Kvindelige iværksættere indtager den tyske techscene

I München har flere og flere tech- og innovationsevents fokus på kvindelige iværksættere, og både offentlige og private initiativer ansporer kvinder til at starte virksomhed. Tyske kvinder er i stigende grad med til at sætte deres præg på fremtidens arbejdsmarked, skriver Lina Gandløse Hansen, chef for Innovation Centre Denmark i München.

Universiteterne gør det, store industrivirksomheder gør det, og – sidst, men ikke mindst – startups og techvirksomheder gør det: Inviterer til åbne events, hvor studerende og millionærinvestorer sidder side om side og lytter til pitches, oplæg og idéudvekslinger om alt fra kryptovaluta over kunstig intelligens til grøn energi.

I München har denne platformstankegang vundet frem, og på daglig basis kan man vælge i et bredt katalog af events, hvor alle interesserede kan komme og suge viden til sig i uformelle rammer, hvor drinks og pizza ofte er sponsorerede.

Men dagsordenen er ikke kun virksomhedsideer eller nye teknologier. Et tema, der er blevet en integreret del af den lokale scene, er kvinder i tech, hvilket indskriver sig i en større, global trend, som for eksempel kan følges på Twitter via hashtagget #womenintech. Mange steder i verden blomstrer initiativer som ’Girls Who Code’ eller ’Women Who Code’ op, og med fokus på mangfoldighed, inklusion og lighed skal de øge antallet af kvindelige programmører, softwareudviklere og forskere i teknologibranchen.

I Tyskland arbejder man også med at fremme kvindelige iværksættere, og her drives udviklingen af både private og offentlige aktører.

Tager sagen i egen hånd

I München har den unge programmør Alev Canoğlu, som læser på det lokale Technische Universität, startet Female Tech Leaders (FTL). En dag sad hun på sin uddannelse til et seminar, hvor hun var den eneste kvindelige deltager. Det ansporede hende til at tage sagen i egen hånd og starte FTL, som skal styrke kvinders position i techverdenen. FTL tilbyder gratis kurser i at kode, mentorordning, inspirerende oplæg og et community for alle, som er interesserede i teknologi – ikke kun kvinder!

Da jeg mødte Alev Canoğlu til et arrangement hos Google, var tilhørerne en imponerende samling af primært kvinder fra områdets startup-miljø. Netværket er nu oppe på 20.000 medlemmer og har planer om at udvide til resten af Tyskland. Og hvem ved, måske også til andre dele af Europa. At arrangementet forleden foregik hos én af de store techvirksomheder i byen, er ikke en tilfældighed. FTL er et ombejlet netværk hos de tyske industri- og techvirksomheder, der alle kæmper om de bedste kvindelige tech-talenter.

Offentlige initiativer baner vej for kvindelige iværksættere

Men det er ikke kun private aktører og initiativer, som viser vejen. En offentlig prioritering med henblik på at fremme kvindelige iværksættere er også med til at ændre på tingene i Tyskland.

Statistikker viser, at 40 pct. af alle, der i dag springer ud som selvstændige erhvervsdrivende, er kvinder, mens Startup-Monitor 2017 noterer, at 14,2 pct. af startup-virksomheder har en kvinde ved roret. Et sted, hvor denne udvikling følges særligt tæt, er i Stuttgart i Baden-Württemberg på det Nationale Institut for Kvindelig Iværksætteri – Bundesweite Gründerinnenagentur (BGA). Her arbejder man med den tyske opskrift på at øge antallet af kvindelige iværksættere, Gründerinnen.

Instituttet blev etableret tilbage i 2004 og er lanceret i fællesskab mellem tre ministerier. Hovedafdelingen er placeret i Stuttgart, men der findes nu 16 afdelinger rundt omkring i Tyskland, der tilsammen har 2.100 lokale samarbejdspartnere.

Da jeg med en kollega besøgte afdelingen i Stuttgart for et par uger siden, forklarede institutleder Iris Kronenbitter, at arbejdet langtfra er slut, og hun pegede især på en samlet, offentlig strategi som en hovedingrediens i opskriften på at få flere kvindelige iværksættere. Et af de seneste initiativer på den front er pilotprojektet ’Girls’ Digital Camps’, som regeringen i Baden-Württemberg lancerede i slutningen af april i år for at nå ud til piger i alle regionens afkroge og gøre dem opmærksomme på deres muligheder i teknologiens verden.

’Mompreneurs’ med overskud til børn og business

En helt særlig kategori af kvindelige iværksættere, som vinder frem, er ’mompreneurs’ – et begreb, som blev introduceret af iværksætter og mor Esther Eisenhardt fra Berlin. For mompreneuers er balancen mellem familie og arbejdsliv særlig vigtig, og mange vælger typisk at etablere deres egen virksomhed for bedre selv at kunne styre arbejdstider på en mere fleksibel måde, så det passer bedre med familielivet.

Netværksgrupper og arrangementer for mompreneurs er at finde i snart alle større, tyske byer. På et arbejdsmarked, der fremover vil være langt mere fleksibelt, dynamisk og præget af selvstændige, er dette endnu en udvikling, som er meget interessant at følge.

I Tyskland er både mompreneuers, unge kvindelige studerende og offentlige instanser med til at gøre fremtidens arbejdsmarked innovativt, mangfoldigt og ikke mindst fleksibelt.

 

Lina Gandløse Hansen er generalkonsul og chef for Innovation Centre Denmark i München.

Forrige artikel Webcam på Mars Webcam på Mars Næste artikel Virtual reality udfordrer filmens klassiske virkemidler Virtual reality udfordrer filmens klassiske virkemidler
Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.

Succes – og begyndende frygt – for Koreas robotter

Succes – og begyndende frygt – for Koreas robotter

Siden 2000’erne har der i Sydkorea været kraftigt fokus på robot-teknologi, og i dag har landet verdens højeste tæthed af robotter - ikke kun i den industrielle produktion, men også indenfor industrier såsom MedTech, Gaming og service.
I takt med robotternes indtog kan der imidlertid spores en stigende bekymring fra befolkningens side, blandt andet i forhold til jobsikkerhed.

Globale fora undersøger ny regulering til den digitale tidsalder

Globale fora undersøger ny regulering til den digitale tidsalder

Digitaliseringen forandrer samfundet og økonomien så grundlæggende og hurtigt, at de sædvanlige måder at styre på kommer til kort. Sammen med FN og World Economic Forum er Danmark i høj grad med til at sætte rammerne for en ny type internationalt samarbejde om regulering af teknologi.