Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Af Jesper E. Thomsen, investor og konsulent

Det kan lyde banalt, men pointen er vigtig: De mange brugere er hemmeligheden bag Amazons succes. Brugerne genererer nemlig data, som meget effektivt bliver brugt til at gøre livet nemmere for kunden og dermed lokke endnu flere inden for.

Historien om Amazon er unægteligt en af de største succeshistorier i den kommercielle verden i dag. Den årlige vækst har typisk ligget over 20 procent og altid med en solid margin til resten af markedet, så selv om firmaet første blev stiftet i 1994, er det allerede verdens største online-detailhandel med et salg på over 915 mia. kroner, kun overgået af supermarkedskæden Walmart.

Amazons vej fra online boghandler til detailhandelsplatform

Jeff Bezos’ vision var at skabe verdens mest kundefokuserede firma. Det betød i begyndelsen at fokus var på at udvikle en exceptionel kundeoplevelse, og med introduktionen af “1-click shopping”-konceptet i 1999, må man sige, at Amazon lykkedes. Så længe prisen var god, havde kunderne ikke behov for at handle bøger andre steder. 

Amazon havde for længst indset, at jo længere man kan holde en kunde i butikken, jo mere kan man sælge, og jo nemmere er det for kunden, og derfor blev sortimentet løbende udvidet. I 2002 tog man skridtet fuldt ud og åbnede platformen for andre udbydere igennem det, der blev døbt “Amazon Marketplace”. Med de fleste brugere og den bedste hjemmeside betød det større salg for de eksterne sælgere, og for Amazon betød det en ny indtægtskilde og endnu flere produkter.  

Som Facebook og Google kan fortælle, er det eneste, der virkelig giver en konkurrencefordel over tid, mange brugere. Stor volumen giver ikke bare mange chancer for at sælge varer, men også bedre data. Det betyder bl.a., at man kan begynde at bruge logistik til at konkurrere, uden at det går ud over prisen, fordi man med stor sandsynlighed kan regne ud, hvor hurtigt den enkelte vare bliver solgt.

Amazon har investeret stort i firmaets logistik for at blive i stand til at levere varen samme dag, som den bliver bestilt. De har investeret i lagerbygninger, lastbiler og fly, og Amazon har købt butikskæden Whole Foods for 78 milliarder kroner for bl.a. at øge antallet af fysiske leveringssteder. Vigtigst af alt er dog de 700 såkaldte ”Fullfillment Centres”, som er de steder, hvor Amazons ordrer bliver samlet og leveret fra. Denne service tilbydes også til andre udbydere igennem konceptet ”Fulfillment By Amazon”.

For Amazon har strukturen sat gang i en positiv spiral, der fører til at blive størst, hurtigst. Større volumen på platformen betyder også bedre vilkår og lavere omkostninger for Amazon selv, og princippet har også været brugt til at skabe ”Amazon Webservices”, der udbyder serverkapacitet og har vokset sig til den tredjestørste indtægtskilde.

Kend dine kunder

Trods sit globale brand er Amazon først og fremmest et amerikansk foretagende med relativt begrænsede aktiviteter i Europa og enkelte asiatiske markeder.

Firmaer som kinesiske Alibaba, tyske Zalando og DHL mestrer alle dele af det, Amazon kan. Og når det gælder om at fange kundens opmærksomhed, er Google og Facebook langt mere effektive, fordi de har evnen til at sætte individuelle kunder og reklamer sammen. F.eks. kan Facebook nemmere finde 1.000 mennesker, der overvejer en strandferie ved den jyske vestkyst, end Amazon kan.

Amazon vil dog med stor sandsynlighed kunne markedsføre “Same Day Delivery” til store dele af landet grundet nærheden til det tyske marked, og det kan blive en stor udfordring for danske butikker og producenter.

Kinesiske sælgere udgør en større og større del af Amazons platform i Europa, og de vil også tage deres del af markedet, men det er ikke det samme som at tage det hele, og for danske firmaer handler det nu om at kende sine kunder så godt som muligt. Den del er trods alt nemmere, når man bor i Horsens, end hvis man bor i Beijing, uanset hvor meget data man har at kigge på. 

Jesper E. Thomsen er investor i startups inden for logistik og innovation. Han var tidligere i en årrække ansat i A.P. Møller-Mærks, senest som ansvarlig for digital transformation. Indlægget er alene udtryk for egne holdninger.

Forrige artikel Din opmærksomhed er et værdifuldt aktiv – brug den med omtanke Din opmærksomhed er et værdifuldt aktiv – brug den med omtanke Næste artikel Apple er oplagt køber af Tesla Apple er oplagt køber af Tesla
Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

De fleste chefer tror, at de har alle svarene. Men de bedste chefer formår at stille spørgsmål, der inspirerer til nytænkning. Her er seks råd til, hvordan du kan stille bedre spørgsmål.  

Gør Danmark til talenternes stormagt

Gør Danmark til talenternes stormagt

KOMMENTAR: Visionen om Danmark som talenternes stormagt er et oplagt og nødvendigt “velfærdsløfte” til næste generation. Det er også en mulighed for at undgå en kompetencenedslidning af fremtidens arbejdskraft og bør være et hovedpunkt i næste regeringsgrundlag.

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

I et helt årti har Copenhagen Fashion Summit været modeindustriens eget internationale klimatopmøde. Men det har ikke for alvor gjort tøjbranchen mere bæredygtig, lyder kritikken fra en lang række forskere, som beskylder organisationen for greenwashing. Forskerne ser kun én vej frem: Færre varer af bedre kvalitet.

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

En af klodens største klimasyndere er stort set gået under radaren, når politikerne taler grønne afgifter og regulering. Men nu er alle Mette Frederiksens støttepartier klar til at bruge afgifter til at sætte en bremse på tøjforbruget.

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality er stadig en teknologi, der kæmper for at finde sin plads i dagligdagen.

Det er især tre anvendelser, der driver den professionelle brug af VR: Træning af medarbejdere, salg og demonstrationer af udstyr og brugen af VR-oplevelser som terapi.

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Jurister kritiserer ny lovgivning for at lade erhvervsfolk og privatpersoner i stikken, hvis de udsættes for falske påstande på Facebook. Anonyme injurier på de sociale medier er nemlig ikke længere en sag for politiet – medmindre de skader en politiker eller er særligt alvorligt strafbare.

Robotterne der leder lederne

Robotterne der leder lederne

Flere virksomheder bruger kunstigt intelligente apps, der hjælper nye chefer med påmindelser og tip til at skabe velfungerende arbejdspladser.

Danske startups skal turde at drømme stort

Danske startups skal turde at drømme stort

I 2019 kommer vi til at se nogle af de største børstnoteringer i Silicon Valleys historie –  ikke mindst Uber og Airbnb.  Tech startups byder stadig på et stort vækstpotentiale, og det potentiale skal også danske startups turde at gå efter.  Det er hårdt arbejde, men gevinsten kan være enorm. 

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Det er svært at finde bedre eksempler på radikal omstilling af en stor virksomhed end den, der på ti år forvandlede Dong fra et nationalt dansk energiselskab baseret på olie, gas og kul til Ørsted, en international kæmpe inden for vedvarende energi. Strategisk chef i Ørsted, Jakob Askou Bøss, fortæller i dette interview om vejen dertil.

Snart kan du swipe dig til en bæredygtig pension

Snart kan du swipe dig til en bæredygtig pension

Den danske startup Matter Pension vil gøre det let for den enkelte at bruge pensionen til at påvirke verden i en mere bæredygtig retning. “Man skal kunne se på sin pension, hvor meget grøn energi, man har været med til at producere,” siger den unge stifter, Niels Fibæk Jensen.

I Japan brainstormer man ikke på møderne

I Japan brainstormer man ikke på møderne

KOMMENTAR: Mit firma blev for snart fem år siden opkøbt af japanske Canon. Vi er stadig en virksomhed dybt forankret i vores oprindelige skandinaviske værdier, men vi har lært meget. Og håbet er, at vi også kan lære japanerne noget.

"Jeg opsøger ikke kolbøtter. Det virker mere, som om de opsøger mig"

Historien om Erick Thürmer er ikke nødvendigvis en succeshistorie. Det er alt for tidligt at sige. Det er snarere historien om en perlerække af kolbøtter, som Thürmer har været igennem på sin mission for at revolutionere den danske fremstillingsindustri. I dag er han landet på benene, men der går næppe så længe, før han springer videre – igen.

Fire ting vi har lært som startup i Silicon Valley

Fire ting vi har lært som startup i Silicon Valley

Hvad er det, der trækker danskere med gode ideer til Californiens superinkubator i Silicon Valley? To danske iværksættere fortæller her, hvorfor de rejste fra Danmark, og hvad der skal til for at slå igennem i den amerikanske tech-dal. 

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Vi er ved at drukne i plastik, men lovgivningen og nye måder at bruge emballage på er så småt på vej.
I Silicon Valley holder Mozilla-fonden den etiske fane højt.

Vi bruger afsindigt meget plastik

Vi bruger afsindigt meget plastik

Pludselig hader vi plastik. På få år er der kommet langt større bevidsthed om, at vores plastikaffald havner i maven på fisk og fugle eller i gigantiske plastik-øer i verdenshavene. Alligevel vokser forbruget støt. Det arbejder politikere, erhvervsfolk og civilsamfundet på at ændre.

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Dansk Affaldsminimering sorterer, renser og tørrer plastik fra danske husholdninger på deres anlæg i Langå uden for Randers. Virksomheden giver plastikken nyt liv ved at smelte den om, så den kan sælges videre til producenter.