Lær kinesisk – start her: Xiaomi, Nio, Geely, Changan, BYD

Kinas svar på Tesla er ikke en bil, og Kinas hotteste brand er en blanding af Apple og IKEA. Den nye generation af kineske virksomheder fokuserer ikke på enkelte produkter, men på at understøtte hele kundens livsstil.

Vi fortsætter linjen fra i mandags med mere om Kina. Det er et stort land og et stort emne.

Xiaomi, du kan nok ligeså godt lære navnet. Det er et kæmpe brand i Kina, en blanding af Apple og IKEA, og nok det førende eksempel på, hvordan en ny generation af kinesiske firmaer på ingen tid banker en enorm forretning op ved konsekvent og radikalt at udnytte digitalisering til at inddrage kunderne og til binde alverdens produkter sammen.

Et andet særdeles cool brand er bilfabrikanten NIO, som har hundredetusinder af fans, selv om de til dato kun har solgt seks biler – ganske vist til 1,5 million dollars stykket. NIO laver luksus elbiler, der skal konkurrere med Tesla, men til den halve pris. Men egentlig handler det slet ikke om bilen, siger NIO’s chef for brugeroplevelse: Bilen er en del af en hel livsstil, som NIO vil understøtte.

Nogenlunde det samme siger Carl Liu, der designer scootere i Shanghai. For ham er scooteren bare en platform for en række servicer, der bygger på de data, som et væld af sensorer på scooteren indsamler om kørslen. ”Vi er et internetselskab,” siger Liu, og med det mener han, at de skaber servicer oven på det fysiske produkt, og at den værdi, de skaber, bunder ligeså meget i software som i hardware.

Geely, Great Wall og BYD er nogle af de førende kinesiske bilmærker. I dag er det ikke specielt attraktivt at købe en kinesisk bil, men for de kinesiske bilproducenter er overgangen til elbiler en gylden strategisk mulighed til at komme ud globalt. Med statsstøtte i ryggen satser de på at være på omgangshøjde med Vestens bilselskaber, når de elektriske og selvkørende biler bliver det ny normale. 

Vi har også en lille video fra Kina: Verdens største Starbucks ligger i Shanghai, og det er ikke et sted, man går ind for at få en hurtig kop kaffe. Det er en oplevelse med risteri i midten af den enorme café og alverdens kaffesorter og bryggemetoder at vælge mellem. Starbucks klarer sig rigtig godt i Kina – de åbner en ny café der hver 15. time.

Fra Innovation Centre Denmark i Tel Aviv har vi en klumme, der fortæller om, hvorfor de israelske tech-trans-enheder er blandt verdens bedste til at kommercialisere banebrydende forskning og ny teknologi fra universiteterne. 

For universiteterne er det også en vigtig kilde til indtægter. Det tekniske universitet Technion, der er Israels pendant til DTU, tjener lige så meget på kommercialisering af forskning som MIT i Boston! 

God læselyst!

Peter Hesseldahl,

redaktør

 

Forrige artikel Riget i Midten rykker på digitalisering Riget i Midten rykker på digitalisering Næste artikel Robotter i virkelighedens jyske fabrik :: Smartphones redder liv i Kenya :: Shenzhens myldrende markedsplads for elektronik Robotter i virkelighedens jyske fabrik :: Smartphones redder liv i Kenya :: Shenzhens myldrende markedsplads for elektronik
Vi bruger afsindigt meget plastik

Vi bruger afsindigt meget plastik

Pludselig hader vi plastik. På få år er der kommet langt større bevidsthed om, at vores plastikaffald havner i maven på fisk og fugle eller i gigantiske plastik-øer i verdenshavene. Alligevel vokser forbruget støt. Det arbejder politikere, erhvervsfolk og civilsamfundet på at ændre.

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Vi er ved at drukne i plastik, men lovgivningen og nye måder at bruge emballage på er så småt på vej.
I Silicon Valley holder Mozilla-fonden den etiske fane højt.

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Dansk Affaldsminimering sorterer, renser og tørrer plastik fra danske husholdninger på deres anlæg i Langå uden for Randers. Virksomheden giver plastikken nyt liv ved at smelte den om, så den kan sælges videre til producenter.

Nu ruller den cirkulære økonomi

Nu ruller den cirkulære økonomi

Ny lovgivning fra både Folketinget og EU presser på for mere fokus på reparationer og genanvendelse af materialer. Produkter og forretningsmodeller, der bygger på de samme principper, vælter frem. Den cirkulære økonomi er en ide, hvis tid er kommet.

Brød bliver til øl bliver til brød

Brød bliver til øl bliver til brød

Det økologiske bageri Jalm&B har sammen med Carlsbergs bryggeri Jacobsen indgået en industriel symbiose, hvor de aftager hinandens restprodukter til at bage brød og brygge øl.

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.