Overblik: Trods handelskrige buldrer Kinas tech-udvikling afsted

Kina er stadig et uomgængeligt marked og en voksende konkurrent. Der er tre gange så mange internetbrugere i Kina som i USA, og de kinesiske tech-giganter er ikke længere copycats; de bliver selv kopieret.

Peter Hesseldahl

Når man hører om den eskalerende handelskrig mellem USA og Kina, og om hvordan kinesiske hightech-virksomheder som Huawei pludselig bliver afskåret fra de vestlige markeder, kan man få det indtryk, at Kinas teknologiske udvikling er sat på standby.

Men sådan er det ikke. Inden for Kina og i de lande, der ikke er tæt allieret med USA, stormer kinesiske internetvirksomheder frem.
 
Vi har taget et nærmere kig på en ny rapport, der gør status over udviklingen af det kinesiske internet. Hint: Det er stort, og det går stærkt.


Fra Wall Street Journal har vi en artikel om de mest almindelige fejl, som multinationale selskaber begår, når de forsøger at få plads på det kinesiske marked.

James Allen, der er leder af konsulenthuset Bains strategiafdeling, præsenterer de seks fejl, der typisk giver problemer, når man etablere sig i Kina – man kan måske sammenfatte det i en enkelt sætning: Lad være med at tro, at man overføre de tidsplaner, strategier, risikovurderinger og organisationsstrukturer, man kender hjemmefra, til Kina.

Jeg har selv arbejdet en hel del med forretningsstrategier for Kina, og jeg kan kun sige, at artiklen er spot on.


En af udfordringerne i teknologivirksomheder er finde de medarbejdere, der passer.  

Lars Thinggaard er direktør for en af Danmarks mest succesrige IT-virksomheder, Milestones, der sælger systemer til integration af overvågningskameraer.

I dagens klumme fortæller han om udfordringerne ved at skaffe de rette medarbejdere, samtidig med at man vokser hastigt og internationalt.

Milestone står midt i en proces, der skal gøre det klarere, hvad det er for en firmakultur, man har og ønsker at bevare fremover.

En af Thinggaards pointer er, at han mener, virksomheden skal være fokuseret på, om der er et kulturelt match til de nye medarbejdere, man hyrer – ikke kun de rent faglige kompetencer.

”Det handler om at finde de medarbej­dere, som allerede bærer elementer af vores kultur i sig. Resten skal nok komme,” skriver Thinggaard.

God fornøjelse med læsningen!


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu