Nye virksomheder vokser ud af onlinefællesskaber

Byg din egen løbesko. Brugerdrevet innovation har optaget erhvervsledere verden over det seneste tiår. Med internettet, og ikke mindst fremkomsten af de sociale medier, er det ikke længere nok, at kunderne kommer ind i butikken, de skal også med ind i værkstedet. Her kan de hjælpe virksomhedernes udviklere med at gøre varerne endnu bedre.

Kunder bliver brugere, der evaluerer produkter og serviceydelser, som så bliver tilpasset eller videreudviklet efter konkrete behov og ønsker. Alle vinder. Derfor satser flere og flere virksomheder også på online brugerfællesskaber, som skal rive de vandtætte skotter mellem virksomhed og kunde ned.

Indtil nu har virksomhederne mest været optagede af brugerfællesskaberne som fora, hvor de henter nye gratis ideer og kan holde øret på vandrørene og høre, hvad der rører sig i deres marked. Brugerfællesskaberne er først og fremmest tænkt som en platform, hvor interesserede brugere skal fortælle virksomhederne, hvad der er galt med et produkt, og hvad der skal gøres ved det. Herefter tager udviklerne over.

Men ikke alle brugere nøjes med at smide kritik og ideer i puljen. De mest innovative superbrugere tager skridtet videre og omsætter deres nye ideer i nye virksomheder, viser en dansk undersøgelse af online brugerfællesskaber, der netop er udgivet i tidsskriftet Academy of Management Journal.

[quote align="right" author="Lars Frederiksen, professor AU"]Hvis du laver mobiltelefoner, er det ikke et problem, at en af dine kunder laver en app: Han skal stadig bruge mobiltelefonen for at bruge appen.[/quote]

Det svenske musiksoftwarefirma Propellerhead har haft et online brugerfællesskab siden 2011. I løbet af fællesskabets korte levetid har dets brugere skabt omkring 30 virksomheder på baggrund af ideer, der i første omgang blev præsenteret for de andre brugere i fællesskabet. Omkring halvdelen af virksomhederne er enkeltmandsfirmaer, mens den anden halvdel har en håndfuld ansatte. Flertallet af virksomhederne tilbyder tjenester, der servicerer Propellerheads brugere, mens en mindre del laver software, som bygger oven på modervirksomhedens produkter.

Eksemplerne tæller et lyddesignselskab, en virksomhed som live-streamer koncerter og et lydstudie, der har specialiseret sig i brugen af Propellerheads kerneprogram, Reason. Alle er de eksempler på, at brugerdrevet innovation er blevet til brugerdrevet entreprenørskab, forklarer en af forskerne bag undersøgelsen, professor i innovationsledelse og strategi ved Aarhus Universitet Lars Frederiksen.

”Der opstår et økosystem omkring virksomhederne. Små virksomheder vokser frem, efterhånden som brugerne får gode ideer, de kan omsætte til produkter eller services, andre vil betale for. Når vi har talt om online brugerfællesskaber, har vi indtil nu talt mest om, hvordan virksomhederne inddrager brugerne. Der har været en blind vinkel, som handler om nye virksomheder, der opstår i kølvandet på brugerinddragelsen,” siger han.

Selv om virksomhederne kunne frygte, at de er med til at fremelske nye konkurrenter til deres egen virksomhed, er det afgørende, at de ikke lader sig skræmme til at lukke sig om sig selv, mener Lars Frederiksen. Det siger sig selv, at virksomheder som udgangspunkt gerne vil holde al udvikling inden for egne døre, men de entreprenører, som springer ud af online brugerfællesskaber, er ikke en trussel.

Når nye virksomheder laver nye produkter på fundamentet af en eksisterende virksomhed, udvider de samtidig markedet for den eksisterende virksomhed, påpeger Lars Frederiksen:

”Så længe det ikke kannibaliserer dit eget produkt, giver et nyt produkt dig nye muligheder. Det lukker måske nogle huller eller gør dit produkt mere attraktivt, fordi der kommer ekstra lag på. Hvis du laver mobiltelefoner, er det ikke et problem, at en af dine kunder laver en app: Han skal stadig bruge mobiltelefonen for at bruge appen.”

Svenske Propellerhead er ikke bange for de nye virksomheder. I stedet for at fryse dem ude eller stjæle deres ideer har de sat varerne til salg i virksomhedens eget ”butiksvindue”. På Propellerheads hjemmeside kan man således købe flere af de softwareprodukter, som virksomhedens brugere har sat i verden, og som Propellerhead ikke har nogen aktier i.

På den måde skaber de en forretning ud af de entreprenører, der har skabt en forretning på dem. Dels får de procenter af salget, dels gør de deres egne produkter mere attraktive ved at præsentere kunden for alle de muligheder, der følger med ved at købe produkterne.

Forrige artikel Folkeskolen svigter børns it-kreativitet Folkeskolen svigter børns it-kreativitet Næste artikel Danmark går glip af milliarder fra eksport af uddannelse
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.