Shanghai blues

Efter 3 fantastiske år som direktør for det danske Innovationscenter i Shanghai er det tid til at vende hjemover og hurtigst muligt vende tilbage, når diplomathabitten er skiftet ud med iværksætterkasketten. For det er i dynamiske Kina, at fremtiden tegnes, og mulighederne er uendeligt store!

Af Morten Brandtoft, leder af Innovation Centre Denmark i Shanghai

Shanghai er med sine 24 millioner indbyggere, heraf ca. 250.000 expats, Kinas mest internationale metropol og Kinas finanscentrum.

I perioden 1920 til 1930 var Shanghai Asiens svar på Paris, men i dag skyder skyskrabere, nye metrolinjer, motorveje og højhastighedsforbindelser op og frem med en imponerende hastighed.

I byens French concession-kvarter, hvor franskmændene i omkring hundrede år frem til anden verdenskrig etablerede en franskstyret enklave, er bybilledet stadig præget af charmerende gamle bygninger og træer langs gaderne, men i dag kan man også møde masser af luksusbiler i Ferrari- og Lamborghini-klassen side om side med udtjente gadefejere.

Shanghai er en kulturel metropol i global klasse. Den ene megaevent efter den anden med verdensklassekunstnere, Formel 1, ATP-tennis og basket fra NBA afvikles, samtidig med at ældre kinesere danser aftendans i parkerne, og jazzen flyder ud af de små spillesteder og blander sig med duftene fra de mange gadekøkkener.

Det har simpelthen været et privilegie at være en del af. Og på det professionelle plan har det skabt uvurderlig indsigt og nye refleksioner, som jeg her gerne vil dele lidt ud af.

Med en årlig BNP-vækst på mere end 6 pct. vil Kina snart overhale USA som verdens største økonomi. I det hele taget skal vi til at opfatte Kina som en global leder på linje med USA, hvad enten vi taler om markedsmuligheder, forbrugernes købekraft, investeringer, forskning, udvikling eller anvendelse af nye innovative produkter og avancerede teknologier.

Det er imidlertid ikke størrelsen af de faktiske tal i Kina, som er mest imponerende. Det er den hastighed, som landet udvikler sig med, og som gør, at Kina, næsten uanset hvilket udviklingsstadie landet befinder sig på pt., kommer til at rykke afsindigt hurtigt i den nærmeste fremtid.

Det siger næsten sig selv, at med en udviklingshastighed, der er 5 til 7 gange hurtigere end i Vesten, vil en god vesteuropæisk treårig forretningsplan for Kina være uaktuel allerede efter nogle få måneder. Kontinuerlig tilpasning af forretningsplaner efter nye markedsmuligheder er simpelthen et must for at kunne begå sig på det ekstremt dynamiske kinesiske marked.

Kina drives på mange måder som en virksomhed, China INC., med kommunistpartiet i såvel direktion som bestyrelse. Der udstikkes visionære strategier som One Belt One Road og must-win battles i ambitiøse femårsplaner, og implementeringen sker ofte i tæt samarbejde med private virksomheder, som udvælges til at lede eksempelvis udviklingen af kunstig intelligens.

Medarbejdere i China INC., som ikke synes om ledelsen eller retningen, og som åbenlyst giver udtryk herfor, fyres eller sendes permanent ned på lageret!

Og selv om det bestemt kan være svært at begå sig forretningsmæssigt i Kina – i hvert fald indtil man finder ud af forretningskulturen, får opbygget sit netværk og fundet de rigtige partnere – signalerer disse femårsplaner meget præcist, hvor investeringerne prioriteres, og forretningsmulighederne dermed er størst.

Det er i den forbindelse værd at bemærke, at Kina er gået bort fra officielle vækstmål og nu i langt højere grad prioriterer kvalitet frem for kvantitet. Det gælder, uanset om det drejer sig om bæredygtighed og ressourceanvendelse, reformering af sundheds- og undervisningssektorerne eller for den sags skyld befolkningens stræben efter det gode og lykkelige liv, som vi jo er så berømte for i Danmark.

Måske allermest spændende er den utroligt dynamiske og forbrugerdrevne sammensmeltning af sociale medier, e-commerce, nye betalingsløsninger og online-2-offline servicer og produkter, der naturligvis altid markedsføres via de uundværlige mobile platforme, som med bagvedliggende dataopsamling og anvendelse af kunstig intelligens, stemme- og ansigtsgenkendelse ligger lysår foran alle andre steder i verden.

Hovedbudskabet i denne artikel er, at Danmark og danske virksomheder i langt højere grad fremover skal orientere sig mod, hvad der foregår i Kina, lige så naturligt som vi i dag kikker på USA som markedsmæssig og teknologisk trendsetter.

Uanset om målet er markedsacceleration, innovation eller inspiration, bør virksomhedsledere, forretningsudviklere og innovatører kigge forbi Kina med jævnlige mellemrum. I mit nye eventyr som global forretningsudvikler og iværksætter bliver Kina for mig et helt naturligt fast omdrejningspunkt. Og som vi, der har været bosat i Kina, afslutningsvis siger med et glimt i øjet:

Kina vil for altid være i mit hjerte og blod – om ikke andet så i form af al den forurening, som også de næste mange år vil være en naturlig del af livet i Kina, indtil China INC. også har fået styr på denne KPI!

Farvel og på gensyn i Shanghai – det er her, fremtiden tegnes, og udviklingen drives!

Forrige artikel Det, der har givet os Trump, kan også give os et bedre samfund Det, der har givet os Trump, kan også give os et bedre samfund Næste artikel Kulturledelse - den digitale verdens ledelsesparadigme Kulturledelse - den digitale verdens ledelsesparadigme