Onlineudsalg i Kina: 256.000 salg – i sekundet

Den årlige Singles’ Day i Kina er planetens suverænt største enkeltstående kommercielle begivenhed. På et enkelt døgn, den 11. november, blev der online solgt varer for 161 mia. kr. Nu vil Alibaba, det kinesiske onlinevarehus bag begivenheden, udvide Singles’ Day til resten af verden.

Det kan være svært lige at forstå, hvad det vil sige at sælge for 168 mia. yuan – svarende til 161 mia. kr. – på blot 24 timer. En anden måde at beskrive det på er, at det svarer til 4 pct. af det samlede kinesiske butikssalg – både online og offline – på et år.

Kina er stort, men logistikken omkring Singles’ Day er nærmest ubegribelig. Da omsætningen toppede lørdag den 11. november, blev der ekspederet 256.000 salg i sekundet. Nu, i dagene efter, skal der sendes halvanden milliard pakker med varer ud. Det skønnes, at omkring tre millioner mennesker har været direkte involveret i logistikken. Avisen China Daily rapporterer, at priserne på papæsker er steget voldsomt, og at det er svært at skaffe nok emballage til de mange forsendelser. I avisen kunne man også følge, hvordan de ansatte ved Alibabas hovedkvarter i byen Hangzhou kunne få sig en lur på arbejdet i en interimistisk teltby, der blev rejst til formålet.

Vesten kopierer kinesisk succes

Singles’ Day startede som en særlig shoppingdag for enlige universitetsstuderende. Den 11.11 blev valgt, fordi tallene ligner ’nøgne grene’, der er det kinesiske udtryk for singler. Igennem de seneste otte år har Alibaba imidlertid systematisk bygget Singles’ Day op til at være en af årets store begivenheder i Kina.

I år var salget 40 pct. større end sidste år, og dagen blev markeret med et gallashow, der blev vist på flere kinesiske tv-netværk og med gæsteoptrædener af kinesiske popstjerner og internationale berømtheder som Nicole Kidman og Pharrell Williams.

I USA – og i stigende grad også i Danmark – har man skabt noget lignende med Cyber Monday, et onlineudsalg, der følger efter Black Friday, der altid falder på den fjerde fredag i november, og som markerer starten på julesalget. For en gangs skyld er det imidlertid Vesten, der kopierer en kinesisk succes. Omsætningen på Singles’ Day var i år dobbelt så stor som den samlede omsætning på Black Friday og Cyber Monday i USA sidste år.

Danske Alexander Schultz er direktør i Shanghai Jungle, en virksomhed med kontor i Shanghai, der hjælper udenlandske virksomheder med onlinemarkedsføring i Kina. Hans observation er, at Alibaba nu klart melder ud, at Singles’ Day skal være en international begivenhed. I første omgang har man fokus på resten af Asien og USA. Dermed bliver Singles’ Day en vigtig del af Alibabas strategi over for deres vigtigste konkurrent, Amazon, der i de seneste år har investeret meget i at etablere sig i Asien, først og fremmest i Indien.

Den anden væsentlige trend, som Alexander Schultz fremhæver, er, at Alibaba har investeret kraftigt i sin fysiske tilstedeværelse. Op til Singles’ Day har Alibaba indgået samarbejdsaftaler med en række store butikskæder og med hundredtusinder af småbutikker, der dels kan fungere som distributionscentraler, dels kan hjælpe med bestillinger og demonstrationer og prøver af varer.

Ligesom Amazon i USA eksperimenterer Alibaba med et nyt koncept for, hvordan fysiske butikker skal fungere i tæt samspil med onlinehandel.

Kineserne lever i mobilen

Generelt mener Alexander Schultz ikke, at danske virksomheder helt har forstået, hvor langt fremme kineserne er, når det gælder brugen af internettet:

”Vi tænker selv, at vi er rimeligt aktive online, for vi måler os med andre europæiske lande og USA. Men kineserne lever simpelthen i den telefon, det er helt vildt! De er nærmest ude af stand til at underholde sig selv på andre måder end ved at se sociale medier, film, læse nyheder og surfe rundt på mobilen. Og det gælder folk i alle aldre, og det gælder arbejdere såvel som chefer. Det er voldsomt,” siger han.

