Nye virksomheder vokser ud af onlinefællesskaber

Byg din egen løbesko. Brugerdrevet innovation har optaget erhvervsledere verden over det seneste tiår. Med internettet, og ikke mindst fremkomsten af de sociale medier, er det ikke længere nok, at kunderne kommer ind i butikken, de skal også med ind i værkstedet. Her kan de hjælpe virksomhedernes udviklere med at gøre varerne endnu bedre.

Kunder bliver brugere, der evaluerer produkter og serviceydelser, som så bliver tilpasset eller videreudviklet efter konkrete behov og ønsker. Alle vinder. Derfor satser flere og flere virksomheder også på online brugerfællesskaber, som skal rive de vandtætte skotter mellem virksomhed og kunde ned.

Indtil nu har virksomhederne mest været optagede af brugerfællesskaberne som fora, hvor de henter nye gratis ideer og kan holde øret på vandrørene og høre, hvad der rører sig i deres marked. Brugerfællesskaberne er først og fremmest tænkt som en platform, hvor interesserede brugere skal fortælle virksomhederne, hvad der er galt med et produkt, og hvad der skal gøres ved det. Herefter tager udviklerne over.

Men ikke alle brugere nøjes med at smide kritik og ideer i puljen. De mest innovative superbrugere tager skridtet videre og omsætter deres nye ideer i nye virksomheder, viser en dansk undersøgelse af online brugerfællesskaber, der netop er udgivet i tidsskriftet Academy of Management Journal.

[quote align="right" author="Lars Frederiksen, professor AU"]Hvis du laver mobiltelefoner, er det ikke et problem, at en af dine kunder laver en app: Han skal stadig bruge mobiltelefonen for at bruge appen.[/quote]

Det svenske musiksoftwarefirma Propellerhead har haft et online brugerfællesskab siden 2011. I løbet af fællesskabets korte levetid har dets brugere skabt omkring 30 virksomheder på baggrund af ideer, der i første omgang blev præsenteret for de andre brugere i fællesskabet. Omkring halvdelen af virksomhederne er enkeltmandsfirmaer, mens den anden halvdel har en håndfuld ansatte. Flertallet af virksomhederne tilbyder tjenester, der servicerer Propellerheads brugere, mens en mindre del laver software, som bygger oven på modervirksomhedens produkter.

Eksemplerne tæller et lyddesignselskab, en virksomhed som live-streamer koncerter og et lydstudie, der har specialiseret sig i brugen af Propellerheads kerneprogram, Reason. Alle er de eksempler på, at brugerdrevet innovation er blevet til brugerdrevet entreprenørskab, forklarer en af forskerne bag undersøgelsen, professor i innovationsledelse og strategi ved Aarhus Universitet Lars Frederiksen.

”Der opstår et økosystem omkring virksomhederne. Små virksomheder vokser frem, efterhånden som brugerne får gode ideer, de kan omsætte til produkter eller services, andre vil betale for. Når vi har talt om online brugerfællesskaber, har vi indtil nu talt mest om, hvordan virksomhederne inddrager brugerne. Der har været en blind vinkel, som handler om nye virksomheder, der opstår i kølvandet på brugerinddragelsen,” siger han.

Selv om virksomhederne kunne frygte, at de er med til at fremelske nye konkurrenter til deres egen virksomhed, er det afgørende, at de ikke lader sig skræmme til at lukke sig om sig selv, mener Lars Frederiksen. Det siger sig selv, at virksomheder som udgangspunkt gerne vil holde al udvikling inden for egne døre, men de entreprenører, som springer ud af online brugerfællesskaber, er ikke en trussel.

Når nye virksomheder laver nye produkter på fundamentet af en eksisterende virksomhed, udvider de samtidig markedet for den eksisterende virksomhed, påpeger Lars Frederiksen:

”Så længe det ikke kannibaliserer dit eget produkt, giver et nyt produkt dig nye muligheder. Det lukker måske nogle huller eller gør dit produkt mere attraktivt, fordi der kommer ekstra lag på. Hvis du laver mobiltelefoner, er det ikke et problem, at en af dine kunder laver en app: Han skal stadig bruge mobiltelefonen for at bruge appen.”

Svenske Propellerhead er ikke bange for de nye virksomheder. I stedet for at fryse dem ude eller stjæle deres ideer har de sat varerne til salg i virksomhedens eget ”butiksvindue”. På Propellerheads hjemmeside kan man således købe flere af de softwareprodukter, som virksomhedens brugere har sat i verden, og som Propellerhead ikke har nogen aktier i.

På den måde skaber de en forretning ud af de entreprenører, der har skabt en forretning på dem. Dels får de procenter af salget, dels gør de deres egne produkter mere attraktive ved at præsentere kunden for alle de muligheder, der følger med ved at købe produkterne.

