De nye økonomier erobrer Fortune Global 500

Lave innovationsomkostninger er en af forklaringerne på, at de nye økonomier – med Kina som det store lokomotiv efterfulgt af lande i Sydamerika og Afrika – i disse år kan tælle en voksende andel af verdens 500 største virksomheder. De nye økonomiers fortsatte vækst på hjemmemarkederne, deres stigende uddannelsesniveau og den kraftige urbanisering, som gør arbejdskraften mere tilgængelig og attraktiv, er andre af de faktorer, som ifølge en nye rapport fra konsulenthuset McKinsey stimulerer den nye sammensætning af Fortune Global 500. De store virksomheder fra de nye økonomier vokser simpelthen hurtigere end deres vestlige pendanter.

Beregningerne i rapporten ”Urban world: The shifting global business landscape” er lavet på baggrund af McKinseys database MGI CompanyScope, der måler virksomheders tilknytning på, hvor de har deres operationelle hovedkvarter.

[graph title="De nye økonomier stormer frem" caption=" " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/fcf27-next_emil_de-nye-okonomier-stormer-frem.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/8284a-next_emil_de-nye-okonomier-stormer-frem.png" text="De etablerede økonomiers lange herredømme på Fortune Global 500 lakker mod enden. I 2025 vil de næsten være indhentet af de nye økonomier, ført an af Kina."]Note: 1 Nordamerika, Australien, Vesteuropa, Japan og Korea., Note: 2 Afrika, Østeuropa, Centralasien, Syd– og Sydøstasien, Syd–og Mellemamerika og Mellemøsten. , Note: 3 Kina, Hongkong, Macau og Taiwan., Kilde: McKinsey Global Institute, 2013. [/graph]

Og der er meget på spil, når firmaer med hovedkvarterer i Shanghai og Mumbai overgår deres konkurrenter fra London, Paris og New York på vækst og omsætning. Placeringen af de globale virksomhedsgiganter er bl.a. en afgørende faktor for innovationskraften i det pågældende område: ”Store virksomheder betyder noget – ikke kun på grund af deres evne til at skabe job og generere højere indkomster. De er også drivkræfter for højere produktivitet, innovation, fastlæggelse af standarder og udbredelsen af kompetencer og teknologi,” påpeger McKinsey-rapporten.

Det er dermed essentielt for byer, lande og regioner at være base for store virksomheder, da de er motorer for de faktorer, der kan drive områderne frem i den globale konkurrence.

McKinsey påpeger således, at mens de nye økonomier kan være på vej ind i en positiv innovationsspiral, hvor opblomstringen af nye virksomhedskæmper er med til at fremme og fastholde innovation i årene fremover, er udviklingen tilsvarende alarmerende for de etablerede økonomier med Nordamerika og de vesteuropæiske lande i spidsen. Mens næsten halvdelen af verdens top-500-virksomheder – 45 pct. – skal findes i de nye økonomier i 2025, vil de etablerede økonomiers andel af verdens mest omsætningstunge virksomheder i samme periode falde med cirka 35 pct., lyder prognosen.

Udviklingen skal ses i lyset af, at de nye økonomiers andel af Fortune Global 500 kun var omkring 5 pct. i 2000 og omkring 17 pct. i 2010. Virksomhederne i de nye markeder drager foruden de lave innovationsomkostninger også nytte af adgangen til veluddannet arbejdskraft og en hastig urbanisering. Frem mod 2030 forventes Indien og Kina alene at stå bag over halvdelen af verdens stigning i udbuddet af mennesker med en videregående uddannelse. Og urbaniseringen giver mulighed for enorme stordriftsfordele – for eksempel for forsyningsselskaber, der hurtigt kan udbrede deres rækkevidde i de nye økonomiers metropoler.

Kina er ikke overraskende lokomotivet for den nye udvikling, og næsten en fjerdedel af verdens 500 største virksomheder forventes at have hovedkvarter i riget i midten, når vi runder 2025. Derfor er det essentielt for virksomhedsledere – også i Europa og Nordamerika – at opbygge gode relationer til de kinesiske virksomhedsledere, så de kan sikre deres virksomheder vækst i slipstrømmen af den vækst og produktivitet, de nye globale giganter driver frem.

McKinsey forventer, at skiftet til de nye økonomier vil øge konkurrencen blandt byer, regioner og lande i Vesten om at gøre sig attraktive for de nye globale sværvægtere i øst og syd. Og det bliver en vanskelig positionskamp, forudser rapporten. For de vestlige virksomheder vil stå over for virksomhedskulturer i mange af fremtidens store virksomheder, som er formet af deres uhomogene hjemmemarkeder i f.eks. Kina og Indien. Det betyder, at de er vant til at konkurrere om kunder på vidt forskellige indkomstniveauer og i stand til at spænde over store sociale og infrastrukturelle barrierer. Alt sammen noget, der vil give dem en mere innovativ virksomhedskultur.

Kilde:

“Urban world: The shifting global business landscape”, McKinsey Global Institute, 2013.
 

Forrige artikel Den innovative klasse driver fremtidens samfundsmodel Næste artikel Erhvervslederen Erhvervslederen
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.