Nye virksomheder vokser ud af onlinefællesskaber

Byg din egen løbesko. Brugerdrevet innovation har optaget erhvervsledere verden over det seneste tiår. Med internettet, og ikke mindst fremkomsten af de sociale medier, er det ikke længere nok, at kunderne kommer ind i butikken, de skal også med ind i værkstedet. Her kan de hjælpe virksomhedernes udviklere med at gøre varerne endnu bedre.

Kunder bliver brugere, der evaluerer produkter og serviceydelser, som så bliver tilpasset eller videreudviklet efter konkrete behov og ønsker. Alle vinder. Derfor satser flere og flere virksomheder også på online brugerfællesskaber, som skal rive de vandtætte skotter mellem virksomhed og kunde ned.

Indtil nu har virksomhederne mest været optagede af brugerfællesskaberne som fora, hvor de henter nye gratis ideer og kan holde øret på vandrørene og høre, hvad der rører sig i deres marked. Brugerfællesskaberne er først og fremmest tænkt som en platform, hvor interesserede brugere skal fortælle virksomhederne, hvad der er galt med et produkt, og hvad der skal gøres ved det. Herefter tager udviklerne over.

Men ikke alle brugere nøjes med at smide kritik og ideer i puljen. De mest innovative superbrugere tager skridtet videre og omsætter deres nye ideer i nye virksomheder, viser en dansk undersøgelse af online brugerfællesskaber, der netop er udgivet i tidsskriftet Academy of Management Journal.

[quote align="right" author="Lars Frederiksen, professor AU"]Hvis du laver mobiltelefoner, er det ikke et problem, at en af dine kunder laver en app: Han skal stadig bruge mobiltelefonen for at bruge appen.[/quote]

Det svenske musiksoftwarefirma Propellerhead har haft et online brugerfællesskab siden 2011. I løbet af fællesskabets korte levetid har dets brugere skabt omkring 30 virksomheder på baggrund af ideer, der i første omgang blev præsenteret for de andre brugere i fællesskabet. Omkring halvdelen af virksomhederne er enkeltmandsfirmaer, mens den anden halvdel har en håndfuld ansatte. Flertallet af virksomhederne tilbyder tjenester, der servicerer Propellerheads brugere, mens en mindre del laver software, som bygger oven på modervirksomhedens produkter.

Eksemplerne tæller et lyddesignselskab, en virksomhed som live-streamer koncerter og et lydstudie, der har specialiseret sig i brugen af Propellerheads kerneprogram, Reason. Alle er de eksempler på, at brugerdrevet innovation er blevet til brugerdrevet entreprenørskab, forklarer en af forskerne bag undersøgelsen, professor i innovationsledelse og strategi ved Aarhus Universitet Lars Frederiksen.

”Der opstår et økosystem omkring virksomhederne. Små virksomheder vokser frem, efterhånden som brugerne får gode ideer, de kan omsætte til produkter eller services, andre vil betale for. Når vi har talt om online brugerfællesskaber, har vi indtil nu talt mest om, hvordan virksomhederne inddrager brugerne. Der har været en blind vinkel, som handler om nye virksomheder, der opstår i kølvandet på brugerinddragelsen,” siger han.

Selv om virksomhederne kunne frygte, at de er med til at fremelske nye konkurrenter til deres egen virksomhed, er det afgørende, at de ikke lader sig skræmme til at lukke sig om sig selv, mener Lars Frederiksen. Det siger sig selv, at virksomheder som udgangspunkt gerne vil holde al udvikling inden for egne døre, men de entreprenører, som springer ud af online brugerfællesskaber, er ikke en trussel.

Når nye virksomheder laver nye produkter på fundamentet af en eksisterende virksomhed, udvider de samtidig markedet for den eksisterende virksomhed, påpeger Lars Frederiksen:

”Så længe det ikke kannibaliserer dit eget produkt, giver et nyt produkt dig nye muligheder. Det lukker måske nogle huller eller gør dit produkt mere attraktivt, fordi der kommer ekstra lag på. Hvis du laver mobiltelefoner, er det ikke et problem, at en af dine kunder laver en app: Han skal stadig bruge mobiltelefonen for at bruge appen.”

Svenske Propellerhead er ikke bange for de nye virksomheder. I stedet for at fryse dem ude eller stjæle deres ideer har de sat varerne til salg i virksomhedens eget ”butiksvindue”. På Propellerheads hjemmeside kan man således købe flere af de softwareprodukter, som virksomhedens brugere har sat i verden, og som Propellerhead ikke har nogen aktier i.

På den måde skaber de en forretning ud af de entreprenører, der har skabt en forretning på dem. Dels får de procenter af salget, dels gør de deres egne produkter mere attraktive ved at præsentere kunden for alle de muligheder, der følger med ved at købe produkterne.

Forrige artikel Folkeskolen svigter børns it-kreativitet Folkeskolen svigter børns it-kreativitet Næste artikel Danmark går glip af milliarder fra eksport af uddannelse
Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

En gren af adfærdsdesign handler om at skabe vaner hos brugeren. Når det virker, kan det skabe en langt stærkere forbindelse mellem virksomhed og kunde. Men effekten kan også være så stærk, at det nærmer sig afhængighed.