Forrige artikel Folkeskolen svigter børns it-kreativitet Folkeskolen svigter børns it-kreativitet Næste artikel Danmark går glip af milliarder fra eksport af uddannelse
Vi klarer kun klimakrisen med fuld fart på grøn vækst

Vi klarer kun klimakrisen med fuld fart på grøn vækst

Økonomisk vækst og CO2-reduktioner er ikke modsætninger – tværtimod. Verden har brug for, at det går ekstremt stærkt med omstillingen af energien, transporten, byggeriet, landbruget osv. Derfor skal speederen i bund nu, lyder det fra både ngo'er, McKinsey og World Economic Forum.

Degrowth: En verden uden vækst

Degrowth: En verden uden vækst

Vi har travlt, hvis kloden skal være beboelig i år 2100. Derfor må vi stoppe udvindingen af naturressourcer, stoppe forbruget og stoppe stigningen i BNP. Væksten må aflyses, bremsen skal i bund. Det er ekstremt, men ekstremt nødvendigt, lyder det fra degrowth-bevægelsen og de økologiske økonomer, der står bag dem.

12 teknologier  der kan redde klimaet

12 teknologier der kan redde klimaet

Skal vi redde klimaet gennem grøn vækst, bliver en række nuværende og fremtidige teknologier helt afgørende for, om det lykkes. Her er 12 af dem.

10 veje til en vækstfri verden

10 veje til en vækstfri verden

Det kan ikke lade sig gøre at bremse væksten uden fundamentale ændringer af hele den måde, vi har indrettet vores samfund på, påpeger degrowth-folket.

Ny FN-rapport kræver barsk omstilling af virksomheder

Ny FN-rapport kræver barsk omstilling af virksomheder

Internationale forskere dokumenterer i en ny FN-rapport, at vi er ved at tabe verdensmålene, og foreslår en hurtig, barsk og effektiv genopretningsplan. Det konfronterer virksomheder i hele verden med skelsættende og eksistentielle valg.

Isen sprækker under BNP som mål for fremgang

Isen sprækker under BNP som mål for fremgang

Bruttonationalproduktet er i dag det vigtigste mål for, hvordan det går med økonomien i et land. Men der er voksende bevidsthed om problemerne med at styre efter et mål, som hverken afspejler miljøets tilstand, sociale forhold eller værdien af den hastigt voksende digitale økonomi. Flere steder, herunder i Danmark, arbejdes der på alternative eller supplerende mål.

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

De fleste chefer tror, at de har alle svarene. Men de bedste chefer formår at stille spørgsmål, der inspirerer til nytænkning. Her er seks råd til, hvordan du kan stille bedre spørgsmål.  

Gør Danmark til talenternes stormagt

Gør Danmark til talenternes stormagt

KOMMENTAR: Visionen om Danmark som talenternes stormagt er et oplagt og nødvendigt “velfærdsløfte” til næste generation. Det er også en mulighed for at undgå en kompetencenedslidning af fremtidens arbejdskraft og bør være et hovedpunkt i næste regeringsgrundlag.

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

I et helt årti har Copenhagen Fashion Summit været modeindustriens eget internationale klimatopmøde. Men det har ikke for alvor gjort tøjbranchen mere bæredygtig, lyder kritikken fra en lang række forskere, som beskylder organisationen for greenwashing. Forskerne ser kun én vej frem: Færre varer af bedre kvalitet.

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

En af klodens største klimasyndere er stort set gået under radaren, når politikerne taler grønne afgifter og regulering. Men nu er alle Mette Frederiksens støttepartier klar til at bruge afgifter til at sætte en bremse på tøjforbruget.

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality er stadig en teknologi, der kæmper for at finde sin plads i dagligdagen.

Det er især tre anvendelser, der driver den professionelle brug af VR: Træning af medarbejdere, salg og demonstrationer af udstyr og brugen af VR-oplevelser som terapi.

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Jurister kritiserer ny lovgivning for at lade erhvervsfolk og privatpersoner i stikken, hvis de udsættes for falske påstande på Facebook. Anonyme injurier på de sociale medier er nemlig ikke længere en sag for politiet – medmindre de skader en politiker eller er særligt alvorligt strafbare.

Robotterne der leder lederne

Robotterne der leder lederne

Flere virksomheder bruger kunstigt intelligente apps, der hjælper nye chefer med påmindelser og tip til at skabe velfungerende arbejdspladser.

Danske startups skal turde at drømme stort

Danske startups skal turde at drømme stort

I 2019 kommer vi til at se nogle af de største børstnoteringer i Silicon Valleys historie –  ikke mindst Uber og Airbnb.  Tech startups byder stadig på et stort vækstpotentiale, og det potentiale skal også danske startups turde at gå efter.  Det er hårdt arbejde, men gevinsten kan være enorm. 

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Det er svært at finde bedre eksempler på radikal omstilling af en stor virksomhed end den, der på ti år forvandlede Dong fra et nationalt dansk energiselskab baseret på olie, gas og kul til Ørsted, en international kæmpe inden for vedvarende energi. Strategisk chef i Ørsted, Jakob Askou Bøss, fortæller i dette interview om vejen dertil.