Microsoft ind i mobilkampen

Microsoft følger Apple og Google og lancerer nu sin egen smartphone. Fokus vil være på sociale netværk og målgruppen er unge. Markedet for smartphones ventes at overstige markedet for pc’er i 2012 ifølge tal fra analysehuset Gartner og 2010 kan blive et afgørende år. Smartphones udgør frontlinjen i techgiganternes kamp, fordi de håndholdte produkter bliver forbrugernes primær adgangspunkt til den digitale verden i de kommende år.

Efter at have stået på sidelinjen de seneste tre år, mens ærkerivalen Apple har taget den ene sejrsrunde efter den anden med den tiljublede iPhone, er Microsoft klar til at træde ind på banen og præsentere sin første mobiltelefon.

Som altid ved denne slags lanceringer er begivenheden omgærdet af stort hemmelighedskræmmeri – og ledsaget af en syndflod af rygter. Skal man tro de mest vedholdende vil topchef Steve Ballmer i dag præsentere  to nye mobiltelefoner ved navn Turtle og Pure, produceret i firmaets navn i samarbejde med japanske Sharp.

Microsoft er ikke den eneste it-gigant, der har taget kampen op med Apple. I januar meldte Google sig med mobilen Nexus One.

Det er ikke uden grund, at tre af verdens største it-virksomheder har bevæget sig ind på mobilmarkedet, der hidtil har været domineret af virksomheder som Nokia, Samsung og Motorola. Ifølge analysehuset Gartners estimater vil salget af smartphones i 2012 overgå salget af traditionelle computere. Se figur 1. Betegnelsen smartphone dækker over avancerede mobiler, der kan benyttes til langt mere end bare et telefonopkald. De er reelt små håndholdte computere med adgang til funktioner som mail, trådløst internet, GPS foruden afspilning af lyd og video. Det gælder både iPhone, Nexus One – og formentligt også Turtle og Pure.

Smartphone-revolution

Figur 1 | Forstør

Ventet salg af smartphones og pc’er, antal enheder om året, mio.

Salget af avancerede mobiler vil i 2012 overgå salget af pc’er, spår analysehuset Gartner.

Kilde: Gartner.

“Salget af smartphones styrer mod en milliard enheder årligt. Alle vil have en bid af den gyldne kage,” siger Jim McGregor fra analysehuset  In-Stat. Her venter man, at 2010 bliver afgørende for, hvem der vinder slaget om markedet.

Det er ikke i første række selve mobiltelefonerne, der skal tjenes penge på, vurderer analytikerne. Dertil er priskonkurrencen for hård, og omkostningerne ved produktionen endnu for høje. Men hvorforspringer tech-giganterne så ud som smartphone-fabrikanter?

Svaret er først og fremmest, at smartphones i hastigt tempo er ved at udvikle sig til den vigtigste digitale platform for moderne menneskers interaktion med hinanden. Det bliver i stigende grad her, man holder forbindelse til kolleger og venner, planlægger dagligdagen og skimmer nyhederne – det er ikke teknologien, man skal lave profit på. Den er først og fremmest hovedfærdselsåren ind på fremtidens forbrugermarked.

Microsofts lancering er endnu et skridt i retning af den konvergens mellem forskellige platforme, som Apple forstod før de fleste andre og hidtil har draget de mest radikale konsekvenser af. Skal man fastholde sin position, er det nødvendigt at overskride gamle  grænser mellem software og hardware, computere og mobiltelefoner.

iPhone’s succes er i høj grad baseret på de mange muligheder for at bruge mobilen sammen med andre produkter fra Apple, f.eks. som fjernbetjening til den Apple-computer, der med mediecenter-software leveret af Apple viser film på fladskærmen, købt via Apples netbutik. Her kan man i øvrigt også downloade den seneste musik til sin iPhone, der samtidig fungerer som bærbar musikafspiller, og tage den med i bilen, hvor den kan kobles til højtalerne og fungere som køretøjets lydsystem. Og så begynder der pludselig at være forretningsmæssig fornuft i at producere smartphones.

Apple og Google har begge bevist, at vejen til sejr er brolagt med mobiltelefoner. Microsofts markedsandel for softwareplatforme på mobilmarkedet er under stærkt pres. I USA er den dykket fra 19 pct. i efteråret til 15 pct. i dag, mens Google er gået frem fra 3,8 pct. til 9 pct.  Apple sidder på godt 25 pct.

Microsofts mobiltelefoner forventes primært at henvende sig til et ungt publikum, have stort fokus på sociale netværk og være stærkt knyttet til Microsofts egne løsninger såsom netbutikken Zune. De vil ifølge rygterne være i handlen i USA allerede fra næste måned.

  • Kilder: Wall Street Journal, The Guardian, Gartner, In-Stat
     

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu