Ny global arbejdsdeling giver produktionsjob i Præstø :: The Factory of Things :: Tag fladskærmen med under armen

Automatisering og stigende lønninger i Fjernøsten gør det rentabelt at producere højteknologiske høreapparater på Sydsjælland. Adidas vil producere kundetilpassede sko på speedfactories. Og så er verdens største elektronikmesse, CES, i Las Vegas i gang.  

Velkommen til MM Nexts nyhedsbrev!

I nogle årtier har logikken i mange fremstillingsvirksomheder været, at man skulle outsource industriproduktion til billiglande, først og fremmest Kina. Men lønningerne i Kina er næsten tredoblet de seneste ti år, og den stigende automatisering betyder, at lønnen efterhånden betyder mindre for de samlede omkostninger.

Samtidig bliver hurtig og præcis tilpasning til den enkelte kundes ønsker og behov et stadigt vigtigere konkurrenceparameter. Forbrugerne vil være med til at designe produkter, der passer til netop dem, og de ønsker slet ikke at vente seks uger eller mere på, at produktet bliver fragtet med containerskib fra Fjernøsten.

Konsekvensen bliver, at megen produktion rykkes tættere på markedet og slutbrugeren. Og dermed at danske virksomheder får mulighed for at konkurrere ved at levere produkter, som i høj grad inddrager brugerne i udformningen.

Danske GN Hearing er et eksempel på den udvikling. Høreapparatproducentens nye højteknologiske produktionsanlæg i Præstø er mere præget af robotter end af mennesker.

”For ti år siden havde vi nok ikke gættet på, at vi ville udvide i Danmark,” siger adm. direktør Anders Hedegaard om det, der for blot få år siden var utænkeligt, og slår fast: ”Den teknologiske udvikling har gjort det muligt at være konkurrencedygtig med danske produktion”.

Et af de førende eksempler på ’reshoring’-tendensen er tyske Adidas Speedfactory-koncept. Planen er, at små, lokale fabrikker skal producere løbesko, som er udformet efter målinger af den enkelte kundes fødder, og derefter printet ud på stedet og leveret på få dage.

MM Next har interviewet den tyske professor Detlef Zühlke, en af de førende udvikler af industri 4.0-løsninger, hvor alle elementer af fremstillingen udveksler data og derfor løbende kan koordinere og optimere produktionen. Zühlke kalder det for the Factory of Things.

Lige nu er verdens førende udviklere af forbrugerelektronik samlet til den årlige CES i Las Vegas. Det gigantiske Consumer Electronics Show, hvor alle de nye gadgets bliver vist frem, samler mere end 3.900 udstillere, og arrangørerne forventer flere end 170.000 besøgende i de 4 dage, showet varer.

På CES præsenterer koreanske LG bl.a. en 65 tommer skærm i fuld 4K-opløsning, der kan rulles sammen som en plakatrulle.

Som man kan høre i BBC’s videoklip, er skærmen endnu ikke til salg, der er ingen antydning af et eventuelt prisleje, og i sin nuværende udgave rulles skærmen ned i en stor klodset kasse.

Men den virker, og der er næppe nogen tvivl om, at vi snart får displays, der kan foldes hen over bøjede flader, f.eks. som armbånd eller buede displays i bilers instrumentbræt.

Man kan også forestille sig, at lamper erstattes med lysende videoflader på vægge og i loftet, eller køretøjer, hvor hele ydersiden er ét stort videodisplay.

God fornøjelse med læsningen.

Peter Hesseldahl, redaktør

 

Forrige artikel Smartphonen – en trofast følgesvend :: Google-kunst fortolker verden :: Fintech på brasiliansk Smartphonen – en trofast følgesvend :: Google-kunst fortolker verden :: Fintech på brasiliansk Næste artikel Vestager om tech-giganterne :: IR 4.0-diskussionen fortsætter i Davos :: Gyldne tider for grønne virksomheder i Sydkorea Vestager om tech-giganterne :: IR 4.0-diskussionen fortsætter i Davos :: Gyldne tider for grønne virksomheder i Sydkorea