Shanghai blues

Efter 3 fantastiske år som direktør for det danske Innovationscenter i Shanghai er det tid til at vende hjemover og hurtigst muligt vende tilbage, når diplomathabitten er skiftet ud med iværksætterkasketten. For det er i dynamiske Kina, at fremtiden tegnes, og mulighederne er uendeligt store!

Af Morten Brandtoft, leder af Innovation Centre Denmark i Shanghai

Shanghai er med sine 24 millioner indbyggere, heraf ca. 250.000 expats, Kinas mest internationale metropol og Kinas finanscentrum.

I perioden 1920 til 1930 var Shanghai Asiens svar på Paris, men i dag skyder skyskrabere, nye metrolinjer, motorveje og højhastighedsforbindelser op og frem med en imponerende hastighed.

I byens French concession-kvarter, hvor franskmændene i omkring hundrede år frem til anden verdenskrig etablerede en franskstyret enklave, er bybilledet stadig præget af charmerende gamle bygninger og træer langs gaderne, men i dag kan man også møde masser af luksusbiler i Ferrari- og Lamborghini-klassen side om side med udtjente gadefejere.

Shanghai er en kulturel metropol i global klasse. Den ene megaevent efter den anden med verdensklassekunstnere, Formel 1, ATP-tennis og basket fra NBA afvikles, samtidig med at ældre kinesere danser aftendans i parkerne, og jazzen flyder ud af de små spillesteder og blander sig med duftene fra de mange gadekøkkener.

Det har simpelthen været et privilegie at være en del af. Og på det professionelle plan har det skabt uvurderlig indsigt og nye refleksioner, som jeg her gerne vil dele lidt ud af.

Med en årlig BNP-vækst på mere end 6 pct. vil Kina snart overhale USA som verdens største økonomi. I det hele taget skal vi til at opfatte Kina som en global leder på linje med USA, hvad enten vi taler om markedsmuligheder, forbrugernes købekraft, investeringer, forskning, udvikling eller anvendelse af nye innovative produkter og avancerede teknologier.

Det er imidlertid ikke størrelsen af de faktiske tal i Kina, som er mest imponerende. Det er den hastighed, som landet udvikler sig med, og som gør, at Kina, næsten uanset hvilket udviklingsstadie landet befinder sig på pt., kommer til at rykke afsindigt hurtigt i den nærmeste fremtid.

Det siger næsten sig selv, at med en udviklingshastighed, der er 5 til 7 gange hurtigere end i Vesten, vil en god vesteuropæisk treårig forretningsplan for Kina være uaktuel allerede efter nogle få måneder. Kontinuerlig tilpasning af forretningsplaner efter nye markedsmuligheder er simpelthen et must for at kunne begå sig på det ekstremt dynamiske kinesiske marked.

Kina drives på mange måder som en virksomhed, China INC., med kommunistpartiet i såvel direktion som bestyrelse. Der udstikkes visionære strategier som One Belt One Road og must-win battles i ambitiøse femårsplaner, og implementeringen sker ofte i tæt samarbejde med private virksomheder, som udvælges til at lede eksempelvis udviklingen af kunstig intelligens.

Medarbejdere i China INC., som ikke synes om ledelsen eller retningen, og som åbenlyst giver udtryk herfor, fyres eller sendes permanent ned på lageret!

Og selv om det bestemt kan være svært at begå sig forretningsmæssigt i Kina – i hvert fald indtil man finder ud af forretningskulturen, får opbygget sit netværk og fundet de rigtige partnere – signalerer disse femårsplaner meget præcist, hvor investeringerne prioriteres, og forretningsmulighederne dermed er størst.

Det er i den forbindelse værd at bemærke, at Kina er gået bort fra officielle vækstmål og nu i langt højere grad prioriterer kvalitet frem for kvantitet. Det gælder, uanset om det drejer sig om bæredygtighed og ressourceanvendelse, reformering af sundheds- og undervisningssektorerne eller for den sags skyld befolkningens stræben efter det gode og lykkelige liv, som vi jo er så berømte for i Danmark.

Måske allermest spændende er den utroligt dynamiske og forbrugerdrevne sammensmeltning af sociale medier, e-commerce, nye betalingsløsninger og online-2-offline servicer og produkter, der naturligvis altid markedsføres via de uundværlige mobile platforme, som med bagvedliggende dataopsamling og anvendelse af kunstig intelligens, stemme- og ansigtsgenkendelse ligger lysår foran alle andre steder i verden.

Hovedbudskabet i denne artikel er, at Danmark og danske virksomheder i langt højere grad fremover skal orientere sig mod, hvad der foregår i Kina, lige så naturligt som vi i dag kikker på USA som markedsmæssig og teknologisk trendsetter.

Uanset om målet er markedsacceleration, innovation eller inspiration, bør virksomhedsledere, forretningsudviklere og innovatører kigge forbi Kina med jævnlige mellemrum. I mit nye eventyr som global forretningsudvikler og iværksætter bliver Kina for mig et helt naturligt fast omdrejningspunkt. Og som vi, der har været bosat i Kina, afslutningsvis siger med et glimt i øjet:

Kina vil for altid være i mit hjerte og blod – om ikke andet så i form af al den forurening, som også de næste mange år vil være en naturlig del af livet i Kina, indtil China INC. også har fået styr på denne KPI!

Farvel og på gensyn i Shanghai – det er her, fremtiden tegnes, og udviklingen drives!