Alexander Schultz hæfter sig også ved, at 90 pct. af alle transaktioner på Singles’ Day foregik via mobiltelefoner:

”Det illustrerer, at kineserne først og fremmest er online gennem mobilen, og det betyder, at traditionelle hjemmesider er lidt passé. I resten af verden designer man typisk en webside, og så sørger man for, at det også kan bruges på en mobil. Men i Kina skal det først og fremmest fungere mobilt,” siger han.

Alle funktioner samlet i én app

Det kinesiske internet er totalt domineret af tre store spillere:

  • Alibaba, som bedst kan sammenlignes med Amazon. Alibabas styrke er onlinehandel.
  • Tencent, som bl.a. ejer appen WeChat. WeChat er uundværlig i Kina og kan sammenlignes med Facebook, fordi den for 800 millioner kinesere er det vigtigste redskab til chat, samtaler og videoopkald.
  • Baidu er i udgangspunktet en søgetjeneste a la Google. 

Men sammenligningerne med Google, Facebook og Amazon holder reelt ikke, fordi de store kinesiske web-tjenester er langt mere integrerede i deres funktionalitet. Alibaba har f.eks. sit eget betalingssystem, Alipay, som for de fleste kinesere er blevet den vigtigste måde at betale for alt lige fra onlineshopping til regninger for husleje og vand samt i butikker. Også WeChat har integreret betaling. Effekten er, at det er meget let at anvende internettet til at klare stort set alle opgaver i hverdagen uden at skulle hoppe rundt mellem forskellige apps og websites, fordi det hele er integreret i den samme app og det samme interface.

Som Alexander Schultz fortæller, bruger kineserne typisk WeChat til alle typer samtaler:

”Jeg har ikke fået en ’gammeldags’ telefonopringning fra en kineser i et år. En af mine venner sendte mig en sms nytårsaften, men der gik tre dage, før jeg så den. Han kunne lige så godt have sendt en fax.”

Men hvad med ham selv: Købte han noget på Singles’ Day? Det gjorde han ikke, svarer han nærmest undskyldende:

”Men hver eneste medarbejder på vores kontor i Shanghai brugte det meste af månedslønnen den dag. De havde lagt bud ind og reserveret varer længe i forvejen,” siger Alexander Schultz.

Forrige artikel Google vil bygge og styre hele byer Google vil bygge og styre hele byer Næste artikel Velfærd, sundhed og styring: Kunstig intelligens rykker ind overalt Velfærd, sundhed og styring: Kunstig intelligens rykker ind overalt
De kreative erhverv kræver politisk bevågenhed

De kreative erhverv kræver politisk bevågenhed

Den kreative sektor i Danmark boomer og klarer sig målt på eksportvækst bedre end andre sektorer. Alligevel tøver politikerne med at anerkende vækstpotentialet, lyder kritikken. Det sker imidlertid i lande som Holland, Storbritannien og Finland.

LEO Pharma-app diagnosticerer hudsygdomme bedre end lægen

LEO Pharma-app diagnosticerer hudsygdomme bedre end lægen

Inden længe vil mange hudsygdomme kunne blive diagnosticeret af en app på din smartphone med stor præcision. Ifølge LEO Innovation Lab, der udvikler en app til formålet, er kunstig intelligens og øget patientinddragelse en vigtig del af fremtidens sundhedssystem.

Kvantecomputere kan drive den næste IT-revolution

Kvantecomputere kan drive den næste IT-revolution

Der kan gå ti-tyve år før kvantecomputerne er klar, men der bliver brug for dem.
Film, musik og computerspil er en stor dansk eksportsektor, men på mange måder stadig meget umodent organiseret.

