Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Af Jesper E. Thomsen, investor og konsulent

Det kan lyde banalt, men pointen er vigtig: De mange brugere er hemmeligheden bag Amazons succes. Brugerne genererer nemlig data, som meget effektivt bliver brugt til at gøre livet nemmere for kunden og dermed lokke endnu flere inden for.

Historien om Amazon er unægteligt en af de største succeshistorier i den kommercielle verden i dag. Den årlige vækst har typisk ligget over 20 procent og altid med en solid margin til resten af markedet, så selv om firmaet første blev stiftet i 1994, er det allerede verdens største online-detailhandel med et salg på over 915 mia. kroner, kun overgået af supermarkedskæden Walmart.

Amazons vej fra online boghandler til detailhandelsplatform

Jeff Bezos’ vision var at skabe verdens mest kundefokuserede firma. Det betød i begyndelsen at fokus var på at udvikle en exceptionel kundeoplevelse, og med introduktionen af “1-click shopping”-konceptet i 1999, må man sige, at Amazon lykkedes. Så længe prisen var god, havde kunderne ikke behov for at handle bøger andre steder. 

Amazon havde for længst indset, at jo længere man kan holde en kunde i butikken, jo mere kan man sælge, og jo nemmere er det for kunden, og derfor blev sortimentet løbende udvidet. I 2002 tog man skridtet fuldt ud og åbnede platformen for andre udbydere igennem det, der blev døbt “Amazon Marketplace”. Med de fleste brugere og den bedste hjemmeside betød det større salg for de eksterne sælgere, og for Amazon betød det en ny indtægtskilde og endnu flere produkter.  

Som Facebook og Google kan fortælle, er det eneste, der virkelig giver en konkurrencefordel over tid, mange brugere. Stor volumen giver ikke bare mange chancer for at sælge varer, men også bedre data. Det betyder bl.a., at man kan begynde at bruge logistik til at konkurrere, uden at det går ud over prisen, fordi man med stor sandsynlighed kan regne ud, hvor hurtigt den enkelte vare bliver solgt.

Amazon har investeret stort i firmaets logistik for at blive i stand til at levere varen samme dag, som den bliver bestilt. De har investeret i lagerbygninger, lastbiler og fly, og Amazon har købt butikskæden Whole Foods for 78 milliarder kroner for bl.a. at øge antallet af fysiske leveringssteder. Vigtigst af alt er dog de 700 såkaldte ”Fullfillment Centres”, som er de steder, hvor Amazons ordrer bliver samlet og leveret fra. Denne service tilbydes også til andre udbydere igennem konceptet ”Fulfillment By Amazon”.

For Amazon har strukturen sat gang i en positiv spiral, der fører til at blive størst, hurtigst. Større volumen på platformen betyder også bedre vilkår og lavere omkostninger for Amazon selv, og princippet har også været brugt til at skabe ”Amazon Webservices”, der udbyder serverkapacitet og har vokset sig til den tredjestørste indtægtskilde.

Kend dine kunder

Trods sit globale brand er Amazon først og fremmest et amerikansk foretagende med relativt begrænsede aktiviteter i Europa og enkelte asiatiske markeder.

Firmaer som kinesiske Alibaba, tyske Zalando og DHL mestrer alle dele af det, Amazon kan. Og når det gælder om at fange kundens opmærksomhed, er Google og Facebook langt mere effektive, fordi de har evnen til at sætte individuelle kunder og reklamer sammen. F.eks. kan Facebook nemmere finde 1.000 mennesker, der overvejer en strandferie ved den jyske vestkyst, end Amazon kan.

Amazon vil dog med stor sandsynlighed kunne markedsføre “Same Day Delivery” til store dele af landet grundet nærheden til det tyske marked, og det kan blive en stor udfordring for danske butikker og producenter.

Kinesiske sælgere udgør en større og større del af Amazons platform i Europa, og de vil også tage deres del af markedet, men det er ikke det samme som at tage det hele, og for danske firmaer handler det nu om at kende sine kunder så godt som muligt. Den del er trods alt nemmere, når man bor i Horsens, end hvis man bor i Beijing, uanset hvor meget data man har at kigge på. 

Jesper E. Thomsen er investor i startups inden for logistik og innovation. Han var tidligere i en årrække ansat i A.P. Møller-Mærks, senest som ansvarlig for digital transformation. Indlægget er alene udtryk for egne holdninger.

Forrige artikel Din opmærksomhed er et værdifuldt aktiv – brug den med omtanke Din opmærksomhed er et værdifuldt aktiv – brug den med omtanke Næste artikel Apple er oplagt køber af Tesla Apple er oplagt køber af Tesla
7 trends for 2019 - det handler om værdier

7 trends for 2019 - det handler om værdier

Hvis der er ét ord, der i 2019 vil præge forbrugernes krav og forventninger til  de produkter og tjenester de bruger, er det ”værdier”. Det skriver Fjord, konsulentvirksomheden Accentures designbureau, i deres årlige trendrapport.

What’s next – i 2019?

What’s next – i 2019?

Virksomheder skal tage forbrugernes værdier alvorligt – for det er blevet alvor med klimaet, miljøet og datasikkerheden.
Det er muligt at nyhederne er dårlige, men i gamle dage var de også kedelige.

Telefonen, der konkurrerer på det, det den ikke kan

Telefonen, der konkurrerer på det, det den ikke kan

Det måtte komme: En telefon, der skiller sig ud ved at have meget få funktioner. Light phone kaldes den, og som selskabet bag den lille telefon siger, så er den ”designet til at blive brugt så lidt som muligt”.

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

KOMMENTAR: Kina bruger de amerikanske techselskabers krise med datalæk og fake news til at eksportere sin model for styring af internettet og software til kontrol og overvågning.

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Den tidligere Mærsk-laborant Dorte Jensen blev whistleblower i 2010, da hun gik til pressen med en optagelse, der afslørede, hvordan Mærsk pressede ansatte til at fuske med målinger af spildevand og oliespildsrapporter. Det har haft store konsekvenser for hende, men hun ville gøre det igen.

Jurister og 'cyber-tropper' bekæmper desinformation i Tyskland

Jurister og 'cyber-tropper' bekæmper desinformation i Tyskland

Tyskland er et af de få lande, der har valgt at indføre lovgivning som led i kampen mod desinformation. ”Facebook-loven” som den populært kaldes er imidlertid blot ét af flere initiativer, som tyskerne har indført for at bekæmpe indflydelsesoperationer, desinformation og propaganda.

Danske whistleblowere er retsløse

Danske whistleblowere er retsløse

655 danske virksomheder har en whistleblowerordning, men hvem beskytter de egentlig? Ordningerne kan ende som et parallelt retssystem, hvor virksomheder klarer kritisable sager internt, så offentlighed og myndigheder aldrig får kendskab til dem.

Højsæson for spåkoner

Højsæson for spåkoner

Bliver Tesla overtaget af Apple? Finder du det næste job gennem Google?
Og hvad kan danske hospitaler lære af deres israelske kolleger?

Spådomme for tech-verdenen i 2019

Spådomme for tech-verdenen i 2019

Det er ved at være den tid på året, hvor tænketanke og andre kloge hoveder forsøger at komme med forudsigelser for næste år. Det første kuld af spådomme er ude.

Her foregår den digitale jobjagt

Her foregår den digitale jobjagt

KOMMENTAR: For 20 år siden revolutionerede internettets digitale løsninger jobsøgning og rekruttering. Nu er næste bølge på vej. Sociale medier og Google kan blive måden, du finder din næste kernemedarbejder – eller selv får et nyt job. Rekrutteringsekspert Frederik Lysgaard giver dig en guide til fremtidens jobmarked.

En office-pakke for politik

En office-pakke for politik

Der er masser af effektive digitale redskaber til at føre politik, og de bruges af alle, der har noget på hjerte – både godt og ondt.

Aktivister på Nørrebro bruger samme software som Donald Trump

Aktivister på Nørrebro bruger samme software som Donald Trump

Teknologi har disruptet demokratiet. Specialiserede digitale platforme med teknikker fra moderne corporate marketing gør det let at starte et nyt parti eller en borgerbevægelse. Amerikanske NationBuilder har bidraget både til Donald Trumps valgsejr og til at skaffe gadebelysning ved den utrygge Nørrebro Station.

Augmented reality gør Arlas mælkekartoner levende

Augmented reality gør Arlas mælkekartoner levende

Hvis de skulle trænge til yderligere underholdning, kan finske børn, der sidder ved morgenmaden med en karton Arla-mælk foran sig, tage mobilen frem og kigge på kartonen gennem kameraet – og pludselig bliver morgenbordet fyldt med små tegneseriefigurer, som man spille et spil sammen med.

Kineserne kloner robot-hund

Kineserne kloner robot-hund

Det er en kopi, det er der vist ingen tvivl om. Enhver der har set videoerne med Boston Dynamics forbløffende hunde-lignende robotter ved, hvor den kinesiske hunderobot har hentet inspiration.

Innovations-hubs blomstrer i Sydkorea

Innovations-hubs blomstrer i Sydkorea

Den koreanske regering investerer mere i entreprenørskab og innovation end noget andet land i verden, men staten kan også gøre dens startup-curling-børn en bjørnetjeneste, hvis støtten kun giver kunstigt liv - og ikke skaber den ønskede opblomstring i økonomien.

De store lytter

De store lytter

Afgørende at det dataetiske råd får tilstrækkelig med muskler. Tech-giganternes monopoler bør brydes op, argumenterer ny bog. Og hvor meget lytter den nye smart højttaler derhjemme egentlig med?

Et dataetisk råd med muskler, tak

Et dataetisk råd med muskler, tak

KOMMENTAR: Regeringens ekspertgruppe om dataetik er kommet med ni anbefalinger for arbejdet med dataetik, inklusive oprettelsen af et dataetisk råd. Det er godt, men spørgsmålet er, om et sådant råd vil få de ressourcer og kræfter, som opgaven kræver.

Juraprofessor: Tid til opgør med techgiganternes monopoler

Juraprofessor: Tid til opgør med techgiganternes monopoler

Amazon, Facebook og Google er vokset til gigantstørrelser, fordi de amerikanske myndigheder undlod at håndhæve konkurrencelovgivningen. Sådan lyder påstanden fra den anerkendte amerikanske juraprofessor Tim Wu i en ny bog. Han mener, det er på høje tid at gøre noget ved det. 

Fake news er som forurening

Fake news er som forurening

Tjekdet tjekker medierne for fake news. Den rette uddannelser vælger man ikke én gang for alle. Airbus og Audi arbejder på en flyvende bil med udskiftelige passagerkabiner.

Den rette uddannelse er et valg du tager mange gange

Den rette uddannelse er et valg du tager mange gange

KOMMENTAR: Som ung er man bange for at vælge den forkerte uddannelse, men vejen til læring og opkvalificering vil være langt bredere fremover. Udfordringen bliver ikke, om man vælger rigtigt, men i langt højere grad om man kan begrænse sig.

Er det en bil? Er det en drone? Er den lækker?

Er det en bil? Er det en drone? Er den lækker?

Airbus har lavet en flot visualisering af deres Pop.Up koncept, som kombinerer droner og små, selvkørende delebiler. Den afgørende ide er de små udskiftelige kabiner, der både kan monteres på en drone og på undervognen af en lille bil.

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.