Onlineudsalg i Kina: 256.000 salg – i sekundet

Den årlige Singles’ Day i Kina er planetens suverænt største enkeltstående kommercielle begivenhed. På et enkelt døgn, den 11. november, blev der online solgt varer for 161 mia. kr. Nu vil Alibaba, det kinesiske onlinevarehus bag begivenheden, udvide Singles’ Day til resten af verden.

Det kan være svært lige at forstå, hvad det vil sige at sælge for 168 mia. yuan – svarende til 161 mia. kr. – på blot 24 timer. En anden måde at beskrive det på er, at det svarer til 4 pct. af det samlede kinesiske butikssalg – både online og offline – på et år.

Kina er stort, men logistikken omkring Singles’ Day er nærmest ubegribelig. Da omsætningen toppede lørdag den 11. november, blev der ekspederet 256.000 salg i sekundet. Nu, i dagene efter, skal der sendes halvanden milliard pakker med varer ud. Det skønnes, at omkring tre millioner mennesker har været direkte involveret i logistikken. Avisen China Daily rapporterer, at priserne på papæsker er steget voldsomt, og at det er svært at skaffe nok emballage til de mange forsendelser. I avisen kunne man også følge, hvordan de ansatte ved Alibabas hovedkvarter i byen Hangzhou kunne få sig en lur på arbejdet i en interimistisk teltby, der blev rejst til formålet.

Vesten kopierer kinesisk succes

Singles’ Day startede som en særlig shoppingdag for enlige universitetsstuderende. Den 11.11 blev valgt, fordi tallene ligner ’nøgne grene’, der er det kinesiske udtryk for singler. Igennem de seneste otte år har Alibaba imidlertid systematisk bygget Singles’ Day op til at være en af årets store begivenheder i Kina.

I år var salget 40 pct. større end sidste år, og dagen blev markeret med et gallashow, der blev vist på flere kinesiske tv-netværk og med gæsteoptrædener af kinesiske popstjerner og internationale berømtheder som Nicole Kidman og Pharrell Williams.

I USA – og i stigende grad også i Danmark – har man skabt noget lignende med Cyber Monday, et onlineudsalg, der følger efter Black Friday, der altid falder på den fjerde fredag i november, og som markerer starten på julesalget. For en gangs skyld er det imidlertid Vesten, der kopierer en kinesisk succes. Omsætningen på Singles’ Day var i år dobbelt så stor som den samlede omsætning på Black Friday og Cyber Monday i USA sidste år.

Danske Alexander Schultz er direktør i Shanghai Jungle, en virksomhed med kontor i Shanghai, der hjælper udenlandske virksomheder med onlinemarkedsføring i Kina. Hans observation er, at Alibaba nu klart melder ud, at Singles’ Day skal være en international begivenhed. I første omgang har man fokus på resten af Asien og USA. Dermed bliver Singles’ Day en vigtig del af Alibabas strategi over for deres vigtigste konkurrent, Amazon, der i de seneste år har investeret meget i at etablere sig i Asien, først og fremmest i Indien.

Den anden væsentlige trend, som Alexander Schultz fremhæver, er, at Alibaba har investeret kraftigt i sin fysiske tilstedeværelse. Op til Singles’ Day har Alibaba indgået samarbejdsaftaler med en række store butikskæder og med hundredtusinder af småbutikker, der dels kan fungere som distributionscentraler, dels kan hjælpe med bestillinger og demonstrationer og prøver af varer.

Ligesom Amazon i USA eksperimenterer Alibaba med et nyt koncept for, hvordan fysiske butikker skal fungere i tæt samspil med onlinehandel.

Kineserne lever i mobilen

Generelt mener Alexander Schultz ikke, at danske virksomheder helt har forstået, hvor langt fremme kineserne er, når det gælder brugen af internettet:

”Vi tænker selv, at vi er rimeligt aktive online, for vi måler os med andre europæiske lande og USA. Men kineserne lever simpelthen i den telefon, det er helt vildt! De er nærmest ude af stand til at underholde sig selv på andre måder end ved at se sociale medier, film, læse nyheder og surfe rundt på mobilen. Og det gælder folk i alle aldre, og det gælder arbejdere såvel som chefer. Det er voldsomt,” siger han.