Forskere forbereder computerkraftens kvantespring

Forskere forbereder computerkraftens kvantespring

Vi har vænnet os til, at computere og alt, hvad der har med digital teknologi at gøre, bliver bedre, hurtigere og billigere år for år. Men hvis udviklingen skal fortsætte, er der snart behov for at skifte til helt nye teknologier. Den mest lovende er kvantecomputere.

Danske film- og animationsselskaber mister ordrer for en halv milliard

Danske film- og animationsselskaber mister ordrer for en halv milliard

Danmark er sammen med Bulgarien og Luxembourg snart de eneste EU-lande i Europa uden statsstøtte til film- og animationsbranchen. Det koster på ordrebogen. Venstres erhvervsordfører erkender, at man kan blive nødt til at følge trop og uddele millioner i statsstøtte til internationale filmgiganter.

Spilfirma: Svært at skaffe talenter

Spilfirma: Svært at skaffe talenter

Sybo Games er en dansk spilvirksomhed med vækstpotentiale. Men bl.a. jagten på talenter er en udfordring, siger CEO Mathias Gredal Nørvig, der er formand for den nye forening Vision Denmark.

Den næste bølge af deletransport er på vej

Den næste bølge af deletransport er på vej

Der kommer masser af nye dele-cykler og dele-løbehjul til Danmark – men i andre byer bliver de smidt ud.
Virtual Reality kan give en enestående naturoplevelse, men det er ny form for natur.

Globalt slagsmål om deletransport

Globalt slagsmål om deletransport

Udlejning af cykler og elektriske løbehjul er på ganske få år blevet en global milliardforretning, og markedet domineres af techgiganter fra Kina og USA. Men også en lille dansk spiller gør sig bemærket med sine orange cykler i flere af Europas hovedstæder.

Med en virtuel håndgranat som kunstnerisk virkemiddel

Med en virtuel håndgranat som kunstnerisk virkemiddel

Den danske kunstner Morten Rockford Ravn har skabt en fotoreportage fra computerspillet Grand Theft Auto.
Som enhver anden fotograf måtte han udsøge sig interessante steder og vente tålmodigt på at de rette situationer opstod. I den virtuelle verden er der dog noget videre rammer for, hvad man kan gøre for at fremkalde de helt rigtige fotogene situationer.

Podcast: 1.3 milliarder indere har fået digital ID

Podcast: 1.3 milliarder indere har fået digital ID

Globalt set er det indiske Aadhaar projekt blandt de største og mest betydningsfulde IT-projekter – men meget få i vores del af verden har hørt om det. På under ti år er det lykkes at give 1.3 milliarder indere en digital identitet. 

Han forudså æraen af falske nyheder. Nu frygter han, det hele bliver meget værre!

Han forudså æraen af falske nyheder. Nu frygter han, det hele bliver meget værre!

Nye teknologier vil i fremtiden kunne fremstille videoer, billeder og tekster, der ser så troværdige ud, at vi får endnu større problemer med misinformation. Det kan i sidste ende betyde, at demokratiet kommer i fare, advarer teknologiekspert, der forudså problemer med ‘fake news’ på internettet, før fænomenet eksploderede.

Sikke en voldsom trængsel

Sikke en voldsom trængsel

I dag planlægger danskerne deres transport ved hjælp af Rejseplanen og Rejsekortet. Men Uber, Google og mange andre er for længst gået ind i kampen om at være de selskaber, der koordinerer fremtidens mobilitet.

Nye trafikanter vender op og ned på byplanlægning

Nye trafikanter vender op og ned på byplanlægning

En ny trafikhandlingsplan i Aalborg Kommune gør op med gamle trafikdogmer og gør dermed klar til at favne de mange nye typer af køretøjer, der åbnes for i en forsøgsordning fra nytår. Men især i Århus og København volder den nye lov også kvaler.

Manden bag digital transportrevolution: Lovgivere skal på banen

Manden bag digital transportrevolution: Lovgivere skal på banen

Teknologien bag nye avancerede løsninger til at organisere persontransport er langt fremme i Finland. Siden 2011 har den finske regering arbejdet på at tilpasse lovgivningen til en ny transportæra. Og det er ekstremt vigtigt at have lovgiverne med på sidelinjen i en af de næste store digitale revolutioner, siger administrerende direktør og stifter af virksomheden MaaS Global, Sampo Hietanen.

Bilens tid som byens konge rinder ud

Bilens tid som byens konge rinder ud

Den måde, vi færdes i byerne på, vil forandres væsentligt. Nye, små elektriske køretøjer er begyndt at dukke op, og samtidig bliver mobilitet i stigende grad en tjeneste; en løsning, som sammensættes til lejligheden alt efter den enkeltes behov. Bytrafikken kan blive mere effektiv, fleksibel og klimavenlig. Det er der hårdt brug for.

Hvad i alverden er det, der kører dér?

Hvad i alverden er det, der kører dér?

En mangfoldighed af nye, små elektriske køretøjer, med eksotiske navne som hoverboards, uniwheels og speed pedelecs, vil i den nærmeste fremtid blande sig i storbyernes mylder. Sammen med selvkørende biler og busser, små udbringningsrobotter, robothunde og droner kan de med tiden fortrænge bilerne som byernes konger.

What’s next – i 2019?

What’s next – i 2019?

Virksomheder skal tage forbrugernes værdier alvorligt – for det er blevet alvor med klimaet, miljøet og datasikkerheden.
Det er muligt at nyhederne er dårlige, men i gamle dage var de også kedelige.

7 trends for 2019 - det handler om værdier

7 trends for 2019 - det handler om værdier

Hvis der er ét ord, der i 2019 vil præge forbrugernes krav og forventninger til  de produkter og tjenester de bruger, er det ”værdier”. Det skriver Fjord, konsulentvirksomheden Accentures designbureau, i deres årlige trendrapport.

Telefonen, der konkurrerer på det, det den ikke kan

Telefonen, der konkurrerer på det, det den ikke kan

Det måtte komme: En telefon, der skiller sig ud ved at have meget få funktioner. Light phone kaldes den, og som selskabet bag den lille telefon siger, så er den ”designet til at blive brugt så lidt som muligt”.

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

KOMMENTAR: Kina bruger de amerikanske techselskabers krise med datalæk og fake news til at eksportere sin model for styring af internettet og software til kontrol og overvågning.

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Den tidligere Mærsk-laborant Dorte Jensen blev whistleblower i 2010, da hun gik til pressen med en optagelse, der afslørede, hvordan Mærsk pressede ansatte til at fuske med målinger af spildevand og oliespildsrapporter. Det har haft store konsekvenser for hende, men hun ville gøre det igen.

Jurister og 'cyber-tropper' bekæmper desinformation i Tyskland

Jurister og 'cyber-tropper' bekæmper desinformation i Tyskland

Tyskland er et af de få lande, der har valgt at indføre lovgivning som led i kampen mod desinformation. ”Facebook-loven” som den populært kaldes er imidlertid blot ét af flere initiativer, som tyskerne har indført for at bekæmpe indflydelsesoperationer, desinformation og propaganda.

Danske whistleblowere er retsløse

Danske whistleblowere er retsløse

655 danske virksomheder har en whistleblowerordning, men hvem beskytter de egentlig? Ordningerne kan ende som et parallelt retssystem, hvor virksomheder klarer kritisable sager internt, så offentlighed og myndigheder aldrig får kendskab til dem.

Højsæson for spåkoner

Højsæson for spåkoner

Bliver Tesla overtaget af Apple? Finder du det næste job gennem Google?
Og hvad kan danske hospitaler lære af deres israelske kolleger?

Spådomme for tech-verdenen i 2019

Spådomme for tech-verdenen i 2019

Det er ved at være den tid på året, hvor tænketanke og andre kloge hoveder forsøger at komme med forudsigelser for næste år. Det første kuld af spådomme er ude.