Sådan fastholder du dine troløse ansatte

Ledelsen skal have øje for to ting, som har stor betydning for virksomheder og for forandringsprocesser: Det stadig mere avancerede teknologiske og digitale landskab og den nye generation af millennials.

20 år. 15 år. 10 år. 1 år. At blive på den samme arbejdsplads år ud og år ind er ikke længere normalen. Tværtimod.

I dag er det stærke mentale tilhørsforhold til en arbejdsplads, der traditionelt har bundet arbejdsgiver og medarbejder sammen, revet i stykker. Den økonomiske krise, jobmangel og fyringsrunder har skabt et arbejdsmarked, hvor medarbejderens loyalitet over for virksomheden er faldet voldsomt. Man taler i dag om fænomenet job hopping som den helt store trend på det globale arbejdsmarked, hvor generationen af de såkaldte millennials forventes at besidde 15-20 job set over hele deres arbejdsliv.

Det skaber et helt nyt arbejdsmarked og en hel ny arbejdskultur. Ifølge konsulenthuset McKinsey er den udvikling blevet en stor udfordring for mange virksomheder, især når der skal gennemføres forandringsprocesser i organisationen. Udsigten til at skulle arbejde på nye måder og tænke anderledes kan nemlig få medarbejdere til at stå af og søge væk, og det udfordrer den enkelte leders evne til at fastholde den enkelte medarbejder i en tid, hvor der er forandring på menuen.

Slaget er dog ikke tabt på forhånd. Ifølge artiklen ”Winning the hearts and minds in the 21st century” skrevet af to McKinsey-konsulenter er der nemlig en række måder og tiltag, hvormed man kan øge sine muligheder for at fastholde medarbejderne – også i forandringstider. Men det kræver, at virksomheden og lederen investerer mere tid og flere kræfter end tidligere, når de ønsker at gennemføre en forandringsproces og ændre tankegang og adfærd hos medarbejderne.

Her skal ledelsen særligt have øje for to ting, som har stor betydning for virksomheder og for forandringsprocesser: Det stadig mere avancerede teknologiske og digitale landskab og den nye generation af millennials. Tilsammen ændrer de to faktorer spillereglerne for, hvordan virksomheder kan påvirke og skabe forandring hos deres medarbejdere.


  1. Nye digitale værktøjer driver viden, involvering og indflydelse. Digitale muligheder gør det nemt at tilpasse meddelelser, skræddersy dem til den enkeltes behov og levere dem direkte til den enkelte medarbejder. Fra direktørstolen kan man målrette og personliggøre budskaber, så det bliver relevant for den enkelte. De digitale platforme åbner desuden døren til ny involvering og nye former for indflydelse. I direktionen kan man hurtigt tage temperaturen på organisationen gennem f.eks. onlinespørgeskemaer, og man kan gennem digital kortlægning og analyser af sociale netværk identificere og engagere kulturbærere i organisationen og engagere dem i at drive en forandringsproces.



  1. Millennials: Nye medarbejdere skaber nye muligheder og udfordringer. Millennials som medarbejdergruppe kræver særlig kommunikation og involvering. Undersøgelser af millennials viser, at deres beslutning om at blive eller forlade en virksomhed i høj grad afhænger af deres evne til at finde mening med deres arbejde. For at vinde den medarbejdergruppes loyalitet er det afgørende, at direktionen evner at formidle en historie, som er meningsfuld for den enkelte, og hvori den enkeltes værdi for processen fremhæves. Dertil kommer, at det for netop millennials’ villighed til at blive i et job er vigtigt, at de føler, at de udvikler sig og løbende tilegner sig nye kompetencer, f.eks. via rollemodeller eller konkrete udviklingsforløb.


Ledere, der forstår det nye arbejdsmarkeds præmisser med en skiftende arbejdsstyrke og nye digitale værktøjer, og som har forståelse for byggestenene i organisatoriske forandringer, vil stå godt rustet i kampen om de kommende generationer af medarbejdere og deres loyalitet.

Kilde – “Winning hearts and minds in the 21st century”, McKinsey, april 2016.

Forrige artikel Det gode ejerskifte skaber vækstvirksomheder Det gode ejerskifte skaber vækstvirksomheder Næste artikel Danmark, smid korkbæltet Danmark, smid korkbæltet
Nu ruller den cirkulære økonomi

Nu ruller den cirkulære økonomi

Ny lovgivning fra både Folketinget og EU presser på for mere fokus på reparationer og genanvendelse af materialer. Produkter og forretningsmodeller, der bygger på de samme principper, vælter frem. Den cirkulære økonomi er en ide, hvis tid er kommet.

Brød bliver til øl bliver til brød

Brød bliver til øl bliver til brød

Det økologiske bageri Jalm&B har sammen med Carlsbergs bryggeri Jacobsen indgået en industriel symbiose, hvor de aftager hinandens restprodukter til at bage brød og brygge øl.

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.