Lær kinesisk – start her: Xiaomi, Nio, Geely, Changan, BYD

Kinas svar på Tesla er ikke en bil, og Kinas hotteste brand er en blanding af Apple og IKEA. Den nye generation af kineske virksomheder fokuserer ikke på enkelte produkter, men på at understøtte hele kundens livsstil.

Peter Hesseldahl

Vi fortsætter linjen fra i mandags med mere om Kina. Det er et stort land og et stort emne.

Xiaomi, du kan nok ligeså godt lære navnet. Det er et kæmpe brand i Kina, en blanding af Apple og IKEA, og nok det førende eksempel på, hvordan en ny generation af kinesiske firmaer på ingen tid banker en enorm forretning op ved konsekvent og radikalt at udnytte digitalisering til at inddrage kunderne og til binde alverdens produkter sammen.

Et andet særdeles cool brand er bilfabrikanten NIO, som har hundredetusinder af fans, selv om de til dato kun har solgt seks biler – ganske vist til 1,5 million dollars stykket. NIO laver luksus elbiler, der skal konkurrere med Tesla, men til den halve pris. Men egentlig handler det slet ikke om bilen, siger NIO’s chef for brugeroplevelse: Bilen er en del af en hel livsstil, som NIO vil understøtte.

Nogenlunde det samme siger Carl Liu, der designer scootere i Shanghai. For ham er scooteren bare en platform for en række servicer, der bygger på de data, som et væld af sensorer på scooteren indsamler om kørslen. ”Vi er et internetselskab,” siger Liu, og med det mener han, at de skaber servicer oven på det fysiske produkt, og at den værdi, de skaber, bunder ligeså meget i software som i hardware.

Geely, Great Wall og BYD er nogle af de førende kinesiske bilmærker. I dag er det ikke specielt attraktivt at købe en kinesisk bil, men for de kinesiske bilproducenter er overgangen til elbiler en gylden strategisk mulighed til at komme ud globalt. Med statsstøtte i ryggen satser de på at være på omgangshøjde med Vestens bilselskaber, når de elektriske og selvkørende biler bliver det ny normale. 

Vi har også en lille video fra Kina: Verdens største Starbucks ligger i Shanghai, og det er ikke et sted, man går ind for at få en hurtig kop kaffe. Det er en oplevelse med risteri i midten af den enorme café og alverdens kaffesorter og bryggemetoder at vælge mellem. Starbucks klarer sig rigtig godt i Kina – de åbner en ny café der hver 15. time.

Fra Innovation Centre Denmark i Tel Aviv har vi en klumme, der fortæller om, hvorfor de israelske tech-trans-enheder er blandt verdens bedste til at kommercialisere banebrydende forskning og ny teknologi fra universiteterne. 

For universiteterne er det også en vigtig kilde til indtægter. Det tekniske universitet Technion, der er Israels pendant til DTU, tjener lige så meget på kommercialisering af forskning som MIT i Boston! 

God læselyst!

Peter Hesseldahl,

redaktør

 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu