Nyt MM-projekt: Internationale aktører på det danske mediemarked

Sammen med Aalborg Universitet København og Copenhagen Business School skal Mandag Morgen se på, hvem de internationale spillere på det danske mediemarked er, og hvilken publicistisk og økonomisk betydning de har.

Mandag Morgen skal i et nyt projekt tilvejebringe sammenhængende viden om internationale aktørers betydning for det danske mediemarked, for medieudbyderne og for medieudbuddet herunder medievirksomhedernes muligheder for fortsat at finansiere og producere dansk medieindhold.

Det er Slots- og Kulturstyrelsen, der igangsætter projektet, som skal udføres af Mandag Morgen, Aalborg Universitet København og Copenhagen Business School i samarbejde. Mandag Morgen Danmark vil fungere som projektleder for opgaven.

Projektet skal give en dybere og sammenhængende viden om de mulige konsekvenser af udviklingen, de internationale aktørers betydning, årsagssammenhænge og dynamikker samt af omfanget af de effekter, både positive og negative, der måtte være af udviklingen. Projektet forventes afsluttet i sommeren 2017.

En tilsvarende analyse har aldrig hidtil været lavet på det danske mediemarked. Projektet skal give svar på seks centrale spørgsmål:


  • Hvem er de internationale spillere, hvor store er de på det danske marked og hvordan samarbejder de med danske medier.

  • Medieøkologi. Hvordan påvirker de internationale spillere det danske marked både økonomisk og publicistisk.

  • Markedsindflydelse. I hvor høj grad danske medier i dag er afhængige af samspillet med de internationale teknologigiganter for at nå ud til det danske mediemarked, og hvordan det nye mediebillede påvirker brugernes adfærd.

  • Ændrede værdikæder. Digitaliserings- og dataficerings-processer skaber en række nye vilkår for værdikæderne på mediemarkedet for redaktion, produktion og distribution af nyheder samt for medieøkonomien og relationen til brugerne.

  • Scenearieanalyser. Projektet indeholder tre scenarie-analyser - en kommerciel, en publicistisk og en demokratisk.

  • Swot overblik. Med udgangspunkt i en SWOT-analyse udarbejdes en kortlægning af de aktuelle og fremtidige udfordringer på det danske mediemarked.


Projektet vil blive fulgt af et advisory board bestående af: Professor i medieledelse, Anker Brink Lund, CBS, rektor for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Jens Otto Kjær Hansen og direktør og chefredaktør for Mandag Morgen Danmark, Lisbeth Knudsen.

Forrige artikel Sex, løgn og disruption i mobilindustrien Sex, løgn og disruption i mobilindustrien Næste artikel Banker skal overvåge 4.000 højtstående danskere Banker skal overvåge 4.000 højtstående danskere
Nu ruller den cirkulære økonomi

Nu ruller den cirkulære økonomi

Ny lovgivning fra både Folketinget og EU presser på for mere fokus på reparationer og genanvendelse af materialer. Produkter og forretningsmodeller, der bygger på de samme principper, vælter frem. Den cirkulære økonomi er en ide, hvis tid er kommet.

Brød bliver til øl bliver til brød

Brød bliver til øl bliver til brød

Det økologiske bageri Jalm&B har sammen med Carlsbergs bryggeri Jacobsen indgået en industriel symbiose, hvor de aftager hinandens restprodukter til at bage brød og brygge øl.

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.