Opgøret med techgiganterne :: Droner i det danske forsvar :: Den digitale autobahn

Google, Facebook og Amazon er blevet for store og dominerende, mener amerikanske Jonathan Taplin. Det danske forsvar skruer op for droneindsatsen. Og så går tyskerne nu efter at blive førende inden for mobilitet.

Peter Hesseldahl

Hvad skal vi egentlig stille op mod tech-giganternes monopoler?

Amerikaneren Jonathan Taplin var i København forleden for at lancere den danske oversættelse af sin bog ”Move fast and break things”. Det skete i en proppet sal i Politikens hus, hvor direktør Stig Ørskov skamroste bogen for dens analyse af de tech-giganternes dominans.

Ærlig talt, så skarp synes jeg ikke, bogen er. Taplin langer ud til højre og venstre, men det er svært at sige præcist, hvad der er problemet, og hvad der kan gøres ved det.

Omvendt, sådan har de fleste af os det sikkert: Vi har en lidt diffus fornemmelse af, at noget er galt. I den seneste tid er det blevet stadigt tydeligere, at en lille håndfuld giganter – Google, Facebook, Amazon m.fl. - er i fuld færd med at overtage kontrollen med de mest centrale sektorer i samfundet: Medier, sundhed, handel, transport, energi osv.

Ikke nok med det: det er de samme selskaber, der ser ud til at ville dominere indenfor den næste revolutionerende teknologi: Kunstig intelligens.

Taplin sætter ord på bekymringen. Lidt rablende, men det er en god start på en debat, der med sikkerhed kommer til at rase i de kommende år.

Vi har selvfølgelig et interview med Taplin – og en lille video, så man kan få et indtryk af manden.

Forsvarsforliget faldt på plads forleden, og et af punkterne i det er, at UAS, centeret til udvikling og afprøvning af droner i Odense lufthavn, nu også skal bruges til udvikling af militære droner.

Et af de selskaber, der kommer til at bruge faciliteterne i Odense, er Scandinavian Avionics, der har en afdeling for droner. Som direktør Søren E. Petersen fortæller i dagens artikel, skal man bl.a. videreudvikle en boks, der kan identificere og tracke op til 70 droner ad gangen. Det lader til at dronerne kommer til at flyve i flok fremover.

Nye teknologier har det med at vende op og ned på etablerede brancher. Tesla er mere værd og får langt mere omtale, end mange modne bilfabrikanter, der i modsætning til Tesla sælger hundredetusinder eller millioner af biler.

Selvkørende elektriske biler kræver nye kompetencer og nye forretningsmodeller, og mange forventer, at markedet fremover vil blive domineret af nye spillere som Tesla eller et væld af nye kinesiske bilmærker.

Men som det fremgår af dagens klumme fra Innovation Centre Denmark i München, ligger de tyske bilfabrikanter ikke på den lade side. De ved, at selvkørende biler er nøglen til fremtidens digitale Autobahn.

God fornøjelse med læsningen,

Peter Hesseldahl

Redaktør, MM Next


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu