Når tale er guld: Amazons digitale butler tilter detailhandlen  

Snart taler vi til internettet via digitale assistenter, som rykker ind i vores hjem, biler og butikker. Såkaldt stemmestyret computing vil få store konsekvenser for detailbranchen. Amazon fører an, og allerede om tre år vil 30 pct. af al webbrowsing ske helt uden brug af skærm, spår analysefirmaet Gartner.

Måske hører du til den generation, som stadig husker Daells Varehus? Eller Dalle Valle, som det populære stormagasin i Nørregade i København også blev kaldt. Det var en institution i handelslivet frem til dets lukning i 1999 – ikke mindst på grund af det nyskabende postordresalg, som blev introduceret i 1911 efter amerikansk forbillede. Det gjorde det pludselig muligt for danskere i selv den yderste flække at få varer leveret lige til døren fra brødrene Daell. Befolkningen fik dermed helt nye indkøbsmuligheder, og vores vaner ændrede sig for altid.

Her godt 100 år efter er vor tids førende postordregigant, amerikanske Amazon, på ny ved at revolutionere måden, vi alle shopper på. Denne gang ved hjælp af såkaldt stemmestyret computing, som gør det muligt at tale direkte til internettet via Amazons egne små digitale højttalere frem for at browse på mobilen eller klikke på en skærm. Det kræver kun en simpel talt besked til Amazons virtuelle assistent, Alexa, når man vil købe eller bestille tøj, mad, billetter og rejser samt udnytte et hav af andre funktioner.

Og hvor postordrekatalogerne fra Daells nok var en trussel mod den lokale handelsstand, så er forventningerne til stemmestyret shopping, at det kan ramme hele den globale detailhandel og forrykke styrkeforholdet mellem alverdens største mærkevarer.

Login