Kvindelige iværksættere indtager den tyske techscene

I München har flere og flere tech- og innovationsevents fokus på kvindelige iværksættere, og både offentlige og private initiativer ansporer kvinder til at starte virksomhed. Tyske kvinder er i stigende grad med til at sætte deres præg på fremtidens arbejdsmarked, skriver Lina Gandløse Hansen, chef for Innovation Centre Denmark i München.

Universiteterne gør det, store industrivirksomheder gør det, og – sidst, men ikke mindst – startups og techvirksomheder gør det: Inviterer til åbne events, hvor studerende og millionærinvestorer sidder side om side og lytter til pitches, oplæg og idéudvekslinger om alt fra kryptovaluta over kunstig intelligens til grøn energi.

I München har denne platformstankegang vundet frem, og på daglig basis kan man vælge i et bredt katalog af events, hvor alle interesserede kan komme og suge viden til sig i uformelle rammer, hvor drinks og pizza ofte er sponsorerede.

Men dagsordenen er ikke kun virksomhedsideer eller nye teknologier. Et tema, der er blevet en integreret del af den lokale scene, er kvinder i tech, hvilket indskriver sig i en større, global trend, som for eksempel kan følges på Twitter via hashtagget #womenintech. Mange steder i verden blomstrer initiativer som ’Girls Who Code’ eller ’Women Who Code’ op, og med fokus på mangfoldighed, inklusion og lighed skal de øge antallet af kvindelige programmører, softwareudviklere og forskere i teknologibranchen.

I Tyskland arbejder man også med at fremme kvindelige iværksættere, og her drives udviklingen af både private og offentlige aktører.

Tager sagen i egen hånd

I München har den unge programmør Alev Canoğlu, som læser på det lokale Technische Universität, startet Female Tech Leaders (FTL). En dag sad hun på sin uddannelse til et seminar, hvor hun var den eneste kvindelige deltager. Det ansporede hende til at tage sagen i egen hånd og starte FTL, som skal styrke kvinders position i techverdenen. FTL tilbyder gratis kurser i at kode, mentorordning, inspirerende oplæg og et community for alle, som er interesserede i teknologi – ikke kun kvinder!

Da jeg mødte Alev Canoğlu til et arrangement hos Google, var tilhørerne en imponerende samling af primært kvinder fra områdets startup-miljø. Netværket er nu oppe på 20.000 medlemmer og har planer om at udvide til resten af Tyskland. Og hvem ved, måske også til andre dele af Europa. At arrangementet forleden foregik hos én af de store techvirksomheder i byen, er ikke en tilfældighed. FTL er et ombejlet netværk hos de tyske industri- og techvirksomheder, der alle kæmper om de bedste kvindelige tech-talenter.

Offentlige initiativer baner vej for kvindelige iværksættere

Men det er ikke kun private aktører og initiativer, som viser vejen. En offentlig prioritering med henblik på at fremme kvindelige iværksættere er også med til at ændre på tingene i Tyskland.

Statistikker viser, at 40 pct. af alle, der i dag springer ud som selvstændige erhvervsdrivende, er kvinder, mens Startup-Monitor 2017 noterer, at 14,2 pct. af startup-virksomheder har en kvinde ved roret. Et sted, hvor denne udvikling følges særligt tæt, er i Stuttgart i Baden-Württemberg på det Nationale Institut for Kvindelig Iværksætteri – Bundesweite Gründerinnenagentur (BGA). Her arbejder man med den tyske opskrift på at øge antallet af kvindelige iværksættere, Gründerinnen.

Instituttet blev etableret tilbage i 2004 og er lanceret i fællesskab mellem tre ministerier. Hovedafdelingen er placeret i Stuttgart, men der findes nu 16 afdelinger rundt omkring i Tyskland, der tilsammen har 2.100 lokale samarbejdspartnere.

Da jeg med en kollega besøgte afdelingen i Stuttgart for et par uger siden, forklarede institutleder Iris Kronenbitter, at arbejdet langtfra er slut, og hun pegede især på en samlet, offentlig strategi som en hovedingrediens i opskriften på at få flere kvindelige iværksættere. Et af de seneste initiativer på den front er pilotprojektet ’Girls’ Digital Camps’, som regeringen i Baden-Württemberg lancerede i slutningen af april i år for at nå ud til piger i alle regionens afkroge og gøre dem opmærksomme på deres muligheder i teknologiens verden.

’Mompreneurs’ med overskud til børn og business

En helt særlig kategori af kvindelige iværksættere, som vinder frem, er ’mompreneurs’ – et begreb, som blev introduceret af iværksætter og mor Esther Eisenhardt fra Berlin. For mompreneuers er balancen mellem familie og arbejdsliv særlig vigtig, og mange vælger typisk at etablere deres egen virksomhed for bedre selv at kunne styre arbejdstider på en mere fleksibel måde, så det passer bedre med familielivet.

Netværksgrupper og arrangementer for mompreneurs er at finde i snart alle større, tyske byer. På et arbejdsmarked, der fremover vil være langt mere fleksibelt, dynamisk og præget af selvstændige, er dette endnu en udvikling, som er meget interessant at følge.

I Tyskland er både mompreneuers, unge kvindelige studerende og offentlige instanser med til at gøre fremtidens arbejdsmarked innovativt, mangfoldigt og ikke mindst fleksibelt.

 

Lina Gandløse Hansen er generalkonsul og chef for Innovation Centre Denmark i München.

Forrige artikel Webcam på Mars Webcam på Mars Næste artikel Virtual reality udfordrer filmens klassiske virkemidler Virtual reality udfordrer filmens klassiske virkemidler
Nu ruller den cirkulære økonomi

Nu ruller den cirkulære økonomi

Ny lovgivning fra både Folketinget og EU presser på for mere fokus på reparationer og genanvendelse af materialer. Produkter og forretningsmodeller, der bygger på de samme principper, vælter frem. Den cirkulære økonomi er en ide, hvis tid er kommet.

Brød bliver til øl bliver til brød

Brød bliver til øl bliver til brød

Det økologiske bageri Jalm&B har sammen med Carlsbergs bryggeri Jacobsen indgået en industriel symbiose, hvor de aftager hinandens restprodukter til at bage brød og brygge øl.

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.