Nordiske unge er storforbrugere af smartphones

Brugen af sociale medier og streaming af film og nyheder foregår i større grad gennem en mobilskærm end før, og særligt unge i Norden er storforbrugere af smartphones, viser ny kortlægning.

For ti år siden var Norden førende inden for produktionen af mobiltelefoner. Den finske virksomhed Nokia stod for over 50 pct. af verdens samlede markedsandel i 2007. I 2013 var virksomhedens samlede markedsandel faldet til 3 pct.

Nokias klassiker – 3310’eren – blev i disse år i stor stil udskiftet med en smartere version, ofte med et æble på bagsiden. Apples første iPhone satte nye standarder for intelligente telefoner, både i forhold til ydelse, funktionalitet og brugervenlighed, og for Nokias vedkommende er resten historie.

I dag er finner, svenskere, nordmænd og danskere så i stedet blevet globalt førende, når det kommer til selve brugen af smartphones.

Samme mobilvaner på tværs af lande

En ny undersøgelse, ‘Deloitte Global Mobile Consumer Survey 2017: The Nordic Cut’, udarbejdet af konsulentvirksomheden Deloitte og udgivet i november 2017, stiller for første gang skarpt på brugen af smartphones i Norden. I undersøgelsen er 5.000 personer blevet spurgt ind til deres mobilvaner og adfærd på internettet, heraf 1.100 danskere.

Undersøgelsen viser, at 90 pct. af borgerne i Finland, Sverige, Norge og Danmark mellem 18 og 75 år i 2017 var udstyret med en smartphone med adgang til internettet. 96 pct. af dem brugte deres smartphone minimum en gang om dagen.

På verdensplan har 80 pct. af verdens befolkning en smartphone med adgang til internettet, mens mængden af gammeldags mobiltelefoner er støt faldende.

Undersøgelsen viser samlet set, at folk i Norden er forholdsvis ens, når det kommer til måden at bruge smartphones. Langt de fleste benytter nemlig deres smartphone til at følge med på sociale medier, læse nyheder og se underholdning i form af billeder og streaming.

Kilde: ‘Deloitte Global Mobile Consumer Survey 2017: The Nordic Cut’, Deloitte, 2017.

Smartphones udgør snart 100 pct.

I 2016 var 99,6 pct. af alle mobiltelefoner i verden en smartphone, hvoraf Samsung havde en markedsandel på 20,7 pct. og Apple 17,9 pct.

Ifølge Deloitte har antallet af smartphone-brugere været stigende, siden man første gang begyndte at undersøge brugernes adfærd og vaner på verdensplan i 2011.

Det skyldes – ikke overraskende – ifølge konsulentvirksomheden, at smartphones i højere grad konstant udvikles til at kunne vise videoer, film og billeder i bedre kvalitet, og at skærmene generelt er blevet både større og mere effektive.

Dernæst er virksomheder, der producerer video- og billedmateriale til blandt andet sociale medier, i højere grad begyndt at producere i formater, der egner sig til størrelsen på en smartphone-skærm, samtidig med at det mobile internet bliver bedre og hurtigere.

Kilde: ‘Deloitte Global Mobile Consumer Survey 2017: The Nordic Cut’, Deloitte, 2017.

Unge streamer mest

Særligt de unge bruger smartphone til videoer, film og billeder. 81 pct. af unge mellem 18 og 24 år ser opslag med korte videoindslag på deres smartphone mindst en gang om ugen.

Til sammenligning ser 22 pct. af de 55-64-årige og blot 12 pct. i aldersgruppen 65 og 75 år opslag med korte videoindslag mindst en gang om ugen.

Undersøgelsen viser også, at 39 pct. af unge mellem 18 og 24 år streamer film og/eller tv-serier på deres smartphone mindst en gang om ugen. Til sammenligning bruger 18 pct. af de 35-44-årige og blot 4 pct. i aldersgruppen 45 til 75 år deres smartphone til streaming- og filmtjenester minimum en gang om ugen.

Dog er de ældre ikke hægtet helt af. Ifølge undersøgelsen har 79 pct. af de nordiske borgere mellem 65 og 75 år adgang til en smartphone. 61 pct. af de ældre smartphone-ejere bruger den hver dag til at ringe med, mens 25 pct. bruger deres smartphone til sociale medier på daglig basis.

Kilde: ‘Deloitte Global Mobile Consumer Survey 2017: The Nordic Cut’, Deloitte, 2017.

Danskerne bruger færre sociale medier

I gennemsnit er 10 pct. af borgerne i Norden på Facebook minimum en gang i timen via deres smartphone, og for danskere er tallet 13 pct. Til gengæld bruger nordmændene i større grad flere forskellige sociale medier end andre i Norden.

I alt tjekker 66 pct. af norske smartphone-forbrugere Facebook minimum en gang om dagen, mens Snapchat dagligt tjekkes af 44 pct. af brugerne og Instagram 34 pct.

Til sammenligning er det 54 pct. af danskerne, der tjekker Facebook dagligt, mens 21 pct. er på Instagram på daglig basis og 19 pct. på Snapchat minimum en gang dagligt.

Udviklingen bekræftes af undersøgelsen ’Brug af sociale medier i 2017’, som er udarbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen. Mens 28 pct. af danskerne, der er på de sociale medier, i 2016 kun besøgte ét socialt medie om ugen, steg den andel til 37 pct. i 2017.

Ifølge Slots- og Kulturstyrelsens rapport kan det betyde, at der blandt danskerne er ved at være en tendens til, at man benytter sig af færre sociale medier. Samtidig er andelen af danske sociale brugere, der benytter mere end tre sociale medier, faldet fra 17 pct. i 2016 til 11 pct. i 2017.

Et forstyrrende element ...

Generelt har folk i Norden deres smartphone inden for rækkevidde, fra de står op, til de går i seng. 58 pct. svarer således i Deloittes kortlægning, at de tjekker eller bruger deres smartphone inden for fem minutter, efter de vågner, mens 47 pct. tjekker telefonen, lige inden de går i seng.

Men når smartphonen findes frem ved bordet under middagsselskabet eller midt under en samtale, er det et forstyrrende element, som særlig de unge godt er klar over.

I undersøgelsen svarer 52 pct. af de unge mellem 18 og 24 år, at de selv bruger deres smartphone for meget. Til sammenligning mener blot 31 pct. af deres forældre mellem 45 og 54 år, at de er så afhængige af deres smartphone, at det er til gene for andre.

Til gengæld giver forældrene deres børn ret i, at børnenes forbrug er lige stort nok. Således mener 42 pct. af forældrene, at deres børn bruger mobiltelefonen for meget. Omvendt mener kun 21 pct. af de unge, at deres forældre bruger smartphonen for meget.

... men ikke juleaften

Og skal man tro TDC Group, der har 2,6 mio. mobilkunder i Danmark, så har danskerne en vis pli, når familien er samlet omkring spisebordet. Ifølge målinger fra juleaften 2017 kunne man spore et væsentligt fald i danskernes mobilforbrug den 24. december i tidsrummet 17-22, ligesom mængden af dataforbrug på Facebook og Instagram ligeledes faldt i samme tidsrum.

Forrige artikel Googlesøgninger som kunst Googlesøgninger som kunst Næste artikel Nye toner fra GN Hearing giver produktionsjob i Præstø Nye toner fra GN Hearing giver produktionsjob i Præstø
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.