Klichéen holder. Kultur æder alt andet

KOMMENTAR: Det er efterhånden bredt anerkendt, at virksomhedskultur er nøglen til at tiltrække og fastholde de rigtige medarbejdere. Her er, hvordan vi arbejder med det i Milestone Systems.

Af Lars Thinggaard
CEO og formand i Milestone Systems

“Culture eats strategy for breakfast, operational excellence for lunch and everything else for dinner.”

Et citat, jeg faldt over på Google, og som mange af os formentlig kender – måske fordi det rammer noget essentielt i den måde, vi taler om kultur, udvikler og udlever den.

I en af mine tidligere klummer skrev jeg om, hvordan man som virksomhedsleder udstikker og fastholder en bestemt retning for sin virksomhed uden at gå på kompromis med en eksisterende virksomhedskultur, som man ønsker at bevare. 

Debatten om værdier og kultur er mere relevant end nogensinde i min virksomhed, i takt med at vores behov for nye medarbejdere vokser; vi er i gang med at indfri en ambition om blandt andet at øge vores udviklingskapacitet med 45 procent ved udgangen af 2019, og det stiller store krav til vores evne til at finde de rigtige mennesker på tværs af landegrænser.

Og vi er ikke ene om jagten på de bedste folk: Ifølge en undersøgelse fra Dansk Industri mangler danske virksomheder ikke færre end 45.000 medarbejdere (2018). Et tal, der formentlig blot vil vokse de kommende år. 

Vi er mange om buddet, så det store spørgsmål er: Hvordan differentierer man sig selv – og sin virksomhedskultur – fra alle de andre, særligt når rekrutteringen også finder sted i andre lande, hvor krav og ønsker til en arbejdsplads ikke nødvendigvis er de samme som i Danmark?

For at finde svaret på dette har vi besluttet at kigge både indad og udad. Helt konkret ser vi nærmere på, hvad medarbejdere lægger vægt på, når de skal vælge ny arbejdsgiver, og samtidig har vi påbegyndt en større analyse og redefinition af vores interne kultur. For vi har indset, at hvis ikke vi ved, hvem vi selv er, hvordan skal vi så få potentielle medarbejdere til at vælge os frem for alle de andre?

Lad mig forklare lidt om vores tilgang, som muligvis ikke er unik, men som virker for os.

Ser andre det samme som os? 

Vi ved jo godt selv, hvorfor vi er en fed virksomhed at arbejde for, og hvorfor vores kolleger er vilde med vores virksomhedskultur. Den selvindsigt kan de fleste virksomheder formentlig nikke genkendende til. Men lur mig, om flertallet ved, hvad det præcist er, nye kolleger efterspørger, hvad de tænder på, og hvorfor de vælger en virksomhed frem for en anden.

Det var vi knap så sikre på, at vi vidste. Derfor søsatte vi sidste år et globalt employee value proposition-projekt, der skulle kaste lys over, hvad vores nuværende medarbejdere peger på som afgørende for deres valg af vores virksomhed, og hvad kandidater generelt lægger vægt på, når de skal vælge ny arbejdsgiver.

Formålet var at skabe en mere struktureret tilgang til rekruttering og fastholdelse af kandidater og optimere den måde, vi kommunikerer det, vi gerne vil have dem til at se: vores værdier, vores kultur, og hvorfor det at arbejde for os giver mening.

Derudover spurgte vi nuværende medarbejdere, hvordan de opfatter Milestone Systems som arbejdsgiver, og hvad de ser som vores styrker og svagheder.

Sidst men ikke mindst bad vi vores globale ledelsesteam om at konkretisere vores vision og mål, forklare, præcis hvilke kompetencer de mener vi har behov for, og hvilke medarbejderprofiler der passer bedst ind i virksomheden.

Analysearbejdet, der altså både bestod af input fra potentielle kandidater og input fra nuværende medarbejdere og ledere, gav os nogle klare ideer om, hvad kandidaterne efterspørger, herunder ”ledere, der understøtter medarbejderens faglige udvikling, et godt arbejdsmiljø og mulighederne for faglig uddannelse og udvikling”.

Blot et udpluk af al den uvurderlige data, vi fik fra undersøgelsen, som vi skal bruge de næste mange måneder på at analysere for bedre at forstå vores kommende medarbejdere og deres krav og ønsker.

Men én ting er at vide, hvad kandidater gerne vil have, og (heldigvis for os) at vide, at det rent faktisk er noget, vi kan tilbyde dem. En anden ting er at vide, hvem man selv er. For kulturen er bærende i forhold til evnen til at tiltrække – og fastholde – medarbejdere.

Ansæt efter kultur, træn for kompetencer

En undersøgelse blandt 55 virksomheder foretaget af Cubiks Netherlands for et par år siden viser, at ni ud af ti virksomheder havde afvist kandidater på grund af manglen på et såkaldt kulturelt match. I undersøgelsen defineres ”kulturelt match” som medarbejderens tilknytning eller ”connection” til virksomhedskulturen.

