Nordiske unge er storforbrugere af smartphones

Brugen af sociale medier og streaming af film og nyheder foregår i større grad gennem en mobilskærm end før, og særligt unge i Norden er storforbrugere af smartphones, viser ny kortlægning.

For ti år siden var Norden førende inden for produktionen af mobiltelefoner. Den finske virksomhed Nokia stod for over 50 pct. af verdens samlede markedsandel i 2007. I 2013 var virksomhedens samlede markedsandel faldet til 3 pct.

Nokias klassiker – 3310’eren – blev i disse år i stor stil udskiftet med en smartere version, ofte med et æble på bagsiden. Apples første iPhone satte nye standarder for intelligente telefoner, både i forhold til ydelse, funktionalitet og brugervenlighed, og for Nokias vedkommende er resten historie.

I dag er finner, svenskere, nordmænd og danskere så i stedet blevet globalt førende, når det kommer til selve brugen af smartphones.

Samme mobilvaner på tværs af lande

En ny undersøgelse, ‘Deloitte Global Mobile Consumer Survey 2017: The Nordic Cut’, udarbejdet af konsulentvirksomheden Deloitte og udgivet i november 2017, stiller for første gang skarpt på brugen af smartphones i Norden. I undersøgelsen er 5.000 personer blevet spurgt ind til deres mobilvaner og adfærd på internettet, heraf 1.100 danskere.

Undersøgelsen viser, at 90 pct. af borgerne i Finland, Sverige, Norge og Danmark mellem 18 og 75 år i 2017 var udstyret med en smartphone med adgang til internettet. 96 pct. af dem brugte deres smartphone minimum en gang om dagen.

På verdensplan har 80 pct. af verdens befolkning en smartphone med adgang til internettet, mens mængden af gammeldags mobiltelefoner er støt faldende.

Undersøgelsen viser samlet set, at folk i Norden er forholdsvis ens, når det kommer til måden at bruge smartphones. Langt de fleste benytter nemlig deres smartphone til at følge med på sociale medier, læse nyheder og se underholdning i form af billeder og streaming.

Kilde: ‘Deloitte Global Mobile Consumer Survey 2017: The Nordic Cut’, Deloitte, 2017.

Smartphones udgør snart 100 pct.

I 2016 var 99,6 pct. af alle mobiltelefoner i verden en smartphone, hvoraf Samsung havde en markedsandel på 20,7 pct. og Apple 17,9 pct.

Ifølge Deloitte har antallet af smartphone-brugere været stigende, siden man første gang begyndte at undersøge brugernes adfærd og vaner på verdensplan i 2011.

Det skyldes – ikke overraskende – ifølge konsulentvirksomheden, at smartphones i højere grad konstant udvikles til at kunne vise videoer, film og billeder i bedre kvalitet, og at skærmene generelt er blevet både større og mere effektive.

Dernæst er virksomheder, der producerer video- og billedmateriale til blandt andet sociale medier, i højere grad begyndt at producere i formater, der egner sig til størrelsen på en smartphone-skærm, samtidig med at det mobile internet bliver bedre og hurtigere.

Kilde: ‘Deloitte Global Mobile Consumer Survey 2017: The Nordic Cut’, Deloitte, 2017.

Unge streamer mest

Særligt de unge bruger smartphone til videoer, film og billeder. 81 pct. af unge mellem 18 og 24 år ser opslag med korte videoindslag på deres smartphone mindst en gang om ugen.

Til sammenligning ser 22 pct. af de 55-64-årige og blot 12 pct. i aldersgruppen 65 og 75 år opslag med korte videoindslag mindst en gang om ugen.

Undersøgelsen viser også, at 39 pct. af unge mellem 18 og 24 år streamer film og/eller tv-serier på deres smartphone mindst en gang om ugen. Til sammenligning bruger 18 pct. af de 35-44-årige og blot 4 pct. i aldersgruppen 45 til 75 år deres smartphone til streaming- og filmtjenester minimum en gang om ugen.

Dog er de ældre ikke hægtet helt af. Ifølge undersøgelsen har 79 pct. af de nordiske borgere mellem 65 og 75 år adgang til en smartphone. 61 pct. af de ældre smartphone-ejere bruger den hver dag til at ringe med, mens 25 pct. bruger deres smartphone til sociale medier på daglig basis.

Kilde: ‘Deloitte Global Mobile Consumer Survey 2017: The Nordic Cut’, Deloitte, 2017.

Danskerne bruger færre sociale medier

I gennemsnit er 10 pct. af borgerne i Norden på Facebook minimum en gang i timen via deres smartphone, og for danskere er tallet 13 pct. Til gengæld bruger nordmændene i større grad flere forskellige sociale medier end andre i Norden.

I alt tjekker 66 pct. af norske smartphone-forbrugere Facebook minimum en gang om dagen, mens Snapchat dagligt tjekkes af 44 pct. af brugerne og Instagram 34 pct.

Til sammenligning er det 54 pct. af danskerne, der tjekker Facebook dagligt, mens 21 pct. er på Instagram på daglig basis og 19 pct. på Snapchat minimum en gang dagligt.

Udviklingen bekræftes af undersøgelsen ’Brug af sociale medier i 2017’, som er udarbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen. Mens 28 pct. af danskerne, der er på de sociale medier, i 2016 kun besøgte ét socialt medie om ugen, steg den andel til 37 pct. i 2017.

Ifølge Slots- og Kulturstyrelsens rapport kan det betyde, at der blandt danskerne er ved at være en tendens til, at man benytter sig af færre sociale medier. Samtidig er andelen af danske sociale brugere, der benytter mere end tre sociale medier, faldet fra 17 pct. i 2016 til 11 pct. i 2017.

Et forstyrrende element ...

Generelt har folk i Norden deres smartphone inden for rækkevidde, fra de står op, til de går i seng. 58 pct. svarer således i Deloittes kortlægning, at de tjekker eller bruger deres smartphone inden for fem minutter, efter de vågner, mens 47 pct. tjekker telefonen, lige inden de går i seng.

Men når smartphonen findes frem ved bordet under middagsselskabet eller midt under en samtale, er det et forstyrrende element, som særlig de unge godt er klar over.

I undersøgelsen svarer 52 pct. af de unge mellem 18 og 24 år, at de selv bruger deres smartphone for meget. Til sammenligning mener blot 31 pct. af deres forældre mellem 45 og 54 år, at de er så afhængige af deres smartphone, at det er til gene for andre.

Til gengæld giver forældrene deres børn ret i, at børnenes forbrug er lige stort nok. Således mener 42 pct. af forældrene, at deres børn bruger mobiltelefonen for meget. Omvendt mener kun 21 pct. af de unge, at deres forældre bruger smartphonen for meget.

... men ikke juleaften

Og skal man tro TDC Group, der har 2,6 mio. mobilkunder i Danmark, så har danskerne en vis pli, når familien er samlet omkring spisebordet. Ifølge målinger fra juleaften 2017 kunne man spore et væsentligt fald i danskernes mobilforbrug den 24. december i tidsrummet 17-22, ligesom mængden af dataforbrug på Facebook og Instagram ligeledes faldt i samme tidsrum.

Forrige artikel Googlesøgninger som kunst Googlesøgninger som kunst Næste artikel Nye toner fra GN Hearing giver produktionsjob i Præstø Nye toner fra GN Hearing giver produktionsjob i Præstø