouth allerede i november fik en forhåndsmulighed for at integrere den nye software, der ligger til grund for Google for Jobs. Eller det, som Sundar Pichai betegner som ’verdens første komplette forhåndstrænede machine learnings-jobvertikal i skyen’.

”Vi er stadig tidligt i udviklingen. Men hos Johnson & Johnson (amerikansk medicinal- og medicokoncern, red.) har vi kunnet se, at efter de koblede Googles tjeneste til deres eget jobsite, så var ansøgerne 18 pct. mere tilbøjelige til at søge et job, hvilket tyder på, at matchningen fungerer mere effektivt,” sagde Sundar Pichai i sin præsentation.

De nye tjenester fra Google og Facebook er i første omgang alene rettet mod det amerikanske og canadiske marked, men begge virksomheder har tilkendegivet, at de vil ekspandere til andre lande. Sandsynligvis allerede i løbet af næste år.

Går det som tidligere med andre nye tjenester og værktøjer fra de to teknologikoncerner, så kan Danmark se frem til, at både ’Facebook Jobs’ og ’Google for Jobs’ kommer til landet.

Det er også forventningen hos Danmarks absolut største jobdatabase, Jobindex:

”Hvor vi tidligere konkurrerede med aviserne og de andre jobdatabaser, så skal vi nu lige pludselig til at konkurrere med Microsoft, der har købt LinkedIn, og vi skal konkurrere med Facebook og Google. Det er de nye supermagter. Og det er lidt som at have vundet superligaen og så skulle spille Champions League,” siger Kaare Danielsen, stifter og adm. direktør af Jobindex, der i 2014 opnåede noget nær fuld dominans efter opkøbet af den danske del af den store europæiske jobportal Stepstone og søsterselskabet it-jobbank, og som nu senest kort før nytår yderligere styrkede dets position på det danske marked, da JP/Politikens Hus valgte at nedlægge Jobzonen efter flere års underskud.

Google er jo verdensmester

Og Kaare Danielsen erkender, at Googles og Facebooks planer bliver en udfordring:

”Vi udkonkurrerede aviserne og de andre jobdatabaser, i høj grad på at vi lavede nogle smartere systemer og var lidt bedre til at programmere, end de var. Nu er vi så oppe imod nogle, som godt kan programmere, og som har væsentlig flere udviklere end os. Og Google kan nogle ting, som vi ikke kan. De er verdensmester i søgemaskiner,” siger Kaare Danielsen.

Han påpeger dog, at Jobindex ikke kun bringer egne jobannoncer, men ligeledes også indekserer alle øvrige jobannoncer online. Desuden har man i de senere år udvidet med en rekrutteringsafdeling og rekrutteringskonsulenter, som sidste år håndterede flere hundrede rekrutteringer og efterhånden udgør en betydelig del af virksomhedens omsætning. Altså en del af branchen, som hverken Google eller Facebook har ansat folk til i Danmark.

Danmarks førende jobdatabase

Jobindex er grundlagt og ejes af Kaare Danielsen, der er uddannet datalog. Han etablerede Jobindex i 1996 – få år efter internettets fremkomst - og søgetjenesten er i dag Danmarks største jobdatabase og fungerer som en søgemaskine, der henter stillingsopslag i over 500 jobbørser og jobsider i Danmark.

I skrivende stund ligger der 15.314 jobannoncer på sitet, der har over 800.000 unikke brugere om måneden.
Jobindex har samtidig Danmarks største CV-database med mere end 100.000 CV’er.
Jobindex-koncernen ejer desuden Stepstone Danmark, it-jobbank samt Jobindex Media, der bl.a. tæller Computerworld, IDG Kurser og en række andre selskaber. Ligesom Jobindex har afdelinger i Norge, Sverige og Grønland.
Jobindex indledte 2017 med en omsætning på 78 mio. kr. i første kvartal mod 67 mio. kr. i 2016. Perioden resulterede samtidig i et overskud på 27 mio. kr. før renter og skat. Forventningen til hele året er 80 mio. kr.
Den hurtigst voksende del af koncernen er rekruttering, som i første kvartal af 2017 nåede en omsætning på 9 mio. kr. mod 7 mio. kr. året før.

”Det er rene it-firmaer, som laver smarte it-systemer, men hovedsageligt beregnet til de amerikanske forhold,” siger han og bemærker, at det ikke altid lader sig overføre til små lande.

Som eksempel nævner han, hvordan Jobindex for 17 år siden var i samarbejde med den nu hedengangne søgetjeneste AltaVista om udvikling af jobdatabaser til hele Europa.

”Vi måtte blot erkende, at det ikke var muligt at overføre måden at kategorisere jobannoncer på i Danmark til Tyskland. For de udenlandske jobdatabaser i de store lande er typisk baseret på fritekstsøgning.”

Kaare Danielsen er dog på vagt over for Googles tiltag – uden at ture at sætte tal på, hvor meget det kommer til at betyde for det danske marked:

”Det er lidt for tidligt at sige. De har jo overtalt rigtig mange jobdatabaser i USA til at være med, så de må åbenbart have noget, de kan tilbyde. Men vi bliver forhåbentlig væsentlig klogere om tre-fire uger, når de lancerer tjenesten, og vi kan se, hvad de egentlig vil, og hvordan de gør det.”

Kaare Danielsen påpeger, at alle de jobannoncer, Jobindex finder på nettet, dem finder Google også.

”Og Google vil sikkert forholdsvis nemt kunne udvikle et program, ligesom vi har gjort, til at afgøre, om et stykke tekst ligner en jobannonce eller ej. Og hvad det er for en type job og alle den slags programmer. Google er jo verdensmester i den slags.”

I konsulenthuset Ballisager ser man frem til de nye algoritmer og intelligente søgefunktioner fra Google:

”Det at kunne søge på kompetencer og kvalifikationer, frem for at skulle reagere på bestemte titler, det synes jeg ser vildt interessant ud. Hvis Google lykkes med at lave deres kompetence-matrix, sådan at de kan trække lige præcis det ud, der er relevant for dig – uanset hvad du har af titel – så er der bare nogle helt ekstraordinære perspektiver i det. Så bliver det en helt ny måde, vi alle kommer til at arbejde på,” siger Morten Ballisager og nævner, hvordan han og kollegerne i branchen eksempelvis dagligt kæmper med nyuddannede akademikere, som det kan være svært at få ind på arbejdsmarkedet og matche med de rigtige virksomheder. Især fordi de kan have svært ved at definere sig firkantet efter nogle snævre titler, som er den hyppigste fremgangsmåde i dag.

”Hvis man så i stedet kan opføre et antal centrale kompetencer, som Googles algoritmer kan afkode, så kan søgemaskinen pludselig fortælle folk, hvilke typer job, de i virkeligheden burde søge. Og det vil være en viden, som vil være rigtig attraktiv for enhver jobansøger.”

Stokkonservative

Morten Ballisager forventer, at Facebook Jobs og især Google for Jobs vil være hurtigere og mere effektive til den første del af rekrutteringsprocessen, som handler om at skaffe det rigtige felt af kandidater. Mens de fleste virksomheder og HR-afdelinger til gengæld fortsat nok vil foretrække selv at have hånd i hanke med den afsluttende screening af de udvalgte kandidater.

”Men fordi branchen er meget traditionsbunden, så vil der gå en rum tid, før de skipper Jobindex. Ser du på en gennemsnitlig rekruttering i Danmark, så er det et stillingsopslag på Jobindex – and that’s it. Og lige nu har Jobindex vundet slaget i Danmark. Jobindex har slået aviserne og alle deres konkurrenter. Og jeg synes faktisk stadig, de slår LinkedIn,” siger han og tilføjer:

”Rekrutteringsbranchen er noget af det mest konservative, der findes. Det er lidt en generationsting. Det er mest modne mennesker, der står for at rekruttere. Og lige nu bruger man nogle ekstremt gamle testmetoder, når man skal afgøre, hvem i et ansøgerfelt der skal gå videre.”

Morten Ballisager er dog fortrøstningsfuld:

”Lige så snart de finder ud af, at der er noget, som vil være nemmere, så bevæger de sig i den retning. Eksempelvis Google. Så der er ingen loyalitet i forhold til Jobindex. Overhovedet. Men rekrutteringsbranchen trænger i den grad til et los i måsen – disruptionsmæssigt. Så ja tak herfra.”

Hos Jobindex sidder man ikke bare med armene over kors og venter på Facebooks og Googles fremmarch:

”Vi kigger rigtig meget på, hvordan man skal søge job via mobiltelefonen. Det er et helt nyt område, hvor der igen er forskel på Danmark og USA. I USA er det helt normalt blot at sende sit cv uden følgebrev, mens det spiller en stor rolle i Danmark. Så det skal vi have løst. Ligesom video og videointerview skal være en del af løsningen, for de unge forventer, at du kan alt fra mobilen,” siger Kaare Danielsen, der vil have udviklet de nye funktioner i løbet af et års tid.

”Det kommer forhåbentlig til at passe meget godt med, når Google er klar til at rykke ind på det danske marked.”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu