Onlineudsalg i Kina: 256.000 salg – i sekundet

Den årlige Singles’ Day i Kina er planetens suverænt største enkeltstående kommercielle begivenhed. På et enkelt døgn, den 11. november, blev der online solgt varer for 161 mia. kr. Nu vil Alibaba, det kinesiske onlinevarehus bag begivenheden, udvide Singles’ Day til resten af verden.

Det kan være svært lige at forstå, hvad det vil sige at sælge for 168 mia. yuan – svarende til 161 mia. kr. – på blot 24 timer. En anden måde at beskrive det på er, at det svarer til 4 pct. af det samlede kinesiske butikssalg – både online og offline – på et år.

Kina er stort, men logistikken omkring Singles’ Day er nærmest ubegribelig. Da omsætningen toppede lørdag den 11. november, blev der ekspederet 256.000 salg i sekundet. Nu, i dagene efter, skal der sendes halvanden milliard pakker med varer ud. Det skønnes, at omkring tre millioner mennesker har været direkte involveret i logistikken. Avisen China Daily rapporterer, at priserne på papæsker er steget voldsomt, og at det er svært at skaffe nok emballage til de mange forsendelser. I avisen kunne man også følge, hvordan de ansatte ved Alibabas hovedkvarter i byen Hangzhou kunne få sig en lur på arbejdet i en interimistisk teltby, der blev rejst til formålet.

Vesten kopierer kinesisk succes

Singles’ Day startede som en særlig shoppingdag for enlige universitetsstuderende. Den 11.11 blev valgt, fordi tallene ligner ’nøgne grene’, der er det kinesiske udtryk for singler. Igennem de seneste otte år har Alibaba imidlertid systematisk bygget Singles’ Day op til at være en af årets store begivenheder i Kina.

I år var salget 40 pct. større end sidste år, og dagen blev markeret med et gallashow, der blev vist på flere kinesiske tv-netværk og med gæsteoptrædener af kinesiske popstjerner og internationale berømtheder som Nicole Kidman og Pharrell Williams.

I USA – og i stigende grad også i Danmark – har man skabt noget lignende med Cyber Monday, et onlineudsalg, der følger efter Black Friday, der altid falder på den fjerde fredag i november, og som markerer starten på julesalget. For en gangs skyld er det imidlertid Vesten, der kopierer en kinesisk succes. Omsætningen på Singles’ Day var i år dobbelt så stor som den samlede omsætning på Black Friday og Cyber Monday i USA sidste år.

Danske Alexander Schultz er direktør i Shanghai Jungle, en virksomhed med kontor i Shanghai, der hjælper udenlandske virksomheder med onlinemarkedsføring i Kina. Hans observation er, at Alibaba nu klart melder ud, at Singles’ Day skal være en international begivenhed. I første omgang har man fokus på resten af Asien og USA. Dermed bliver Singles’ Day en vigtig del af Alibabas strategi over for deres vigtigste konkurrent, Amazon, der i de seneste år har investeret meget i at etablere sig i Asien, først og fremmest i Indien.

Den anden væsentlige trend, som Alexander Schultz fremhæver, er, at Alibaba har investeret kraftigt i sin fysiske tilstedeværelse. Op til Singles’ Day har Alibaba indgået samarbejdsaftaler med en række store butikskæder og med hundredtusinder af småbutikker, der dels kan fungere som distributionscentraler, dels kan hjælpe med bestillinger og demonstrationer og prøver af varer.

Ligesom Amazon i USA eksperimenterer Alibaba med et nyt koncept for, hvordan fysiske butikker skal fungere i tæt samspil med onlinehandel.

Kineserne lever i mobilen

Generelt mener Alexander Schultz ikke, at danske virksomheder helt har forstået, hvor langt fremme kineserne er, når det gælder brugen af internettet:

”Vi tænker selv, at vi er rimeligt aktive online, for vi måler os med andre europæiske lande og USA. Men kineserne lever simpelthen i den telefon, det er helt vildt! De er nærmest ude af stand til at underholde sig selv på andre måder end ved at se sociale medier, film, læse nyheder og surfe rundt på mobilen. Og det gælder folk i alle aldre, og det gælder arbejdere såvel som chefer. Det er voldsomt,” siger han.

Alexander Schultz hæfter sig også ved, at 90 pct. af alle transaktioner på Singles’ Day foregik via mobiltelefoner:

”Det illustrerer, at kineserne først og fremmest er online gennem mobilen, og det betyder, at traditionelle hjemmesider er lidt passé. I resten af verden designer man typisk en webside, og så sørger man for, at det også kan bruges på en mobil. Men i Kina skal det først og fremmest fungere mobilt,” siger han.

Alle funktioner samlet i én app

Det kinesiske internet er totalt domineret af tre store spillere:

  • Alibaba, som bedst kan sammenlignes med Amazon. Alibabas styrke er onlinehandel.
  • Tencent, som bl.a. ejer appen WeChat. WeChat er uundværlig i Kina og kan sammenlignes med Facebook, fordi den for 800 millioner kinesere er det vigtigste redskab til chat, samtaler og videoopkald.
  • Baidu er i udgangspunktet en søgetjeneste a la Google. 

Men sammenligningerne med Google, Facebook og Amazon holder reelt ikke, fordi de store kinesiske web-tjenester er langt mere integrerede i deres funktionalitet. Alibaba har f.eks. sit eget betalingssystem, Alipay, som for de fleste kinesere er blevet den vigtigste måde at betale for alt lige fra onlineshopping til regninger for husleje og vand samt i butikker. Også WeChat har integreret betaling. Effekten er, at det er meget let at anvende internettet til at klare stort set alle opgaver i hverdagen uden at skulle hoppe rundt mellem forskellige apps og websites, fordi det hele er integreret i den samme app og det samme interface.

Som Alexander Schultz fortæller, bruger kineserne typisk WeChat til alle typer samtaler:

”Jeg har ikke fået en ’gammeldags’ telefonopringning fra en kineser i et år. En af mine venner sendte mig en sms nytårsaften, men der gik tre dage, før jeg så den. Han kunne lige så godt have sendt en fax.”

Men hvad med ham selv: Købte han noget på Singles’ Day? Det gjorde han ikke, svarer han nærmest undskyldende:

”Men hver eneste medarbejder på vores kontor i Shanghai brugte det meste af månedslønnen den dag. De havde lagt bud ind og reserveret varer længe i forvejen,” siger Alexander Schultz.

Forrige artikel Google vil bygge og styre hele byer Google vil bygge og styre hele byer Næste artikel Velfærd, sundhed og styring: Kunstig intelligens rykker ind overalt Velfærd, sundhed og styring: Kunstig intelligens rykker ind overalt