Alexander Schultz hæfter sig også ved, at 90 pct. af alle transaktioner på Singles’ Day foregik via mobiltelefoner:

”Det illustrerer, at kineserne først og fremmest er online gennem mobilen, og det betyder, at traditionelle hjemmesider er lidt passé. I resten af verden designer man typisk en webside, og så sørger man for, at det også kan bruges på en mobil. Men i Kina skal det først og fremmest fungere mobilt,” siger han.

Alle funktioner samlet i én app

Det kinesiske internet er totalt domineret af tre store spillere:

  • Alibaba, som bedst kan sammenlignes med Amazon. Alibabas styrke er onlinehandel.
  • Tencent, som bl.a. ejer appen WeChat. WeChat er uundværlig i Kina og kan sammenlignes med Facebook, fordi den for 800 millioner kinesere er det vigtigste redskab til chat, samtaler og videoopkald.
  • Baidu er i udgangspunktet en søgetjeneste a la Google. 

Men sammenligningerne med Google, Facebook og Amazon holder reelt ikke, fordi de store kinesiske web-tjenester er langt mere integrerede i deres funktionalitet. Alibaba har f.eks. sit eget betalingssystem, Alipay, som for de fleste kinesere er blevet den vigtigste måde at betale for alt lige fra onlineshopping til regninger for husleje og vand samt i butikker. Også WeChat har integreret betaling. Effekten er, at det er meget let at anvende internettet til at klare stort set alle opgaver i hverdagen uden at skulle hoppe rundt mellem forskellige apps og websites, fordi det hele er integreret i den samme app og det samme interface.

Som Alexander Schultz fortæller, bruger kineserne typisk WeChat til alle typer samtaler:

”Jeg har ikke fået en ’gammeldags’ telefonopringning fra en kineser i et år. En af mine venner sendte mig en sms nytårsaften, men der gik tre dage, før jeg så den. Han kunne lige så godt have sendt en fax.”

Men hvad med ham selv: Købte han noget på Singles’ Day? Det gjorde han ikke, svarer han nærmest undskyldende:

”Men hver eneste medarbejder på vores kontor i Shanghai brugte det meste af månedslønnen den dag. De havde lagt bud ind og reserveret varer længe i forvejen,” siger Alexander Schultz.

Forrige artikel Google vil bygge og styre hele byer Google vil bygge og styre hele byer Næste artikel Velfærd, sundhed og styring: Kunstig intelligens rykker ind overalt Velfærd, sundhed og styring: Kunstig intelligens rykker ind overalt
Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

En gren af adfærdsdesign handler om at skabe vaner hos brugeren. Når det virker, kan det skabe en langt stærkere forbindelse mellem virksomhed og kunde. Men effekten kan også være så stærk, at det nærmer sig afhængighed.

Indiens landbrug skal digitaliseres

Indiens landbrug skal digitaliseres

Indiske småbønder kunne have gavn af højteknologi som droner og kunstig intelligens, og danske forskere og virksomheder kan være med at til at bringe digitalisering helt ud på markerne.

Overblik: Opgøret med det rationelle menneske

Overblik: Opgøret med det rationelle menneske

Nudging bruger psykologisk indsigter til påvirke vores adfærd. Det er effektivt, men hvor går grænsen til at det er manipulation?
Azeem Azhar, internationalt kendt kommentator, diskuterer de helt store digitale perspektiver for fremtiden med den danske tech-ambassadør

Det offentlige føjer psykologiske tricks til værktøjskassen

Det offentlige føjer psykologiske tricks til værktøjskassen

Forestillingen om den rationelle borger er på vej ud hos offentlige myndigheder, som i stigende grad anvender adfærdsdesign, også kaldet nudging, til at påvirke vores valg i retning af vores eget eller samfundets bedste. Men grænsen mellem et kærligt puf og manipulation kan være hårfin.

Sådan spiller nudging på vores irrationelle sider

Sådan spiller nudging på vores irrationelle sider

Adfærdspsykologerne har samlet en værktøjskasse med psykologiske mekanismer, som kan anvendes til at påvirke folks handlinger. Det er virkemidler, der kan have stor indflydelse på, hvilke beslutninger vi tager, uden at vi er klar over det.

Vi har endnu ikke haft vores digitale Titanic moment

Vi har endnu ikke haft vores digitale Titanic moment

Azeem Azhar udgiver det meget anbefalelsesværdige ugentlige nyhedsbrev Exponential View. Han har i mange år kommunikeret omkring den digitale teknologis frontløbere, som international kommentator, konsulent og investor.

44 procent stemte elektronisk ved Estlands valg

44 procent stemte elektronisk ved Estlands valg

Ved de sidste ti valg i Estland har det været muligt at afgive sin stemme elektronisk fra sin computer. Ved valget i søndags benyttede næsten halvdelen af vælgerne sig af muligheden.

USA's politiske komet har en radikal grøn plan

USA's politiske komet har en radikal grøn plan

Moderate miljøorganisationer og demokratiske seniorpolitikere lægger luft til den plan for USA's grønne omstilling, The Green New Deal, som den nye unge stjerne i amerikansk politik, demokraten Alexandria Ocasio-Cortez, netop har fremlagt.

Gadget-video galore

Gadget-video galore

Vi er dykket ned i strømmen af videoer om de nyeste gadgets og har udvalgt tre klip, der giver et godt indblik i noget af det mest spændende grej.

Skal dine børn også undervises af en kinesisk startup?

Skal dine børn også undervises af en kinesisk startup?

60.000 lærere i USA og Canada underviser kinesiske børn i at tale engelsk via internettet. VIPKid er ét eksempel på en bølge af kinesiske 'Ed-Tech'-virksomheder, der i øjeblikket vokser hastigt og investerer voldsomt i avanceret teknologi til at forbedre digital undervisning. 

Forskellene i folks tillid til systemet vokser

Forskellene i folks tillid til systemet vokser

Den vigtigste årlige undersøgelse af tillid viser, at der overalt i verden bliver stadig større afstand mellem en relativt tillidsfuld 'informeret' del af befolkningen og 'masserne', som er langt mere mistroiske over for regeringer og medier.

Overblik: Internettets to parallelle universer

Overblik: Internettets to parallelle universer

Der findes et andet internet, der er lige så stort og avanceret som det, der er domineret af Google, Facebook og Amazon. Det er kinesisk. I Silicon Valley vokser det frem med online-uddannelsesplatforme, der kan afhjælpe behovet for livslang læring.

Internettet er en slagmark mellem Kina og USA

Internettet er en slagmark mellem Kina og USA

Verdens to digitale supermagter står for vidt forskellige tilgange til ny teknologi og 5G. Det kan blive afgørende for vores digitale liv, om det bliver den amerikanske eller den kinesiske tilgang, der vinder.

Fremtidens uddannelse til fremtidens arbejde

Fremtidens uddannelse til fremtidens arbejde

Det moderne arbejdsliv har generelt været opdelt i tre faser: først uddannelse, derefter arbejde og endelig pensionsalderen. Men den opdeling af livet passer efterhånden dårligt til en stadigt stigende forventet levealder og et hastigt skiftende arbejdsmarked.

Den største danske erhvervssucces du aldrig har hørt om

Den største danske erhvervssucces du aldrig har hørt om

Det er en af de største danske erhvervssucceser i nyere tid. Siden starten i 2000 har firmaet været på én lang og stejl vækstkurve. I dag er de to stiftere begge blandt de 25 rigeste danskere, og firmaet er verdens førende på deres marked. Men de færreste har hørt om 3Shape.

AI-laboratoriet Tel Aviv

AI-laboratoriet Tel Aviv

Strandpromenaden og plateauskoene er shinet op til det forestående Eurovision melodigrandprix i Tel Aviv, men det virkelig banebrydende i byen sker ikke på musikscenen, men snarere blandt de mange hightech-startups i små gyder og støvede computerrum andetsteds i byen