Indiens landbrug skal digitaliseres

Indiens landbrug skal digitaliseres

Indiske småbønder kunne have gavn af højteknologi som droner og kunstig intelligens, og danske forskere og virksomheder kan være med at til at bringe digitalisering helt ud på markerne.

Overblik: Opgøret med det rationelle menneske

Overblik: Opgøret med det rationelle menneske

Nudging bruger psykologisk indsigter til påvirke vores adfærd. Det er effektivt, men hvor går grænsen til at det er manipulation?
Azeem Azhar, internationalt kendt kommentator, diskuterer de helt store digitale perspektiver for fremtiden med den danske tech-ambassadør

Det offentlige føjer psykologiske tricks til værktøjskassen

Det offentlige føjer psykologiske tricks til værktøjskassen

Forestillingen om den rationelle borger er på vej ud hos offentlige myndigheder, som i stigende grad anvender adfærdsdesign, også kaldet nudging, til at påvirke vores valg i retning af vores eget eller samfundets bedste. Men grænsen mellem et kærligt puf og manipulation kan være hårfin.

Sådan spiller nudging på vores irrationelle sider

Sådan spiller nudging på vores irrationelle sider

Adfærdspsykologerne har samlet en værktøjskasse med psykologiske mekanismer, som kan anvendes til at påvirke folks handlinger. Det er virkemidler, der kan have stor indflydelse på, hvilke beslutninger vi tager, uden at vi er klar over det.

Vi har endnu ikke haft vores digitale Titanic moment

Vi har endnu ikke haft vores digitale Titanic moment

Azeem Azhar udgiver det meget anbefalelsesværdige ugentlige nyhedsbrev Exponential View. Han har i mange år kommunikeret omkring den digitale teknologis frontløbere, som international kommentator, konsulent og investor.

44 procent stemte elektronisk ved Estlands valg

44 procent stemte elektronisk ved Estlands valg

Ved de sidste ti valg i Estland har det været muligt at afgive sin stemme elektronisk fra sin computer. Ved valget i søndags benyttede næsten halvdelen af vælgerne sig af muligheden.

USA's politiske komet har en radikal grøn plan

USA's politiske komet har en radikal grøn plan

Moderate miljøorganisationer og demokratiske seniorpolitikere lægger luft til den plan for USA's grønne omstilling, The Green New Deal, som den nye unge stjerne i amerikansk politik, demokraten Alexandria Ocasio-Cortez, netop har fremlagt.

Gadget-video galore

Gadget-video galore

Vi er dykket ned i strømmen af videoer om de nyeste gadgets og har udvalgt tre klip, der giver et godt indblik i noget af det mest spændende grej.

Skal dine børn også undervises af en kinesisk startup?

Skal dine børn også undervises af en kinesisk startup?

60.000 lærere i USA og Canada underviser kinesiske børn i at tale engelsk via internettet. VIPKid er ét eksempel på en bølge af kinesiske 'Ed-Tech'-virksomheder, der i øjeblikket vokser hastigt og investerer voldsomt i avanceret teknologi til at forbedre digital undervisning. 

Forskellene i folks tillid til systemet vokser

Forskellene i folks tillid til systemet vokser

Den vigtigste årlige undersøgelse af tillid viser, at der overalt i verden bliver stadig større afstand mellem en relativt tillidsfuld 'informeret' del af befolkningen og 'masserne', som er langt mere mistroiske over for regeringer og medier.

Overblik: Internettets to parallelle universer

Overblik: Internettets to parallelle universer

Der findes et andet internet, der er lige så stort og avanceret som det, der er domineret af Google, Facebook og Amazon. Det er kinesisk. I Silicon Valley vokser det frem med online-uddannelsesplatforme, der kan afhjælpe behovet for livslang læring.

Internettet er en slagmark mellem Kina og USA

Internettet er en slagmark mellem Kina og USA

Verdens to digitale supermagter står for vidt forskellige tilgange til ny teknologi og 5G. Det kan blive afgørende for vores digitale liv, om det bliver den amerikanske eller den kinesiske tilgang, der vinder.

Fremtidens uddannelse til fremtidens arbejde

Fremtidens uddannelse til fremtidens arbejde

Det moderne arbejdsliv har generelt været opdelt i tre faser: først uddannelse, derefter arbejde og endelig pensionsalderen. Men den opdeling af livet passer efterhånden dårligt til en stadigt stigende forventet levealder og et hastigt skiftende arbejdsmarked.

Den største danske erhvervssucces du aldrig har hørt om

Den største danske erhvervssucces du aldrig har hørt om

Det er en af de største danske erhvervssucceser i nyere tid. Siden starten i 2000 har firmaet været på én lang og stejl vækstkurve. I dag er de to stiftere begge blandt de 25 rigeste danskere, og firmaet er verdens førende på deres marked. Men de færreste har hørt om 3Shape.

AI-laboratoriet Tel Aviv

AI-laboratoriet Tel Aviv

Strandpromenaden og plateauskoene er shinet op til det forestående Eurovision melodigrandprix i Tel Aviv, men det virkelig banebrydende i byen sker ikke på musikscenen, men snarere blandt de mange hightech-startups i små gyder og støvede computerrum andetsteds i byen