Nye virksomheder vokser ud af onlinefællesskaber

Byg din egen løbesko. Brugerdrevet innovation har optaget erhvervsledere verden over det seneste tiår. Med internettet, og ikke mindst fremkomsten af de sociale medier, er det ikke længere nok, at kunderne kommer ind i butikken, de skal også med ind i værkstedet. Her kan de hjælpe virksomhedernes udviklere med at gøre varerne endnu bedre.

Kunder bliver brugere, der evaluerer produkter og serviceydelser, som så bliver tilpasset eller videreudviklet efter konkrete behov og ønsker. Alle vinder. Derfor satser flere og flere virksomheder også på online brugerfællesskaber, som skal rive de vandtætte skotter mellem virksomhed og kunde ned.

Indtil nu har virksomhederne mest været optagede af brugerfællesskaberne som fora, hvor de henter nye gratis ideer og kan holde øret på vandrørene og høre, hvad der rører sig i deres marked. Brugerfællesskaberne er først og fremmest tænkt som en platform, hvor interesserede brugere skal fortælle virksomhederne, hvad der er galt med et produkt, og hvad der skal gøres ved det. Herefter tager udviklerne over.

Men ikke alle brugere nøjes med at smide kritik og ideer i puljen. De mest innovative superbrugere tager skridtet videre og omsætter deres nye ideer i nye virksomheder, viser en dansk undersøgelse af online brugerfællesskaber, der netop er udgivet i tidsskriftet Academy of Management Journal.

[quote align="right" author="Lars Frederiksen, professor AU"]Hvis du laver mobiltelefoner, er det ikke et problem, at en af dine kunder laver en app: Han skal stadig bruge mobiltelefonen for at bruge appen.[/quote]

Det svenske musiksoftwarefirma Propellerhead har haft et online brugerfællesskab siden 2011. I løbet af fællesskabets korte levetid har dets brugere skabt omkring 30 virksomheder på baggrund af ideer, der i første omgang blev præsenteret for de andre brugere i fællesskabet. Omkring halvdelen af virksomhederne er enkeltmandsfirmaer, mens den anden halvdel har en håndfuld ansatte. Flertallet af virksomhederne tilbyder tjenester, der servicerer Propellerheads brugere, mens en mindre del laver software, som bygger oven på modervirksomhedens produkter.

Eksemplerne tæller et lyddesignselskab, en virksomhed som live-streamer koncerter og et lydstudie, der har specialiseret sig i brugen af Propellerheads kerneprogram, Reason. Alle er de eksempler på, at brugerdrevet innovation er blevet til brugerdrevet entreprenørskab, forklarer en af forskerne bag undersøgelsen, professor i innovationsledelse og strategi ved Aarhus Universitet Lars Frederiksen.

”Der opstår et økosystem omkring virksomhederne. Små virksomheder vokser frem, efterhånden som brugerne får gode ideer, de kan omsætte til produkter eller services, andre vil betale for. Når vi har talt om online brugerfællesskaber, har vi indtil nu talt mest om, hvordan virksomhederne inddrager brugerne. Der har været en blind vinkel, som handler om nye virksomheder, der opstår i kølvandet på brugerinddragelsen,” siger han.

Selv om virksomhederne kunne frygte, at de er med til at fremelske nye konkurrenter til deres egen virksomhed, er det afgørende, at de ikke lader sig skræmme til at lukke sig om sig selv, mener Lars Frederiksen. Det siger sig selv, at virksomheder som udgangspunkt gerne vil holde al udvikling inden for egne døre, men de entreprenører, som springer ud af online brugerfællesskaber, er ikke en trussel.

Når nye virksomheder laver nye produkter på fundamentet af en eksisterende virksomhed, udvider de samtidig markedet for den eksisterende virksomhed, påpeger Lars Frederiksen:

”Så længe det ikke kannibaliserer dit eget produkt, giver et nyt produkt dig nye muligheder. Det lukker måske nogle huller eller gør dit produkt mere attraktivt, fordi der kommer ekstra lag på. Hvis du laver mobiltelefoner, er det ikke et problem, at en af dine kunder laver en app: Han skal stadig bruge mobiltelefonen for at bruge appen.”

Svenske Propellerhead er ikke bange for de nye virksomheder. I stedet for at fryse dem ude eller stjæle deres ideer har de sat varerne til salg i virksomhedens eget ”butiksvindue”. På Propellerheads hjemmeside kan man således købe flere af de softwareprodukter, som virksomhedens brugere har sat i verden, og som Propellerhead ikke har nogen aktier i.

På den måde skaber de en forretning ud af de entreprenører, der har skabt en forretning på dem. Dels får de procenter af salget, dels gør de deres egne produkter mere attraktive ved at præsentere kunden for alle de muligheder, der følger med ved at købe produkterne.

Forrige artikel Folkeskolen svigter børns it-kreativitet Folkeskolen svigter børns it-kreativitet Næste artikel Danmark går glip af milliarder fra eksport af uddannelse
De kreative erhverv kræver politisk bevågenhed

De kreative erhverv kræver politisk bevågenhed

Den kreative sektor i Danmark boomer og klarer sig målt på eksportvækst bedre end andre sektorer. Alligevel tøver politikerne med at anerkende vækstpotentialet, lyder kritikken. Det sker imidlertid i lande som Holland, Storbritannien og Finland.

LEO Pharma-app diagnosticerer hudsygdomme bedre end lægen

LEO Pharma-app diagnosticerer hudsygdomme bedre end lægen

Inden længe vil mange hudsygdomme kunne blive diagnosticeret af en app på din smartphone med stor præcision. Ifølge LEO Innovation Lab, der udvikler en app til formålet, er kunstig intelligens og øget patientinddragelse en vigtig del af fremtidens sundhedssystem.

Kvantecomputere kan drive den næste IT-revolution

Kvantecomputere kan drive den næste IT-revolution

Der kan gå ti-tyve år før kvantecomputerne er klar, men der bliver brug for dem.
Film, musik og computerspil er en stor dansk eksportsektor, men på mange måder stadig meget umodent organiseret.

Forskere forbereder computerkraftens kvantespring

Forskere forbereder computerkraftens kvantespring

Vi har vænnet os til, at computere og alt, hvad der har med digital teknologi at gøre, bliver bedre, hurtigere og billigere år for år. Men hvis udviklingen skal fortsætte, er der snart behov for at skifte til helt nye teknologier. Den mest lovende er kvantecomputere.

Danske film- og animationsselskaber mister ordrer for en halv milliard

Danske film- og animationsselskaber mister ordrer for en halv milliard

Danmark er sammen med Bulgarien og Luxembourg snart de eneste EU-lande i Europa uden statsstøtte til film- og animationsbranchen. Det koster på ordrebogen. Venstres erhvervsordfører erkender, at man kan blive nødt til at følge trop og uddele millioner i statsstøtte til internationale filmgiganter.

Spilfirma: Svært at skaffe talenter

Spilfirma: Svært at skaffe talenter

Sybo Games er en dansk spilvirksomhed med vækstpotentiale. Men bl.a. jagten på talenter er en udfordring, siger CEO Mathias Gredal Nørvig, der er formand for den nye forening Vision Denmark.

Den næste bølge af deletransport er på vej

Den næste bølge af deletransport er på vej

Der kommer masser af nye dele-cykler og dele-løbehjul til Danmark – men i andre byer bliver de smidt ud.
Virtual Reality kan give en enestående naturoplevelse, men det er ny form for natur.

Globalt slagsmål om deletransport

Globalt slagsmål om deletransport

Udlejning af cykler og elektriske løbehjul er på ganske få år blevet en global milliardforretning, og markedet domineres af techgiganter fra Kina og USA. Men også en lille dansk spiller gør sig bemærket med sine orange cykler i flere af Europas hovedstæder.

Med en virtuel håndgranat som kunstnerisk virkemiddel

Med en virtuel håndgranat som kunstnerisk virkemiddel

Den danske kunstner Morten Rockford Ravn har skabt en fotoreportage fra computerspillet Grand Theft Auto.
Som enhver anden fotograf måtte han udsøge sig interessante steder og vente tålmodigt på at de rette situationer opstod. I den virtuelle verden er der dog noget videre rammer for, hvad man kan gøre for at fremkalde de helt rigtige fotogene situationer.

Podcast: 1.3 milliarder indere har fået digital ID

Podcast: 1.3 milliarder indere har fået digital ID

Globalt set er det indiske Aadhaar projekt blandt de største og mest betydningsfulde IT-projekter – men meget få i vores del af verden har hørt om det. På under ti år er det lykkes at give 1.3 milliarder indere en digital identitet. 

Han forudså æraen af falske nyheder. Nu frygter han, det hele bliver meget værre!

Han forudså æraen af falske nyheder. Nu frygter han, det hele bliver meget værre!

Nye teknologier vil i fremtiden kunne fremstille videoer, billeder og tekster, der ser så troværdige ud, at vi får endnu større problemer med misinformation. Det kan i sidste ende betyde, at demokratiet kommer i fare, advarer teknologiekspert, der forudså problemer med ‘fake news’ på internettet, før fænomenet eksploderede.

