Lean & green-bølgen er global

Verden over har stadig flere myndigheder, universiteter, NGO’er og konsulenthuse kastet sig over at konceptualisere lean & green som konkurrencemodel for virksomheder og regioner.

Et eksempel er samarbejdet mellem den britiske lean-ekspert Peter Hines og den amerikanske bæredygtighedsguru Hunter Lovins om bogen ”Creating a Lean and Green Business System”. Særligt USA har tidligt udforsket mulighederne for at løfte amerikanske produktionsvirksomheders konkurrencedygtighed med lean & green-principper. Eksempelvis har det amerikanske miljøministerium, EPA, under programmet ”Lean and Environment”, i mange år arbejdet på at udvikle og udbrede værktøjer og teknikker, der kan hjælpe virksomhederne til at indarbejde miljømål og -perspektiver i deres arbejde med lean. Og i staten Washington har det såkaldte økologiministerium forpligtet sig selv til at bruge lean ”til at forbedre vores økonomi og miljø” i samarbejde med det lokale erhvervsliv.

Se Mandag Morgens videografik om Lean & Green

I nabolandet Canada er det lykkedes Brett Wills, en tidligere fabrikschef hos den canadiske transformerproducent Powersmiths, at etablere sig som lean & green-guru over for en stadig mere trængt nordamerikansk og canadisk industri. Brett Wills er chefarkitekten bag Powersmiths’ successtrategi om, at sikre, at ”kunderne aldrig betaler for spild, som kunne være undgået”. Den strategi har han siden forfinet og konceptualiseret, bl.a. med værktøjet ”green valuestream mapping”. Han ernærer sig i dag som konsulent inden for lean & green med sit selskab Green Enterprise Movement, som i stigende grad også finder kunder uden for Nordamerika.

Også i Europa er lean og green-bølgen ved at slå igennem. I Storbritannien er konsulenthuset S A Partners, med Peter Hines i spidsen, ved at etablere det som forretningsområde over for kunder i såvel Europa, som Asien og USA. Og særligt i Tyskland, dukker flere og flere initiativer op, som udforsker mulighederne for at gøre den store, tyske industrimaskine mere effektiv og grøn. Eksempelvis afholdes til november et såkaldt Lean and Green Summit i Sydtyskland, hvor der uddeles Lean & Green Efficiency-priser til de mest ressourceeffektive og grønne virksomheder i den tyske bilindustri og maskinbyggerbranche. Bag konferencen og prisen står en række tyske fagblade og konsulenthuse, heriblandt selskabet Growtth Consulting, der har gjort udforskning af lean & green-konceptet til en bærende del af sit forretningskoncept. Det er endda indbygget i navnet: Growtth er en forkortelse af Get Rid Of Waste Through Team Harmony.

Et andet interessant tiltag i Tyskland er Brunswicks Universitets såkaldte green learning factory. Her forskes i metoder, værktøjer og teknologier inden for energiøkonomi og ressourceeffektivitet, og en af ”fabrikkens” hovedmissioner er at skabe bevidsthed blandt fremtidige medarbejdere i tysk industri omkring deres egen magt som ”motorer” for grøn vækst.

”For flere og flere virksomheder er økologisk effektivitet en åbenlys forudsætning for økonomisk effektivitet,” erklærer en af initiativtagerne til ”fabrikken”, professor, dr.ing. Christoph Herrmann.

Forrige artikel Danmarks store vækst-chance er slank og grøn Næste artikel Hvad betyder det tøvende opsving for Helle Thorning?
Nu ruller den cirkulære økonomi

Nu ruller den cirkulære økonomi

Ny lovgivning fra både Folketinget og EU presser på for mere fokus på reparationer og genanvendelse af materialer. Produkter og forretningsmodeller, der bygger på de samme principper, vælter frem. Den cirkulære økonomi er en ide, hvis tid er kommet.

Brød bliver til øl bliver til brød

Brød bliver til øl bliver til brød

Det økologiske bageri Jalm&B har sammen med Carlsbergs bryggeri Jacobsen indgået en industriel symbiose, hvor de aftager hinandens restprodukter til at bage brød og brygge øl.

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.