De nye økonomier erobrer Fortune Global 500

Lave innovationsomkostninger er en af forklaringerne på, at de nye økonomier – med Kina som det store lokomotiv efterfulgt af lande i Sydamerika og Afrika – i disse år kan tælle en voksende andel af verdens 500 største virksomheder. De nye økonomiers fortsatte vækst på hjemmemarkederne, deres stigende uddannelsesniveau og den kraftige urbanisering, som gør arbejdskraften mere tilgængelig og attraktiv, er andre af de faktorer, som ifølge en nye rapport fra konsulenthuset McKinsey stimulerer den nye sammensætning af Fortune Global 500. De store virksomheder fra de nye økonomier vokser simpelthen hurtigere end deres vestlige pendanter.

Beregningerne i rapporten ”Urban world: The shifting global business landscape” er lavet på baggrund af McKinseys database MGI CompanyScope, der måler virksomheders tilknytning på, hvor de har deres operationelle hovedkvarter.

[graph title="De nye økonomier stormer frem" caption=" " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/fcf27-next_emil_de-nye-okonomier-stormer-frem.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/8284a-next_emil_de-nye-okonomier-stormer-frem.png" text="De etablerede økonomiers lange herredømme på Fortune Global 500 lakker mod enden. I 2025 vil de næsten være indhentet af de nye økonomier, ført an af Kina."]Note: 1 Nordamerika, Australien, Vesteuropa, Japan og Korea., Note: 2 Afrika, Østeuropa, Centralasien, Syd– og Sydøstasien, Syd–og Mellemamerika og Mellemøsten. , Note: 3 Kina, Hongkong, Macau og Taiwan., Kilde: McKinsey Global Institute, 2013. [/graph]

Og der er meget på spil, når firmaer med hovedkvarterer i Shanghai og Mumbai overgår deres konkurrenter fra London, Paris og New York på vækst og omsætning. Placeringen af de globale virksomhedsgiganter er bl.a. en afgørende faktor for innovationskraften i det pågældende område: ”Store virksomheder betyder noget – ikke kun på grund af deres evne til at skabe job og generere højere indkomster. De er også drivkræfter for højere produktivitet, innovation, fastlæggelse af standarder og udbredelsen af kompetencer og teknologi,” påpeger McKinsey-rapporten.

Det er dermed essentielt for byer, lande og regioner at være base for store virksomheder, da de er motorer for de faktorer, der kan drive områderne frem i den globale konkurrence.

McKinsey påpeger således, at mens de nye økonomier kan være på vej ind i en positiv innovationsspiral, hvor opblomstringen af nye virksomhedskæmper er med til at fremme og fastholde innovation i årene fremover, er udviklingen tilsvarende alarmerende for de etablerede økonomier med Nordamerika og de vesteuropæiske lande i spidsen. Mens næsten halvdelen af verdens top-500-virksomheder – 45 pct. – skal findes i de nye økonomier i 2025, vil de etablerede økonomiers andel af verdens mest omsætningstunge virksomheder i samme periode falde med cirka 35 pct., lyder prognosen.

Udviklingen skal ses i lyset af, at de nye økonomiers andel af Fortune Global 500 kun var omkring 5 pct. i 2000 og omkring 17 pct. i 2010. Virksomhederne i de nye markeder drager foruden de lave innovationsomkostninger også nytte af adgangen til veluddannet arbejdskraft og en hastig urbanisering. Frem mod 2030 forventes Indien og Kina alene at stå bag over halvdelen af verdens stigning i udbuddet af mennesker med en videregående uddannelse. Og urbaniseringen giver mulighed for enorme stordriftsfordele – for eksempel for forsyningsselskaber, der hurtigt kan udbrede deres rækkevidde i de nye økonomiers metropoler.

Kina er ikke overraskende lokomotivet for den nye udvikling, og næsten en fjerdedel af verdens 500 største virksomheder forventes at have hovedkvarter i riget i midten, når vi runder 2025. Derfor er det essentielt for virksomhedsledere – også i Europa og Nordamerika – at opbygge gode relationer til de kinesiske virksomhedsledere, så de kan sikre deres virksomheder vækst i slipstrømmen af den vækst og produktivitet, de nye globale giganter driver frem.

McKinsey forventer, at skiftet til de nye økonomier vil øge konkurrencen blandt byer, regioner og lande i Vesten om at gøre sig attraktive for de nye globale sværvægtere i øst og syd. Og det bliver en vanskelig positionskamp, forudser rapporten. For de vestlige virksomheder vil stå over for virksomhedskulturer i mange af fremtidens store virksomheder, som er formet af deres uhomogene hjemmemarkeder i f.eks. Kina og Indien. Det betyder, at de er vant til at konkurrere om kunder på vidt forskellige indkomstniveauer og i stand til at spænde over store sociale og infrastrukturelle barrierer. Alt sammen noget, der vil give dem en mere innovativ virksomhedskultur.

Kilde:

“Urban world: The shifting global business landscape”, McKinsey Global Institute, 2013.
 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu