Ralf Hemmingsen: Nyt online-samarbejde skal teste potentialet

Potentialet er stort, men onlineundervisning vil ikke afskaffe almindelige timer på universiteterne. Det fastslår rektor for Københavns Universitet Ralf Hemmingsen. Universitetet, der har 38.000 studerende, venter 100.000 nye onlinestuderende til september, men rektoren opfatter kun kurserne som en test.

Når Københavns Universitet til september starter undervisningen på fire gratis onlinekurser, er det i første omgang for at indsamle viden om, hvordan det nye onlineformat fungerer.

”Hvis det bliver en succes, vil vi gøre status og overveje, hvor vi skal hen. Vi skal have et formål med det og kapaciteten til det, og vi skal også have topkvalitet i de kurser, der udbydes,” understreger rektor Ralf Hemmingsen i et interview til Mandag Morgen.

Med kontrakt på nye fire år i rektorstolen er det ham, der skal lede Danmarks største uddannelsesinstitution gennem det, der tegner til at blive en global uddannelsesrevolution. Se også Intelligence-sektionen side 75.

 ”Jeg er ikke guru på, hvordan fjernundervisning virker, men jeg tror, der vil være store dele af befolkningen – også i lande, der ikke har så let adgang til gode uddannelsesinstitutioner – der vil benytte det og skaffe sig et vidensgrundlag. Måske et grundlag for at komme ind i en egentlig institution og blive uddannet bagefter”, siger han.

Erstatter ikke almindelig undervisning

Den enorme interesse, som kurserne har tiltrukket fra studerende i hele verden, gør indtryk på Ralf Hemmingsen. Dertil kommer, at en række af verdens mest prestigefyldte universiteter for alvor er begyndt at rykke på området. Alligevel er han stadig forbeholden.

Mandag Morgen har interviewet Ralf Hemmingsen som en del af serien Leadership Lounge, hvor danske topledere fortæller om deres største ledelsesmæssige udfordringer. Se flere interviews med danske topledere her.

”Jeg tror, der er et stort potentiale, men jeg tror ikke, at det erstatter faglig identitetsskabelse og integrering i de hands-on-skills, som mange, også akademiske, uddannelser rummer. Hvis man skal have mere end viden – hvis man skal have indsigt og forståelse af mekanismer – så skal man altså også have en lærer-studerende-kontakt til at føre folk ind i den arbejdsform, metodologi og tænkning, der gør, at man kan analysere data,” fortæller han og hæfter sig ved, at mange studerende stadigvæk vægter relationen til underviseren højt.

”Det er ikke sådan, at den elektroniske tidsalder har skabt en forestilling hos de unge om, at det er bedre og nemmere at køre det på e-format. Studenterne er meget optaget af den identitetsskabelse og domesticering til en videnskabs disciplin, der ligger i en underviser-studerende-kontakt. Jeg har ikke den forestilling, at verden vil komme til at bestå af ti stjerneuniversiteter, der underviser på fjerndistancen,” lyder det fra Ralf Hemmingsen.

Prestigefuld invitation trak

Københavns Universitet udbyder sine kurser på onlineplatformen Coursera, som også det hæderkronede Stanford University bruger.

”Det gør vi simpelthen for at få erfaringer med, hvordan et sådant system virker – hvem der vil tilmelde sig det, og hvordan det fungerer i praksis,” siger han.

Især Stanfords engagement i Coursera har haft afgørende betydning for, at Københavns Universitet takkede ja til samarbejdet, da det sammen med DTU modtog en invitation til at blive en del af den globale platform for onlineundervisning. En platform, der i øjeblikket tilbyder kurser fra 33 top-universiteter til mere end tre millioner aktive studerende.

Allerede nu er der kraftige indikationer på, at København Universitets debut med onlineundervisning bliver en gedigen succes. I løbet af de første døgn, hvor kurserne var slået op, tilmeldte 6.000 studerende sig. Tilmeldingerne løber stadigvæk ind, og det synes ikke urealistisk, at universitetet til september kan byde velkommen til mere end 100.000 nye onlinestuderende – næsten tre gange flere end antallet af almindelige studerende.

Ikke for at tjene penge

Ralf Hemmingsen brugte sidste år sin velkomsttale til universitetets nye studerende til at tale varmt for den klassiske undervisning, hvor lærer og studerende møder hinanden ansigt til ansigt i en udviklende akademisk samtale. Talen blev af omverdenen tolket som en indirekte afstandtagen til onlineundervisningen. Men Ralf Hemmingsen afviser, at han med universitetets deltagelse i Coursera har skiftet holdning:

”Det synes jeg ikke. Det var lejligheden til at komme ind i en kreds af institutioner, der er meget seriøse, og som laver nogle kurser, og få noget erfaring. Vi bruger da også e-støttet undervisning i en masse uddannelser på KU, vi har sågar enkelte, der er rene e-uddannelser. Så det er ikke sådan, at det er Fanden i kirken. Jeg forsøgte bare ved den lejlighed at analysere lidt på vores rolle i et meget e-præget samfund, og der var min pointe, at den akademiske analyse person til person ikke bliver overflødiggjort, selv om der er en ufattelig mængde viden tilgængelig på nettet.”

Han vurderer nu, at onlineundervisning kan komme til at spille en større rolle i fremtiden, men afviser i samme åndedrag, at de nye undervisningsformer kommer til at erstatte den traditionelle undervisning. I første omgang bliver det heller ikke et forretningsområde, som Københavns Universitet skal satse på.

”Vi har ikke tænkt det som en business. Det ligger heller ikke rigtig i de danske universiteters grundtænkning. Vi har nogle kurser, vi udbyder – masteruddannelser – og tjener en lille smule på, men vi har ikke tænkt det som en forretning,” siger Ralf Hemmingsen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu