Kreative kompetencer skaber virkelig værdi

Kreativitet bliver stadig vigtigere i økonomien.
Børns brug af digitale medier giver dem et forvrænget, stressende billede af verden.

Vi tænker uvægerligt på de kreative brancher, som lidt mindre nødvendige, lidt mindre seriøse og "rigtige" end sundhedssektoren eller produktion af fødevarer og måleapparater.

Men de kreative brancher – film, spil, design – fylder faktisk mere og mere i økonomien. I dag står de kreative for 8% af eksporten, en fordobling i løbet af de sidste 7 år.
 
Den kreative indsats har en positiv indflydelse, der rækker ud over de konkrete resultater som en ny Tv-serie eller et godt designet produkt.

Designtænkning, hvor man analyserer brugernes behov og igennem en række forsøg udvikler en løsning, er et eksempel. Det er en metode, der kan anvendes på masser af områder, der ikke normalt opfattes som kreative.

Vi har taget et nærmere kig på, hvordan de kreative kompetencer bidrager til at skabe vækst, og hvad der skal til for at styrke det yderligere.
 
 
”Er det for tidligt og for stort et ansvar, når små børn på otte år får en telefon til 3.000 eller 8.000 kr.? Hvad sker der, når en pige eller dreng har sådan en dyr dims i lommen?

Ja, de klatrer i hvert fald ikke i træer eller giver den gas på legepladsen. Det svarer til at udstyre dem med kunstige negle. Det strider for mig at se med vores skandinaviske, internationalt anerkendte værdier om fri leg, sanselighed i naturen og sorgløs barndom.”

Sådan siger Anette Prehn, formand for det nationale Stresspanel.

I dagens interview taler hun om, hvordan den digitale kultur og solide doser YouTube og sociale medier er med til at ændre børn og unges opfattelse af,  hvad der er en normal krop, et normalt udseende eller et normalt liv.

Det skaber en perfekthedskultur, som stresser børnene, og det er de voksnes ansvar at hjælpe dem med at få et mere afbalanceret forhold til verden, siger Anette Prehn.
Hørt.
 
 
… Og så har vi en lille video fra BBC, der fortæller om en ultralydsscanner, som kan bruges sammen med en smartphone, og som koster under 2000 dollars. Den er (endnu) et eksempel på demokratiseringen af teknologi, der førhen var enormt dyrt, stort og tungt, og kun kunne bruges af specialister.
 
Der kommer mere af den slags, men eksemplet fra BBC er banebrydende.
 
God fornøjelse med læsningen!

Forrige artikel Kvantecomputere kan drive den næste IT-revolution Kvantecomputere kan drive den næste IT-revolution Næste artikel Kommunens data kan gøres langt mere brugbare Kommunens data kan gøres langt mere brugbare
Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

En gren af adfærdsdesign handler om at skabe vaner hos brugeren. Når det virker, kan det skabe en langt stærkere forbindelse mellem virksomhed og kunde. Men effekten kan også være så stærk, at det nærmer sig afhængighed.