Forrige artikel Det, der har givet os Trump, kan også give os et bedre samfund Det, der har givet os Trump, kan også give os et bedre samfund Næste artikel Kulturledelse - den digitale verdens ledelsesparadigme Kulturledelse - den digitale verdens ledelsesparadigme
Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

I et helt årti har Copenhagen Fashion Summit været modeindustriens eget internationale klimatopmøde. Men det har ikke for alvor gjort tøjbranchen mere bæredygtig, lyder kritikken fra en lang række forskere, som beskylder organisationen for greenwashing. Forskerne ser kun én vej frem: Færre varer af bedre kvalitet.

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

En af klodens største klimasyndere er stort set gået under radaren, når politikerne taler grønne afgifter og regulering. Men nu er alle Mette Frederiksens støttepartier klar til at bruge afgifter til at sætte en bremse på tøjforbruget.

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality er stadig en teknologi, der kæmper for at finde sin plads i dagligdagen.

Det er især tre anvendelser, der driver den professionelle brug af VR: Træning af medarbejdere, salg og demonstrationer af udstyr og brugen af VR-oplevelser som terapi.

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Jurister kritiserer ny lovgivning for at lade erhvervsfolk og privatpersoner i stikken, hvis de udsættes for falske påstande på Facebook. Anonyme injurier på de sociale medier er nemlig ikke længere en sag for politiet – medmindre de skader en politiker eller er særligt alvorligt strafbare.

Robotterne der leder lederne

Robotterne der leder lederne

Flere virksomheder bruger kunstigt intelligente apps, der hjælper nye chefer med påmindelser og tip til at skabe velfungerende arbejdspladser.

Danske startups skal turde at drømme stort

Danske startups skal turde at drømme stort

I 2019 kommer vi til at se nogle af de største børstnoteringer i Silicon Valleys historie –  ikke mindst Uber og Airbnb.  Tech startups byder stadig på et stort vækstpotentiale, og det potentiale skal også danske startups turde at gå efter.  Det er hårdt arbejde, men gevinsten kan være enorm. 

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Det er svært at finde bedre eksempler på radikal omstilling af en stor virksomhed end den, der på ti år forvandlede Dong fra et nationalt dansk energiselskab baseret på olie, gas og kul til Ørsted, en international kæmpe inden for vedvarende energi. Strategisk chef i Ørsted, Jakob Askou Bøss, fortæller i dette interview om vejen dertil.

Snart kan du swipe dig til en bæredygtig pension

Snart kan du swipe dig til en bæredygtig pension

Den danske startup Matter Pension vil gøre det let for den enkelte at bruge pensionen til at påvirke verden i en mere bæredygtig retning. “Man skal kunne se på sin pension, hvor meget grøn energi, man har været med til at producere,” siger den unge stifter, Niels Fibæk Jensen.

I Japan brainstormer man ikke på møderne

I Japan brainstormer man ikke på møderne

KOMMENTAR: Mit firma blev for snart fem år siden opkøbt af japanske Canon. Vi er stadig en virksomhed dybt forankret i vores oprindelige skandinaviske værdier, men vi har lært meget. Og håbet er, at vi også kan lære japanerne noget.

"Jeg opsøger ikke kolbøtter. Det virker mere, som om de opsøger mig"

Historien om Erick Thürmer er ikke nødvendigvis en succeshistorie. Det er alt for tidligt at sige. Det er snarere historien om en perlerække af kolbøtter, som Thürmer har været igennem på sin mission for at revolutionere den danske fremstillingsindustri. I dag er han landet på benene, men der går næppe så længe, før han springer videre – igen.

Fire ting vi har lært som startup i Silicon Valley

Fire ting vi har lært som startup i Silicon Valley

Hvad er det, der trækker danskere med gode ideer til Californiens superinkubator i Silicon Valley? To danske iværksættere fortæller her, hvorfor de rejste fra Danmark, og hvad der skal til for at slå igennem i den amerikanske tech-dal. 

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Vi er ved at drukne i plastik, men lovgivningen og nye måder at bruge emballage på er så småt på vej.
I Silicon Valley holder Mozilla-fonden den etiske fane højt.

Vi bruger afsindigt meget plastik

Vi bruger afsindigt meget plastik

Pludselig hader vi plastik. På få år er der kommet langt større bevidsthed om, at vores plastikaffald havner i maven på fisk og fugle eller i gigantiske plastik-øer i verdenshavene. Alligevel vokser forbruget støt. Det arbejder politikere, erhvervsfolk og civilsamfundet på at ændre.

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Dansk Affaldsminimering sorterer, renser og tørrer plastik fra danske husholdninger på deres anlæg i Langå uden for Randers. Virksomheden giver plastikken nyt liv ved at smelte den om, så den kan sælges videre til producenter.

Nu ruller den cirkulære økonomi

Nu ruller den cirkulære økonomi

Ny lovgivning fra både Folketinget og EU presser på for mere fokus på reparationer og genanvendelse af materialer. Produkter og forretningsmodeller, der bygger på de samme principper, vælter frem. Den cirkulære økonomi er en ide, hvis tid er kommet.

Brød bliver til øl bliver til brød

Brød bliver til øl bliver til brød

Det økologiske bageri Jalm&B har sammen med Carlsbergs bryggeri Jacobsen indgået en industriel symbiose, hvor de aftager hinandens restprodukter til at bage brød og brygge øl.