Sådan knækker servicesektoren produktivitetskoden

Danske servicevirksomheder har længe haltet efter virksomheder i andre brancher og sektorer, når det gælder produktivitetsvækst. Den udvikling, eller mangel på samme, er ifølge Produktivitetskommissionens rapport fra sidste år den væsentligste årsag til, at Danmark er gledet ned ad listen over verdens mest velstående lande. Men der er håb forude for de hjemlige serviceerhverv, viser en ny analyse udarbejdet af tænketanken Reg Lab i samarbejde med IRIS Group og Roskilde Universitet. Den afslører, at en eksklusiv gruppe af højproduktive servicevirksomheder er lykkedes med at knække koden til at øge produktiviteten. Tilsammen har virksomhederne, der kun udgør godt 4 pct. af Danmarks omkring 11.000 servicevirksomheder med mere end 10 ansatte, skabt flere end 9.000 nye, højproduktive fuldtidsjob i årene 2011-2013. Det svarer stort set til den samlede servicesektors jobvækst i perioden. Analysen identificerer fem parametre som på tværs af servicebrancher går igen hos de succesrige virksomheder. Det handler om markedsforståelse og kundeindsigt, helhedsløsninger, modularisering, smart teknologianvendelse og kompetenceudvikling af medarbejdere. “De discipliner bør derfor prioriteres langt højere i erhvervsfremmesystemet end i dag, hvis vi skal udvikle flere højproduktive servicevirksomheder,” siger Bjarne E. Jensen, direktør for tænketanken Reg Lab.

Tocifrede vækstrater i årlig omsætning. En bruttofortjeneste på hjemmemarkedet på godt 11 mio. kr. i fjor. Et betydeligt internationalt vækstpotentiale. Og en vækst i antallet af medarbejdere på 150 procent over 3 år.[graph title="Succesrige mønsterbrydere i alle regioner" caption="Figur 1  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/1f5a6-bw_fig01_succesrige-moensterbrydere-i-alle-regioner.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/d0350-bw_fig01_succesrige-moensterbrydere-i-alle-regioner.png" text="Der findes eksempler på servicevirksomheder, der har brudt produktivitetskoden i alle egne af Danmark. Flest i hovedstadsområdet, hvor godt 5,7 pct. af servicevirksomhederne med mindst 10 ansatte præsterer tocifrede vækstrater. "]Kilde: Reg Lab: ”Succesfulde servicevirksomheder”, maj 2015. [/graph]

Nøgletallene tilhører virksomheden Nordic Service Group, der holder til i et nedlagt mejeri uden for Jyderup på Vestsjælland. Herfra udbyder virksomheden teknisk service og vedligehold af elektrisk apparatur til laboratorier, klinikker og private hospitaler i Norden. Og det er blevet en sådan succes, at virksomheden har måttet ansætte 16 nye medarbejdere siden 2012 og udvide sine kontorer i Oslo, Stockholm og Helsinki.

”Det er en udvikling, vi forventer, vil fortsætte de kommende år,” siger virksomhedens direktør, Jesper Jørgensen, der i dag er chef for 48 ansatte, heraf knap 30 uden for Danmark.

Login