Sikke en voldsom trængsel

Sikke en voldsom trængsel

I dag planlægger danskerne deres transport ved hjælp af Rejseplanen og Rejsekortet. Men Uber, Google og mange andre er for længst gået ind i kampen om at være de selskaber, der koordinerer fremtidens mobilitet.

Nye trafikanter vender op og ned på byplanlægning

Nye trafikanter vender op og ned på byplanlægning

En ny trafikhandlingsplan i Aalborg Kommune gør op med gamle trafikdogmer og gør dermed klar til at favne de mange nye typer af køretøjer, der åbnes for i en forsøgsordning fra nytår. Men især i Århus og København volder den nye lov også kvaler.

Manden bag digital transportrevolution: Lovgivere skal på banen

Manden bag digital transportrevolution: Lovgivere skal på banen

Teknologien bag nye avancerede løsninger til at organisere persontransport er langt fremme i Finland. Siden 2011 har den finske regering arbejdet på at tilpasse lovgivningen til en ny transportæra. Og det er ekstremt vigtigt at have lovgiverne med på sidelinjen i en af de næste store digitale revolutioner, siger administrerende direktør og stifter af virksomheden MaaS Global, Sampo Hietanen.

Bilens tid som byens konge rinder ud

Bilens tid som byens konge rinder ud

Den måde, vi færdes i byerne på, vil forandres væsentligt. Nye, små elektriske køretøjer er begyndt at dukke op, og samtidig bliver mobilitet i stigende grad en tjeneste; en løsning, som sammensættes til lejligheden alt efter den enkeltes behov. Bytrafikken kan blive mere effektiv, fleksibel og klimavenlig. Det er der hårdt brug for.

Hvad i alverden er det, der kører dér?

Hvad i alverden er det, der kører dér?

En mangfoldighed af nye, små elektriske køretøjer, med eksotiske navne som hoverboards, uniwheels og speed pedelecs, vil i den nærmeste fremtid blande sig i storbyernes mylder. Sammen med selvkørende biler og busser, små udbringningsrobotter, robothunde og droner kan de med tiden fortrænge bilerne som byernes konger.

What’s next – i 2019?

What’s next – i 2019?

Virksomheder skal tage forbrugernes værdier alvorligt – for det er blevet alvor med klimaet, miljøet og datasikkerheden.
Det er muligt at nyhederne er dårlige, men i gamle dage var de også kedelige.

7 trends for 2019 - det handler om værdier

7 trends for 2019 - det handler om værdier

Hvis der er ét ord, der i 2019 vil præge forbrugernes krav og forventninger til  de produkter og tjenester de bruger, er det ”værdier”. Det skriver Fjord, konsulentvirksomheden Accentures designbureau, i deres årlige trendrapport.

Telefonen, der konkurrerer på det, det den ikke kan

Telefonen, der konkurrerer på det, det den ikke kan

Det måtte komme: En telefon, der skiller sig ud ved at have meget få funktioner. Light phone kaldes den, og som selskabet bag den lille telefon siger, så er den ”designet til at blive brugt så lidt som muligt”.

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

KOMMENTAR: Kina bruger de amerikanske techselskabers krise med datalæk og fake news til at eksportere sin model for styring af internettet og software til kontrol og overvågning.

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Den tidligere Mærsk-laborant Dorte Jensen blev whistleblower i 2010, da hun gik til pressen med en optagelse, der afslørede, hvordan Mærsk pressede ansatte til at fuske med målinger af spildevand og oliespildsrapporter. Det har haft store konsekvenser for hende, men hun ville gøre det igen.

Jurister og 'cyber-tropper' bekæmper desinformation i Tyskland

Jurister og 'cyber-tropper' bekæmper desinformation i Tyskland

Tyskland er et af de få lande, der har valgt at indføre lovgivning som led i kampen mod desinformation. ”Facebook-loven” som den populært kaldes er imidlertid blot ét af flere initiativer, som tyskerne har indført for at bekæmpe indflydelsesoperationer, desinformation og propaganda.

Danske whistleblowere er retsløse

Danske whistleblowere er retsløse

655 danske virksomheder har en whistleblowerordning, men hvem beskytter de egentlig? Ordningerne kan ende som et parallelt retssystem, hvor virksomheder klarer kritisable sager internt, så offentlighed og myndigheder aldrig får kendskab til dem.

Højsæson for spåkoner

Højsæson for spåkoner

Bliver Tesla overtaget af Apple? Finder du det næste job gennem Google?
Og hvad kan danske hospitaler lære af deres israelske kolleger?

Spådomme for tech-verdenen i 2019

Spådomme for tech-verdenen i 2019

Det er ved at være den tid på året, hvor tænketanke og andre kloge hoveder forsøger at komme med forudsigelser for næste år. Det første kuld af spådomme er ude.