Onlineudsalg i Kina: 256.000 salg – i sekundet

Den årlige Singles’ Day i Kina er planetens suverænt største enkeltstående kommercielle begivenhed. På et enkelt døgn, den 11. november, blev der online solgt varer for 161 mia. kr. Nu vil Alibaba, det kinesiske onlinevarehus bag begivenheden, udvide Singles’ Day til resten af verden.

Det kan være svært lige at forstå, hvad det vil sige at sælge for 168 mia. yuan – svarende til 161 mia. kr. – på blot 24 timer. En anden måde at beskrive det på er, at det svarer til 4 pct. af det samlede kinesiske butikssalg – både online og offline – på et år.

Kina er stort, men logistikken omkring Singles’ Day er nærmest ubegribelig. Da omsætningen toppede lørdag den 11. november, blev der ekspederet 256.000 salg i sekundet. Nu, i dagene efter, skal der sendes halvanden milliard pakker med varer ud. Det skønnes, at omkring tre millioner mennesker har været direkte involveret i logistikken. Avisen China Daily rapporterer, at priserne på papæsker er steget voldsomt, og at det er svært at skaffe nok emballage til de mange forsendelser. I avisen kunne man også følge, hvordan de ansatte ved Alibabas hovedkvarter i byen Hangzhou kunne få sig en lur på arbejdet i en interimistisk teltby, der blev rejst til formålet.

Vesten kopierer kinesisk succes

Singles’ Day startede som en særlig shoppingdag for enlige universitetsstuderende. Den 11.11 blev valgt, fordi tallene ligner ’nøgne grene’, der er det kinesiske udtryk for singler. Igennem de seneste otte år har Alibaba imidlertid systematisk bygget Singles’ Day op til at være en af årets store begivenheder i Kina.

I år var salget 40 pct. større end sidste år, og dagen blev markeret med et gallashow, der blev vist på flere kinesiske tv-netværk og med gæsteoptrædener af kinesiske popstjerner og internationale berømtheder som Nicole Kidman og Pharrell Williams.

I USA – og i stigende grad også i Danmark – har man skabt noget lignende med Cyber Monday, et onlineudsalg, der følger efter Black Friday, der altid falder på den fjerde fredag i november, og som markerer starten på julesalget. For en gangs skyld er det imidlertid Vesten, der kopierer en kinesisk succes. Omsætningen på Singles’ Day var i år dobbelt så stor som den samlede omsætning på Black Friday og Cyber Monday i USA sidste år.

Danske Alexander Schultz er direktør i Shanghai Jungle, en virksomhed med kontor i Shanghai, der hjælper udenlandske virksomheder med onlinemarkedsføring i Kina. Hans observation er, at Alibaba nu klart melder ud, at Singles’ Day skal være en international begivenhed. I første omgang har man fokus på resten af Asien og USA. Dermed bliver Singles’ Day en vigtig del af Alibabas strategi over for deres vigtigste konkurrent, Amazon, der i de seneste år har investeret meget i at etablere sig i Asien, først og fremmest i Indien.

Den anden væsentlige trend, som Alexander Schultz fremhæver, er, at Alibaba har investeret kraftigt i sin fysiske tilstedeværelse. Op til Singles’ Day har Alibaba indgået samarbejdsaftaler med en række store butikskæder og med hundredtusinder af småbutikker, der dels kan fungere som distributionscentraler, dels kan hjælpe med bestillinger og demonstrationer og prøver af varer.

Ligesom Amazon i USA eksperimenterer Alibaba med et nyt koncept for, hvordan fysiske butikker skal fungere i tæt samspil med onlinehandel.

Kineserne lever i mobilen

Generelt mener Alexander Schultz ikke, at danske virksomheder helt har forstået, hvor langt fremme kineserne er, når det gælder brugen af internettet:

”Vi tænker selv, at vi er rimeligt aktive online, for vi måler os med andre europæiske lande og USA. Men kineserne lever simpelthen i den telefon, det er helt vildt! De er nærmest ude af stand til at underholde sig selv på andre måder end ved at se sociale medier, film, læse nyheder og surfe rundt på mobilen. Og det gælder folk i alle aldre, og det gælder arbejdere såvel som chefer. Det er voldsomt,” siger han.

Alexander Schultz hæfter sig også ved, at 90 pct. af alle transaktioner på Singles’ Day foregik via mobiltelefoner:

”Det illustrerer, at kineserne først og fremmest er online gennem mobilen, og det betyder, at traditionelle hjemmesider er lidt passé. I resten af verden designer man typisk en webside, og så sørger man for, at det også kan bruges på en mobil. Men i Kina skal det først og fremmest fungere mobilt,” siger han.

Alle funktioner samlet i én app

Det kinesiske internet er totalt domineret af tre store spillere:

  • Alibaba, som bedst kan sammenlignes med Amazon. Alibabas styrke er onlinehandel.
  • Tencent, som bl.a. ejer appen WeChat. WeChat er uundværlig i Kina og kan sammenlignes med Facebook, fordi den for 800 millioner kinesere er det vigtigste redskab til chat, samtaler og videoopkald.
  • Baidu er i udgangspunktet en søgetjeneste a la Google. 

Men sammenligningerne med Google, Facebook og Amazon holder reelt ikke, fordi de store kinesiske web-tjenester er langt mere integrerede i deres funktionalitet. Alibaba har f.eks. sit eget betalingssystem, Alipay, som for de fleste kinesere er blevet den vigtigste måde at betale for alt lige fra onlineshopping til regninger for husleje og vand samt i butikker. Også WeChat har integreret betaling. Effekten er, at det er meget let at anvende internettet til at klare stort set alle opgaver i hverdagen uden at skulle hoppe rundt mellem forskellige apps og websites, fordi det hele er integreret i den samme app og det samme interface.

Som Alexander Schultz fortæller, bruger kineserne typisk WeChat til alle typer samtaler:

”Jeg har ikke fået en ’gammeldags’ telefonopringning fra en kineser i et år. En af mine venner sendte mig en sms nytårsaften, men der gik tre dage, før jeg så den. Han kunne lige så godt have sendt en fax.”

Men hvad med ham selv: Købte han noget på Singles’ Day? Det gjorde han ikke, svarer han nærmest undskyldende:

”Men hver eneste medarbejder på vores kontor i Shanghai brugte det meste af månedslønnen den dag. De havde lagt bud ind og reserveret varer længe i forvejen,” siger Alexander Schultz.

Forrige artikel Google vil bygge og styre hele byer Google vil bygge og styre hele byer Næste artikel Velfærd, sundhed og styring: Kunstig intelligens rykker ind overalt Velfærd, sundhed og styring: Kunstig intelligens rykker ind overalt
Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

I et helt årti har Copenhagen Fashion Summit været modeindustriens eget internationale klimatopmøde. Men det har ikke for alvor gjort tøjbranchen mere bæredygtig, lyder kritikken fra en lang række forskere, som beskylder organisationen for greenwashing. Forskerne ser kun én vej frem: Færre varer af bedre kvalitet.

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

En af klodens største klimasyndere er stort set gået under radaren, når politikerne taler grønne afgifter og regulering. Men nu er alle Mette Frederiksens støttepartier klar til at bruge afgifter til at sætte en bremse på tøjforbruget.

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality er stadig en teknologi, der kæmper for at finde sin plads i dagligdagen.

Det er især tre anvendelser, der driver den professionelle brug af VR: Træning af medarbejdere, salg og demonstrationer af udstyr og brugen af VR-oplevelser som terapi.

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Jurister kritiserer ny lovgivning for at lade erhvervsfolk og privatpersoner i stikken, hvis de udsættes for falske påstande på Facebook. Anonyme injurier på de sociale medier er nemlig ikke længere en sag for politiet – medmindre de skader en politiker eller er særligt alvorligt strafbare.

Robotterne der leder lederne

Robotterne der leder lederne

Flere virksomheder bruger kunstigt intelligente apps, der hjælper nye chefer med påmindelser og tip til at skabe velfungerende arbejdspladser.

Danske startups skal turde at drømme stort

Danske startups skal turde at drømme stort

I 2019 kommer vi til at se nogle af de største børstnoteringer i Silicon Valleys historie –  ikke mindst Uber og Airbnb.  Tech startups byder stadig på et stort vækstpotentiale, og det potentiale skal også danske startups turde at gå efter.  Det er hårdt arbejde, men gevinsten kan være enorm. 

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Det er svært at finde bedre eksempler på radikal omstilling af en stor virksomhed end den, der på ti år forvandlede Dong fra et nationalt dansk energiselskab baseret på olie, gas og kul til Ørsted, en international kæmpe inden for vedvarende energi. Strategisk chef i Ørsted, Jakob Askou Bøss, fortæller i dette interview om vejen dertil.

Snart kan du swipe dig til en bæredygtig pension

Snart kan du swipe dig til en bæredygtig pension

Den danske startup Matter Pension vil gøre det let for den enkelte at bruge pensionen til at påvirke verden i en mere bæredygtig retning. “Man skal kunne se på sin pension, hvor meget grøn energi, man har været med til at producere,” siger den unge stifter, Niels Fibæk Jensen.

I Japan brainstormer man ikke på møderne

I Japan brainstormer man ikke på møderne

KOMMENTAR: Mit firma blev for snart fem år siden opkøbt af japanske Canon. Vi er stadig en virksomhed dybt forankret i vores oprindelige skandinaviske værdier, men vi har lært meget. Og håbet er, at vi også kan lære japanerne noget.

"Jeg opsøger ikke kolbøtter. Det virker mere, som om de opsøger mig"

Historien om Erick Thürmer er ikke nødvendigvis en succeshistorie. Det er alt for tidligt at sige. Det er snarere historien om en perlerække af kolbøtter, som Thürmer har været igennem på sin mission for at revolutionere den danske fremstillingsindustri. I dag er han landet på benene, men der går næppe så længe, før han springer videre – igen.

Fire ting vi har lært som startup i Silicon Valley

Fire ting vi har lært som startup i Silicon Valley

Hvad er det, der trækker danskere med gode ideer til Californiens superinkubator i Silicon Valley? To danske iværksættere fortæller her, hvorfor de rejste fra Danmark, og hvad der skal til for at slå igennem i den amerikanske tech-dal. 

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Vi er ved at drukne i plastik, men lovgivningen og nye måder at bruge emballage på er så småt på vej.
I Silicon Valley holder Mozilla-fonden den etiske fane højt.

Vi bruger afsindigt meget plastik

Vi bruger afsindigt meget plastik

Pludselig hader vi plastik. På få år er der kommet langt større bevidsthed om, at vores plastikaffald havner i maven på fisk og fugle eller i gigantiske plastik-øer i verdenshavene. Alligevel vokser forbruget støt. Det arbejder politikere, erhvervsfolk og civilsamfundet på at ændre.

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Dansk Affaldsminimering sorterer, renser og tørrer plastik fra danske husholdninger på deres anlæg i Langå uden for Randers. Virksomheden giver plastikken nyt liv ved at smelte den om, så den kan sælges videre til producenter.

Nu ruller den cirkulære økonomi

Nu ruller den cirkulære økonomi

Ny lovgivning fra både Folketinget og EU presser på for mere fokus på reparationer og genanvendelse af materialer. Produkter og forretningsmodeller, der bygger på de samme principper, vælter frem. Den cirkulære økonomi er en ide, hvis tid er kommet.

Brød bliver til øl bliver til brød

Brød bliver til øl bliver til brød

Det økologiske bageri Jalm&B har sammen med Carlsbergs bryggeri Jacobsen indgået en industriel symbiose, hvor de aftager hinandens restprodukter til at bage brød og brygge øl.