Overblik: Ledelse under hastig omstilling

Det kræver et særligt sæt kompetencer at lede en virksomhed, mens disruptionen raser – plus mod og en god portion held

Peter Hesseldahl

Det er nærmest ligegyldigt, hvilken branche man ser på, så står den over for grundlæggende omvæltninger i de kommende år. Kombination af hastig digitalisering og voksende krav om bæredygtighed vil gøre det nødvendigt – og interessant – at tænke i helt nye baner, hvad enten det er for transport, sundhed, undervisning, energi eller medier.
 
Det er den nok så omtalte disruption, der er på spil. Men hvordan gør man i praksis, når virksomheden skal slå kolbøtter og forandres igen og igen?
 
Erick Thürmer har gjort sig flere erfaringer i den retning end ret mange andre. Som det fremgår af dagens lange interview har Thürmers arbejde med at bringe den 120 år gamle familieejede værktøjsproducent ind i den digitale tidsalder været en perlerække af kolbøtter.
 
Thürmers vision er at erstatte fabrikkens centraliserede masseproduktion med et ”Spotify for værktøj”, hvor kunderne kan downloade instrukser til selv at 3D-printe det værktøj, de har brug, når og hvor det skal bruges. Men vejen til at realisere dét er langt fra lige.
 
Det er heller ikke nemt at starte helt fra bunden – og slet ikke i Silicon Valley. To danske iværksættere, Cathrine Andersen og Christian Rasmussen, tog chancen i 2012 og rejste til San Francisco for at udvikle deres forretningsidé – og i den første tid havde de, bogstavelig talt, kontor i en garage.
Det var hårdt og småt med pengene, før de to endelig fik et break:
"Vi kunne være faldet døde om i vores garage, uden at nogen ville have bemærket det," siger de.
 
I dagens reportage fra San Francisco fortæller de to danskere om fire ting, de har lært efter syv år som startup i Silicon Valley.  
 
God fornøjelse med læsningen!
 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu