Kvindelige iværksættere indtager den tyske techscene

I München har flere og flere tech- og innovationsevents fokus på kvindelige iværksættere, og både offentlige og private initiativer ansporer kvinder til at starte virksomhed. Tyske kvinder er i stigende grad med til at sætte deres præg på fremtidens arbejdsmarked, skriver Lina Gandløse Hansen, chef for Innovation Centre Denmark i München.

Universiteterne gør det, store industrivirksomheder gør det, og – sidst, men ikke mindst – startups og techvirksomheder gør det: Inviterer til åbne events, hvor studerende og millionærinvestorer sidder side om side og lytter til pitches, oplæg og idéudvekslinger om alt fra kryptovaluta over kunstig intelligens til grøn energi.

I München har denne platformstankegang vundet frem, og på daglig basis kan man vælge i et bredt katalog af events, hvor alle interesserede kan komme og suge viden til sig i uformelle rammer, hvor drinks og pizza ofte er sponsorerede.

Men dagsordenen er ikke kun virksomhedsideer eller nye teknologier. Et tema, der er blevet en integreret del af den lokale scene, er kvinder i tech, hvilket indskriver sig i en større, global trend, som for eksempel kan følges på Twitter via hashtagget #womenintech. Mange steder i verden blomstrer initiativer som ’Girls Who Code’ eller ’Women Who Code’ op, og med fokus på mangfoldighed, inklusion og lighed skal de øge antallet af kvindelige programmører, softwareudviklere og forskere i teknologibranchen.

I Tyskland arbejder man også med at fremme kvindelige iværksættere, og her drives udviklingen af både private og offentlige aktører.

Tager sagen i egen hånd

I München har den unge programmør Alev Canoğlu, som læser på det lokale Technische Universität, startet Female Tech Leaders (FTL). En dag sad hun på sin uddannelse til et seminar, hvor hun var den eneste kvindelige deltager. Det ansporede hende til at tage sagen i egen hånd og starte FTL, som skal styrke kvinders position i techverdenen. FTL tilbyder gratis kurser i at kode, mentorordning, inspirerende oplæg og et community for alle, som er interesserede i teknologi – ikke kun kvinder!

Da jeg mødte Alev Canoğlu til et arrangement hos Google, var tilhørerne en imponerende samling af primært kvinder fra områdets startup-miljø. Netværket er nu oppe på 20.000 medlemmer og har planer om at udvide til resten af Tyskland. Og hvem ved, måske også til andre dele af Europa. At arrangementet forleden foregik hos én af de store techvirksomheder i byen, er ikke en tilfældighed. FTL er et ombejlet netværk hos de tyske industri- og techvirksomheder, der alle kæmper om de bedste kvindelige tech-talenter.

Offentlige initiativer baner vej for kvindelige iværksættere

Men det er ikke kun private aktører og initiativer, som viser vejen. En offentlig prioritering med henblik på at fremme kvindelige iværksættere er også med til at ændre på tingene i Tyskland.

Statistikker viser, at 40 pct. af alle, der i dag springer ud som selvstændige erhvervsdrivende, er kvinder, mens Startup-Monitor 2017 noterer, at 14,2 pct. af startup-virksomheder har en kvinde ved roret. Et sted, hvor denne udvikling følges særligt tæt, er i Stuttgart i Baden-Württemberg på det Nationale Institut for Kvindelig Iværksætteri – Bundesweite Gründerinnenagentur (BGA). Her arbejder man med den tyske opskrift på at øge antallet af kvindelige iværksættere, Gründerinnen.

Instituttet blev etableret tilbage i 2004 og er lanceret i fællesskab mellem tre ministerier. Hovedafdelingen er placeret i Stuttgart, men der findes nu 16 afdelinger rundt omkring i Tyskland, der tilsammen har 2.100 lokale samarbejdspartnere.

Da jeg med en kollega besøgte afdelingen i Stuttgart for et par uger siden, forklarede institutleder Iris Kronenbitter, at arbejdet langtfra er slut, og hun pegede især på en samlet, offentlig strategi som en hovedingrediens i opskriften på at få flere kvindelige iværksættere. Et af de seneste initiativer på den front er pilotprojektet ’Girls’ Digital Camps’, som regeringen i Baden-Württemberg lancerede i slutningen af april i år for at nå ud til piger i alle regionens afkroge og gøre dem opmærksomme på deres muligheder i teknologiens verden.

’Mompreneurs’ med overskud til børn og business

En helt særlig kategori af kvindelige iværksættere, som vinder frem, er ’mompreneurs’ – et begreb, som blev introduceret af iværksætter og mor Esther Eisenhardt fra Berlin. For mompreneuers er balancen mellem familie og arbejdsliv særlig vigtig, og mange vælger typisk at etablere deres egen virksomhed for bedre selv at kunne styre arbejdstider på en mere fleksibel måde, så det passer bedre med familielivet.

Netværksgrupper og arrangementer for mompreneurs er at finde i snart alle større, tyske byer. På et arbejdsmarked, der fremover vil være langt mere fleksibelt, dynamisk og præget af selvstændige, er dette endnu en udvikling, som er meget interessant at følge.

I Tyskland er både mompreneuers, unge kvindelige studerende og offentlige instanser med til at gøre fremtidens arbejdsmarked innovativt, mangfoldigt og ikke mindst fleksibelt.

 

Lina Gandløse Hansen er generalkonsul og chef for Innovation Centre Denmark i München.

Forrige artikel Webcam på Mars Webcam på Mars Næste artikel Virtual reality udfordrer filmens klassiske virkemidler Virtual reality udfordrer filmens klassiske virkemidler