Shanghai blues

Efter 3 fantastiske år som direktør for det danske Innovationscenter i Shanghai er det tid til at vende hjemover og hurtigst muligt vende tilbage, når diplomathabitten er skiftet ud med iværksætterkasketten. For det er i dynamiske Kina, at fremtiden tegnes, og mulighederne er uendeligt store!

Af Morten Brandtoft, leder af Innovation Centre Denmark i Shanghai

Shanghai er med sine 24 millioner indbyggere, heraf ca. 250.000 expats, Kinas mest internationale metropol og Kinas finanscentrum.

I perioden 1920 til 1930 var Shanghai Asiens svar på Paris, men i dag skyder skyskrabere, nye metrolinjer, motorveje og højhastighedsforbindelser op og frem med en imponerende hastighed.

I byens French concession-kvarter, hvor franskmændene i omkring hundrede år frem til anden verdenskrig etablerede en franskstyret enklave, er bybilledet stadig præget af charmerende gamle bygninger og træer langs gaderne, men i dag kan man også møde masser af luksusbiler i Ferrari- og Lamborghini-klassen side om side med udtjente gadefejere.

Shanghai er en kulturel metropol i global klasse. Den ene megaevent efter den anden med verdensklassekunstnere, Formel 1, ATP-tennis og basket fra NBA afvikles, samtidig med at ældre kinesere danser aftendans i parkerne, og jazzen flyder ud af de små spillesteder og blander sig med duftene fra de mange gadekøkkener.

Det har simpelthen været et privilegie at være en del af. Og på det professionelle plan har det skabt uvurderlig indsigt og nye refleksioner, som jeg her gerne vil dele lidt ud af.

Med en årlig BNP-vækst på mere end 6 pct. vil Kina snart overhale USA som verdens største økonomi. I det hele taget skal vi til at opfatte Kina som en global leder på linje med USA, hvad enten vi taler om markedsmuligheder, forbrugernes købekraft, investeringer, forskning, udvikling eller anvendelse af nye innovative produkter og avancerede teknologier.

Det er imidlertid ikke størrelsen af de faktiske tal i Kina, som er mest imponerende. Det er den hastighed, som landet udvikler sig med, og som gør, at Kina, næsten uanset hvilket udviklingsstadie landet befinder sig på pt., kommer til at rykke afsindigt hurtigt i den nærmeste fremtid.

Det siger næsten sig selv, at med en udviklingshastighed, der er 5 til 7 gange hurtigere end i Vesten, vil en god vesteuropæisk treårig forretningsplan for Kina være uaktuel allerede efter nogle få måneder. Kontinuerlig tilpasning af forretningsplaner efter nye markedsmuligheder er simpelthen et must for at kunne begå sig på det ekstremt dynamiske kinesiske marked.

Kina drives på mange måder som en virksomhed, China INC., med kommunistpartiet i såvel direktion som bestyrelse. Der udstikkes visionære strategier som One Belt One Road og must-win battles i ambitiøse femårsplaner, og implementeringen sker ofte i tæt samarbejde med private virksomheder, som udvælges til at lede eksempelvis udviklingen af kunstig intelligens.

Medarbejdere i China INC., som ikke synes om ledelsen eller retningen, og som åbenlyst giver udtryk herfor, fyres eller sendes permanent ned på lageret!

Og selv om det bestemt kan være svært at begå sig forretningsmæssigt i Kina – i hvert fald indtil man finder ud af forretningskulturen, får opbygget sit netværk og fundet de rigtige partnere – signalerer disse femårsplaner meget præcist, hvor investeringerne prioriteres, og forretningsmulighederne dermed er størst.

Det er i den forbindelse værd at bemærke, at Kina er gået bort fra officielle vækstmål og nu i langt højere grad prioriterer kvalitet frem for kvantitet. Det gælder, uanset om det drejer sig om bæredygtighed og ressourceanvendelse, reformering af sundheds- og undervisningssektorerne eller for den sags skyld befolkningens stræben efter det gode og lykkelige liv, som vi jo er så berømte for i Danmark.

Måske allermest spændende er den utroligt dynamiske og forbrugerdrevne sammensmeltning af sociale medier, e-commerce, nye betalingsløsninger og online-2-offline servicer og produkter, der naturligvis altid markedsføres via de uundværlige mobile platforme, som med bagvedliggende dataopsamling og anvendelse af kunstig intelligens, stemme- og ansigtsgenkendelse ligger lysår foran alle andre steder i verden.

Hovedbudskabet i denne artikel er, at Danmark og danske virksomheder i langt højere grad fremover skal orientere sig mod, hvad der foregår i Kina, lige så naturligt som vi i dag kikker på USA som markedsmæssig og teknologisk trendsetter.

Uanset om målet er markedsacceleration, innovation eller inspiration, bør virksomhedsledere, forretningsudviklere og innovatører kigge forbi Kina med jævnlige mellemrum. I mit nye eventyr som global forretningsudvikler og iværksætter bliver Kina for mig et helt naturligt fast omdrejningspunkt. Og som vi, der har været bosat i Kina, afslutningsvis siger med et glimt i øjet:

Kina vil for altid være i mit hjerte og blod – om ikke andet så i form af al den forurening, som også de næste mange år vil være en naturlig del af livet i Kina, indtil China INC. også har fået styr på denne KPI!

Farvel og på gensyn i Shanghai – det er her, fremtiden tegnes, og udviklingen drives!

Forrige artikel Det, der har givet os Trump, kan også give os et bedre samfund Det, der har givet os Trump, kan også give os et bedre samfund Næste artikel Kulturledelse - den digitale verdens ledelsesparadigme Kulturledelse - den digitale verdens ledelsesparadigme
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.