Undersøgelsen stiller i denne sammenhæng det relevante spørgsmål, hvorvidt virksomheder bør hire for culture and then train for skill. Det mener jeg, de bør. Og det er netop, hvad vi bestræber os på at gøre. Men for at vi kan hire for culture, skal vi forstå vores egen kultur endnu bedre. 

I Milestone Systems ved vi, at vi har en stærk kultur, og hvad der karakteriserer den, og vi tror på, at netop vores kultur kan være en større drivkraft for vores vækst og differentiere og styrke os i forhold til vores konkurrenter.

Vores innovative og entreprenante kultur er den samme som for 20 år siden, men som en nu (relativ) moden virksomhed med flere end 800 medarbejdere på globalt plan fordelt på 77 nationaliteter i 22 lande skal vi nu til at mestre kunsten at kunne skalere vores iværksætterånd og entreprenørskab.

Og det er faktisk ret sjovt!

Derfor begyndte vi sidste år et strategisk analysearbejde med vores eksisterende kultur for at forstå sammenhængen mellem vores værdier, vores adfærd og vores processer.

Baseret på interviews med ledere og medarbejdere definerede vi seks kulturelle dilemmaer og tilhørende guiding principles, som skal understøtte den adfærd, vi mener bedst passer til og understøtter vores kultur.

Et af dilemmaerne handler om, hvordan vi sikrer den bedst mulige faglige udvikling af vores medarbejdere, samtidig med at de daglige arbejdsopgaver varetages.

I vores guiding principle til dette dilemma beskriver vi blandt andet, hvordan vi bestræber os på at prioritere den løbende udvikling af vores medarbejdere, og at denne bør komme både medarbejderne og vores virksomhed til gode.

Og når balancegangen mellem udvikling og daglige opgaver bliver svær, forventes en konstruktiv feedback.

Et andet dilemma handler om balancegangen mellem individuel frihed og arbejdsprocesser.

I vores guiding principle til dette dilemma lyder det: ”Vi har behov for fælles processer, der understøtter informeret beslutningstagen, effektivt tvær-organisatorisk samarbejde og mere effektive arbejdsmetoder. De processer, vi arbejder under, må dog aldrig være på bekostning af kreativ frihed og åbenhed.” 

Flere dilemmaer er formuleret, og de dertilhørende guiding principles kommunikeres løbende ud i organisationen og debatteres ivrigt blandt medarbejderne. For vores kultur er noget, vi alle ejer, og noget, vi alle er med til at påvirke.

Det er vores opskrift på, hvordan vi bedst muligt fastholder det unikke, vi som virksomhed har, samtidig med at vi lærer at håndtere de udfordringer, der følger med, når man som virksomhed vokser.

Det, vi ved, og det, vi holder fast i, er, at det for os ikke nødvendigvis handler om at ansætte den bedste til at kode eller lave regnskab. Det handler om at finde de medarbejdere, som allerede bærer elementer af vores kultur i sig.

Resten skal nok komme.



Lars Thinggaard

Formand og adm. direktør i Milestone Systems, der laver software til videoovervågning. Han skriver i Mandag Morgen om investering og iværksætteri – og om at føre ledelsesteori ud i praksis.

LÆS MERE
Forrige artikel Haves: Ny regering. Efterlyses: Digital strategi Haves: Ny regering. Efterlyses: Digital strategi Næste artikel Kina vil have verdens smarteste byer Kina vil have verdens smarteste byer
  • Anmeld

    joseph purse

    Klichéen holder. Kultur æder alt andet

    Kun hvis man abonnerer på strategi makrotrenden strategic management. Hvis man er old school og tror på strategic planning eller helt new school og tror på open strategy er kultur noget man helt naturligt arbejder med.

    At kultur spiser strategi til morgenmad er noget en MacKenzie konsulent har bredt ud for at skabe længere engagementer hos virksomheder og er således en sølle måde at forsøge at tjene flere penge på.

Derfor er min kalender offentlig

Derfor er min kalender offentlig

En åben kalender fremmer gennemsigtighed i hele firmaet, tvinger dig til at tage stilling til hvert punkt i din tidsplan og gør dig lettilgængelig, skriver iværksætter David Kalt.

Kina vil have verdens smarteste byer

Kina vil have verdens smarteste byer

KOMMENTAR: Kina er i fuld gang med at samle alle tænkelige data fra sensorer, kameraer og mobiltelefoner i byrummet sammen og skabe smart cities. Det sker i et tæt samarbejde mellem myndighederne og de store tech-virksomheder.

Klichéen holder. Kultur æder alt andet

Klichéen holder. Kultur æder alt andet

KOMMENTAR: Det er efterhånden bredt anerkendt, at virksomhedskultur er nøglen til at tiltrække og fastholde de rigtige medarbejdere. Her er, hvordan vi arbejder med det i Milestone Systems.

Proaktiv forvaltning: Gå ikke til staten – staten kommer til dig

Proaktiv forvaltning: Gå ikke til staten – staten kommer til dig

I en gennemført digital offentlig administration behøver borgerne ikke at gøre opmærksomme på deres situation for at blive betjent – systemet ved allerede, at der er et behov. Det er filosofien bag det offentlige system i Estland, hvor man også er opmærksomme på risikoen for kafkaske bivirkninger.

Estland, den digitale stat

Estland, den digitale stat

Efter murens fald gik Estland all in på digitalisering. I dag er Estlands offentlige administration en inspiration for andre.
Færøerne – og flere andre lande – har overtaget softwaren bag systemet.

Estland er Europas digitale frontløber

Estland er Europas digitale frontløber

Estland har siden sovjettiden satset hårdt på digital teknologi som vejen til udvikling og vækst. Den offentlige sektors tjenester er blandt de mest avancerede i verden og på mange måder foran de tjenester, vi har i Danmark. Og borgerne har kontrol over egne data – og hvem der tilgår dem.

Færøerne har valgt den estiske model

Færøerne har valgt den estiske model

Da Færøerne i 2015 lavede en digitaliseringsstrategi, valgte de at bruge Estlands X-road som den grundlæggende infrastruktur for udveksling af data i det offentlige. Tendensen peger mod større integration og dataudveksling mellem de nordiske landes systemer.

Digitaliseringspagt opdaterer Danmarks offentlige tjenester

Digitaliseringspagt opdaterer Danmarks offentlige tjenester

Den danske offentlige sektor ligger i den internationale top, hvad digitalisering angår. I de nærmeste år skal tjenesterne forbedres yderligere gennem den såkaldte digitaliseringspagt. Mange af de kommende digitale tilbud svarer til tjenester, som allerede findes i Estland.

Haves: Ny regering. Efterlyses: Digital strategi

Haves: Ny regering. Efterlyses: Digital strategi

KOMMENTAR: Det havde været på tide at få en digitaliseringsminister, der kunne lægge en kurs for et retfærdigt Danmark på den digitale front. Men i mangel af sådan en, så må man håbe, at statsminister Mette Frederiksen har en plan.

Harvardprofessor: Vi kan tæmme overvågningskapitalismen

Harvardprofessor: Vi kan tæmme overvågningskapitalismen

Med begrebet ”overvågningskapitalisme” har den amerikanske økonomiprofessor Shoshana Zuboff sat fokus på spillereglerne i den nye digitale økonomi. Her handler det ikke længere kun om at analysere og forudsige din adfærd, men også om at styre den. Vi kan dog ændre på spillereglerne, hvis vi vil, fastslår hun. Det har vi gjort før.

Hvad sker der, når Facebook også får magten over pengene?

Hvad sker der, når Facebook også får magten over pengene?

Facebooks planer om at starte sin egen valuta kan være starten på kryptovalutaernes æra. Endnu ved ingen, hvordan den nye møntfod skal reguleres, eller hvordan Facebook præcist har tænkt sig at linke den til nationalbankernes valutaer og andre faste aktiver. 

Samskabelse for alle: Hvad du bør vide, før du går i gang

Samskabelse for alle: Hvad du bør vide, før du går i gang

Co-creation er en samskabelsesmetode, som typisk bruges til at skabe større grundlæggende forandringer. Men metoden kan også med fordel anvendes på projekter af mindre skala. Mandag Morgen giver dig her en introduktion til metoden – med kemotasken som det gode og konkrete eksempel.

Kunstig intelligens kan gøre Indiens kompleksitet til en fordel

Kunstig intelligens kan gøre Indiens kompleksitet til en fordel

Det indiske marked kan virke overvældende. Inden for få hundrede kilometer kan sprog, kultur og kvaliteten af infrastrukturen ændre sig markant. Det er komplekst og kaotisk, men for udviklere af kunstig intelligens er Indiens diversitet også en rig kilde til data.

Holder Ray Kurzweils forudsigelser for 2019?

Holder Ray Kurzweils forudsigelser for 2019?

I en bestseller bog fra 1999 gav den amerikanske opfinder Ray Kurzweil en række konkrete bud på udviklingen i 2019.

Men holder hans forudsigelser? Vi ser på, hvordan det faktisk gik.

Volvos nye liv som succesrig kineser

Volvos nye liv som succesrig kineser

Lone Fønss Schrøder har som næstformand i Volvos bestyrelse oplevet sammenlægningen af et aldrende svensk ikon og en kinesisk opkomling i bilindustrien på tæt hold. En lektion i markedsforståelse, forenkling og eksekvering – og hvordan ’goldplating’ kan være en fælde for de kvalitetsbevidste.

Halvdelen af klodens befolkning er nu på Internettet

Halvdelen af klodens befolkning er nu på Internettet

Microsoft er det mest værdifulde it-selskab. 39 procent af unge amerikanere er ”næsten konstant online”.

Det – og meget mere – kan man læse i den amerikanske investor Mary Meekers nyeste trendanalyse.

En falsk video med Mark Zuckerburg sætter Facebook i et dilemma

En falsk video med Mark Zuckerburg sætter Facebook i et dilemma

I sidste måned afviste Facebook at fjerne en falsk video med formanden for Repræsentanternes Hus Nancy Pelosi. Nu spreder endnu en falsk video sig på det sociale medie – denne gang af Facebooks egen stifter Mark Zuckerburg. Men vil de fjerne den?